گزیده ها قسمت پنجم

پورمختار گفت: مجموع فعالیت های اقتصادی که سپاه در سطح کشور دارد اثربخشی خوبی داشته است اما اکنون که رهبری این دستور را داده‌اند، طبیعتا اجرای آن بر همه لازم الاجراست. چنین دستوری می‌تواند منجر به تقویت بخش‌خصوصی شود و این بخش را فعال‌تر کند.
به گزارش اعتماد آنلاین، محمدعلی پورمختار با بیان اینکه خبر دستور رهبری مبنی بر واگذاری بنگاه های اقتصادی سپاه را مستقیم نشنیدم، افزود: طبیعتا دستور به اینکه نیروهای مسلح باید از فعالیت‌های اقتصادی خارج شوند؛ الزامی است. الان این نیرو بنیاد تعاون‌هایی دارد و از سوی دیگر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز هست.
او در همین حال اظهار کرد: «مجموع فعالیت‌های اقتصادی که سپاه در سطح کشور دارد اثربخشی خوبی داشته است. سپاه اجرای پروژه های بزرگی را که بخش خصوصی توان اجرای آن را نداشته، برعهده گرفته اما اکنون که رهبری این دستور را داده اند طبیعتا بر همه لازم الاجراست. چنین دستوری می تواند منجر به تقویت بخش خصوصی شود و این بخش را فعال تر کند.»
پورمختار با بیان اینکه «آنچه الان به عنوان دستور رهبری بیان شده بحث کلی است» گفت: «سپاه غیر از فعالیت عمرانی فعالیت اقتصادی دیگری نداشته است. این نیرو فقط در حوزه فعالیت های عمرانی و سازندگی فعال بوده است و پروژه های بزرگی که بخش خصوصی قادر به اجرای آن نبوده را برعهده گرفته است. علاوه بر این طبق آمار، قرارگاه خاتم حدود 30 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است که هیچ بخش خصوصی توان این کار را ندارد.»
او در پاسخ به این سوال که منظور از بنگاه های اقتصادی سپاه که در دستور رهبری بر آن تاکید شده چیست؟، گفت: «منظور از این بنگاه ها، فعالیت های عمرانی سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا است. چون سپاه غیر از این فعالیت ها، فعالیت اقتصادی دیگری ندارد.»
هر جا نهادهای نظامی رأسا کار اقتصادی انجام دادند، فساد رخ داده استحسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید دارد که برخی پروژه ها به دلیل سنیگنی و حجم بالا از عهده بخش خصوصی بر نمی آید و نهادهای نظامی مجبور به انجام آنها هستند. علاوه براین او عنوان کرد که پروژه هایی موجب فساد می شود که نهادهای نظامی راسا به آنها ورود می کنند، اما در میان آنهایی که با دولت مشارکت می کنند حتی یک نمونه هم پیدا نمی کنید که موجب فساد شده باشد.
اهم اظهارات حاجی دلیگانی به شرح زیر است:
اگر نهادهای نظامی برای سیستم خود کار اقتصادی کنند قطعاً آفت‌زا است. اما اینکه از امکانات مشترک مانند بلدوزر، دستگاه‌های راه‌سازی و دیگر دستگاه‌ها، همچنین تخصص و بنیه مهندسی که دارند در راستای سازندگی کشور استفاده شود، اتفاق خوبی است. علاوه بر این می‌توانند در پروژه‌های دولتی، به‌ویژه پروژه‌هایی که بخش خصوصی توان مشارکت در آن را ندارد چون اعتبارات آن‌ها خیلی دیر پرداخت می‌شود، نقش ایفا کنند.اما اینکه شرکت‌های اقتصادی برای درآمدزایی و کسب درآمد فعالیت اقتصادی داشته باشند، به نظرم مثبت نیست. البته دولت باید اعتبارات و بودجه را به‌گونه‌ای به آن‌ها پرداخت کند که مجبور به این‌گونه فعالیت‌ها نشوند. با این کار است که می‌توان شاهد اتفاقات و مشکلاتی مانند داستان فروش سوخت فرمانده نیروی انتظامی اسبق آقای احمدی مقدم نبود که گزارش آن در کمیسیون بودجه وجود دارد. به‌هرحال این‌ها آفت‌هایی دارد که این عزیزان ایثارگر را هم دچار مخاطراتی می‌کند.
