دومين كارت زرد مجلس به حجتي به دليل انحصار واردات در صنعت دام و طيور


دومين كارت زرد مجلس به حجتي به دليل انحصار واردات در صنعت دام و طيور  11تیر-97
از طرف نمايندگان مجلس دومين کارت زرد به وزير کشاورزي داده شد چرا که نمايندگان از پاسخ او به سوال کريمي قدوسي که در مورد انحصار واردات در صنعت دام و طيور پرسيده بود قانع نشدند.
    
    
سرويس سياسيمهم ترين اتفاق روز گذشته مجلس شوراي اسلامي حضور محمود حجتي، وزير جهاد کشاورزي در صحن علني بود. حجتي آمده بود تا به سوال هاي نمايندگان پاسخ دهد اما در نهايت وکلاي ملت از پاسخ هاي او قانع نشده و لذا وزير کشاورزي دومين کارت زرد خود را از مجلس گرفت.
    
يکي از پرسش کنندگان ديروز «قرجه طيار» نماينده مردم گنبد کاووس بود که از وزير جهاد کشاورزي درباره علت نبود سياست هاي مشخص و تعريف شده بخش کشاورزي، صندوق بيمه کشاورزي و همچنين ضعف عملکرد در پرداخت مطالبات گندم در سال 96 پرسيد.
    
نماينده مردم گنبدکاووس در بخشي از سوال خود گفت: در برخي از سال ها به علت توليد زياد بسياري از محصولات در مناطق مختلف کشور از جمله استان گلستان موجب شده هزاران محصول باکيفيت که حاصل تلاش کشاورزان عزيز است، دور ريخته شود به طوريکه در سال گذشته در استان آذربايجان شاهد دور ريختن صدها تن سيب هاي توليدي توسط کشاورزان بوده ايم.
    
محمود حجتي در پاسخ طيار گفت: در چند سال گذشته در زمينه آب و خاک دوران طلايي داشته ايم و با کمک مقام معظم رهبري، مجلس و دولت و با استفاده از منابع صندوق در ارتباط با شبکه هاي زيردست سدها و روش هاي نوين آبياري، اقدامات خوبي انجام شده است.
    
حجتي در ادامه افزود: در طول چند سال گذشته افزايش راندمان آبياري از 39 به 44 درصد رسيده که اين افزايش 5 درصدي اقدام مناسبي بوده است يعني از 70 تا 80 ميليارد مترمکعب حدود 4 ميليارد مترمکعب صرفه جويي شده يا بهبود آبياري داشته ايم، در سال 92 به ازاي هر مترمکعب آب حدود 9 کيلوگرم محصول خشک توليد کرديم. سالانه 5 درصد افزايش بهره وري داشته ايم ولي هنوز هم جاي کار دارد که بايد ادامه دهيم، اميدوارم اين روند ادامه يابد.
    
وي افزود: درخصوص مطالبات گندمکاران نيز هر ماه اسفندماه آيين نامه آن را به دولت مي دهيم، بايد توجه داشت که يارانه را به نان مي دهيم ولي به غلط فکر مي کنيم يارانه به گندمکاران پرداخت مي شود؛ در ارتباط با پرداخت نيز از طريق بانک ها، رديف بودجه و فروش گندم منابع را به روز در اختيار کشاورزان قرار مي دهيم.
    
نماينده مردم گنبدکاووس پس از استماع پاسخ هاي وزير جهاد کشاورزي به طور مشروط قانع شد و در ادامه سخنانش خطاب به وزير جهاد کشاورزي گفت که آقاي حجتي! مشکلات را بياييد و از نزديک ببينيد.
        
سلطان هايي که خون مردم را مي مکند!
    
طرح کننده سوال ديگر جواد کريمي قدوسي، نماينده مردم مشهد بود که در جريان طرح پرسش خويش گفت: سوال بايد پس از لحاظ مهلت هاي قانوني بعد از 35 روز سوال در صحن علني مطرح شود، اما سوال من پس از 7 ماه در صحن مطرح شده که اگر در آن زمان اين سوال در صحن مطرح مي شد اثرگذاري بيشتري داشت. بحث مربوط به دام و طيور است که بعد از انقلاب اين صنعت رشد خوبي داشته و مازاد توليد در زمينه طيور گوشتي و تخم مرغ را به ساير کشورها صادر کرده است.
    
