گزیده ها قسمت ششم

گزیده ها قسمت  ششم  11 تیر - 97
پاتک شبانه به باغ «برره»!
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که از شهردار شب خواستم این باغ را در رصد جدی شبانه قرار دهد تا هیچ گونه فعالیتی در این زمینه صورت نگیرد، گفت‌: متاسفانه از باغ چیز زیادی باقی‌ نمانده است، اما قطعا امروز این مساله را ‌دقیق تر دنبال می‌کنیم. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تیم شهرداری شبانه در باغ «برره» حضور یافت تا از تخریب آن جلوگیری کند. به گزارش ایسنا، علی اعطا با اشاره به اتفاق شب گذشته (یکشنبه ) مبنی بر انتشار برخی از اخبار در خصوص تخریب باغی در منطقه دو که به باغ برره معروف است، گفت‌: در بامداد گذشته در پی اطلاع از ترددهای مشکوک در باغ برره و وجود کامیون و ... بلافاصله به همراه نیروهای شهرداری از باغ معروف برره بازدید کردم. او با بیان این که در تصاویر مشخص بود که آتشی در باغ روشن شده، اما در بازدید از این باغ مشخص شد که بحث آتش زدن باغ جدی نبوده است، گفت‌: البته با توجه به برخی از شواهد یعنی وجود کامیون و نیروی انسانی احتمالا فعالیت‌هایی در راستای تخریب باغ در جریان بوده است. عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که از شهردار شب خواستم این باغ را در رصد جدی شبانه قرار دهد تا هیچ گونه فعالیتی در این زمینه صورت نگیرد، گفت‌: متاسفانه از باغ چیز زیادی باقی‌ نمانده است، اما قطعا امروز این مساله را ‌دقیق تر دنبال می‌کنیم.
حوثی‌ها، یک فرمانده مهم آمریکایی را اسیر کردند
'انور قرقاش' روز یکشنبه در یک توئیت ادعا کرد که این اقدام در راستای تسهیل ماموریت ' مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برای تسلیم بی قید و شرط بندر الحدیده صورت می گیرد. تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۷ پ رسانه های یمنی نوشتند: یکی از فرماندهان شرکت آمریکایی 'بلک واتر' که برای امارات در یمن می جنگند و نزدیک به 'محمدبن زاید' ولیعهد امارات است به دست ارتش و کمیته های مردمی یمن اسیر شد. به گزارش ایرنا، این رسانه اعلام کردند: یک شخصیت نزدیک به محمدبن زاید ولیعهد امارات که به دست ارتش و کمیته های مردمی یمن اسیر شد می تواند تغییراتی راهبردی را به سود یمنی ها رقم بزند. این رسانه ها به نقل از منابع آگاه اضافه کردند که شخص اسیر شده از فرماندهان میدانی و از اتباع آمریکاست. صاحب صفحه افشاگر 'بدون سایه' در توئیتر که احتمال می رود از افسران دستگاه امنیتی امارات باشد نیز اعلام کرد که ارتش یمن و گروه انصارالله توانسته اند یکی از فرماندهان شرکت آمریکایی 'بلک واتر' که برای امارات در یمن می جنگند را اسیر کنند. بلک واتر یک شرکت خصوصی و امنیتی نظامی امریکایی است که با دریافت پول هنگفت خدمات نظامی ارایه می دهد. وی افزود: الحوثی یکی از فرماندهان بلک واتر که با ما قرارداد امضا کرده بود را اسیر کرده است و به زودی فیلمی در این باره منتشر خواهد کرد. برخی رسانه های یمنی نیز نوشتند: ارتش یمن ماهی بزرگی را در ساحل غربی صید کرده است و روزهای آینده شاهد تحولات راهبردی به سود ارتش یمن خواهیم بود. این درحالی است که وزیر مشاور در امور خارجی امارات اعلام کرده است: عملیات نظامی در 'الحدیده' در غرب یمن به صورت موقت متوقف می شود. 'انور قرقاش' روز یکشنبه در یک توئیت ادعا کرد که این اقدام در راستای تسهیل ماموریت ' مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برای تسلیم بی قید و شرط بندر الحدیده صورت می گیرد.