دو هدف در فعالیت های اقتصادی نهادهای نظامی متصور است. زمانی هدف درآمدزایی برای اداره سازمان، پرداخت‌ها و اداره امور خودشان است و زمانی نه؛ می‌آیند پروژه‌های بزرگی را می‌پذیرند که بخش خصوصی عموماً قابلیت اجرای آن را ندارد و به این موضوع در زمان صلح در قانون اساسی هم اشاره‌شده است. این‌ یکی از اصول قانون اساسی است که در زمان صلح امکاناتی که در اختیار یگان‌های رزم وجود دارد در اختیار سازندگی کشور قرار گیرد.
آنچه تا الان تهدید و ایراد بوده و مشکل به وجود آورده است در پروژه‌هایی که به‌صورت مشارکت با دولت بوده، دیده نشده است. یک مورد را نمی‌توانید پیدا کنید که در این‌ها فسادی بوده باشد. آنجاهایی فساد رخ‌داده که کارهای جدای از این پروژه‌های مشترک انجام‌شده، یعنی نهادهای نظامی رأسا کاری را انجام داده‌اند. مثلاً کارهایی که بنیادهای تعاون انجام می‌دهند یا کارهایی که برای درآمدزایی انجام می‌شود. کارهایی که در ساخت‌وسازهای منازل و خریدوفروش زمین انجام می‌شود. یا همان نمونه‌ای که از قبل گفتم به‌جای بودجه گرفتن نفت گرفتند و فروختند؛ این‌ها مواردی است که موجب آسیب می‌شود.
اعضای شورای شهر تهران، همزمان با اعتراض خبرنگاران برای در نظر نگرفتن تخفیف عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برای آنان، رأی دادند که تخفیف 50 درصدی در پرداخت عوارض به خبرنگاران در طرح جدید ترافیکی لحاظ شود.
به گزارش ایسنا، صبح امروز بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر تهران روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت که به پیشنهاد احمد مسجدجامعی به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود که در ماده 2 این لایحه خبرنگاران نیز لحاظ شوند، گفت: البته گاهی سوء استفاده‌هایی به اسم خبرنگاران انجام می‌شده، به عنوان مثال 1300 تا 1500 آرم به دستگاه‌های مختلف داده شده اما به اسم خبرنگار و ... بوده است.
وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود در تبصره 2 ماده سوم به جای 1.5 درصد سه درصد شامل حال خبرنگاران شود، گفت: در این تبصره باید اسم خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان هم لحاظ شود و آنها جزء موارد خاص شوند و آئین‌نامه مورد نظر به تصویب کمیسیون برسد.
در ادامه حسن رسولی با بیان اینکه ضمن تکریم اصحاب رسانه با این نظر مخالف هستم، گفت: شأن و جایگاه اصحاب رسانه باید رعایت شود اما ارائه این مسائل سبب برچسب زدن آنها می‌شود. چرا که اساس این لایحه بر رانت زدایی بوده و ممکن است شائباتی را ایجاد کند.
در ادامه حجت نظری به عنوان موافق این پیشنهاد با بیان اینکه ما برای اینکه بتوانیم با جامعه گفت‌وگوی دو سویه داشته باشیم لازم است شرایطی را برای خبرنگاران فراهم کنیم، گفت: تسهیل تردد خبرنگاران به محدوده سبب تثبیت مردم سالاری است.
