انجام غربالگری و آموزش پیشگیری از شپش برای 650 هزار دانش‌آموز خوزستانی


معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خوزستان خبر داد

انجام غربالگری و آموزش پیشگیری از شپش برای 650 هزار دانش‌آموز خوزستانی   6 آذر -96

 درکشوری که رهبر انتصابی اش مدعی می شود ایران قدرت برتر منطقه است  درحالی که دراستان نفت خیز خوزستان غربال گری برای آموزش 650 هزار دانش آموز مبارزه با شپش می شود.

شپش
معاون تربیت‌ بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان از اجرای طرح آموزش و پیشگیری از بیماری‌های واگیر با اولویت پدیکلوزیس در مدارس استان خبر داد

محمود معزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شپش( پدیکلوزیس) در سراسر دنیا شایع‌ترین آلودگی است که افراد می‌توانند به آن مبتلا شوند. البته در مناطق متعدد بهبود وضعیت بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر فراوانی در کاهش آلودگی به شپش داشته است.

وی افزود: شپش به جامعه یا طبقه اجتماعی خاصی مربوط نیست و به خصوص در اپیدمی‌ها می‌تواند اقشار مختلف جامعه را مبتلا کند. البته افزایش سطح آگاهی جامعه و رعایت اصول بهداشت فردی و محیط توسط افراد و خانواده‌ها از راه‌های مهم مبارزه با شپش است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: در مدارس شهری دارای مراقب سلامت، بررسی و شناسایی پدیکلوزیس توسط مربی بهداشت و براساس بسته آموزشی انجام می‌شود. در مدارس روستایی بررسی و شناسایی دانش‌آموزان مبتلا به عهده بهورزان خانه‌های بهداشت است.

معزی گفت: تاکنون غربالگری و آموزش پیشگیری از شپش برای 650 هزار دانش‌آموز خوزستانی انجام شده است. رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین تاثیر را در پیشگیری از آلودگی به شپش دارد. مهم‌ترین امر در مهار و کنترل شپش دانش‌آموزان بازدید و غربال‌گری مرتب موی سر آن‌ها توسط مربیان بهداشت مدارس و ارجاع سریع موارد آلوده به واحدهای بهداشتی - درمانی است.
 
وی ادامه داد: طرح آموزش و پیشگیری از بیماری‌های واگیر با اولویت پدیکلوزیس در مدارس سراسر استان اجرایی شده است. برای درمان فرد آلوده توصیه می‌شود به وی آموزش استفاده از شامپوی "پرمترین" یک درصد و لوسیون "دایمتیکون" چهار درصد برای درمان شپش ارائه شود. همچنین  سایر  دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها نیز باید در این خصوص آموزش‌های لازم را ببینند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: برای پیشگیری از شیوع و انتقال پدیکلوزیس برنامه‌هایی مانند برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان و والدین، همچنین توزیع پوستر و پمفلت و تراکت‌های آموزشی مقابله با شپش در مدارس و میان دانش‌آموزان توسط آموزش و پرورش در حال انجام است.