گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت  پنجم  13 شهریور - 96
مرتضی بانک طی حکمی از سوی وزیر امور اقتصاد و دارایی به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در دولت دوازدهم منصوب شد.

به گزارش ایسنا، مسعود کرباسیان طی حکمی مرتضی بانک را به عنوان جایگزین اکبر ترکان در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب کرد.

در متن این حکم توسط مسعود کرباسیان آمده است:

نظر به تعهد، تخصص، دانش و توانمندی‌های ارزنده جنابعالی (مرتضی بانک) و در اجرای مفاد تبصره ماده (23) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به سمت «دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی» منصوب می‌شوید.

با توجه به نقش کلیدی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در رشد و توسعه اقتصادی کشور، اجرای برنامه‌های دولت دوازدهم و تولید و اشتغال، امید است با اتکا به خداوند متعال و با همکاری کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه در ایفای وظایف و پیشبرد اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شورای یاد شده موفق و موید باشید.

توفیق و سربلندی شما را در تقویت عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و انجام وظایف محوله از خداوند منان مسالت می‌نمایم.

مرتضی بانک متولد 1334 در اصفهان، سیاستمدار و کارشناس امور بازرگانی،‌ گردشگری و صنعت است. وی همچنین معاون پژوهشکده و معاون دفتر و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور حسن روحانی بوده است. وی در دوره اکبر هاشمی رفسنجانی نیز استاندار کرمان و معاونت اداری مالی وزارت امور خارجه در دوره اصلاحات را بر عهده داشته است.

لازم به ذکر است که در سال 1392 وی با حکمی از سوی حسن روحانی به عنوان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انتخاب شده بود. 
رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، گفت: تا اول فروردین امسال ۳۴ هزار و ۹۴۹ بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دکتر پروین افسر کازرونی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه آمار رسمی مبتلایان به ایدز در کشورمان هر سه تا ۶ ماه اعلام می شود ، افزود: ۶۶ و سه دهم درصد انتقال ویروس ایدز از طریق اعتیاد تزریقی، ۱۹ و سه دهم درصد از طریق ارتباط جنسی و یک و نیم درصد از طریق انتقال مادر به کودک است.

وی با بیان اینکه تخمین موارد مبتلا در کشورها به وسیله ابزار و نرم افزار بین المللی محاسبه می شود، گفت: اطلاعات وضعیت تشخیص و درمان و همچنین مطالعاتی که در گروه ها و جمعیت های کلیدی در این زمینه انجام می شود به نرم افزار داده و بر اساس آن تخمین زده می شود.

افسر کازرونی با اشاره به اینکه تخمین کلی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور ما در مقایسه با سال های گذشته روبه کاهش است، افزود: پارسال حدود ۷۵ هزار مورد مبتلای زنده و امسال حدود ۶۶ هزار مورد مبتلا تخمین زده شد و این کاهش به علت اجرای برنامه های ارتقای مراقبت و درمان مبتلایان و ثبت اطلاعات دقیق و معیارهای افراد تحت مراقبت و درمان و راهکارهای پیش گیری از انتقال بیماری از مادر به کودک بوده است .

وی با اشاره به اینکه آمار رسمی بیماران مبتلا به ایدز در کشور حدود ۲۶ هزار نفر هستند، ادامه داد: بنابراین حدود ۴۰ درصد موارد مبتلا تشخیص داده شدند و ۶۶ درصد مبتلایان از وضعیت خود آگاه نیستند که موضوع مهمی است .

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، اضافه کرد: بر اساس آمار ثبت شده بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ نفر از مبتلایان به ایدز فوت شدند.

افسر کازرونی با بیان اینکه موارد جدید مبتلایان به ایدز نشان می دهد اعتیاد تزریقی روبه کاهش و موارد انتقال از طریق جنسی رو به افزایش است، گفت: پارسال بیماری ایدز در موارد جدید، ۴۱ درصد از طریق جنسی و ۳۹ درصد از طریق اعتیاد تزریقی منتقل شده است .

در ادامه دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته کشوری ایدز با اشاره به اینکه پارسال برای نخستین بار در طول بیش از ۲۰ سال اخیر در کشور، آمار مبتلایان به ایدز از طریق جنسی نسبت به آمار مبتلایان به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی افزایش یافته است،گفت: به دنیا هم اعلام کردیم که الگوی انتقال بیماری ایدز در ایران تغییر پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با رشد بیماری ایدز مواجه هستیم، گفت: عوامل متعددی وجود دارد و نخستین مورد ابتلا به بیماری ایدز در سال ۶۵ و از طریق فرآوردهای آلوده خونی وارداتی از فرانسه به یک کودک اتفاق افتاد سپس حدود ۸۰۰ مورد ابتلا به بیماری ایدز در یکی از زندان های کشور از طریق سرنگ آلوده اتفاق افتاد و در آن زمان کسی فکر نمی کرد این بیماری از طریق جنسی هم قابل انتقال است .