در ادامه پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه همه ما اصحاب رسانه را ارج می‌نهیم و کسی هم مخالف کمک به آنها نیست،‌ گفت: اما اتفاقی که رخ داده این است که برخی‌ها به اسم خبرنگاران، عکاسان و ... آرم می‌گرفتند به گونه‌ای که همین حالا 6000 مجوز به اسم خبرنگار منتشر شده اما آیا واقعا ما 6000 خبرنگار داریم؟ این نشان می‌دهد که این آرم‌ها به جای دیگر و در خانواده‌ها و مسئولان می‌رفته است.
وی با بیان اینکه نباید اسم گروه خاص یا شغلی را بیاوریم، گفت: اصل و روح برابری لایحه به هم نخورد و در قالب تبصره کلی دیده شده است که 1500 مجوز در موارد خاص تقسیم می‌شود که پیشنهاد می‌شود این موضوع هم در همان تبصره دیده شود و خواهشا اسمی از یک گروه خاص نیاورید. چرا که مابقی اقشار گلایه مند می‌شوند.
به گزارش ایسنا، در پایان اعضای شورای شهر رأی دادند که بنا به پیشنهاد مسجدجامعی نام خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری در این تبصره قید شده و ظرفیت از 1.5 به سه درصد افزایش یابد. البته آنهم بر اساس آئین‌نامه‌ای که در کمیسیون حمل و نقل در حال تصویب است.
برخی خبرنگاران حاضر در جلسه که به مخالفت برخی از اعضا در پی ارائه تخفیف به خبرنگاران اعتراض داشتند جلسه را ترک کردند و البته بر اساس این مصوبه شورای شهر زین پس خبرنگاران مشمول تخفیف 50 درصدی در پرداخت عوارض می‌شوند.
برخی ولایت فقیه را دیکتاتوری می‌دانند. برخی مسئولان كشور، هرچند صریحاً اين مطلب را به زبان نمی‌آورند، اما در عمق دلشان همین باور هست و با کنایه منظورشان را می‌رسانند! طبیعتاً چنین كساني باور ندارند که امر ولی فقیه لازم‌الاجرا است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: خدا نکند روزی بیاید که ببینیم دستاوردهای انقلاب بر باد رفته است و ما در خواب بوده‌ایم! آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ اما اگر بخواهد غلطی بکند، به دست خودی‌ها انجام می‌دهد؛ لذا باید فعالیت‌های انجام شده در طول چهل سال گذشته بازنگری، و بر اساس آن برای آینده برنامه‌ریزی شود.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از فرماندهان مراكز بصيرت افزايي حوزه نمايندگي ولي فقيه در سپاه، با معرفي انقلاب اسلامي به عنوان نعمتي بي‌نظير در طول تاريخ، خاطر نشان كرد: در طول چهل سال پس از پيروزي انقلاب، حضرت امام(ره)، رهبر معظم انقلاب و ديگر شخصيت‌ها در مورد اين نظام و بركاتش، سخن‌ها گفته‌اند؛ اما اگر چندين برابر آنچه تا به حال بيان شده نيز از انقلاب و بركاتش گفته شود، هنوز حق اين انقلاب و بركات آن ادا نمي‌شود. اين نعمت خيلي بزرگتر از آن است كه با اين گفتگوها بتوان حق آن را ادا كرد.
اهم سخنان او را در ادامه بخوانید:
شكر نعمت انقلاب نگهداري، گسترش و انتقال آن به نسل آينده است؛ اما اين نعمت، بسيار گسترده و داراي ابعاد مختلفي است كه يك گروه و يك صنف نمي‌تواند همه اين وظايف را بر عهده بگيرد و هر كس در هرصنفي كه هست، بايد وظيفه خود را براي شكرگزاري از اين نعمت عظيم انجام دهد.
