پلیس پرو با مخالفان عفو رئیس جمهوری سابق درگیر شد

پلیس پرو با مخالفان عفو رئیس جمهوری سابق درگیر شد   5دی-96
پلیس
 پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرد
پلیس پرو با مخالفان عفو رئیس جمهوری سابق پرو درگیر شده است.
تظاهرات اعتراضی به تصمیم پدرو پابلو کوچینسکی، رئیس جمهوری پرو، در عفو آلبرتو فوجیموری، رئیس جمهوری سابق این کشور در لیما، پایتخت، به خشونت کشیده شد و بین تظاهرکنندگان و ماموران پلیس درگیری روی داد. پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور به کار برد.
با ادامه تظاهرات، رئیس جمهوری در سخنانی که از تلویزیون پرو پخش شد گفت که تصمیم او برای عفو آلبرتو فوجیموری صرفا براساس ملاحظات بشردوستانه اتخاذ شده و از معترضان خواست تا گذشته را فراموش کنند و این تصمیم را بپذیرند.
مخالفان این تصمیم گفته‌اند که انگیزه آقای کوچینسکی ملاحظات بشردوستانه نبوده بلکه حاصل یک "بده و بستان سیاسی" است.
هفته گذشته پارلمان پرو طرح استیضاح و عدم کفایت رئیس جمهوری را به رای گذاشت اما این طرح با مخالفت حزب مخالف دولت، به رهبری پسر آقای فوجیموری، با شکست مواجه شد. ارائه‌دهندگان این طرح رئیس جمهوری را به فساد متهم کرده و خواستار رسیدگی به این اتهام و برکناری او شده بودند.
تظاهرات
 خانواده‌های قربانیان جوخه‌های مرگ فوجیموری را مسئول قتل خویشان خود می‌دانند
پابلو کوچینسکی در سخنان خود در مورد دلیل عفو البرتو فوجیموری گفت که "مشخص است که دولت او، که در اوایل دهه ۱۹۹۰ کشوری غرق در خشونت و بحران و آشوب را به میراث برد، در موارد متعدد مرتکب نقض قانون و اقدامات خلاف دموکراسی شد اما به نظر من، همان دولت به پیشرفت کشور نیز کمک فراوانی کرد." وی افزود که آقای فوجیموری، ۷۹ ساله که دوازده سال از محکومیت ۲۵ حبس خود را گذرانده، در شرایط جسمی نامطلوبی است و ادامه حبس می‌تواند جان او را به مخاطره اندازد.
آلبرتو فوجیموری، که ژاپنی تبار است، در سال ۱۹۹۰ به ریاست جمهوری انتخاب شد در حالیکه پرو با سال‌ها خشونت و هرج و مرج ناشی از فعالیت گروه‌های مسلح چپگرا و شرایط اقتصادی دشوار مواجه بود. او با اجرای یک رشته سیاست‌های اصلاحی، توانست به اقتصاد پرو سامان نسبی بدهد هر چند دو سال بعد، به دلیل مخالفت پارلمان با برنامه‌های خود، در آنچه که "کودتای ریاست جمهوری خوانده شد" پارلمان را منحل و انتخابات جدید برگزار کرد. این اقدام با محکومیت گسترده از سوی نهادهای طرفدار دموکراسی مواجه شد اما به گفته منابع داخلی، از حمایت قابل توجه مردم برخوردار بود.
پلیس
 ملاحظات بشردوستانه را برای عفو فوجیموری عنوان کرده اما مخالفان او را به سازش سیاسی متهم می‌کنند
در سال ۱۹۹۵، او بار دیگر با اکثریت قابل توجه آرا به ریاست جمهوری انتخاب شد و توانست تا حدود زیادی امنیت را در پرو برقرار کند و اقتصاد این کشور را در مسیر رشد قرار دهد. در سال ۲۰۰۰ با تصمیم پارلمان، او برای بار سوم هم نامزد ریاست جمهوری شد اما این بار تنها با اکثریت اندک آرا به پیروزی رسید در حالیکه مخالفان او را به دخالت در انتخابات متهم می‌کردند.
آقای فوجیموری کوتاه مدتی پس از آغاز سومین دوره ریاست جمهوری به خارج رفت و از این سمت استعفا داد. او بعدا متهم شدکه در دوره ریاست جمهوری خود، برای مبارزه با شورشیان چپگرا "جوخه های مرگ" تشکیل داده و به اقدامات غیرقانونی مبادرت کرده است.
در سال ۲۰۰۵، در حالیکه آلبرتو فوجیموری در شیلی به سر می‌برد، دولت شیلی به درخواست پرو او را بازداشت کرد و به پرو فرستاد.
وی در سال ۲۰۰۷ در به جرم سوء استفاده از قدرت به شش سال و در سال ۲۰۰۹ به جرم صدور دستور قتل توسط جوخه‌های مرگ به ۲۵ سال زندان محکوم شد. او نخستین رهبر یک کشور آمریکای لاتین بوده که اگرچه از راه‌های دموکراتیک به قدرت رسید اما به اتهام نقض حقوق بشر و سوء استفاده از قدرت به حبس طولانی مدت محکوم شد.
چند هفته پیش، اقای کوچینسکی هشدار داده بود که مخالفت احزاب چپگرا با سیاست‌های او می‌تواند باعث تقویت حزب راستگرای نیروی خلق شود که همچنان از سیاست‌های راستگرایانه فوجیموری حمایت می کند.
پارلمان پرو ۱۳۱ عضو دارد که ۲۳ کرسی آن متعلق به احزاب طرفدار دولت و ۷۱ کرسی آن متعلق به حزب نیروی خلق است.