مردانی افزود: ایران یکی از کشورهای موفق جهان در زمینه کنترل بیماری ایدز در زندان ها است.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، در ادامه با اشاره به اینکه برنامه های جامع و اساسی در ارتباط با معتادان تزریقی از سال ۸۴ اجرا شد، گفت: این موضوع منجر به کاهش شیوع بیماری ایدز در گروه معتادان تزریقی شد.

افسر کازرونی افزود: برای پیشگیری از انتقال بیماری ایدز از طریق جنسی به ویژه در ارتباط با زنان آسیب پذیر از سال ۱۳۸۶ مراکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر راه اندازی شد که ارائه خدمات تشخیصی، مراقبت و درمان از نظر ایدز و دیگر بیماری های آمیزشی در آن جا آغاز شد و رو به گسترش شد.

وی، آگاهی دادن و آموزش های مراقبتی و محافظت و استفاده از وسایل پیشگیرانه از جمله کاندوم در رفتارهای جنسی را از راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز بیان و اضافه کرد: پیشگیری از انتقال این بیماری از طریق جنسی باید برای گروه های مختلف از جمله نوجوانان، جوانان به صورت گسترده و منطبق با فرهنگ جامعه ما انجام شود.

افسر کازرونی درباره تفاهمنامه های جدید با وزارت آموزش و پرورش و علوم در مقابله با ایدز گفت: این برنامه ها از جمله سفیران دانش آموزی سلامت و آموزش ها آغاز شده و در حال انجام است.

وی افزود: یکی از مهمترین راه های انتقال پیام و پیشگیری استفاده از گروه های همسان است.

در ادامه حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره قوانین حمایتی کشورمان در پیشگیری و مقابله با بیماری های مقاربتی از جمله ایدز گفت: خلأ قانونی در این زمینه وجود ندارد اما متأسفانه با توجه به مسائل اجتماعی حاکم در کشور ما و محدودیت هایی که در برخی مواقع وجود دارد موجب می شود آن گونه که باید اقدامات لازم انجام نشود.

وی ادامه داد: این مسائل به دانشگاه ها و مدارس خلاصه نمی شود متأسفانه در چند سال گذشته به علت اینکه سن ازدواج به علت نبود شغل خیلی بالا رفته است یکی از آسیب های اجتماعی است که به این مسئله دامن زده است.

شهریاری گفت: وزارت علوم به علت محدودیت های اجتماعی در کشور ما نمی تواند مانند کشورهای اروپایی در زمینه مقابله با این نوع بیماری ها کار کنند. شاید شنیده باشید که سند ۲۰۳۰ چه مسائلی را در کشور به وجود آورد و آخر مجبور شدند آن را متوقف کنند.

وی ادامه داد: ما کشور اسلامی هستیم و با توجه به شرایط خاص خودمان باید مسائل را بومی سازی و آموزش های لازم را ارائه کنیم تا جامعه دچار مشکل نشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس برای مقابله با بیماری ایدز بودجه اختصاص داده است، گفت: در مجلس برای یک بیماری خاص بودجه جداگانه پیش بینی نمی شود و برای پیشگیری و بهداشت منابع مالی پیش بینی می شود که در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می گیرد تا به صلاحدید خود هزینه کند.

شهریاری افزود: مجلس منابع خوبی را برای وزارت بهداشت، از جمله اختصاص یک درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده یعنی حدود هشت هزار میلیارد تومان را پیش بینی کرده است. 
امروز اراذل و اوباش پایتخت با پابند و دست‌بندهایی که پلیس به آنها زده بود، در حیاط پلیس امنیت جا خوش کردند؛ اینها همان‌هایی هستند که از عربده‌شان، لرزه بر تن زن و بچه مردم می‌افتاد، اینها همان‌هایی هستند که به بهانه «چشم‌ تو چشمی» بی‌محابا تیزی کشیده‌اند...

به گزارش فارس، امروز، اینجا «مقر پلیس امنیت فرماندهی انتظامی تهران بزرگ» است؛ ساعت 8:30 صبح.

با صدای ترمز نابهنگامی سر به عقب برمی‌گردانم. ماشین حمل متهم رسیده؛‌ دژبان با سرعت هر چه تمام‌تر، در ورودی را باز می‌کند خودروی حمل متهم با اسکورت آن وارد می‌شود.

بعد از اینکه هویتم به عنوان خبرنگار تأیید می‌شود، وارد حیاط ساختمان پلیس امنیت می‌شوم. مأموران مشغول چیدن میزها هستند ... میزها در کسری از دقیقه پُر می‌شوند از کلت، تفنگ شکاری، قمه، چاقو، تبر، شمشیر،کلنگ، شیشه‌های رنگارنگ مشروب و حتی مشروب طلایی که با براده های طلا ساخته شده؛ به موازات این میزها، آن طرف حیاط نیز پُر می‌شود از جوانانی که دستبند بر دست و پا، دست در دست هم وارد می‌شوند.