سپاه، نهاد مقدسي است كه از بطن انقلاب روئيده و امام راحل(ره) نیز عنايت فراواني نسبت به اين نهاد داشتند. سپاه، ابعاد مختلفي دارد كه جنبه نظامي، تنها يكی از آنها است و البته بيشتر به همين عنوان شناخته مي‌شود؛ اما هم‌چنان‌كه رهبر معظم انقلاب نيز فرمودند، پاسداري از انقلاب فقط به كار نظامي نيست؛ هر كجا خلائي در حفاظت از انقلاب احساس شود، سپاهيان اولين كساني هستند كه براي پاسداري از انقلاب، اقدام مي‌كنند؛ رسيدگي به مشكلات ناشي از زلزله كرمانشاه يكي از اين نمونه‌ها است؛ فرمانده سپاه با همه مسئوليت‌ها، خودش به مناطق زلزله‌زده رفته، و به كارها سركشي مي‌كند. لذا موقعيت سپاه، نسبت به ساير نهادها بسيار متفاوت است.
باید توجه داشت كه مهم‌ترين خدمات در نظام اسلامی كارهايي است كه با جوهره انقلاب ارتباط دارد و آن اسلام است؛ زيرا ويژگي انقلاب ما در بين همه انقلاب‌ها، اسلامي بودن آن است. البته بايد بدانيم اسلام فقط يك اسم و عنوان نيست، بلكه نشانگر ماهيت اين انقلاب است؛ ماهيتي كه بايد آن را شناخت و باور كرد و به دستوراتش عمل كرد. پاكستان و موريتاني هم حكومت خود را جمهوري اسلامي عنوان مي‌كنند؛ ولي اگر افزودن پسوند «اسلامي» به تنهايي كشوري را اسلامي مي‌كرد، نيازي به اين همه فداكاري نبود!
زماني كشور ما اسلامي است، كه روح اسلام در دل‌ها وجود داشته باشد. قدم اول در اين مسير، شناختن اسلام است؛ چون اگر اسلام به درستي شناخته نشود، بقيه امور نيز بر اساس شناخت نادرست پيش مي‌رود. صدام هم مدعي اسلام بود! اما اسلام واقعی با آنچه صدام می‌شناخت، فاصله زيادي دارد.
*ابتداي تشكيل سپاه، آموزش عقيدتي، سياسي نيز جزو برنامه‌هاي آن وجود داشت. اين بدان معنا است كه كمبود مهمي كه در آن زمان وجود داشت و بنيانگذاران سپاه هم به خوبي آن را درك كرده بودند، همان شناخت صحيح اسلام از طريق آموزش صحيح آن است. چون بدون آموزش صحيح ممكن است، از اسلام سوء استفاده شود؛ همانگونه كه امروز در عربستان به اسم اسلام، اين همه جنايت، توجيه مي‌شود. اگر شناخت صحيحي از اسلام نباشد، حتی در داخل کشور ما نیز افرادی تحت تأثیر تفکرات سلفی‌گری قرار مي‌گيرند.
هیچ كاري جای آموزش صحیح معارف اسلامی را نمی‌گیرد؛ علت جنگ خوارج با حضرت امیر(ع) اين بود که چرا آن حضرت حکمیت را پذیرفته بود؛ در حالي‌كه حکم فقط مخصوص خدا است و تن دادن حكميت غير خدا خلاف اسلام است! سرانجام نيز یکی از همان خوارج حضرت علي عليه‌السلام را به شهادت رساند. اين خوارج مخالف خدا و قرآن نبودند، اما چون فهم صحیحي از اسلام نداشتند، چنین کردند. از همين‌رو مي‌توان گفت بدون شک مهم‌ترین رکن سپاه پاسداران، كه خود يكی از ارکان بزرگ انقلاب اسلامي است، نهاد آموزش است.
ارايه آمار كار دشواري نیست؛ اما بايد واقعیت‌ها دیده شود. ما باید بر اساس واقعيات نقاط ضعف و قوت را بشناسيم، تا بتوانيم نقص‌ها را برطرف کنیم و بر نقاط قوت تأکید کنیم.
