گزیده خبرهای 7 خرداد - 97


گزیده خبرهای 7 خرداد - 97

رئیس جمهور ترکیه از مردم کشورش خواست که از دلار و یورو فاصله بگیرند و به جای ارز خارجی به پول ملی روی آورند.به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در گردهمایی مردم در شهر ارزروم، اظهار داشت: «از دلار و یورو فاصله بگیرید و به جای ارز خارجی به لیر روی آورید. این توطئه را با هم خنثی خواهیم کرد.»اردوغان افزود: «برخی‌ به دنبال ایجاد فساد در ترکیه هستند. لابی‌های سودجو به کشور ما فشار وارد می‌کنند. ولی تلاش آن‌ها بی‌فایده است و نتیجه نخواهد داد. با روسیه در خصوص تخفیف ۱۰,۲۵ درصدی قیمت گاز وارداتی از روسیه به کشورمان به توافق رسیدیم. بر اساس این توافق روسیه تفاوت تخفیف از خرید دو ساله، یک میلیارد دلار به کشورمان پرداخت خواهد کرد.»وی ادامه داد: «دولت‌های اروپایی به حزب دموکراتیک خلق‌ها که نیروهای پیشرو گروه تروریستی پ.ک.ک، پ.ی.گ و پ.ی.د در اروپا است، اجازه برگزاری تجمعات می‌دهند و به حزب ما اجازه نمی‌دهند. آن ها گمان می‌کنند که با این کار جلو ما را می‌گیرند، ولی تجمع ما در بوسنی برای آن‌ها کافی است.»
پلیس راهور تهران هشدار داد
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نسبت به پیامدهای توقف در حاشیه بزرگراه‌ها هشدار داد.سرهنگ محمد رازقی در گفت‌وگو با ایسنا، با آنالیز علل وقوع تصادفات رانندگی در بزرگراه‌ها گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کنار سرعت و سبقت غیرمجاز و بی‌توجهی به مسیر مقابل، توقف در حاشیه بزرگراه‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات جرحی و فوتی در سطح شهر تهران است و متاسفانه حوادث رانندگی متعددی در تهران رخ داده که دلیل آن توقف در حاشیه بزرگراه ها بوده است.وی با بیان اینکه در همین راستا به رانندگان توصیه می‌شود که از توقف در حاشیه بزرگراه‌ها جداً خودداری کنند، گفت: بسیار دیده شده که رانندگان برای سوار و پیاده کردن مسافر در حاشیه بزرگراه‌ها توقف می کنند که این اقدام نیز حادثه ساز است، گاهی برخی از رانندگان اقدام به حرکت با دنده عقب در بزرگراه ها می کنند که این اقدام به شدت خطرناک بوده و جزو تخلفات حادثه ساز نیز محسوب می شود.رازقی درباره خودروهایی که ممکن است به دلیل نقص فنی در حاشیه بزرگراه‌ها و راهها توقف کنند، گفت: در هفته‌های اخیر چند تصادف جرحی و حتی به‌دلیل توقف در حاشیه بزرگراه‌ها به‌وقوع پیوسته است، لازم است هنگام بروز نقص فنی رانندگان حتما در فواصل ۵۰ تا ۱۵۰ متری خودروی خود حتما علائم هشدار دهنده را قرار داده و فلاشرهای خودروی خود را نیز روشن بگذارند.رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: همچنین برای رفع نقص فنی لازم است که یک نفر حتما همراه راننده حضور داشته باشد تا خودروهای عبوری را از نقص فنی مطلع کند، چرا که در مواردی که حتی منجر به فوت رانندگان نیز شده است، راننده در حال برطرف کردن نقص فنی خودروی خود بوده که خودرویی دیگر با وی برخورد کرده است.
وزیر امور خارجه کشورمان امشب به هند سفر می‌کند.وزیر امور خارجه کشورمان امشب به هند سفر می‌کند. به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر فوق افزود: دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امشب در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی برای بررسی آخرین وضعیت روابط دو جانبه و گسترش و تعمیق روابط دو کشور و نیز گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات هندی در خصوص تازه ترین تحولات منطقهای و بینالمللی به دهلی نو سفر میکند.
