سرمقاله روزی نامه ی جمهوری "کردستان عراق و تحولات پرشتاب"

روزی نامه جمهوری اسلامی 2 شنبه 4 دی ماه -1396

ناامنی وبی ثباتی اقلیم کردستان عراق که پس از همه پرسی استقلال کردستان عراق به وجود آمد برای اینکه پاسدار تروریست قاسم سلیمانی سریع به کردستان عراق سفر کرد و پس ازدیدار با مسعود بارزانی و انتقال پیام تهدید آمیز خامنه ای وپاسداران به وی آنگاه به بغداد سفر کرد تا مزدوران الحشدالشعبی را بسیج و سازماندهی کند به کرکوک حمله  تسلط برچاه های نفت داشته باشند تا بارزانی و اقلیم کردستان مجبور به عقب نشینی ولغو همه پرسی  استقلال کردستان شوند .پس ازآن مسعود بارزانی استعفا داد و امنیت از اقلیم کردستان رخت بربست  و اعتراضات  ناآرامی جایگزین شده است .چون پول نفت به اقلیم کردستان عراق داده نشده  و پول  حقوق معلمان وسایر کارمندان وحقوق بگیران به تعویق افتاده که موجب نارضایتی وتظاهرات شده است که همراه با خسارات  مالی اماکن وتلفات جانی بوده است . درحالی که سرمقاله  نویس بانادیده گرفتن نقش مداخله جویی رژیم قرون وسطایی ولایت فقیه در اموردداخلی اقلیم  کردستان ووادارکردن دولت عراق به فشار وتهدید اقلیم کردستان عراق چنین ادعاکرده است:
کردستان عراق روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند. در روزهای اخیر بسیاری از شهرها و روستاهای این منطقه شاهد اعتراضات گسترده علیه بی‌کفایتی مسئولان تشکیلات اقلیم کردستان عراق در اداره این منطقه و تامین ابتدایی‌ترین نیازهای زندگی بوده است که در چندین نقطه به خشونت و درگیری کشیده شد. به گزارش رسانه‌ها این درگیری‌ها تاکنون 9 نفر کشته و نزدیک به یکصد نفر زخمی داشته است.
کردستان عراق روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند. در روزهای اخیر بسیاری از شهرها و روستاهای این منطقه شاهد اعتراضات گسترده علیه بی‌کفایتی مسئولان تشکیلات اقلیم کردستان عراق در اداره این منطقه و تامین ابتدایی‌ترین نیازهای زندگی بوده است که در چندین نقطه به خشونت و درگیری کشیده شد. به گزارش رسانه‌ها این درگیری‌ها تاکنون 9 نفر کشته و نزدیک به یکصد نفر زخمی داشته است. تظاهر کنندگان به مقر احزاب سیاسی حمله کرده و آنها را آتش زدند. التهابات سیاسی به جایی رسید که العبادی نخست‌وزیر عراق هشدار داد دولت ممکن است برای کنترل اوضاع و صیانت از جان شهروندان کرد عراق مجبور به مداخله در این منطقه شود.
همانگونه که بسیاری از تظاهر کنندگان در شعارهایشان مطرح کردند و همچنین احزاب سیاسی کردستان عنوان نموده اند، وضعیت فعلی کردستان عراق نتیجه ماجراجویی و جاه طلبی سران کردستان عراق و در راس آن، مسعود بارزانی است.
تنها، سه ماه قبل بود که بارزانی با وجود مخالفت دولت عراق دولت‌های منطقه و مجامع بین‌المللی همه پرسی جنجالی مورد نظر خود را برگزار کرد تا به گمان خود قهرمان کردها شود و سال‌ها حاکم بلامنازع کردستان عراق باشد.
بارزانی آنچنان مغرور و متکبر بود که به درخواست‌های مکرر دولت عراق برای مذاکره بی‌اعتنایی می‌کرد و هرگونه مذاکره را به بعد از همه پرسی رجوع می‌داد.
بارزانی چنین ارزیابی کرده بود که با برگزاری همه پرسی، بغداد در مقابل عمل انجام شده قرار خواهد گرفت و چاره‌ای جز پذیرش نتیجه همه پرسی که در نهایت به معنای جدایی کردستان عراق بود، نخواهد داشت.