خوشبختانه امروز بعد از 40 سال، آمادگی بیشتری وجود دارد كه کسانی در این زمینه به مدد سپاه بیایند؛ تحولاتی که در حوزه علمیه در طول این 40 سال صورت گرفته، حوزه را نسبت به قبل از انقلاب کاملا متفاوت كرده است، و مي‌توان ادعا كرد امروز حوزه علميه ما توانايي رقابت با دانشگاه‌های مهم دنیا را دارد. اما باید ارتباطاتی با نهادهاي ديگر وجود داشته باشد، تا بتوان از نیروهای مناسب حوزه در این مسیر استفاده کرد.
منطق کار فرهنگی با کار نظامی متفاوت است. برخی گمان می‌کنند که می‌توان کار فرهنگی را با دستور و فرمان به پيش برد؛ در حالی که چنین نیست. چون هر کاری باید به روش خودش انجام شود. اگر ما خواستیم فعاليت فرهنگی داشته باشيم، باید لوازم آن از انجام تغییرات لازم در کتاب‌ها، تا تغيير در شیوه تدریس و تبیین مطالب را هم بپذیریم. طبعاً در این مسیر کسانی مانند مسئولین عقیدتی سپاه که تجربه بیشتری در اين زمينه دارند، بهتر از فرماندهان نظامی حق اظهار نظر دارند؛ چون اشتباهات را بهتر لمس کرده‌اند.
در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی، زمینه ورود شبهات به ذهن نوجوانان، جوانان و ساير مردم به شدت گسترده شد. از ابتدای خلقت حضرت آدم تاکنون، چنین فساد فکری وجود نداشته است؛ تا جايي كه حتی اطفال خردسال هم در معرض این شبهات قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، سخنان برخی مسئولان نیز حاكی از آن است که آنها هم آن‌چنان كه بايد، مبانی این انقلاب را باور ندارند.
یکی ازمسئولان رده بالای نظام، دموکراسی را اوج تفکر بشری می‌دانست؛ به این معنا که هر نظریه سیاسی غیر از آن، کمتر و کهنه‌تر از این نظریه پیشرفته است! این شخص در گفته‌هاي خود اظهار مي‌كرد که ولایت فقیه، از آن جهت که در قانون اساسي كشور آمده، مورد قبول است! این، یعنی چه؟ يعني می‌توان با یک رفراندوم، همه قانون، از جمله اين اصل را تغيير داد!
برخی ولایت فقیه را دیکتاتوری می‌دانند. برخی مسئولان كشور، هرچند صریحاً اين مطلب را به زبان نمی‌آورند، اما در عمق دلشان همین باور هست و با کنایه منظورشان را می‌رسانند! طبیعتاً چنین كساني باور ندارند که امر ولی فقیه لازم‌الاجرا است. آنها خود را فهیم‌تر و باسوادتر از رهبری می‌دانند؛ طبیعي است كه نوجوانان ما نیز که دائماً چنين افکاري به مغزشان سرازیر مي‌شود، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. اگر ما در برابر این وضعيت کاری نکنیم، نباید انتظار داشته باشیم كه افرادی مثل شهید فهمیده و شهید حججی در نسل بعد تربیت شوند و با وجود این همه شک و شبهه چنین امري شدنی نیست.
چندی پیش روزنامه نیویورک تایمز از خشک شدن کامل سفره‌های زیرزمینی ۱۲ استان از ۳۱ استان ایران طی ۵۰ سال آینده خبر داد. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها، تغییرات اقلیمی موجب گرمتر و خشک‌تر شدن ایران خواهد شد و متاسفانه مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی و تغییرات اقلیمی باعث خشک شدن منابع آب‌زیرزمینی بویژه در فلات مرکزی ایران شده و بی‌شک در سال‌های آتی ما را با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و ... مواجه خواهد کرد.
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست به ادعای خشک شدن کامل ۱۲ استان تا ۵۰ سال آینده پاسخ داد.
