گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 3  دی - 96
ردپای عامل انسانی در وقوع حریق میقان
فرخی در پاسخ به پرسشی در خصوص فراهم بودن تجهیزات و امکانات استان برای اطفای حریق‌های بزرگ نظیر حریق تالاب میقان گفت: شرایط حریق دیروز تالاب میقان یک شرایط خاص بود چرا که باتلاقی بودن منطقه و سرعت بالای وزش باد در کنار خشک بودن علف‌ها و نیزار منطقه موجب طولانی شدن پروسه اطفای حریق شده بود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی، عامل انسانی را علت وقوع آتش سوزی روز گذشته تالاب میقان اراک اعلام کرد و گفت: اینکه این آتش سوزی به صورت عمدی یا غیرعمدی توسط عامل انسانی صورت گرفته است، در دست بررسی است.

سعید فرخی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در خصوص میزان خسارت وارده بر اثر وقوع آتش در تالاب میقان اراک نیز باید سازمان محیط زیست اعلام نظر کند.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که روز گذشته به منظور اطفای حریق تالاب صورت گرفت، گفت: تمامی امکانات امدادی و اطفای حریق سطح استان و شهرداری‌ها برای خاموش شدن آتش بسیج شدند و با اعزام یک فروند هواپیما برای خاموش کردن آتش، نهایتا عملیات اطفای حریق با موفقیت انجام شد.

فرخی در پاسخ به پرسشی در خصوص فراهم بودن تجهیزات و امکانات استان برای اطفای حریق‌های بزرگ نظیر حریق تالاب میقان گفت: شرایط حریق دیروز تالاب میقان یک شرایط خاص بود چرا که باتلاقی بودن منطقه و سرعت بالای وزش باد در کنار خشک بودن علف‌ها و نیزار منطقه موجب طولانی شدن پروسه اطفای حریق شده بود.

وی ادامه داد: همه این عوامل دست به دست هم داد تا کنترل و اطفای حریق روزگذشته سخت و دشوار و در بعضی مواقع غیرقابل کنترل باشد اما با اعزام هواپیما و بسیج تمامی امکانات خوشبختانه از سرایت بیشتر آتش جلوگیری بعمل آمد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی در ادامه با اشاره به آمادگی مطلوب و سرعت عمل دستگاه‌های امدادی و اطفای حریق در استان اظهار کرد: در جریان آتش سوزی تالاب میقان شاهد واکنش سریع دستگاه‌های استان برای اطفای حریق بودیم اما باز هم نیازمند هماهنگی بیشتر و سرعت بالاتر در هنگام بروز چنین حوادثی هستیم.

وی در خصوص تجهیز استان به زیرساخت های لازم اطفای حریق مانند خودروهای آتش نشان، نردبان های بلند برای اطفای حریق طبقات مجتمع های مسکونی و ست نجات، اظهار کرد: در این خصوص آتش نشانی اقداماتی برای تجهیز و فراهم کردن زیرساخت‌ها در دستور کار دارد گرچه از تجهیزات نسبتا خوبی برخوردارند.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان مرکزی نیز در خصوص خسارات وارده به تالاب میقان در پی آتش‌سوزی گسترده نیزارهای این منطقه در روز گذشته به خبرنگار ایسنا گفت: خوشبختانه طی حریق گسترده روز گذشته موردی از تلفات پرندگان در منطقه گزارش و ثبت نشده است و تنها نی‌های خشک موجود در منطقه از دست رفته‌اند.

رضا میرزایی با بیان اینکه ارتفاع نی‌های موجود در منطقه آتش‌سوزی به چهار متر می‌رسد و این امر باعث شده است که پرندگان تالاب وارد این منطقه نشوند و بعضا در کنار دریاچه سکنی گزیده‌اند، گفت: همچنین فصل جوجه‌ریزی و تخم‌گذاری و لانه‌گزینی پرندگان نیز نبوده است در نتیجه هیچ گونه تلفاتی در بخش پرندگان وجود ندارد.