تلاش‌های آمریکا برای حذف نفت ایران از بازار
 آمریکا که از کشورها خواسته بود خرید نفت ایران را تا ماه نوامبر (آبان) به طور کامل متوقف کنند، پس از اینکه با اعتراض کشورها و پافشاری آن‌ها برای خرید نفت ایران مواجه شد، یک قدم به عقب برداشت و اعلام کرد با کشورهایی که میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند بر سر تحریم ها "به طور موردی" همکاری خواهد کرد. آمریکا که از کشورها خواسته بود خرید نفت ایران را تا ماه نوامبر (آبان) به طور کامل متوقف کنند، پس از اینکه با اعتراض کشورها و پافشاری آن‌ها برای خرید نفت ایران مواجه شد، یک قدم به عقب برداشت و اعلام کرد با کشورهایی که میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند بر سر تحریم ها "به طور موردی" همکاری خواهد کرد. به گزارش ایسنا، ابتدا یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد شرکت‌هایی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند باید تا ابتدای نوامبر خرید نفت را به طور کامل متوقف کنند، در غیر این صورت با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد؛ تصمیمی که با مخالفت کشورهای بسیاری از جمله روسیه، هند، چین، ژاپن و کره جنوبی رو به رو و باعث شد آمریکا کوتاه بیاید و اعلام کند با کشورهایی که میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند بر سر تحریم‌ها علیه تهران به‌طور موردی همکاری خواهد کرد. البته این یک روی سکه سیاست آمریکا در قبال نفت ایران است. در واقع این کشور ضمن اینکه سعی می‌کند کشورها را از خرید نفت ایران منصرف کند، با نفوذی که در عربستان دارد این کشور را متقاعد کرده که تولید خود را افزایش دهد و اخبار حاکی از موافقت عربستان با این پیشنهاد است. در این راستا دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، روز شنبه در توییتی اعلام کرد پادشاه عربستان سعودی با درخواست وی برای افزایش تولید حداکثر به میزان دو میلیون بشکه در روز به منظور ملایم کردن رشد قیمت‌ها موافقت کرده است. در این راستا نرسی قربان - کارشناس ارشد انرژی - در مورد آینده صادرات نفت ایران گفت: اینکه مشتریان نفت ایران با توجه به تهدیدهای ترامپ باز هم به خرید نفت از ایران ادامه دهند، بستگی زیادی به بسته‌ای که قرار است اروپایی‌ها پیشنهاد بدهند دارد. قرار است در این بسته موضوعات نفت، بیمه و حمل و نقل بررسی شود. وی با بیان اینکه سرنوشت این بسته احتمالا تا دو هفته دیگرمشخص خواهد شد اظهار کرد: اگر این بسته تصویب شود، کاهش صادرات ایران به مراتب کمتر از زمانی خواهد بود که بسته مذکور تصویب نشود. این کارشناس ارشد انرژی به این سوال که آیا سرنوشت این بسته روی رفتار خریداران آسیایی نفت ایران هم تاثیر می‌گذارد یا خیر پاسخ داد: در هر شرایطی کشورهایی مانند چین و هند از ایران حتی به میزان کمتر نفت خواهند خرید اما مسلما سرنوشت بسته روی رفتار خریداران آسیایی هم تاثیر می‌گذارد. اگر کشورهای آسیایی مشاهده کنند که اروپایی‌ها از ایران نفت می‌خرند و مشکلی با این موضوع ندارند مسلما خرید نفت از ایران را ادامه خواهند داد. بر اساس این گزارش،تاکنون بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به طرف ایرانی ارائه نشده و هنوز کشورهای اتحادیه اروپا در حال آخرین رایزنی‌ها برای ارائه پیشهادات خود هستند که قطعاً پس از دریافت این بسته پیشنهادی موضوع اعلام و بررسیِ مفاد آن آغاز خواهد 
