گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها  قسمت  چهارم 7 خرداد - 97
سران سه قوه شب گذشته در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه جلسه داشته اند و هرسه درخواستشان تصویب این لوایح بوده است.
کواکبیان گفت: سران سه قوه شب گذشته در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه جلسه داشته‌اند و هر سه درخواستشان تصویب لوایح چهارگانه مرتبط اف‌ای‌تی‌اف بوده است.
به گزارش خبرآنلاین، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که چرا لوایح چهارگانه دولت (الحاق به کنوانسیون پالرمو، الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم) با این همه مخالت، در مجلس رو به رو شد و حتی بررسی آنها دو هفته به تعویق افتاد، گفت: عقب افتادن بررسی این لایحه به دستور رئیس مجلس بود و من هم در تذکری که داشتم گفتم که باید این لایحه هر چه زودتر به صحن بیاید. در حال حاضر ما در کمیسیون امنیت ملی همچنان در حال بررسی این موضوع هستیم.
او که می گفت رئیس مجلس در برابر تذکرات نمایندگان منتقد دولت عقب نشینی کرد، ادامه داد: اما تصور می کنیم یکشنبه آینده این موضوع در صحن مطرح شود.
نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که چرا برچسب استعماری به این لوایح چسبانده می شود و دلیل این مخالفت ها چیست؟، گفت: چه بحث استعماری؟ سران سه قوه شب گذشته در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه جلسه داشته اند و هرسه درخواستشان تصویب این لوایح بوده است. پس بنا به ادعای این آقایان، سران سه قوه هم نعوذبالله استعماری هستند؟
او در پایان با انتقاد از مباحث حاشیهای که مطرح می شود، درباره احتمال تصویب این لوایح گفت: انشالله که تصویب می شوند.
علیم یارمحمدی (نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی) با بیان این مطلب اینکه ۷۵ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان فقر غذایی دارند، گفت: مردم روستاهای این استان آب سالم برای خوردن ندارند، نان ندارند و به لحاظ معیشت از هر نظر که فکر کنید در شرایط نامطلوبی قرار دارند.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۷۵ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان فقر غذایی دارند و از هر نظر که فکر کنید در شرایط نامطلوبی هستند.
به گزارش ایلنا، علیم یارمحمدی (نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی) با بیان این مطلب اینکه ۷۵ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان فقر غذایی دارند، گفت: مردم روستاهای این استان آب سالم برای خوردن ندارند، نان ندارند و به لحاظ معیشت از هر نظر که فکر کنید در شرایط نامطلوبی قرار دارند.
وی ادامه داد: از هر بیماری که فکر کنید، در این استان هست و این غیرقابل کتمان است. من در مشاهداتم تعداد فراوانی از این مردم را دیده‌ام که دچار مشکلات استخوان بندی و گوارشی هستند و عاقبت خوبی را نمی‌توان برایشان متصور شد. حتی در خود شهر زاهدان نیز بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر آب سالم لوله کشی ندارند و در خیلی از نقاط خود شهر نیز با تانکر آبرسانی می‌شود.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خب وقتی مردم این استان از نظر تامین مواد غذایی از امنیت کامل برخوردار نیستند، هیچ بعید نیست که مردم رو به خوردن گوشت حیواناتی نظیر گربه و کلاغ بیاورند. حالا باز روستاهای بخش زابل نسبت به سایر روستاهای استان از وضعیت نسبتاً بهتری برخوردار هستند. برخی روستاهای جنوبی و حوالی چابهار و قصرقند وضعیتی به مراتب اسفبارتر از این دارند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقداماتی که خود برای حل مشکلات استان انجام داده، گفت: وظیفه نماینده مجلس این نیست که بیل و کلنگ بزند و آب به روستاها بکشد؛ پس دولت اینجا چه می‌کند؟ ما طبق قانون نقش نظارتی داریم و مطمئن باشید، حالا که پس از انتشار آن عکس خاص در فضای مجازی درباره بحث تغذیه در این استان دوصدچندان برای کل مردم مهم شده است، از تمام ظرفیت‌های نظارتی خود استفاده کرده و از فرماندار و استاندار تا هر مسئولی که در دولت و سایر نهادها در این امر نقش دارند، سئوال خواهم کرد و بر فعالیت‌های آنها در این خصوص بیش از پیش نظارت خواهم کرد.