وی افزود: طی پایش و رصد صورت گرفته نی‌های خشک منطقه دچار سوختگی شده است. و ریشه نی‌هایی که سرشاخه آنها گرفتار حریق شده کاملا سالم و در آبند، قطعا در فصل رویش شاهد رشد نی‌ها و سرسبزی مجدد منطقه خواهیم بود.

میرزایی با اشاره به اینکه عامل این رخداد تلخ روز گذشته در تالاب میقان انسانی بوده است، گفت: با توجه به اینکه آتش‌سوزی نیزارهای تالاب در شب رخ داده است، عمدی یا سهوی بودن حریق در دست بررسی است.

وی تصریح کرد: قبل از وقوع آتش‌سوزی در تالاب و پس از وقوع و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب امکانات مورد نیاز این منطقه پیگیری شده بود و با امکانات و تجهیزات موجود جهت اطفای حریق اقدام شد و در نهایت همراه شدن هلیکوپتر آب‌پاش با امکانات موجود به مهار آتش منتهی شد و کار لکه‌گیری نیز توسط نیروهای حاضر در منطقه به انجام رسید.

به گفته میرزایی مستندات مربوط به آلودگی هوای ناشی از این حریق و برهم خوردن منظر شهری جهت تعیین خسارت به تهران ارسال شده است. 
شاخص بورس امروز (شنبه) یک هزار و 307 واحد بالا رفت و در جایگاه 96 هزار و 816 واحدی ایستاد.
 
به گزارش ایسنا، بازار بورس در نخستین روز کاری فصل زمستان، گرم و پربازده بود به طوری که در رکوردی بی سابقه بیش از یک هزار واحد رشد کرد و به مرز کانال 97 هزار واحدی نزدیک شد.
 
بخش عمده رشد شاخص در معاملات امروز در نتیجه معاملات شرکت هایی بود که ارتباط مستقیمی با بازارهای جهانی دارند.
 
رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در ماه های اخیر، زمینه رشد قابل توجه شاخص بورس را فراهم کرده است.
 
بر این اساس، نمادهایی مانند فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، شخارک (پتروشیمی خارک)، فارس (هلدینگ خلیج فارس) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) با رشد خود بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.
 
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز در صدر گروه های بورسی قرار داشت؛ در معاملات امروز در این گروه 217میلیون سهم به ارزش 613 میلیارد ریال داد و ستد شد.
 
گروه فرآورده های نفتی به ارزش 410 میلیارد ریال و کانی های فلزی به ارزش 219 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
 
در رده چهارم گروه خودرو با معاملاتی به ارزش 179 میلیارد ریال جای گرفت؛ گروه شیمیایی نیز با معاملاتی به ارزش 172 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
 
در معاملات امروز یک میلیارد و 176 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 66 میلیارد ریال در 70 هزار و 529 نوبت خرید و فروش شد.
 
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز، روندی صعودی داشتند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 419 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 83 واحد رشد کرده است.
 
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، نیز 63 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، یک هزار و 533 واحد افزایش یافت.
 
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، یک هزار و 138 واحد و شاخص بازار دوم بورس یک هزار و 679 واحد بالا رفت.
رئیس فدراسیون کشتی می گوید بحث تعلیق کشتی ایران جدی است و کمیته بین المللی المپیک پیگیر آن شده است.

به گزارش ایسنا، رسول خادم با تاکید بر اینکه بحث تعلیق کشتی ایران جدی است، خاطرنشان کرد: این موضوع در اختیار اتحادیه جهانی کشتی نیست بلکه بحثی است که کمیته بین‌المللی المپیک آن را پیگیری می‌کند.
IOC یک مجمع جهانی است که قدرت‌های سیاسی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در آن ذی‌نفوذ هستند بنابراین آن‌ها در به ثمر رساندن مواضع خود جلوتر از دیگر کشورها قرار دارند. ما امروز با چنین هجمه‌ای از سوی IOC‌ مواجهیم و شاید اگر توان دیپلماسی که کشتی ایران طی سال‌های اخیر ایجاد کرده نبود، 20 روز پیش تعلیق کشتی ایران اعلام می‌شد و از حضور در کلیه مسابقه‌ها و رقابت‌ها محروم می‌شد.

