گزیده ها 8 بهمن - 96

گزیده ها 8 بهمن - 96
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری مردی خبر داد که در جریان یک نزاع در سوپر مارکت یکی از بچه محل‌هایش را به قتل رسانده بود.
در ساعت 24 روز پنجشنبه گذشته رانندگان خودروهای عبوری در خیابان آزادی، نرسیده به میدان آزادی به توقف یک دستگاه خودرو پژو 207 مشکی در وسط خیابان اعتراض کرده و در ادامه با مراجعه تعدادی از رانندگان به خودرو 207 برای بررسی علت توقف خودروی مذکور، با راننده خون آلودی مواجه شدند که گویا لباس‌هایش در یک نزاع و درگیری پاره شده است که بلافاصله موضوع به پلیس 110 و اورژانس اعلام شد و ماموران کلانتری 118 ستارخان و تیم اورژانس در محل حاضر و نسبت به انتقال راننده خودرو پژو 207 به بیمارستان اقدام کردند.
همزمان با انتقال راننده پژو 207 به بیمارستان به ماموران اعلام شد که این فرد بر اثر شدت جراحات و خونریزی شدید فوت کرده است که بلافاصله موضوع به بازپرس ویژه قتل و اداره دهم پلیس آگاهی اعلام شد و پرونده مقدماتی با موضوع قتل عمـد تشکیل و به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه 27 تهران، پرونده برای رسیدگی دراختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ پس از شناسایی هویت مقتول به نام "امیر. خ" 30 ساله، با توجه به شواهد موجود از درگیری منجر به قتل و در بررسی سوابق پلیس 110 اطلاع پیدا کردند که دقایقی پیش از فوت مقتول در پشت فرمان خودرو 207، وقوع یک فقره درگیری در خیابان حبیب اللهی به پلیس 110 اعلام شده است. بلافاصله کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ با مراجعه به محل درگیری در یک سوپرمارکت در خیابان حبیب اللهی، در تحقیقات از صاحب سوپرمارکت اطلاع پیدا کردند که درگیری خونینی میان دو جوان در داخل سوپرمارکت آغاز و در حالیکه هر دو نفر به شدت دچار خونریزی شده بودند از مغازه خارج و یک نفرشان با خودرو پژو 405 و نفر دیگر با خودرو پژو 207 محل را ترک کردند.
بابررسی تصویر بدست آمده از دوربین‌های مداربسته سوپرمارکت، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی اقدام به شناسایی خودرو پژو 405 و در ادامه مالک خودروبه نام شهرام 30 ساله کردند. همچنین در مراجعه به محل سکونت شهرام در خیابان حبیب اللهی اطلاع پیدا کردند که وی به بیمارستان منتقل شده است.
با حضور کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی در بیمارستان و پس از انجام اقدامات درمانی بر روی شهرام، طبق نظر تیم درمانی مشخص شد که شهرام از ناحیه سر، پهلو، ران پا و دستان دچار جراحات شدیدی ناشی از اصابت جسم تیز شده به گونه‌ای که بر اثر شدت ضربات وارده، یکی از انگشستان دستش نیز قطع شده است.
شهرام در همان تحقیقات اولیه صراحتا به درگیری با مقتول اعتراف کرد و گفت: من و امیر بچه محل هستیم و از چندی پیش با یکدیگر اختلاف پیدا کرده بودیم و چندین بار برای یکدیگر پیغام و خط و نشان کشیده بودیم و همین موضوع انگیزه درگیری من و امیر شد.
شهرام در خصوص درگیری منجر به قتل امیر به کارآگاهان گفت: در سوپر مارکت بودم؛ناگهان امیر با یک قمه وارد سوپرمارکت شد و بدون هیچ صحبتی چندین ضربه به سمت من پرتاب کرد که باعث جراحت و خونریزی شدید من شد؛ در همین زمان امیر قصد خارج شدن از مغازه را داشت که ناگهان قمه از دستش خارج شد و روی زمین افتاد، خودم را به قمه امیر رسانده و در همان وضعیت خودم من نیز چندین ضربه به سمت وی پرتاب کردم. امیر خودش را به ماشینش که یک پژو 207 مشکی بود رساند و من نیز به کمک تعدادی از دوستانم خودم را با ماشین پژو 405 به بیمارستان رسانده و تحت عمل قرار گرفتم و پس از آن خبری از امیر ندارم.
بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه «حمیدمکرم»، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ دراین باره گفت: با توجه به شواهد و دلایل بدست آمده از محل درگیری منجر به جنایت و همچنین اعتراف صریح متهم به درگیری منجر به جنایت، قرار بازداشت موقت از سوی بازپرس پرونده صادر شد تا متهم پس از پایان مراحل درمانی، برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پیلس آگاهی تهران بزرگ قرار گیرد.
    نقوي حسيني: نگراني هاي الحاق به «پالرمو» باقي است عدم كفايت شروط 5 گانه
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با تشريح دلايل مخالفان الحاق به کنوانسيون پالرمو، گفت: نگراني هاي موجود درباره تبعات الحاق به اين کنوانسيون هنوز باقي است.
    