به گزارش ایلنا، چندی پیش روزنامه نیویورک تایمز از خشک شدن کامل سفره‌های زیرزمینی ۱۲ استان از ۳۱ استان ایران طی ۵۰ سال آینده خبر داد. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها، تغییرات اقلیمی موجب گرمتر و خشک‌تر شدن ایران خواهد شد و متاسفانه مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی و تغییرات اقلیمی باعث خشک شدن منابع آب‌زیرزمینی بویژه در فلات مرکزی ایران شده و بی‌شک در سال‌های آتی ما را با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و ... مواجه خواهد کرد.
علی مریدی درباره کاهش میزان سفره‌های زیرزمینی و خشک شدن این منابع آبی در ۱۲ استان کشور طی ۵۰ سال آینده گفت: استفاده از منابع سفره‌های زیرزمینی مدت‌هاست که در کشور افزایش یافته است، اما تعیین زمان خشک شدن کامل ۱۲ استان تا ۵۰ سال دیگر هنوز اثبات نشده و نیازمند اقدامات کارشناسی است.
او خاطرنشان کرد: اگر همین روند بی‌رویه مصرف و برداشت از سفره‌های زیرزمینی ادامه داشته باشد، بی‌شک در فلات مرکزی با مشکل روبرو خواهیم شد و سفره‌های آب زیرزمینی را از دست خواهیم داد، البته همانطور که گفتم تعیین زمان آن نیازمند ارزیابی‌های دقیق است که هنوز صورت نگرفته است.
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شوری آب دریاچه‌ها تصریح کرد: در حال حاضر نیز اگر چه یک سری از دشت‌ها خشک نشده، اما آنقدر شور هستند که نمی‌توانیم از آب آن استفاده کنیم و در بخش‌هایی مانند کرمان و شرق اصفهان کشاورزان از آب‌شیرین کن استفاده می‌کنند، اما اگر توجه جدی به این موضوع نشود، حیات و زندگی در سکونت‌گاه‌های فلات مرکزی دچار مشکل می‌شود.
مریدی با بیان اینکه پیشنهاد دادیم آب به عنوان ذخایر استراتژیک ثبت شود، یادآور شد: در دولت یازدهم سعی کردیم تا آب‌های زیرزمینی را ذخایر استراتژیک اعلام کنیم، اما متاسفانه به نتیجه نرسیدیم. اگر آب‌های زیرزمینی ذخیره استراتژیک شود، حساب و کتاب آن باید مشخص شود دیگر هر فردی برای هر نوع استفاده‌ای نمی‌تواند چاه بزند و از آب زیر زمینی استفاده کند و از این طریق می‌توانیم میراث گذشتگان را حفظ کنیم.
او تاکید کرد: اگر آب به عنوان ذخایر استراتژیک مطرح شود، حساب و کتاب مصرف آن مشخص شده و در مدت‌ زمان مشخص باید توسط دولت پایش شود و نباید مقدار آن کاهش یابد و در صورت کاهش، باید اقداماتی برای آن در نظر بگیرند. در حقیقت ذخیره استراتژیک یک تعریف امنیتی دارد و اگر آب به عنوان یک ذخیره استراتژیک مطرح شود، نیروهای امنیتی نیز باید بر آن نظارت داشته باشند.
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط خاطرنشان کرد: متاسفانه موضوع ذخایر استراتژیک به صورت جدی پیگیری نشد، چراکه این بحث‌ها به نوعی تنش‌های اجتماعی ایجاد می‌کند وقتی قرار است چاه غیرمجازی بسته شود معیشت عده‌ای از افراد و خانواده‌ها به مخاطره می‌افتد چراکه چاه با معیشت کشاورزان در ارتباط مستقیم است و هیچ امکانات جایگزینی به آن‌ها ارائه نشده است. بنابراین با تنش‌های اجتماعی بالایی مواجه خواهیم شد از سوی دیگر ما به دنبال این نیستیم که این محدوده را دچار مشکلات اساسی کنیم. از همین رو کاهش روند جلوگیری از برداشت‌ها کند است.