رییس فدراسیون کشتی افزود: ما جایگاهی در
IOC نداریم و قدرت‌های سیاسی و اقتصادی با روابط خارج از این کمیته، موفق شده‌اند در آن صاحب نفوذ شوند. بنابراین ما توان بالایی برای ورود به این موضوع نخواهیم داشت. اما توان ما در حوزه ارتباطات کشتی در نقاط مختلف جهان است که باعث شده اتحادیه جهانی این را بداند که تعلیق کشتی ایران فقط به یک کشور مربوط نمی‌شود بلکه کشتی را در اقصی نقاط جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که سهم ایران در توسعه کشتی جهان ویژه است.

وی با بیان اینکه توانسته‌ایم برای دومین مرتبه از اتحادیه جهانی کشتی برای حل این پرونده زمان بگیریم گفت: حتی شب بعد از انتخابات فدراسیون کشتی مجددا به مقر این اتحادیه رفتم و جلساتی را برگزار کردم. فرصت داده شده به ایران این خاطر است که ما بتوانیم ابزار مختلف را به کار گیریم تا این پرونده را حل و فصل کنیم. حتی شخص وزیر ورزش هم در جریان پیچیدگی این مسائل و موضوع کشتی ایران در این پرونده است.

رییس فدراسیون کشتی که در برنامه کشتی ایرانی شبکه سوم سیما حاضر شده بود در ادامه درباره فقر فنی کشتی‌گیران ایرانی و اینکه چرا ملی‌پوشان کشتی ایران مانند گذشته نمی‌توانند قابلیت‌های یک کشتی‌گیر ایرانی را در رویدادهای بین‌المللی نشان دهند، خاطرنشان کرد: ما در دنیا با چنین مشکلی مواجه هستیم و بسیاری از کشورهای جهان به لحاظ فنی، تکنیک‌های ناب و زیبای گذشته را اجرا نمی‌کنند. درباره فقر فنی بخش اعظم این موضوع به مربیان پایه در کشور بازمی‌گردد چرا که آن‌ها زمانی که باید مورد توجه قرار می‌گرفتند تا دانش خود را افزایش دهند مورد توجه قرار نگرفتند. به گونه‌ای که در حال حاضر بسیاری از کشتی‌گیران باید در اردوهای تیم ملی با اصول ابتدایی کشتی آشنا شوند که همین امر وقت زیادی را از کادرهای فنی تیم ملی می‌گیرد.

خادم در ادامه به مشکلات در مدیریت فنی کشتی آزاد اشاره کرد و گفت: اگر این مسئله را حل نکنیم، به نتایج مورد انتظار مردم دست نخواهیم یافت.

او در پاسخ به این سوال که آیا با این اظهارات باید منتظر بازگشت شما به بحث فنی کشتی آزاد بود، گفت: هنوز جلسه‌ای با شورای فنی نداشته‌ایم و اگر این بحث مطرح شود من آخرین گزینه خواهم بود که اظهار نظر خواهم کرد اما در کشتی آزاد جلسه شورای فنی ویژه خواهد بود چرا که باید درباره مدیریت فنی کشتی آزاد تصمیم بگیرد. بین رده‌های سنی فاصله افتاده است و اگر مربیان همدیگر را قبول نداشته باشند، نتایج پاسخگوی انتظارات مردم نخواهد بود.
ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون مهم‌ترین و در عین حال نگران کننده ‌ترین آلاینده‌های هوا به شمار می‌روند. طبق اعلام مسوولان، در کشور ما ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی معادل ۳۴ هزار میلیاد تومان صرف عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شود.
معضل آلودگی هوا که رتبه پنجم را میان عوامل موثر در مرگ و میر به خود اختصاص داده، سالانه ۲.۴۸ تا هفت درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را می‌بلعد تا صرف عوارض ناشی از آن شود.

به گزارش ایسنا، ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون مهم‌ترین و در عین حال نگران کننده ‌ترین آلاینده‌های هوا به شمار می‌روند. طبق اعلام مسوولان، در کشور ما ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی معادل ۳۴ هزار میلیاد تومان صرف عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شود؛ به طوری که ریزگردها و همچنین آلاینده‌های هوا ۳۸ میلیون نفر از جمعیت کل کشور را در معرض درجاتی از آلودگی هوا قرار می‌دهند.