رانندگان تپسی اصفهان جلوی ساختمان مرکزی‌شان تجمع کردند و اسنپی‌ها هم در تدارک اعتراض جدید هستند. آن‌ها می‌گویند کرایه‌ها بسیار پایین است و کفاف مخارج‌شان را نمی‌دهد. بعضی‌ها هم می‌گویند بیمه نبودن رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بزرگترین دغدغه‌شان است. با این حال مالکان آژانس‌های اینترنتی هم با درآمد کلانی که به جیب می‌زنند، نه مالیات می‌پردازند و نه حاضرند زیر بار بیمه کردن رانندگان‌شان بروند.
پکرایه‌های تاکسی‌های آنلاین گران نمی‌شود تپسی: رانندگان را استخدام نکرده ایم که بیمه کنیم!
به گزارش شهروند، تا دیروز در گوشه و کنار شهر بساط اعتراض راننده‌های سنتی علم شده بود و حالا راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی این غائله را به پا کرده‌اند. حرف همه‌شان هم یکی است: «اعتراض به کرایه پایین» ... راننده‌های سنتی معتقد بودند تاکسی‌های آنلاین آمده‌اند تا با قیمت‌شکنی زندگی آن‌ها را فلج کنند و البته هیچ‌کدام حریف تاکسی‌های اینترنتی نشدند و تاکسی‌های آنلاین به سرعت جایگاه‌شان را در اقتصاد ایران به دست آوردند و حالا راننده‌های تاکسی‌های آنلاین هرروز راهپیمایی اعتراضی به راه می‌اندازند.
رانندگان تپسی اصفهان جلوی ساختمان مرکزی‌شان تجمع کردند و اسنپی‌ها هم در تدارک اعتراض جدید هستند. آن‌ها می‌گویند کرایه‌ها بسیار پایین است و کفاف مخارج‌شان را نمی‌دهد. بعضی‌ها هم می‌گویند بیمه نبودن رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بزرگترین دغدغه‌شان است. با این حال مالکان آژانس‌های اینترنتی هم با درآمد کلانی که به جیب می‌زنند، نه مالیات می‌پردازند و نه حاضرند زیر بار بیمه کردن رانندگان‌شان بروند.
زیر بار مخارج مانده‌ایم
۱۲۰‌هزار راننده آنلاین در تهران مشغول به کار هستند. این آخرین آماری است که وزارت ارتباطات اعلام کرده و اسنپ مدعی است که ۸۰‌درصد بازار تاکسی‌های آنلاین در تهران و سایر شهر‌های ایران را در اختیار دارد، اما بزرگ شدن این کسب‌وکار و جا افتادن تاکسی‌های آنلاین مساوی بوده است با اعتراض‌های گاه و بیگاه رانندگان آژانس‌های آنلاین. حالا اعتراض رانندگان اسنپ و تپسی دامنه‌دار و این اعتراض‌ها به روز‌های اخیر کشیده شده است.
یکی از رانندگان اسنپ که تمایل به درج نامش ندارد به «شهروند» می‌گوید درآمد بیشتر در تاکسی‌های آنلاین به معنی جابه‌جایی بیشتر مسافر و در نتیجه استهلاک بیشتر خودرو است آن هم در شرایطی که دلار ۶‌هزار تومانی هزینه لوازم یدکی و دستمزد مکانیک‌ها را چند برابر کرده است.
او ادامه می‌دهد: درآمد رانندگان اسنپ تا امروز تغییر محسوسی نداشته، درحالی‌که هزینه‌های زندگی چند برابر شده است.
راننده‌ها ریاضی بلدند!
یکی دیگر از رانندگان که خود را محمدی معرفی می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: به مالکان اسنپ بگویید رانندگان بی‌سواد نیستند و ریاضی بلدند!
