يادداشت ميهمان اوین نامه ی کیهان "بازي خطرناك «برجام 2»"

اوین نامه ی کیهان 2 شنبه 13 شهریور ماه سال 1396
يادداشت ميهمان  اوین نامه ی کیهان "بازي خطرناك «برجام 2»"
اوایل انقلاب برای اینکه فضای ملتهب  کشور ناشیا زجنب وجوش فعالیت سیاسی کنترل شود خمینی شیاد مرتب دیدار داشت .یک مشت پاسدارمحافظ داشت که مأمور بودند شعار الله اکبر خمینی رهبر بگوینند آنگونه که تبدیل به طنز اجتماعی شده بود .چون گفته شد روزی یک خبرنگار خارجی از  این پاسداران محافط سئوال  می کند صبح و ظهرو شب چه می خورید چون شما مدام درحال شعار دان هستید؟ جواب داده بودند الله ا کبر .پرسش شده  بود چه  می د هید .گفته بودند خمینی رهبر .
 اکنون  پیروان خمینی شیاد وجانشین وی خامنه ای رمال دراوین نامه ی کیهان همان نقش و مأموریت چاسداران محافظ خمینی شیاد را بابرجام و مخالفت کردن باآن باچاشنی ضد آمریکایی دنبال می کنند.

    1- هفته گذشته رئيس جمهور جوان فرانسه در جمع سفراي اين کشور گفت «هيچ جايگزيني براي برجام وجود ندارد». يک روز بعد سخنگوي وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس خبري در تفسير اين سخن امانوئل مکرون گفت برجام در صورتي جايگزيني ندارد که مکملي داشته باشد. اگنس روماته اسپاين از رايزني رئيس جمهور فرانسه با اعضاي ۱+۵ در آينده براي مذاکره در باره «مکمل برجام»خبر داد و تاکيد کرد «مکمل برجام با کار ضروري در خصوص برنامه موشک هاي بالستيک ايران در راستاي اجراي دقيق برجام است»!. اين سخنان مقامات فرانسوي در لفافه، روي ديگر ادعاي صريح نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل است که در سفر به وين گفته بود «برجام تفاوتي بين مراکز نظامي وغيرنظامي قائل نشده است» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا نيز در آستانه سفر نيکي هيلي به وين با متهم کردن ايران به حمايت از تروريسم و اقدامات بي ثبات کننده در منطقه گفته بود «برجام بايد بازنگري شود». 
    
2- نکته جالبي که رسانه هاي غربي در خصوص ضرورت «مکمل برجام» در حال القاء هستند، ظاهر دلسوزانه آنها است که ادعا مي کنند متحدان آمريکا بيم آن را دارند که خروج آمريکا از برجام باعث افزايش بي ثباتي در منطقه خاورميانه شود و ايران بايد طوري رفتار کند که آمريکا از برجام خارج نشود!. اما همزمان براي ترساندن ايران نيز روي طرح ادعايي جان بولتون نماينده اسبق آمريکا در سازمان ملل در باره خروج آمريکا از برجام معرکه گرفتند. متاسفانه اعضاي تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان نيز هيچ واکنش قاطعي در خصوص مذاکره در باره «مکمل برجام» و بازرسي از مراکز نظامي براساس برجام نشان ندادند جز اينکه بگويند اينها يک طنز است
    3-
روزنامه گاردين در گزارشي از فشار آمريکا بر جامعه اطلاعاتي اين کشور و همچنين آژانس بين المللي انرژي اتمي پرده بر مي دارد و مي گويد آمريکا در تلاش براي دروغگويي در باره نقض برجام از سوي ايران است. براساس گزارش گاردين، لورا راکوود مشاور سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي مي گويد «آمريکايي ها در حال فشار بر آژانس براي درخواست دسترسي به مناطق مورد نظرشان هستند و اگر آمريکا اطلاعاتي داشته باشد، آژانس به آن پاسخ خواهد داد» برهمين اساس يوکيو آمانو دبيرکل آژانس بلافاصله بعد از سفر نماينده آمريکا به وين و اظهارات مقامات فرانسوي در باره «مکمل برجام» در گفت وگو با آسوشيتدپرس فشار آمريکا را تلويحا تاييد و طوطي وار همان سخن نيکي هيلي را تکرار کرد و گفت «براساس برجام آژانس حق دسترسي به تمام مراکز ايران اعم از نظامي و غيرنظامي را دارد». ماه گذشته نيز آژانس در گزارش خود در باره مراکز نظامي ايران با اعلام اينکه «راستي آزمايي کرديم و مشکلي نبود» عملا اين حق را براي خود قائل و به افکارعمومي القا کرد تا در گزارش هاي بعدي با مخالفت ايران با بازرسي از اماکن نظامي، نقض برجام از سوي ايران را اعلام کند. علي رغم اعتراض روسيه به اين موضوع در آن زمان، متاسفانه ايران به آن واکنشي نشان نداد.