آخرین آماری که درباره مرگ منتسب به آلودگی هوا از طرف وزارت بهداشت اعلام شد، مربوط به سال ۹۴ است. طبق اظهارات عباس شاهسونی - سرپرست گروه "سلامت هوا" مرکز محیط و کار وزارت بهداشت- «در ایران سالیانه حدود ۳۷۰ هزار مرگ داریم. از این تعداد در سال ۹۴، ۱۲ هزار و ۸۹۷ نفر مرگ منتسب به ذرات معلق بوده و البته در برخی شهرها مثل اهواز میانگین ذرات معلق ۲.۵ میکرون شش برابر حد استاندارد است. بنابراین نمی‌توان اعداد و ارقام به دست آمده در این محاسبه را به سایر شهرها نیز تسری داد.»

به گفته وی، آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال ۹۵ نهایی شده است. بر اساس محاسبات صورت گرفته در سال گذشته، ۴۸۱۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران ثبت شده است.

بر اساس محاسبات صورت گرفته در سال گذشته، ۴۸۱۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران ثبت شده است.

اما سوال آن است که این آلاینده‌های کوچکتر از ۲.۵ میکرون که بیشترین نگرانی نیز به آنها مرتبط است، چه تغییراتی می‌توانند در بدن ایجاد کنند؟ دکتر قاسم آهنگری- استاد ژنتیک پزشکی- می‌گوید که تهران با وجود میلیون‌ها خودرو و منابع تولید کننده گرما در منازل و کارخانه‌های متعدد، تبدیل به دهانه آتشفشان بزرگی شده‌ است. نوع هر کدام از این آلاینده‌ها نیز بر اساس ماموریت شهرها متفاوت است.

وی می‌افزاید: از نظر ژنتیکی گروهی از بیماری‌ها تک ژنی هستند که تعداد آنها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد، اما عمده بیماری‌های انسان که جزو بیماری‌های غیرواگیر هستند، حدود ۹۰ درصد موارد را شامل می‌شود و اساس آنها اختلال در تعاملات بین ژن و محیط است. این تعاملات به بیان ژن‌ها بازمی‌گردد نه ساختار آنها. به این ترتیب آلودگی هوا بیان ژن‌ها را که ناشی از تعاملات بین سلولی است، مختل می‌کند.

آهنگری اضافه می‌کند: اینجا به بحث اپی ژنتیک وارد می‌شویم. در این بحث تعاملات ژن‌ها و محیط توسط آلاینده‌ها دچار اختلال می‌شود. نتیجه آن ایجاد بیماری‌هایی است که به سادگی درمان نمی‌شوند؛ مانند سرطان، آسم و آلرژی و بیماری‌های اعصاب و روان. در مطالعه‌ای که چند سال پیش در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که بر اساس مطالعات شهر تهران انجام شد، مشخص شد این آلاینده‌ها می‌توانند در ژن‌های عصبی نیز اختلال ایجاد کنند. ما در زمان انجام این بررسی بر این عقیده بودیم که آلاینده‌ها بعد از ورود به بدن از سد ریوی عبور می‌کنند، وارد خون می‌شوند و به مغز می‌رسند و تعاملات مغزی را دچار اختلال می‌کنند. اخیرا نیز در همان دانشگاه مطالعه‌ای در این زمینه انجام شد که نشان می‌داد نوجوانان بعد از آلودگی هوا در معرض اختلالات پرخاشگری و عصبی قرار می‌گیرند، البته نباید فکر کنیم آلودگی هوا فقط ریه و قلب را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

به گفته این استاد ژنتیک پزشکی، وقتی ذرات زیر ۲.۵ پی. ام وارد خون می‌شوند به همه ارگان‌های بدن دسترسی پیدا می‌کنند و بستگی دارد کدام موضع را مورد هدف قرار دهند.