او ادامه می‌دهد: سهمی که اسنپ از درآمد رانندگان به خود اختصاص می‌دهد، رقم بالایی است. آن‌ها می‌گویند ۱۳‌درصد از درآمد رانندگان را برمی‌دارند، اما در عمل رقم بیشتری برداشت می‌کنند، به‌عنوان مثال اگر در مسیری کرایه ۸‌هزار تومان باشد، آن‌ها ۶‌هزار تومان را به راننده می‌دهند و ۲‌هزار تومان را برمی‌دارند. یک‌چهارم کرایه مگر ۲۵‌درصد نمی‌شود؟
بیمه نیستیم
راننده دیگری که در تاکسی آنلاین تپسی مشغول به کار است، از بیمه‌نبودن رانندگان تاکسی‌های آنلاین شکایت می‌کند. او که خود را یک مرد ۵۵ ساله معرفی می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: رانندگان تاکسی همیشه مشکل بیمه داشتند و دارند. چه آن زمان که سنتی کار می‌کردند چه حالا که به روز شده‌اند.
او ادامه می‌دهد: من راننده تاکسی در مملکتی که رکورددار تصادف است، بیشترین ریسک جانی را دارم؛ اما بیمه نیستم و نگران معیشت خانواده پس از خودم و در ایام پیری و از کارافتادگی هستم.
بی‌رویه راننده استخدام می‌کنند
راننده دیگری هم می‌گوید درآمد اسنپ و تپسی زمانی خوب بود که دست روی دست زیاد نشده بود؛ اما در حال حاضر آژانس‌های موبایلی به صورت بی‌رویه و توقف‌ناپذیر راننده استخدام می‌کنند و این سهم ما را از درآمد کاهش داده است و میزان تماس‌هایی که برای رزرو سرویس داریم، بسیار کمتر از گذشته است.
رانندگان اسنپ و تپسی مشمول بیمه نمی‌شوند
شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ حاضر به پاسخگویی به رسانه‌ها نمی‌شود و منشی‌پور، مدیرعامل تپسی هم با گفتن این‌که در جلسات فشرده کاری حضور دارد، از رمضانی، مدیر روابط‌عمومی این تاکسی آنلاین درخواست می‌کند که به پرسش‌های «شهروند» پاسخ دهد. رمضانی، اما در پاسخ به این‌که چرا رانندگان تپسی بیمه نیستند، به «شهروند» توضیح می‌دهد که آن‌ها رابطه استخدامی با تاکسی‌های آنلاین ندارند و ساعت کاری‌شان به اختیار خودشان تنظیم شده است و تنها به صورت مشارکتی با تاکسی‌های آنلاین همکاری دارند؛ بنابراین مشمول بیمه نمی‌شوند.
کرایه‌ها را گران نمی‌کنیم
رمضانی میزان سهم تپسی از کرایه رانندگان را تنها ۱۳ تا ۱۵‌درصد می‌داند و ادعا‌های رانندگان در این‌باره را رد می‌کند. او همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا کرایه‌ها تغییر نمی‌کند؟ به مطالعاتشان درباره بازار اشاره می‌کند و قدرت خرید مردم را پایین می‌داند. او معتقد است افزایش کرایه‌ها به نفع رانندگان نیست و تقاضا‌ها را پایین می‌آورد. البته رمضانی تأکید می‌کند که کرایه‌ها اندکی افزایش داشته است، اما شاید انتظارات بیش از حد راننده‌ها را تأمین نمی‌کند.
او همچنین می‌گوید که استخدام راننده‌ها بی‌رویه نیست؛ زیرا جمعیت راننده‌های ایران ثابت است و استارت‌آپ‌هایی مانند اسنپ و تپسی آن‌ها را زیر پوشش خود می‌گیرند؛ وگرنه مسافرکش‌های شخصی و تاکسی‌ها در صورت جذب‌نشدن در اسنپ و تپسی هم همچنان در بازار حضور دارند. درخواست افزایش قیمت خدمات و کالا البته منحصر به رانندگان اسنپ و تپسی نمی‌شود.