مریدی با بیان اینکه براساس قانون توزیع عادلانه آب وظیفه ذاتی وزارت نیرو است گفت: وزارت نیرو وظیفه دارد برداشت از سفره‌های زیرزمینی را کنترل کند و از سوی دیگر با چاه‌های غیرمجاز برخورد کند اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده است اما بخشی از این اقدامات با محدودیت اعتبارات و بخشی دیگر با مخالفت‌هایی از سوی مردم مواجه شده است و آنگونه که باید موفق نشده‌اند.
او بیان کرد: در این زمینه نیازمند یک نگاه جامع و همه جانبه هستیم به طور مثال وزارت کشاورزی باید بداند که خودکفایی پایدار در سایه مصرف صحیح آب بدست خواهد آمد و نباید طوری رفتار کنیم که یک یا دو سال در چند محصول خودکفا شویم اما به دلیل شیوه‌های غلط کشاورزی پنج سال دیگر مجبور شویم تمام محصولات‌مان را وارد کنیم.
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید با توجه به محدودیت آبی که در کشور وجود دارد برنامه‌ریزی پایدار انجام دهد. اگر قیمت واقعی برای آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شد با این ماده ارزشمند ذرت علوفه‌ای که برای مصرف خوراک دام است تولید نمی‌کردند. وظیفه جهاد کشاورزی است که با ارائه الگوی کشت مناسب به کشاورزان در بخش فلات مرکزی ایران کمک کند بجای کشت‌های پرمصرف آبی به سمت کشت محصولاتی بروند که نیاز به آب کمتری داشته اما درآمدزایی بیشتری دارند.
مریدی به مصرف آب از سفره‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: سالانه ۷ الی ۸ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از سفره‌های زیرزمینی می‌شود که در طی این سال‌ها به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. بخشی از این برداشت‌ها دیگر هرگز به طبعیت باز نمی‌گردد چراکه با از بین رفتن آب‌های زیرزمینی زمین‌ها فرونشست کرده‌اند. حتی اگر در آینده نیز دوره‌های ترسالی هم داشته باشیم آب دیگر نمی‌تواند به زمین نفوذ کند.
او ادامه داد: اضافه‌برداشت‌ها علاوه بر اینکه بر تمدن تاثیرگذار است و از بین می‌رود باعث خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور نیز شده است. در گذشته آب مازاد در سفره‌های زیر زمینی وارد رودخانه‌‌هایی مانند کرخه زاینده‌رود می‌شد اما در حال حاضر به علت برداشت‌های زیاد و افت سطح آب‌های زیرزمینی رودخانه‌های دائمی یا خشک شده‌اند یا سطح دبی آن‌ها کم شده است.
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط با اشاره به خشک شدن تالاب‌ها گفت: یکی دیگر از دستاوردهای اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی خشک شدن تالاب‌هاست. حفر چاه‌های عمیق در نزدیکی تالاب‌ها و زهکشی صورت گرفته که عمده آن در بخش کشاورزی مصرف شده تالاب‌ها را خشک و به منشاء ریزگردها تبدیل کرده است.
مریدی با بیان اینکه مصرف آب صنایع و شرب نسبت به کشاورزی ناچیز است، گفت: در کل کشور مصرف صنایع بسیار بالا نیست و سهم ۵ الی ۶ درصدی دارد، مگر در مناطقی مانند دشت همدان یا یزد که تمرکز صنایع بیشتر بوده و به صورت منطقه‌ای مصرف آب در صنایع بالا رفته و اثرات آن را تشدید کرده است. مصرف شرب خانگی نیز در مناطقی مانند تهران و کرج بالاست و در دیگر مناطق کشور سهم شرب ۷ الی ۸ درصد است. عمده مصرف آب در کشور در بخش کشاورزی است که شامل حدود ۸۰ درصد منابع آب کشور را به خود اختصاص داده است.