لرزش 4 ساختمان مانند پلاسکو در تهران شرایط بحرانی ایجاد می کند

رئیس اورژانس کشور در پاسخ به ایرنا:
لرزش 4 ساختمان مانند پلاسکو در تهران شرایط بحرانی ایجاد می کند
تهران-ایرنا- رئیس اورژانس کشور گفت: اگر خدای نکرده در تهران زلزله بیاید شرایط بسیار سخت می شود،حتی اگر چهار ساختمان مانند پلاسکو ، همزمان دچار حادثه و لرزش شود، وارد شرایط بحرانی می شویم.  12إذر-96

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، پیرحسین کولیوند روز یکشنبه در نشست خبری که در محل باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره آمادگی در برابر زلزله احتمالی تهران افزود: خدا نکند این اتفاق بیفتد زیرا شرایط، بسیار سخت می شود.
وی خاطرنشان کرد: نمی توانیم بگوییم برای برخورد با چنین حادثه ای هیچ آمادگی نداریم، آمادگی هایی وجود دارد، از جمله اینکه نقشه جامع خطرپذیری زلزله را برای تمام کشور از جمله تهران آماده کرده ایم و اپلیکیشنی نیز برای هشدار دادن آماده شده است که به زودی عرضه می شود و می تواند در اختیار همه مردم قرار گیرد.
وی ادامه داد: این اپلیکیشن نشان می دهد که چه مخاطراتی هر شهر از ایران را تهدید می کند.
کولیوند اظهار کرد: امکانات و آمادگی های زیادی نیز در نیروهای مسلح به خصوص سپاه و ارتش ایجاد شده است و قرارگاه ثارالله در حال آماده کردن نقشه جامع مدیریت و خطرپذیری زلزله تهران است اما واقعیت این است که اگر چنین حادثه ای رخ دهد، شرایط بحرانی و بسیار سختی در تهران به وجود می آید.
وی خاطرنشان کرد: در حادثه پلاسکو دیدیم که چه شرایطی به وجود آمد، البته این حادثه به خوبی مدیریت شد اما اگر چهار ساختمان مانند پلاسکو همزمان در تهران دچار حادثه شود، وارد شرایط بحرانی می شویم.
وی گفت: تهران با این جمعیت انبوه و این همه ساختمان های بلندمرتبه شرایط خاصی دارد و باید تمام سازمان ها و نهادهای مرتبط آمادگی خود را برای مدیریت حوادث در این شهر افزایش دهند و در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند.
کولیوند ادامه داد: لازم است مانورها و تمرین های متعددی برای آمادگی در شرایط بحران در تهران برگزار کنیم، وضعیت تهران با هیچ یک از شهرهای دیگر کشور قابل مقایسه نیست و باید آمادگی ها را بیشتر کنیم.

**
خدمت رسانی به 607 هزار زائر اربعین در داخل کشور
کولیوند در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره تعداد مصدومان مراسم اربعین افزود: اورژانس کشور فقط در داخل کشور به 607 هزار نفر در طول برگزاری مراسم اربعین خدمات رسانی کرد، البته هنوز هشت مصدوم این مراسم در بیمارستان ایلام بستری هستند و یکی از آنان دو روز پیش هوشیاری خود را به دست آورد و هفت نفر دیگر هنوز در آی سی یو بیمارستان بستری هستند.
کولیوند گفت: 84 درصد مصدومان این مراسم در مرز مهران، 12 درصد در مرز شلمچه و چهار درصد در مرز چذابه خدمات سانی شدند .
وی اظهار کرد: البته خدمات رسانی اورژانس کشور در این مراسم از مرزهای شرقی شروع شده بود زیرا تعداد زیادی از زائران این مراسم از پاکستان و افغانستان آمده بودند، تعدادی موارد وبا نیز در بین این زائران بود که با تشخیص و درمان به موقع جلوی انتقال این بیماری به سایر زائران گرفته شد.
رئیس اورژانس کشور گفت: در مراسم اربعین همه دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های غرب کشور برای خدمات رسانی آماده بودند و با توجه به تخریب بیمارستان های مناطق زلزله زده در سرپل ذهاب،اسلام آباد غرب و ثلاث باباجانی با همکاری نیروهای مسلح هشت بیمارستان صحرایی در این مناطق برپا شد.
وی افزود: در بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) در مرز مهران حتی خدمات فوق تخصصی نیز ارائه می شد و خدمات درمان فوق تخصصی نه تنها برای زائران که برای مردم استان کرمانشاه نیز ارائه و در عین حال خدمات اورژانس دندانپزشکی و دیالیز هم در این بیمارستان ها داده می شد.
کولیوند گفت: قرارگاه های پزشکی در عراق و در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا نیز بر پا شده بود، 100 تکنسین فوریت های پزشکی در این مراکز مستقر بودند و حتی یک قسمت از بیمارستان امام حسین(ع) کربلا در عراق در دست نیروهای ایرانی بود.
وی افزود: به علت استقرار بیمارستان های صحرایی در کرمانشاه توانستیم خدمات رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه را نیز به سرعت انجام دهیم و علاوه بر اعزام سریع آمبولانس ها، اتوبوس آمبولانس ها و نیروهای پزشک و پیراپزشک به سرعت هشت بیمارستان صحرایی که برای مراسم اربعین در منطقه بود و روز قبل از زلزله جمع آوری شده بود، به سرعت به مناطق زلزله منتقل شد و همین مساله باعث شد، بتوانیم رکوردهای بی نظیری را در خدمت رسانی به زلزله زدگان ثبت کنیم.