اینجا حیاط پلیس امنیت تهران است و متأسفانه شاهد جوانان 20 تا 30 ساله‌ای هستیم که همه با اسکورت وارد می‌شوند نه به خاطر اهمیت وجودی یا موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اند بلکه به خاطر شرور بودنشان، عربده‌کشی‌های بی‌حصرشان و مزاحمت‌ها و زورگیری‌های خفن‌شان.

امروز قضیه فرق می‌کند؛ این‌ها نه خمارند، نه تابلو، همه خوش‌تیپ و خوش‌رنگند؛ تازه هیکل‌های ورزیده‌ای نیز بعضی‌هایشان دارند، اکثرشان نقش‌هایی از تاتو بر دست، گردن و سینه‌ دارند.

این‌ها نترسیده‌اند بلکه اکثراً خیلی راحت، خودمانی و با لبخندی بر لب در کنار هم بر روی زمین نشسته‌اند؛ جمعشان جمع است، دیدار دوستان برایشان شادی‌آفرین شده است.

این‌ها همان‌هایی هستند که از عربده‌شان، لرزه بر بدن زن و بچه مردم وارد شده؛ این‌ها همان‌هایی هستند که به بهانه «چشم‌ تو چشمی» بی‌محابا تیزی کشیده‌اند؛ این‌ها همان‌هایی هستند که به راحتی می‌زنند، می‌برند، عربده می‌کشند و زورگیری می‌کنند.

امروز 213 نفر از آنها در یورش پلیس دستگیر شده‌اند؛ امروز آنها دیگر در پاتوق خود عرض‌اندام نمی‌کنند بلکه با پابندها و دستبندهایی که پلیس به آنها زده بر روی زمین پلیس امنیت زمینگیر شده‌اند؛‌ نمی‌دانم که زمینگیری آنها تا چقدر طول می‌کشد و محله‌شان تا چند روز از وجود آنها پاک شده است؟

محسن یکی از دستگیرشدگان است؛ متولد 69 است؛ «بکش تا زنده بمانی» جمله‌ای است که با تاتو بر سینه‌اش نقش بسته، دست‌ها و سینه‌اش پُر از نقش و نگار است.

دمپایی بر پا دارد، با اعتماد به نفس حرف می‌زند از آن بچه لات‌های شاپور است، 4 سال حبس کشیده اما خودش را پاک پاک می‌داند. سابقه‌دار است، یک بار به دلیل ضرب و جرح، یکبار به دلیل تجاوز به یک پسربچه و به دنبال آن خودکشی آن پسر و این بار هم به دلیل درگیری دستگیر شده است.
 
برایش یکماه قرار بازداشت بریده‌اند؛ خیلی راحت و بدون آنکه هیچ نگرانی داشته باشد، می‌گوید مادرم دنبال کارهایم است؛‌ نیاز مالی ندارم و این بار هم اشتباهی مرا گرفته‌اند.

آن طرف‌تر فرزاد ایستاده؛‌ از آن اراذل سطح یک است؛ گنده‌لات محله‌ است، اما خودش را به موش‌مردگی زده، منقطع صحبت می‌کند، وقتی می‌پرسم چرا تو را گرفته‌اند، می‌گوید به خاطر انگشت؛ مأمور دستگیری‌اش می‌گوید درست صحبت کن و بگو به خاطر پاسپورت جعلی تو را گرفته‌اند نه به خاطر انگشت.

فرزاد از آن بچه مایه‌دارهاست، پدرش نمایشگاه ماشین دارد، اما در سابقه‌اش مشارکت در قتل، شرارت و درگیری، پاسپورت جعلی و ... جای گرفته است، متأهل است وقتی می‌پرسم همسرت می‌داند، می‌گوید نه و من هم «باور» می‌کنم که او نمی‌داند.

حدود 10 ـ 9 سالی زندان بوده و حداقل 20 فقره سابقه در پرونده‌اش دارد، سرش را از ما برمی‌گرداند و به ما می‌فهماند که حوصله ما را ندارد؛ او را با آن تیپ پولداری‌اش با آن بدن خالکوبی و پرورش اندامی‌اش به مأموران پلیس امنیت می‌سپارم.

آن طرف‌تر عده‌ای دیگر را آورده‌اند، از پیرمردهایی که صورتشان نشان می‌دهد از آن اراذل و اوباش قدیمی‌اند تا پسربچه‌هایی که فکر کرده‌اند که خیلی زود بزرگ شده‌اند.