    4- اما داستان بازي چيست و نيکي هيلي در وين به دنبال چه بود؟ خلاصه داستان از اين قرار است که براساس بندهاي 74 و 75 بخش دسترسي هاي برجام معروف به بخشQ، اگر آژانس نتواند در باره نگراني هاي ادعايي خود در رابطه با فعاليت ها و محل هاي اعلام نشده ايران که در پروتکل الحاقي ذکر نشده، به مدت 14 روز با ايران به توافق برسد، موضوع در کميسيون مشترک به راي گذاشته مي شود و در صورت کسب 5 راي از8 راي، ايران بايد ظرف سه روز زمينه دسترسي و بازرسي صد درصد مراکز نظامي و غيرنظامي را به آژانس بين المللي اتمي فراهم کند. آنچه نيکي هيلي از خلل و فرج بندهاي 74 و 75 برجام که رهبر معظم انقلاب و منتقدان و دلسوزان کشور قبلا به دولت و تيم مذاکره کننده تذکر داده بودند، اما توجه نشد و برجام را با عجله امضاء کردند، به دست آورد اين برداشت و تفسير است که: اولا برجام هيچ تفکيکي بين مراکز نظامي و غير نظامي قائل نشده است.ثانيا در تمامي بندهاي برجام تصميم گيري ها در کميسيون مشترک بايد با اجماع باشد و تنها در اين مورد گفته شده با 5 راي تصميم گيري مي شود. اين يعني اينکه راي ايران و چين و روسيه به حساب نمي آيد و با راي آمريکا و فرانسه و انگليس و آلمان و اتحاديه اروپا (موگريني) بازرسي از مراکز نظامي ايران درخواست خواهد شد و حق وتوي روسيه و چين در شوراي امنيت نيز دور زده شده است.
    5-
سياست دولت آمريکا در شرايط کنوني به نظر مي رسد در ظاهر ماهيتي متناقض دارد اما برخلاف ظاهر، از باطني پيچيده و برنامه ريزي شده برخوردار است. از يک سوي ترامپ در ابتداي دولتش عناصر ضدايراني و موافق جنگ و از مخالفان سرسخت برجام را به کار گرفت، اما اکنون با تشديد فشارها و تحريم عليه ايران، اين افراد را کنار گذاشته است. با توجه به مطرح شدن«مکمل برجام» در اين خصوص بايد گفت اولا اين افراد در نگاه ترامپ از همان ابتدا تاريخ مصرف محدودي داشتند تا در سياستي برنامه ريزي شده، سناريوي القاء جنگ عليه ايران در زمان انتخابات رياست جمهوري را با هماهنگي برخي در داخل ايران به اجرا درآورند و بتوانند با تاثيرگذاري بر فضاي سياسي - رسانه اي انتخابات، سياست انفعالي در برابر آمريکا را ابقا کنند. ثانيا اين اقدام نشان مي دهد گزينه نظامي عليه ايران کارايي ندارد و القاء آن يک دروغ بزرگ بود که در داخل ايران انجام شد و ترامپ همچون روساي جمهور قبلي آمريکا هم از اول مي دانسته گزينه نظامي عليه ايران يعني فاجعه براي آمريکا! اما براي القاء فضاي جنگ در زمان انتخابات ايران چنين سناريويي را مهره چيني کرده بود. ثالثا چنين تحولاتي در کاخ سفيد نشان مي دهد برجام مهم ترين و بزرگ ترين دستاورد آمريکا در سياست خارجي بعد از شکست هايش در منطقه است و به هيچ عنوان آمريکايي ها چه دموکرات و چه جمهوريخواه حاضر به پاره کردن آن نيستند و تمام هياهوهاي رسانه اي آنها عليه برجام براي گرفتن امتيازهاي بيشتر از ايران است که قرار است در «مکمل برجام» بگيرند! لذا اکنون با سخن گفتن از «مکمل برجام»همدم خروس آنها از پشت وعده پاره کردن برجام و هم دست چدنيشان از پشت دستکش مخملي نمايان شده است. هشدار چند ماه قبل رئيس جمهور آمريکا در ايالت اوهايو به ايران در باره پايبندي به برجام نيز نشان مي دهد که رئيس جمهور آمريکا نگران خارج شدن ايران از برجام و به دنبال حفظ برجام است اما هدف اصلي آمريکا افزايش فشار بر ايران با استفاده از خلل و فرج برجام با عنوان «مکمل برجام» است که بر قدرت دفاعي ايران متمرکز خواهد بود و اين همان «برجام 2» است که رئيس جمهور قبلا از برجام به عنوان الگويي براي مذاکره در خصوص مسائل منطقه از آن ياد مي کرد