*
رکوردهای زلزله کرمانشاه
کولیوند گفت: به محض حادثه زلزله 100 تیم واکنش سریع به منطقه اعزام شد و پس از مشخص شدن میزان بزرگی حادثه همه امکانات لازم از دانشگاه های علوم پزشکی منطقه بسیج شد و در طول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زلزله زدگان هیچ کمبودی از نظر دارو، تجهیزات پزشکی و خون نداشتیم.
وی افزود: به برکت آمادگی پس از مراسم اربعین در کمتر از 20 ساعت هفت هزار و 350 مصدوم زلزله کرمانشاه به بیمارستان منتقل شدند. از صبح حادثه که امکان پرواز بالگرد فراهم شد با کمک بالگردهای نیروهای مسلح و هلال احمر ، دو هزار و 165 مصدوم با بالگرد منتقل شدند و هزار و 930 عمل جراحی در سه روز اول انجام شد.
کولیوند همچنین خاطرنشان کرد که همه عمل های پیوند عضو نیز موفقیت آمیز بود و تمام این آمارها بی نظیر و رکورد به شمار می آید.
رئیس اورژانس کشور گفت: 444 مصدوم زلزله نیز به تهران و البرز و همدان منتقل شدند، با هماهنگی سازمان غذا و دارو ، کامیون های دارو و تجهیزات پزشکی را به موقع تحویل می گرفتیم.
کولیوند اضافه کرد: اولین بیمارستان صحرایی صبح بعد از زلزله در ساعت 7 و 30 دقیقه صبح در سرپل ذهاب برپا شده و تا ظهر بیمارستان صحرایی ثلاث باباجانی نیز مستقر شده بود.
وی تصریح کرد: در مجموع 6 بیماستان صحرایی ظرف 48 ساعت در منطقه فعال و عمل های جراحی بسیار پیشرفته ای با حضور پزشکان و جراحان مجرب انجام شد.
وی گفت: در 24 ساعت اول پس از زلزله هر پنج دقیقه یک بالگرد برای انتقال مجروحان به پرواز در می آمد، برخی 17 تا 20مصدوم و برخی پنج تا هفت مصدوم را منتقل می کرد که در برخی از این بالگردها پزشک نیز حضور داشت و شبیه بیمارستان هوایی عمل می کردند.
کولیوند ادامه داد: بعد از گذشتن از مراحل اولیه رسیدگی به مصدومان زلزله، افراد عادی و بیمارانی که دچار سرماخوردگی یا بیماری های دیگری بودند و نیاز به مراقبت و درمان داشتند به مراکز درمانی و بیمارستان های صحرایی مراجعه کردند و در مجموع در این حادثه به 65 هزار نفر خدمات درمانی رایگان ارائه شد.
وی گفت: در انتقال مصدومان زلزله حتی یک فوتی هم نداشتیم، اقدامات سریع اورژانس و وزارت بهداشت جلوی بسیاری از حوادث و تلفات بعدی را گرفت و بعد از آن نیز خدمات بهداشت روحی روانی شروع شد که همچنان در منطقه ادامه دارد و در ارائه این خدمات حتی یک نفر شاکی و ناراضی نداشتیم و همه از خدمات وزارت بهداشت راضی بودند.

کولیوند گفت: یکی از کمبودهای اورژانس کشور نداشتن بالگردهای مجهز به تجهیزات دید در شب است. حتما باید این نوع بالگردها را در اختیار داشته باشیم . البته نبود این نوع بالگردها خللی در خدمات رسانی اورژانس در زلزله کرمانشاه به وجود نیاورد و از بیش از هفت هزار مصدومی که به مراکز درمانی منتقل شدند ، انتقال دو هزار نفر با بالگرد انجام شد و اغلب مصدومان به صورت زمینی با آمبولانس به بیمارستان انتقال یافتند.
وی افزود: با دولت و مجلس برای تامین بالگردهای مجهز به تجهیزات دید در شب صحبت کرده ایم و امیدواریم در آینده این نیاز سازمان اورژانس کشور نیز بر طرف شود.