این طرف‌تر پسرکی 20 ساله به نظر می‌رسد؛ با هیکلی ریز و نحیف؛ تازه موهای پشت‌لبش سبز شده‌ است؛ می‌گوید من که کاری نکرد‌ه‌ام چند سال پیش یک دوست‌دختر داشتم و بعد با او به هم زدم بعد آن دختر با فرد دیگری دوست شد و دوست‌پسر جدیدش با چاقو خطی روی گردنم کشید؛‌ همین خط را می‌گویم بعد با دستش خط را نشان می‌دهد، می‌پرسم چرا تو را گرفته‌اند.

با پررویی می‌گوید چون روی گردنم یک خط داشته‌ام، من هم خودم را متعجب نشان می‌دهم، می‌پرسم یعنی پلیس آمد و گردن تو را دید و تو را دستگیر کرد؟! بعد که می‌فهمد خیلی ضایع کرده می‌گوید نه، در قهوه‌خانه نشسته بودیم و املت می‌خوردیم که پلیس آمد و همه را دستگیر کرد. پسربچه را با توهماتش تنها می‌گذارم و می‌آیم به کناری تا با فرد دیگری صحبت کنم، اما این طرف‌تر با صحنه دیگری مواجه می‌شوم.

مردی تنومند با پیراهنی آبی که بریده بریده است زیر درخت در کنار ماشین‌ها بر روی زمین ولو شده است؛‌ یکی از مأموران می‌گوید مشکل تنفسی دارد با اسپری که همراه دارد به سختی نفس می‌کشد، نگاهش می‌کنم یکی دیگر از مأموران می‌گوید هم دیسک دارد و هم مشکل تنفسی و من می‌مانم که مگر مجبور است که با این اوضاع زارش، عربده‌کش محله باشد و حالا با این خفت بخواهد اندکی نفس چاق کند.

بازدید سردار که تمام می‌شود همه آنها را سوار می‌کنند بر ماشین‌هایی که آنها را آورده‌اند؛ از اتوبوس، ون و خودروی شخصی گرفته تا خودروهای مخصوص حمل متهم؛ بدون هیچ ترس و  واهمه‌ای سوار بر خودروها می‌شوند و بعضی از آنها نیز با لبخندی بر لب از ما خداحافظی می‌کنند.

شاید با این لبخندشان می‌خواهند بگویند که به زودی بیرون می‌آیند و در همین زمینی که ما بر رویش آزاد راه می‌رویم آنها نیز آزادتر راه خواهند رفت.  
اهمیت آن بیشتر زمانی به چشم بیاید که اپل به بهانه تحریم‌های دولت امریکا علیه ایران، از دو هفته قبل مانع فعالیت اپلیکیشن‌های پولی و رایگان ایرانی در اپ استور شد.«گوگل پلی، درهای خود را به روی اپلیکیشن‌های پولی ایرانی باز کرد.» به گزارش ایران، این خبری است که دیروز به نقل از سایت androidheadlines.com
در رسانه‌های مختلف جهان بازتاب گسترده‌ای داشت و شاید اهمیت آن بیشتر زمانی به چشم بیاید که اپل به بهانه تحریم‌های دولت امریکا علیه ایران، از  دو هفته قبل مانع فعالیت اپلیکیشن‌های پولی و رایگان ایرانی در اپ استور شد. با باز شدن درهای گوگل پلی، حالا دیگر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در ایران می‌توانند تولیدات خود را روی آن به فروش برسانند. سایت 
androidheadlines.com خبر داده است که فروشگاه گوگل، نسخه کامل و به روز توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری خود را روی کشورهای ایران، ماکائو، چین، کوبا، میانمار و سودان باز کرده است. به این ترتیب از این به بعد می‌توان اپ‌های ایرانی را از این فروشگاه خرید. البته این سایت نوشته است که سیاست جدید گوگل هنوز به صورت رسمی اعلام نشده اما کاربران متوجه آن شده‌اند. به هرحال عرضه اپلیکیشن‌های این کشورها روی گوگل پلی، فصلی نوین برای فعالان حوزه نرم‌افزار محسوب می‌شود. به عنوان مثال در حال حاضر در چین، کاربران قادر نیستند که پرداخت‌های درون نرم‌افزاری انجام دهند ولی گوگل مدت‌هاست که در انتظار فرصتی مناسب به سر می‌برد تا در بازاری بزرگ همچون چین که تعداد زیادی کاربر آنلاین در آن حضور دارند، فعالیت داشته باشد که به نظر می‌رسد این خواسته در حال تحقق است. همچنین در برخی دیگر از کشور‌ها همچون ایران پیش از این، امکان دسترسی به این نرم افزار وجود داشت اما کاربران نمی‌توانستند پرداخت درون نرم‌افزاری را انجام دهند که  به نظر می‌رسد این مشکل در حال حل شدن است.