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هر از چند گاهی به بهانه‌های مختلف نقاط مختلف غزه از جمله پایگاه‌های مقاومت را هدف قرار می‌دهند تا باعث وارد آمدن خسارت‌های جانی و مادی به مقاومت و ترس و هراس شهروندان فلسطینی شوند.منابع رسانه‌ای از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب نوار غزه خبر دادند.به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه المیادین، این حملات که بامداد امروز (یکشنبه) رخ داد، شهر رفح در جنوب نوار غزه را هدف گرفته و منابع محلی می‌گویند صدای چنین انفجار باعث وحشت مردم شده است.منابع فلسطینی پس از این حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که حملات تلفات جانی نداشته اما باعث وارد آمدن خساراتی به مواضع گروه‌های مقاومت شده است.خبرنگار مرکز اطلاع رسانی فلسطین نیز گزارش داد که در این حمله یک پایگاه نظامی قسام در غرب شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه به نام "حشاشین" هدف قرار گرفت.جنگنده‌های صهیونیستی همچنین پایگاه دیگر قسام به نام "عین جالوت" در غرب شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند.جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هر از چند گاهی به بهانه‌های مختلف نقاط مختلف غزه از جمله پایگاه‌های مقاومت را هدف قرار می‌دهند تا باعث وارد آمدن خسارت‌های جانی و مادی به مقاومت و ترس و هراس شهروندان فلسطینی شوند.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در رابطه با نظر رییس قوه قضاییه به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی در رابطه با رفع حصر گفت که هنوز جلسه این شورا در این باره تشکیل نشده است.به گزارش ایسنا، محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود رفع حصر با نظر شورای عالی امنیت ملی است، نظر رئیس قوه به عنوان عضوی از این شورا چیست؟ گفت: هنوز جلسه این شورا تشکیل نشده است و اگر جلسه شورا تشکیل شد، اعضا نظر می‌دهند و تصمیم می‌گیرند.وی در پاسخ به سوالی در رابطه با میزان بدهی و معوقات موسسات مالی گفت: از میزان دقیق معوقات موسسات و بانک‌ها اطلاع ندارم ولی اگر با ۸ سال گذشته مقایسه کنیم، در مجموع با افزایش معوقات روبه رو بوده‌ایم.محسنی‌ اژه‌ای افزود: بدهکاران بانکی سه دسته هستند. یک گروه مجرم و تحت تعقیب نیستند بلکه به دلیل نوسانات بازار دچار مشکل شدند و در پرداخت هم کوتاهی نکرده‌اند. این افراد با بانک‌ها وارد قرارداد شدند و به مرور معوقات را پرداخت کرده‌اند. گروه دیگری بدهی معوقه دارند، اما اموال هم دارند و مجرم نیستند. در اینجا ما به آنها کمک می‌کنیم و قانونا و شرعا باید بدهی را پرداخت کنند. گروه سوم بدهکاران بانکی مجرم هستند و تحت تعقیب.وی افزود: کسانی که معوقات بانکی دارند هم دو دسته هستند. یک گروه تعدادشان زیاد اما معوقات آنها کم است مثل کشاوزران و زلزله زدگان که قوه قضاییه سراغ آنها نرفته است. گروه دوم تعداد کم اما معوقاتشان بالاست که قوه قضاییه سراغ آنها رفته و بسیاری بدهی خود را پرداخت کرده‌اند.
فرماندار شهرستان بویراحمد گفت:
فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: بازار یاسوج طی یک ماهه اخیر شرایط خوبی ندارد و ملتهب است.به گزارش ایسنا، شاهرخ کناری یکشنبه، ششم خرداد ماه در نشست ستاد تنظیم بازار استان افزود: افزایش قیمت گوشت قرمز باعث افزایش نارضایتی و نگرانی مصرف کننده می شود .وی اظهارکرد: گوشت هایی مانند "بره" در شهرستان بویراحمد به قیمتی بیش از نرخ مصوب به فروش می رسد که کنترل قیمت ها بر اساس نرخ مصوب مورد تاکید است .فرماندار شهرستان بویراحمد با اشاره به طرح موضوعی پیرامون قیمت گوشت قرمز در استان های همجوار، خاطرنشان کرد: در استانی مانند اصفهان نحوه خدمات توزیع گوشت و بسته بندی متفاوت است و تعیین قیمت بر اساس استان های دیگر صحیح نیست .کناری مشکل عدم توزیع متناسب و متعادل انواع گوشت قرمز را یک آسیب دانست و تصریح کرد: در اکثر قصابی ها بیشتر گوشت بره و بزغاله توزیع می شود که جای سوال دارد.وی ادامه داد: ‌باید بضاعت ها در این حوزه نیز در نظر گرفته شود و سایر گوشت های قرمز نیز در مراکز توزیع شود .فرماندار شهرستان بویراحمد با اشاره به ضرورت کنترل بازار استان، اضافه کرد: بازار یاسوج طی یک ماهه اخیر شرایط خوبی ندارد و ملتهب است .