سيدحسين نقوي حسيني، سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با خبرگزاري مهر، با اشاره به تصويب لايحه دولت براي الحاق ايران به کنوانسيون مبارزه با جرايم سازمان يافته فراملي (پالرمو) در مجلس، اظهار داشت: هنگامي که برجام شکل گرفت، جان کري وزير امور خارجه وقت آمريکا در يکي از دانشگاه هاي اين کشور و در پرسش و پاسخ با نخبگان، پاسخ جالبي به آنها داد، او گفت که خيالتان راحت باشد؛ ما با برجام همه رفتارهاي جمهوري اسلامي را تحت کنترل مي آوريم.
    
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: سوال اين بود که برجام که چنين ظرفيتي ندارد، پس منظور جان کري چيست که با برجام همه رفتارهاي جمهوري اسلامي تحت کنترل گرفته مي شود!؟
    
    
مکمل هاي برجام: سند ۲۰۳۰، FATF و پالرمو 
    
نقوي حسيني اظهارداشت: همان موقع به اين مسئله اشاره شد که پس از برجام، اسناد ديگري نيز در دوران پسابرجام به ايران عرضه خواهد شد؛ حالا يا ايران بايد در اين چارچوب قرار بگيرد و يا قرار نخواهد گرفت. اگر در اين چارچوب ها قرار نگيرد، برجام گشايشي براي او ايجاد نخواهد کرد. به همين دليل بوده است که در دوران پس از برجام، شاهد ارائه اسنادي مانند سند آموزش ۲۰۳۰، الحاق به FATF و پالرمو بوده ايم که برخي از آنها با عنوان برجام هاي ۲، ۳ و ۴ نام برده اند که اتفاقا مقام معظم رهبري قاطعانه مقابل چنين ايده ها و زمزمه هايي ايستادند.
    
    
کشتن درجهت منافع آمريکا را تروريسم نمي دانند!
    
وي تصريح کرد: نکته مهم اين است که در ميان محورها و بندهايي که مورد پذيرش همه کشورهاست، بندهايي قرار مي دهند که بعدا براي نظامي مانند ما مشکل ساز مي شود؛ به عنوان مثال تعريف آنها از پولشويي و تروريسم با ما فرق مي کند و همين مسئله باعث مشکل مي شود.
    
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در همين رابطه افزود: آمريکايي ها و برخي نظام هاي اروپايي هر شخص يا گروهي را که آدم مي کشد، اگر آدم کشتن آنها در جهت منافع آمريکا باشد، گروه تروريستي توصيف نمي کنند ولي اگر حرکت يک گروه مبارز و آزاديخواه به ضرر آمريکايي ها باشد، آنها را تروريست توصيف مي کنند.
    
    
يک راه حل براي رفع نگرانيها
    
وي تصريح کرد: آنها با FATF و پالرمو به دنبال آن هستند تا تمام عمليات هاي مالي، بانکي و اقتصادي ما را تحت کنترل خودشان بگيرند و اين يک واقعيت است.
    
نقوي حسيني با اشاره به تصويب لايحه الحاق به پالرمو در صحن مجلس با وجود مخالفت هاي برخي نمايندگان و نيز تعريف برخي شروط به عنوان حق شرط تاکيد کرد: نگراني هاي موجود درباره تبعات الحاق به اين کنوانسيون هنوز باقي است.
    