کريمي قدوسي تصريح کرد: بنده بارها تذکر داده ام که اگر با 10سلطان در اين کشور مقابله بشود، اقتصاد آرام خواهد شد. متاسفانه در موارد مختلفي سلطان وجود دارد که بايد با آنها مقابله کرد. آقاي وزير وجود انحصار در واردات را نفي کرد. بنده در اين خصوص کلي تحقيق کرده و به اين نتيجه رسيدم که 40 درصد واردات به دست واردکنندگان خرد است و 60 درصد انحصار در واردات دام و طيور در اختيار يک شخص به نام آقاي «مدلل» است.
    
نماينده مشهد ضمن اشاره به شيوع آنفلوانزاي مرغي در سال گذشته خاطرنشان کرد: در توليد دام سبک و سنگين دچار خسارت شده ايم، چرا وزارت جهاد هيچ اقدام مثبتي انجام نمي دهد. در مجلس گذشته براي تقويت وزارت جهاد کشاورزي موضوع واردات دام به آنها سپرده شد تا آن را مديريت کنند و سازماني که بايد تامين کننده واکسن آنفولانزا براي طيور باشد، به دليل عدم اجراي وظايف خود و تامين واکسن ها باعث به وجود آمدن حادثه سال گذشته براي طيور شد و هم اکنون که فصل برداشت ميوه است، آيا باز نمي خواهد وظايف خود را انجام دهد.
        
وزارت کشاورزي در صحنه نيست
    
وي افزود: سازمان جهاني بهداشت رتبه ايران در آلودگي بيماري هاي تب برفکي را اعلام کرد که در رده هاي بالا حضور داشت؛ اين در حالي است که ايران يکي از 5 موسسه بزرگ توليد واکسن يعني موسسه رازي را در اختيار دارد، حال سوال اين است که چرا بايد کشور چنين ضربه هاي سنگيني را متحمل شود.
    
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه همچنان در واردات نهاده هاي طيور انحصار وجود دارد، گفت: طبق گفته توليدکنندگان اين شرکت انحصاري صبح شنبه يک نرخ براي نهاده ها تعيين مي کرد و تا آخر هفته قيمت را بالا مي برد و روز جمعه 10 تومان از آن قيمت را کاهش مي داد و از شنبه بعد افزايش قيمت را آغاز مي کرد؛ همين روند باعث شد که قيمت نهاده هاي طيور دو برابر افزايش يابد ولي وزير معتقد است افزايش قيمت نهاده ها به دليل افزايش قيمت دلار بوده است.
    
کريمي قدوسي اظهار داشت: اگر قيمت دلار هم افزايش يابد با وجود ارز مبادله اي در آن زمان، ضربدر تناژ عظيم واردات، افزايش قيمت عدد قابل ملاحظه اي نمي شود و نهايتاً باعث افزايش 5 درصدي قيمت مي شود نه اينکه دو برابر افزايش قيمت داشته باشيم که علت آن را من ضعف مفرط وزارتخانه مي دانم.
        
امروز وضعيت ذخايرمان خوب است
    
محمود حجتي، وزير کشاورزي در پاسخ به کريمي قدوسي گفت: صنعت مرغداري صنعتي است که خدمت بزرگي را به کشور ارائه مي کند و نزديک به 2/5ميليون تن در بخش توليد گوشت سفيد و نزديک به 900 هزار تن تخم مرغ را روانه بازار توليد مي کند.
    