**
نبود نیروی عملیاتی زن در اورژانس کشور
وی با اشاره به کمبودهای اورژانس کشور گفت: کمبود نیروی انسانی در اورژانس کشور یکی از مهم ترین مشکلات این سازمان است، حتی یک نفر نیروی عملیاتی زن در اورژانس کشور نداریم.
وی ادامه داد: این مساله گاهی خدمات رسانی را به بیماران زن با مشکل مواجه می کند به عنوان مثال در خدمات 247 که برای بیماران دچار سکته قلبی است، باید از بیماران زن در آمبولانس نوار قلبی بگیریم اما به علت نبود تکنسین زن، برخی بیماران اجازه نمی دهند.
کولیوند اضافه کرد: باید این کمبود بر طرف شود، به خصوص اینکه ملزم به اجرای طرح انطباق جنسیتی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطابق قانون در کشور هستیم.

**
برنامه ریزی برای راه اندازی خدمات اورژانس ریلی
وی همچنین از برنامه ریزی برای راه اندازی خدمات اورژانس ریلی در تهران با متصل کردن خطوط مترو به برخی بیمارستان های بزرگ مانند سینا، امام خمینی(ره) شریعتی و شهدای تجریش در آینده نزدیک خبر داد.
وی ادامه داد: 230 موتورلانس در تهران مستقر شده است که این شمار ،محل استقرار مناسب ندارد، با شهرداری تهران رایزنی شده است که در سراهای محلات، مکانی برای استقرار ماموران موتورلانس تهیه شود تا از سرما و گرمای زمستان و تابستان در امان باشند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات و کمبودهای اورژانس کشور در زلزله کرمانشاه اظهار کرد: هیچ کاری بدون اشکال و ضعف نیست، ما نیز در اورژانس مشکلات و نقاط ضعف را شناسایی و مکتوب کرده ایم که حدود سه یا چهار صفحه شده است.
رئیس اورژانس کشور گفت: مهمترین مشکلات در زلزله کرمانشاه، نبود تعداد کافی سرویس بهداشتی بود که برای پرسنل بهداشتی و درمانی نیز مشکل ایجاد می کرد، خود من هم که از لحظات اول در محل حادثه بودیم، در 24 ساعت اول آب آشامیدنی نداشتم که بنوشم.

*
ضعف در مدیریت اجساد جانباختگان زلزله
رئیس اورژانس خاطرنشان کرد: مدیریت اجساد جانباختگان در زلزله کرمانشاه نیز مناسب نبود، بسیاری از اجساد فوت شدگان را جلوی بیمارستان صحرایی گذاشته بودند که چهره خوبی نداشت، وظیفه رسیدگی به اجساد با سازمان پزشکی قانونی است اما به علت رها شدن این اجساد مجبور بودیم با آمبولانس آنها را به پزشکی قانونی کرمانشاه منتقل کنیم.
کولیوند گفت: در مراسم اربعین نیز یکی از مشکلات، ضعف آموزش بین زائران بود، بسیاری از زائران دچار مشکلات گوارشی شدید می شدند که عمدتا به خاطر مصرف سالاد یا نوشیدن آب با یک لیوان بین چند نفر بود. برخی زائران به قدری حال بدی داشتند که تا مرز نیز نمی توانستند برسند، مجبور بودیم به آنان سرم وصل کنیم.
کولیوند اضافه کرد: در موکب هایی که در عراق بود نیز زائران از پتو و ملحفه های مشترک استفاده می کردند و شرایط بهداشتی مناسبی نبود. از الان تا مراسم اربعین سال آینده 11 ماه فرصت داریم و باید امکانات بهتر و آموزش های بیشتری را برای زائران در سال آینده داشته باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره گلایه خود از نیروی انتظامی در زلزله کرمانشاه اظهارکرد: انصافا نیروی انتظامی در این حادثه خیلی زحمت کشید، گله من هنگامی بود که تعدادی از مصدومان و مجروحان زلزله را در ورزشگاه سرپل ذهاب جمع کرده بودیم، هیچ کمبودی از نظر امکانات نداشتیم ولی به علت هجوم مردم خیلی به من سخت گذشت. فقط دو مامور پلیس می خواستیم که نظم و امنیت را در آنجا برقرار کند و خوشبختانه بعد از گله من این مشکل حل شد.
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشار: لیلا خطیب زاده