وي اظهار داشت: تنها راه حل رفع نگراني ها اين است که مجلس شروطي را که جمهوري اسلامي به عنوان «حق تحفظ» (حق شرط) مدنظر دارد، در يک قانون جداگانه تصويب کند تا در موقع لزوم از اين قانون استفاده شود؛ چرا که شروط پنج گانه اي که در مصوبه مجلس براي الحاق به پالرمو آمده، همه نگراني ها را برطرف نمي کند.
خبر ويژه 
تحميق مردم توسط روزنامه حامي دولت بگوييد اختيارات ما 15 درصد بيشتر نيست!
يک روزنامه حامي دولت از رئيس جمهور خواست با گفتن اينکه اختياراتش حداکثر 15 تا 20 درصد است، به فرافکني مسئوليت بپردازد.روزنامه جمهوري اسلامي که مدتي است طيفي از عناصر تجديدنظرطلب و حامي فتنه در آن حضور دارند با بيان اينکه «مصاحبه تلويزيوني هفته گذشته رئيس جمهور روحاني، تقريباً هيچکس را راضي نکرد. خلاصه حرف هايي که درباره اين مصاحبه گفته و مطالبي که درباره آن نوشته شده اين است که 60 دقيقه وقت رئيس جمهور، مصاحبه کننده، تلويزيون و مردم گرفته شد اما انتظارها برآورده نشد.» نوشت: مهم اين است که علت ناکارآمدي اين مصاحبه دانسته شود و براي جلوگيري از تکرار اين ناکارآمدي راه حلي پيشنهاد شود.
    
نکته اين است که شما آقاي رئيس جمهور روحاني فقط سه سال ديگر وقت داريد و ضمناً قدرت چنداني نيز در اختيار نداريد.
    
از مجموع قواي سه گانه، شما يک قوه را در اختيار داريد که خانه پر آن مي شود يک سوم قدرت؛ البته با خوشبيني کامل. ولي همين يک سوم هم در اختيار شما نيست، زيرا اولاً اقتصاد کشور به گونه اي طراحي شده که تقريباً 90 درصد آن در اختيار چند نهاد غيردولتي است. ثانياً رسانه ملي و ساير رسانه ها هم در اختيار دولت نيستند و اگر يک روزنامه دولتي و چند روزنامه حامي دولت وجود دارند، در برابر انبوه رسانه هايي که با بودجه هاي سرسام آور مشغول نااميد کردن مردم از دولت هستند چيزي بيش از قطره اي در برابر يک دريا نيستند. و ثالثاً حتي کارگزاران دولت در دستگاه هاي مختلف به ميزان بيش از 70 درصد با دولت هماهنگ نيستند
    
نويسنده بي نام سرمقاله روزنامه ادامه مي دهد: با توجه به اين واقعيت که فقط بخشي از واقعيت هاست، شما آقاي رئيس جمهور حداکثر 15 تا 20 درصد از قدرت را در اختيار داريد و روشن است که با اين ميزان از قدرت نمي توانيد کشور را اداره کنيد و پاسخگوي تمام مشکلات و معضلات باشيد آنهم در شرايطي که بخش قابل توجهي از بودجه دولت شما در اختيار دستگاه ها و کساني قرار مي گيرد که مديريت شما را نقض مي کنند
    
نبوغ به خرج دادن نويسنده اين مقاله در حالي است که نزديک به 80 درصد بودجه کل کشور مستقيماً در اختيار دولت است و در قبض و بسط 20 درصد ديگر نيز نقش موثر دارد.
    
از سوي ديگر هر چند دولت يکي از 3 قوه محسوب مي شود اما عمده اختيارات اجرايي کشور، نه در اختيار مجلس يا قوه قضائيه بلکه دولت است.
    