بارزانی و دارودسته‌اش در منطقه کردستان یک حکومت استبدادی ساخته بودند و در عین حال ادعا می‌کردند یک حکومت دموکراتیک هستند. این واقعیتی است که اکنون اغلب احزاب سیاسی کردستان عراق به آن تاکید می‌کنند. این احزاب اشاره می‌کنند که بارزانی در برابر هیچ مخالفت و انتقاد از همه پرسی گوش شنوا نداشت و اعتنایی نمی‌کرد.
علاوه بر فضای ویژه‌ای که بارزانی در داخل تشکیلات اقلیم کردستان عراق به نفع خود ایجاد کرده بود، یکی از مولفه‌هایی که وی به آن پشت گرم بود حمایت ‌های خارجی، به ویژه حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی بود که از عنوان کردن آن نیز ابایی نداشت.
سردمداران رژیم صهیونیستی نیز پیش از همه پرسی بارها از همه پرسی و تشکیل دولت کرد در عراق حمایت خود را اعلام می‌کردند. این یک واقعیت انکارناپذیر است که رژیم صهیونیستی هرگز دلسوز کردها و هیچیک از ملت ‌ها و اقوام منطقه نبوده و نیست و ماجرای کردستان عراق و همه پرسی نیز هدف صهیونیست‌ها، تلاش برای تقسیم کردن عراق و برخورداری از یک پایگاه سیاسی در این منطقه بوده است. اشغالگران صهیونیست آنچنان از بازی خام بارزانی به وجد آمده بودند که پی در پی پیام حمایت می‌دادند و از مردم کردستان عراق می‌خواستند که به همه پرسی «آری» بگویند و وعده می‌دانند که تل آویو از آنها تا آخر حمایت خواهد کرد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گستاخی را تا به آنجا رساند که در آستانه برگزاری همه پرسی گفت: عراق جلوی چشمان ما درحال از هم پاشیدن است و تشکیل یک کشور کرد در عراق، همین حالا اتفاق افتاده است! اما طولی نکشید که رویاهای بارزانی و همدستان وی به کابوس تبدیل شد و برخلاف آنچه پیش‌بینی کرده بودند هیچ کشوری حاضر نشد نتیجه همه پرسی را به رسمیت بشناسد. حتی آمریکایی‌ها که سیاستشان در دراز مدت جدایی کردستان عراق و قطعه قطعه شدن عراق و همه کشورهای مسلمان منطقه است حاضر نشدند خطر و هزینه پذیرفتن نتیجه همه پرسی بارزانی را تقبل کنند و پا پس کشیدند.
بارزانی که تحت تاثیر توهمات جاه طلبانه قرار گرفته و با طناب پوسیده صهیونیست ‌ها به چاه رفته بود سریعاً به یک رهبر نادان و خائن تبدیل شد که باید پاسخ وضعیت فلاکت بار فعلی را بدهد. پدر مسعود بارزانی هم با رژیم صهیونیستی رابطه داشت و همین سابقه طولانی موجب اغواء وی شد و به این باتلاق افتاد.
هفته گذشته دو حزب کرد گوران (تغییر) و جماعت اسلامی از تشکیلات اقلیم کردستان جدا شدند و این هفته نیز حزب اتحاد اسلامی، به عنوان سومین حزب اعلام کرد از تشکیلات اقلیم کردستان جدا می‌شود. همچنین عده‌ای از نخبگان کرد عراقی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که تشکیلات کردستان عراق در آستانه فروپاشی قرار دارد. این نخبگان با تاکید بر اینکه مسئولان تشکیلات اقلیم دیگر نماینده مردم کردستان نیستند، خواستار اعلام رسمی شکست این دولت و تشکیل جبهه جدید شدند.
اکنون بارزانی راهی ندارد جز اینکه همه پرسی جنجالی خود را باطل اعلام و از مردم کرد و عراق عذرخواهی کند و تاخیر در اعتراف به این شکست، شرایط را روزبروز هم برای بارزانی و هم کردستان عراق وخیم‌تر خواهد کرد.
بارزانی اگر تلاش می‌کند مسئولیت این بحران را متوجه دولت عراق کند ولی مردم جهان و نه حتی خود کردها دیگر این ادعاها را نمی‌پذیرند. دولت عراق چنانکه بارها اعلام کرده است کردستان را بخشی از کشور عراق می‌داند و در تعامل با آن مطابق قانون اساسی عمل می‌کند، واقعیتی که همه کشورهای جهان و مجامع بین‌المللی نیز آن را تایید می‌کنند.