آهنگری با اشاره به نیاز بدن به تهویه روزانه حدود ۹ هزار لیتر هوای پاک، تصریح می‌کند: این تهویه ریوی و انتقال گازها وقتی به این راحتی در ریه صورت می‌گیرد، به همین نسبت گازهای آلاینده هوا از طریق مجاری تنفسی وارد ریه و بعد وارد خون می‌شوند. اثرگذاری این آلاینده‌ها نیز حاد است و علائمی مانند آبریزش بینی و آلرژیک شدید به دنبال دارد.

سلول‌های مدافع، علیه بدن
وی با اشاره به بررسی که در آمریکا در زمینه عوارض تنفس آلاینده‌های هوا انجام شده بود، بیان می‌کند: در این بررسی که در نواحی بسیار آلوده انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که برخی ژن‌ها افزایش بیان داشتند. عوارض این آلاینده‌ها در فاز دوم به ساختار آلاینده‌های بنزنی و آروماتیک  بازمی‌گردد. آرومات‌ها تمایل دارند به گیرنده‌ها متصل شوند و موادی که روی این گیرنده‌های اختصاصی اثرگذار هستند را تقلید کنند. این کار باعث اختلال در کار سلول‌ها می‌شود و بر مغز استخوان اثرگذار هستند و می‌توانند در بروز سرطان خون موثر باشند. در فاز بلند مدت‌تر نیز باعث ایجاد بیماری‌های اعصاب و روان و ام. اس شوند.

این استاد تمام ژنتیک پزشکی ادامه می‌دهد: سلول‌هایی که وظیفه آنها دفاع از عوامل خارجی در بدن است، علیه بدن برانگیخته می‌شوند. در سمپوزیومی در آمریکا اعلام شد چون میزان تبخیر آرومات‌ها در حواشی پمپ بنزین‌ها و بزرگراه‌ها زیاد است، بیماری‌هایی مثل ای. ال. اس و اتیسم شیوع بیشتری دارد. بسیاری از این بیماری‌ها در قرون گذشته وجود نداشتند و امروز نمود آنها در کشورهای در حال توسعه که مباحث سلامتی و ایمنی و آلاینده‌ها را رعایت نمی‌کنند، در حال افزایش است. اخیرا با مطالعه‌ای که با همکاری وزارت نفت انجام دادیم، مشخص شد این آلاینده‌ها می‌توانند در بیان ژن‌هایی که مسوول بیماری‌های پارکینسون، اتیسم، آلزایمر و ام. اس هستند، اختلال ایجاد کنند.

بدن شهرنشینان سازگار می‌شود
آهنگری اضافه می‌کند: اگر فردی از ناحیه‌ای غیرآلوده و خوش آب و هوا مستقیم به شهری آلوده آورده شود، شدت عوارض و علائم ناشی از تنفس آلاینده‌ها به مراتب شدیدتر از کسی است که به دلیل چندین سال زندگی در این شهر با محیط سازگاری پیدا کرده است؛ چون تعامل بین محیط و ژن‌ها بسیار مهم است و در طول زمان می‌تواند فرد را تا حدی سازگار کند. وقتی این حد رد می‌شود، بدن دیگر نمی‌تواند تحمل کند؛ یعنی سلول‌ها کاملا خسته شده‌اند.

آهنگری یکی دیگر از عوارض آلودگی هوا را پرخاشگری می‌داند و می‌گوید: آلودگی هوا می‌تواند یکی از دلایلی باشد که منجر به پرخاشگری‌ها در ترافیک می‌شود و آمار تصادفات را بالا می‌برد. وقتی در شهر آلوده‌ای زندگی می‌کنید، در طول روز مواد آلوده وارد بدن می‌شود و شب نیاز به استراحت و بازسازی بدن داریم، اما این آلاینده‌ها و نداشتن تهویه مناسب اجازه نمی‌دهد مردم صبح فردا آمادگی لازم را برای شروع روز کاری داشته باشند و همه چهره‌ها خسته است. بیشتر کم حوصلگی‌ها، عصبانیت‌ها و آرامش نداشتن‌ها می‌تواند ناشی از این آلاینده‌ها باشد.