    6-
مطرح کردن «مکمل برجام» نشان داد فرانسه به نيابت آمريکا همانند مذاکرات هسته اي نقش ايفا مي کند و ادعاي اينکه برجام يک توافق بين المللي است و اروپايي ها از برجام و ايران حمايت مي کنند، يک توهم بيش نيست. چنان که فرانسه و انگليس و آلمان و حتي موگريني در سفر به تهران حاضر نشدند به نقض مکرر برجام از سوي آمريکا اذعان کنند اما درمقابل بارها در همراهي آشکار با آمريکا از ايران به سازمان ملل شکايت کرده اند و در آخرين مورد يک ماه قبل در بيانيه مشترکي با آمريکا، ايران را به دليل پرتاب ماهواره صرفاً علمي سيمرغ متهم به نقض قطعنامه 2231 کردند.
    7-
با «مکمل برجام» اين سخن جان کري براي افکار عمومي قابل درک است که گفت «بعد از امضاء برجام در باره فعاليت هاي هسته اي ايران در دولت اوباما، نوبت به برنامه موشکي و حمايت ايران از تروريسم مي رسد که از اين به بعد نوبت ترامپ است»! و «مکمل برجام» همان «تغيير اساسي» است که رئيس سازمان سيا دو ماه قبل گفته بود «با اجراي راهبرد جديد دولت آمريکا در باره ايران»، شاهد آن خواهيد بود.
    8
- دولت و تيم مذاکره کننده هسته اي مي توانستند در نشست هاي کميسيون مشترک برجام که هر سه ماه يک بار در وين برگزار مي شود، يک سازوکار اعتراض آميز حقوقي – رسانه اي در مقابل نقض برجام از سوي آمريکا تدارک ببينند تا جلوي متهم شدن ايران به نقض برجام را بگيرند اما از ترس پاره کردن برجام نکردند و فقط به اين سخن تکراري بسنده کردند که«ما حق واکنش را براي خود محفوظ مي داريم»!.
    9-
در پايان بايد گفت پيشنهاد «مکمل درماني برجام» را براي زنده نگه داشتن برجام داده اند و برخي خبرهاي محرمانه و تحليلها حکايت از اين دارد که پيشنهاد «مکمل درماني برجام» توسط برخي لابي هاي ايراني به طرف هاي غربي داده شده است که در اين مورد بايد منتظر شفافيت بيشتر و انتشار خبرهاي موثق تر باشيم.
    10-
البته همان گونه که مشاور بين الملل رهبرمعظم انقلاب و عضو کميسيون نظارت بر برجام گفته، آمريکايي ها آرزوي مذاکره مجدد در باره برجام را به گور خواهند برد اما با تجربه اي که از دولت يازدهم در عبور از خط قرمزهاي نظام داريم، جاي نگراني است که دولت دوازدهم (همان دولت يازدهم) با انفعال و تفکر حفظ برجام به هر قيمتي ولو به قيمت خسارت محض و دستاورد هيچ، باز با فضاسازي سياسي و رسانه اي تن به اين بازي خطرناک آمريکايي ها و غربي ها بدهد و «مکمل برجام» هزينه هاي جبران ناپذيري مثل خود برجام بر کشور تحميل کند. لذا عقلانيت سياسي، علاج واقعه قبل از وقوع است.
    11- اما آقاي رئيس جمهور و وزيرخارجه برنددار ايشان اولا بايد به طور صريح و شفاف بفرمايند مواضعشان در باره «مکمل برجام» و اتهام آمريکا مبني بر نقض برجام از سوي ايران چيست؟ ثانيا بايد بپذيرند آن گونه که گري سيمور آمريکايي در استانبول ترکيه به دکتر هاديان گفته، در برجام بازي خوردند. ثالثا بايد به ملت قول دهند وارد بازي خطرناک «مکمل برجام» يا «برجام 2» نشوند. نويسنده: دكتر محمدحسين محترم