وي در ادامه افزود: ارز براي اين افراد به قيمت 3800 محاسبه مي شود زيرا ما در 7 الي 8 ماه گذشته با افزايش قيمت روبرو بوده ايم و ما ارزي را که امروز 3800 تومان به واردکنندگان اختصاص مي دهيم سال گذشته 3200 تومان قيمت ارز تعيين شده بود و همچنين افزايش قيمت نيز در بازار جهاني در اين عرصه داشتيم و ذرت را سال گذشته کمتر از 200 دلار خريداري مي کرديم اما در اين روزها و ماه ها نرخ ذرت تا 250 دلار نيز افزايش داشته است و هم اکنون نرخ ذرت به 235 الي 240 دلار مي رسد بنابراين اين امر نشان مي دهد که اين افزايش قيمت ها در بازار جهاني تاثيرگذار است و در نهايت بر وضعيت واردات ما نيز تاثيرگذار است.
    
حجتي خاطر نشان کرد: امروز وضعيت ذخايرمان و کشتي هاي در حال تخليه نهاده هاي مورد نياز و همچنين در زمينه قيمت شرايط مناسبي داريم و قيمتي که امروز براي خريد در بندر امام توسط واردکنندگان اعلام مي شود قيمتي است که سازمان حمايت اعلام مي کند و نهاده ها از نظر قوانين و مقررات آيين نامه هاي دولت جزو محصولاتي است که احکام تعزيراتي بر آن حاکم است.
        
دچار خودتحريمي هستيم
    
در جلسه ديروز مجلس مسعود پزشکيان، نايب رئيس دوم مجلس روز ملي آشوريان را تبريک گفت. همچنين يوناتن بت کليا ، نماينده آشوريان در مجلس در نطق ميان دستور خود گفت: با تاسف، زبان امروز برخي از دولتمردان و سياستمداران ما، زبان کنايه و اشاره و گاه نيش هاي تند شده است و هر يک از تريبون خود، ديگري را به کنايه خطاب مي دهد، که اين زيبنده نظام جمهوري اسلامي ايران و مسئولان و دست اندرکاران نيست.
    
وي در ادامه افزود: از بخت خوش، رهبر معظم انقلاب اسلامي، خود همواره با شفافيت و صراحت، مسايل و مشکلات مملکت را مطرح مي کنند، که اين مي تواند فصلي روشن براي خطاب و رودررويي مسئولان با يکديگر باشد.
    
اين نماينده دوره دهم مجلس ضمن تاکيد بر اين نکته که در مقابل موشک باران ترامپ، همراهي انگليس و فرانسه با آن و اعمال چماق تحريم ازسوي آمريکا و خروج از برجام و ايجاد آشوب در منطقه، بايد در داخل از روش ضدتحريم استفاده کنيم، خاطر نشان کرد: اما متاسفانه آنچه امروز کشور را دچار بحران کرده تحريم نيست بلکه خودتحريمي است و اين نياز به همت بلند و يکپارچه دولتمردان، سياستمداران و مسئولان با ايستادگي در برابر اين قلدري و به ويژه اعمال بي قانوني يا پيوند صهيونيسم و غرب در منطقه دارند، بنابراين زبان کنايه و اشاره جز ايجاد بحران حاصلي ندارد.
        
اقدام مجلس براي تقويت توان داخلي
    
رحيم زارع که در نشست علني ديروز براي ارائه گزارش کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت در اجراي اصل 44 قانون اساسي درخصوص طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي کشور و تقويت آنها در امر صادرات در جايگاه قرار گرفته بود گفت: علي رغم وجود قانون فعلي، واردات کالاهاي سرمايه اي، ماشين آلات و انجام پروژه ها توسط دستگاه هاي اجرايي، دولتي و پيمانکاران طرف قرارداد با آنها، انجام مي شد که با نظارت انجام شده در اصلاح قانون راه هاي نفوذ بسته شد.
    
وي افزود: در گذشته تنها وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت را انجام مي داد ولي اکنون و در اصلاح قانون ترتيب هيئت نظارت تعيين شده و تعريف و جرم انگاري که در اين زمينه وجود نداشت نيز شکل گرفته است.در فصل جديد براي متخلفان حبس، تعليق و جريمه نقدي مشخص شده و تکاليفي نيز براي آنها تعيين شده است. همچنين يک فصل جديد نيز براي حمايت از فرهنگ مصرف محصولات ايراني ديده شده است.