رئیس شورای خرمشهر: مردم وقتی ناچار باشند به خیابان می‌آیند
 وی در خصوص ناآرامی‌ها و تنش‌هایی که به خاطر مشکل آب در خرمشهر به وجود آ‌مده بود، گفت: وقتی مردم به چیزی نیاز پیدا می‌کنند یا به آنها فشار می‌آید از روی ناچاری کف خیابان می‌آیند. کسانی که روبروی مسجد جامع تجمع کرده بودند، اکثر جوانان بین 15 تا 20 سال بودند. گرچه برخی از گفتگوها ازسوی نهادهای قانونی ملایم نبوده و آنها نیز نتوانستند با مردم مدارا کنند، به همین دلیل هم این مسائل پیش آمد رئیس شورای بخش مرکزی خرمشهر با بیان اینکه شرایط فعلا آرام است، گفت: مردم وقتی ناچار باشند کف خیابان می‌آیند. تجمع‌کنندگان اکثرا جوان بودند و به خاطر برخی گفتگوهای ناملایم، مسائلی پیش آمد. اما با همراهی بزرگان و روسای قبایل فضا را آرام کردیم. با این حال آب در روستاها کماکان شور است. به گزارش ایلنا، تنش آبی سراسر ایران را فرا گرفته و در چند روز گذشته شهر خرمشهر به علت مشکل آب آشامیدنی با تنش‌هایی روبرو بود. عیسی شرجی (نماینده شورای شهرستان خرمشهر در شورای استان خوزستان، رئیس شورای بخش مرکزی خرمشهر و عضو شورای روستای معاف) با بیان اینکه شرایط نسبتا آرام شده است، گفت: دو روز است که شرایط کمی بهبود یافته ولی چند روز قبل شرایط بسیار حاد بود. اما فعلا از حالت شوری آب کاسته شده است. شرجی با تاکید بر اینکه حدود چهار روز آب لوله‌کشی مردم خرمشهر، شور، تلخ و بدبو بود، افزود: مسئولان علت شوری آب را شکستگی لوله در مسیر هویزه مطرح کردند. البته هنوز آب کمی شور است و از نظر کیفیت مشکل دارد اما دیگر از روی ناچاری با شرایط کنار می‌آییم. وی در خصوص ناآرامی‌ها و تنش‌هایی که به خاطر مشکل آب در خرمشهر به وجود آ‌مده بود، گفت: وقتی مردم به چیزی نیاز پیدا می‌کنند یا به آنها فشار می‌آید از روی ناچاری کف خیابان می‌آیند. کسانی که روبروی مسجد جامع تجمع کرده بودند، اکثر جوانان بین 15 تا 20 سال بودند. گرچه برخی از گفتگوها ازسوی نهادهای قانونی ملایم نبوده و آنها نیز نتوانستند با مردم مدارا کنند، به همین دلیل هم این مسائل پیش آمد. با این وجود از دو روزه گذشته شرایط آرام شد و دیگر تجمعی پیش نیامده است. رئیس شورای بخش مرکزی خرمشهر با بیان اینکه در راستای آرام‌سازی فضا از ظرفیت‌های اجتماعی منطقه استفاده شده است، گفت:‌ روسای قبایل، عشایر، ان‌جی‌اوها، اعضای شورای شهر و دهیاران؛ همه را بسیج کردیم تا اوضاع را آرام کنند و در حسینیه‌ها و مساجد نیز جلساتی نیز برقرار کرده و با مردم صحبت کردیم. مسئولان هم به ما وعده‌هایی در خصوص تکمیل سد مخزنی غدیر 2 دادند تا مشکل آب با تکمیل غدیر 2 حل خواهد شد. نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها و عضو شورای روستای معاف با تاکید بر اینکه شرایط در روستاها کماکان نامساعد است، افزود:‌ در روستاهای دهستان حومه شرقی و حومه غربی هنوز آب به شدت شور است و با تانکر به مردم آبرسانی می‌شود. به همین دلیل قرار شده یک خط لوله از تصفیه‌خانه‌های روستاها پمپاژ شود تا شرایط روستاها کمی بهبود یابد.