پيشنهاد نويسنده به طرح اين ادعا که اختيارات دولت 15 درصد بيشتر نيست، در حالي که آقاي روحاني پنج سال رياست جمهوري خود را مي گذراند و در تبليغات انتخاباتي و قبل و بعد از آن، وعده هاي اقتصادي گوناگون به مردم داده و روزنامه هاي حامي دولت از جمله همين روزنامه جمهوري اسلامي نيز با آب و تاب فراوان، آن وعده ها را بازنشر داده اند. چرا روزنامه بي صداقت با مردم، در انتخابات رياست جمهوري امسال، همين منطق فرافکنانه و مسئوليت گريزانه را پيش نکشيد بلکه سفت و سخت به تبليغ آقاي روحاني و وعده هاي وي مي پرداخت. يعني خبر داشت که او داراي اختيار 15 درصدي است و به تحميق و فريب مردم مشغول بود؟! وعده هايي مانند رفع رکود و بيکاري و تورم و افزايش سطح معيشت مردم به قدري که نياز به يارانه نداشته باشند و... 
    
همگي در انظار رسانه ها و از جمله روزنامه مورد اشاره مطرح شده و اکنون از نگاه مردم مسموع نيست که حاميان دولت پس از نشان دادن در باغ سبز و ارائه انوع وعده هاي چرب و شيرين، اکنون که خرشان از پل انتخابات گذشته، با بهانه جويي بگويند مسئوليتي ندارند.
خبر ويژه 
انتقاد نايب رئيس اتاق بازرگاني به مصاحبه تشريفاتي روحاني
نايب رئيس اتاق بازرگاني مي گويد آسان گيري مجري در مصاحبه با رئيس جمهور، افسوس شهروندان را در پي داشت.
    
حسين سلاح ورزي در يادداشتي نوشت: دکتر حسن روحاني به تلويزيون آمد و رو در روي يک مجري نسبتاً باسابقه تلويزيوني نشست و به پرسش هايش جواب داد. ميليون ها شهروند ايراني با شور و شوق به اين گفت وگو گوش دادند.
    
يک نظرسنجي نه چندان پرشمار و ژرف از کساني که فعال اقتصادي به حساب مي آيند درباره اين نشست رئيس جمهوري انجام دادم و متاسفانه همان طور که مي شد حدس زد سخنان رئيس دولت رضايت چنداني ايجاد نکرده است.
    
البته انتساب مصاحبه گر رفتار رسمي، محافظه کارانه و به نوعي بسيار آسان گير داشت و رئيس دولت نيز با استفاده از تجربه 37 سال حضور در صحنه سياست نيز از آسان گيري پرسشگر بيشترين بهره را برد و با طولاني کردن پاسخ هاي اوليه در اين مصاحبه به گونه اي رفتار کرد که زمان از دست برود
    
پاسخ هاي کليشه اي از سوي رئيس جمهوري به ويژه درباره مهم ترين رخداد ارزي ايران در هفته هاي تازه سپري شده، رونق اين بازار را نيز کساد کرد و به نظر مي رسد دوباره که ايشان به تلويزيون بيايد بينندگان کمتري پاي تلويزيون بنشينند.
    
براي روشن شدن اين روايت غصه آور به پاسخ ايشان خوب توجه کنيد که درباره نرخ ارز افسارگسيخته حرف دقيقي نزد
    
ايشان با ساده کردن مسئله دردسرساز نوسان پردامنه در نرخ ارز تنها به اين بسنده مي کند که دولت موظف است ارز کشور را تامين کند. اين البته نادرست نيست اما هرگز بيم مردم درباره تحولات ارز را جواب نمي دهد
    
جداي از اينکه جناب رئيس جمهور چگونه به اين نتيجه رسيد که مصارف ارزي ايران 75 ميليارد دلار است، هرگز به احتمال کاهش نرخ تبديل دلار به ريال نيز اشاره نکرد.
    
به نظر مي رسد آسان گيري مصاحبه گر که مي توانست درباره نرخ ارز و تحولات آن بپرسد، کار رئيس جمهوري را سهل و ساده کرد.
    
کاش مصاحبه گراني جسور با رئيس جمهوري صحبت مي کردند. کاش رئيس جمهوري به چالش کشيده مي شد و از او مي پرسيد که آيا دلار به 5 هزارتومان نزديک مي شود يا نه؟ کاش در اين گفت وگو به جاي يک مصاحبه کننده، دست کم 4 روزنامه نگار جسورتر که در اقتصاد، در سياست، در فرهنگ و در امور اجتماعي تخصص داشتند با روحاني به طور واقعي تر گفت وگو مي کردند. مصاحبه گر آسان گير و رئيس زيرک، گفت وگويي کردند که به افسوس شهروندان منتهي شد.