در شرایط اقتصاد نابسامان ایران که ثبات شرایط وجود ندارد، تمامی کسب‌وکار‌ها با ترازکردن درآمد و هزینه‌هایشان دچار مشکل شده‌اند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که قدرت خرید مصرف‌کنندگان هم ضلع سوم این ماجراست که سقف افزایش قیمت‌ها را محدود می‌کند و صاحبان کسب‌وکار را با یک معادله پیچیده روبه‌رو می‌کند. از آن سو در اقتصاد غیرشفاف ایران درآمد اسنپ و تپسی شفاف نیست و آن‌ها به دلیل نامعلومی از پرداخت مالیات معافند.
عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت : رفع تبعیض، اشتغال، آزادی حق انتخاب، فقر زدایی و حجاب اختیاری از مطالبات اولویت بندی شده زنان کشور است.
بررسی‌ها نشان می دهد که «حجاب اختیاری» مطالبه پنجم زنان کشور است و در واقع رفع تبعیض و نابرابری، اشتغال، آزادی حق انتخاب و فقر زدایی چهار مطالبه پیش از آن را تشکیل می ‌دهد.
به گزارش ایرنا، عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت : رفع تبعیض، اشتغال، آزادی حق انتخاب، فقر زدایی و حجاب اختیاری از مطالبات اولویت بندی شده زنان کشور است.
به گزارش تار نمای حزب کارگزاران سازندگی،خانم مدرس ‌زاده که در هشتمین جلسه کانون زنان این حزب با محوریت موضوع « نابرابری ‌های جنسیتی» و بررسی کنش‌ ها و واکنش‌ های فعالان این حوزه سخن می گفت، افزود: بررسی‌ها نشان می دهد که «حجاب اختیاری» مطالبه پنجم زنان کشور است و در واقع رفع تبعیض و نابرابری، اشتغال، آزادی حق انتخاب و فقر زدایی چهار مطالبه پیش از آن را تشکیل می ‌دهد.
به گفته وی، محققان به تحلیل موضوع دختران انقلاب پرداختند و اظهار داشتند این حرکت یک «جنبش بدون خشونت» است که در آن زنان خواهان آن هستند که به آنها به عنوان یک انسان عاری از لطافت زنانه نگاه شود.
برپایه این گزارش، خدیجه توفیقیان نیز به بررسی موضوع حجاب از منظر قرآنی پرداخت و گفت : در آیه 31 سوره نور و آیات 33 و 59 سوره احزاب نیز به موضوع حجاب پرداخته شده است و در قانون مجازات اسلامی نیز ماده 638 به موضوع حجاب اشاره شد که به موجب آن هر کس آشکارا در انظارعمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می ‌گردد.
وی افزود : همچنین در صورتی که فرد آشکارا مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست، ولی عفت عمومی را جریحه ‌دار می کند، فقط به حبس از 10 روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
وی اظهار داشت: در تبصره این ماده نیز آمده است «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظارعمومی ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا دو ماه یا از 50 هزار تا 500 هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد».
برپایه این گزارش، همچنین در این نشست موضوع «تبعیض در دفترچه ‌های کنکور سال 1396» مطرح شد که توسط سوسن فقیه مورد بررسی قرار گرفته بود.
بر اساس این بررسی، در دفترچه کنکور سال 1396 ظرفیت پذیرش در گروه زبان ‌های خارجی (67 زن و 214مرد)، علوم تجربی (855 زن و 1298 مرد)، علوم ریاضی (599 زن و 1308 مرد)، علوم انسانی (1937 زن و 3487 مرد) و در رشته آموزشی علوم ورزشی (136 زن و 217 مرد) اعلام شده بود.
به علاوه، پیشنهاد شد با توجه به «اصل مساوات و برابری همگان» که در قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته و «حقوق نابرابر زنان و مردان» در برخورداری از فرصت‌ها برخلاف این اصل و اعمال آن فقط در موضوع مجازات‌ها، عادلانه بودن این موضوع در نشست‌های آتی مورد بررسی کانون زنان قرار گیرد.
در پایان نشست، فائزه هاشمی موضوع تصویب طرح «تشکیل پارلمان اصلاح‌ طلبان» را مطرح و تأکید کرد که ما خواهان و پیگیر حضور 30 درصدی زنان در این پارلمان هستیم.