گزیده ها قسمت دوم

 گزیده ها قسمت دوم 12 شهریور - 97
پيشنهادات اروپا كافي نيست هنوز ضمانت و تعهدات لازم و عملي را دريافت نكرديم
آخرين وضعيت برجام به روايت قاسمي
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد آخرين روند مذاکرات ايران با اتحاديه اروپا در ارتباط با برجام گفت: مذاکرات ادامه دارد و پيشنهادات متعددي دريافت کرديم، اين پيشنهادات کافي نيست و ما هنوز ضمانت ها و تعهدات لازم و عملي را دريافت نکرديم.
    
بهرام قاسمي صبح روز يکشنبه در حاشيه نشست پيام چهل سالگي انقلاب اسلامي در آيينه ديپلماسي رسانه اي در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا در گفت وگوي تلفني شب گذشته ظريف با وزير امور خارجه فرانسه، وزير امور خارجه در ارتباط با اظهارنظرهاي اخير لودريان در مورد ايران گفت وگويي داشته است يا نه، افزود: عموما متن مذاکرات ديپلماسي منتشر نمي شود و اين امر مرسوم در دنياست.
    
وي با بيان اين که فرانسه از شرکاي مهم ايران در حوزه اروپاست و جمهوري اسلامي ايران روابط خوبي با اين کشور و ديگر کشورهاي عضو اتحاديه اروپا دارد، تاکيد کرد: البته داشتن روابط خوب به معناي يکسان بودن ديدگاه هاي دو کشور در مورد همه مسائل نيست. دو کشور مي توانند روابط خوبي داشته باشند ولي در مورد برخي مسائل اختلاف ديدگاه داشته باشند.
    
اين ديپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: براي حل اين اختلاف نظرها و يا کاهش آن عموما دولت ها از ابزارهاي مختلفي که در چارچوب ديپلماسي از آن برخوردارند استفاده مي کنند. مثلا سفارتخانه هاي دو کشور به ايفاي نقش مي پردازند و يا هيئت هايي بين دو کشور مبادله مي شود و مذاکرات تلفني صورت مي گيرد تا اشتراکات افزايش پيدا کرده و از ميزان اختلافات کاسته شود.
    
قاسمي در همين چارچوب خاطرنشان کرد: تماس اخير وزيران امور خارجه و فرانسه در ادامه تماس هاي مکرري است که بين مقامات جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي اروپايي از جمله فرانسه وجود دارد. ما از اين فرصت استفاده مي کنيم. مواضع و ديدگاه هاي خود را بيان مي کنيم و طرف مقابل نيز نظرات خود را در مورد مسائل مختلف مطرح مي کند و اين کار ديپلماسي است.
    
به گزارش ايسنا سخنگوي وزارت خارجه همچنين در مورد آخرين روند مذاکرات ايران با اتحاديه اروپا در ارتباط با برجام، تصريح کرد: مذاکرات ادامه دارد و پيشنهادات متعددي دريافت کرديم، اين پيشنهادات کافي نيست و ما هنوز ضمانت ها و تعهدات لازم و عملي را دريافت نکرديم. ما منتظر هستيم پيشنهادات عملي دريافت کنيم که از ضمانت هاي لازم اجرايي برخوردار باشند. بعد از دريافت اين پيشنهادات ايران تصميم مقتضي در ارتباط با موضوع برجام خواهد گرفت.
خبر ويژه 
وارونه گويي هاي نه چندان ظريف درباره برجام و درّي اصفهاني
وزير خارجه ضمن ادعاي موفقيت برجام و نقش مثبت عناصر دوتابعيتي نظير درّي اصفهاني در آن، مدعي شد کيهان درباره باند نيويورکي ها عذرخواهي کرده است.
    
ظريف ديروز در پاسخ به سئوالات مستند کريمي قدوسي نماينده مشهد که از حضور 4 دوتابعيتي به ويژه عبدالرسول درّي اصفهاني در کنار تيم مذاکره کننده انتقاد کرده بود، گفت: جمهوري اسلامي ايران براي پيشبرد اهداف خود در سطح بين المللي از همه ابزارها استفاده مي کند؛ کما اين که در جلسه ديوان بين المللي دادگستري از طرف ايران وکلاي فرانسوي و انگليسي هم حضور داشتند، اما کسي نمي گويد چرا از افرادي با تابعيت هاي ديگر استفاده کرديم. همه کساني که در مذاکرات با ما کار مي کردند هم به وزارت اطلاعات معرفي کرديم و اجازه حضورشان را گرفتيم و من جز خدمت از آنها در مذاکرات نديدم، من مسئول روابط ديگر آنها نيستم و آنها هم در هيچ يک از مذاکرات خصوصي نبودند و تنها در جلسات تخصصي حضور داشتند.
    
ظريف با بيان اينکه برجام نشانه حقانيت ايران است، اما شما مي گفتيد برجام شکست خورده، افزود: آمريکا شکست خورده و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند لذا از برجام خارج شده، در حالي مي گفتند که آنقدر برجام به نفع آمريکا است که خارج نمي شود ولي خارج شد، چون برجام خوب نوشته شده بود و خوب کارشناسي شد.
    
ظريف درباره غرامت 1/7 ميليارد دلاري از آمريکا که تحت حمايت وي بوده، يادآور شد: بيشترين نقش را در گرفتن اين مبلغ از آمريکا آقاي درّي اصفهاني داشت. من بين خودم و خدا بايد شهادت دهم کما اين که براي مقامات قضايي هم شهادت دادم ايشان نقش موثري داشت.
    
وي در پاسخ به سوال ديگر کريمي قدوسي گفت: باند نيويورک يک مفهوم ساختگي در دهه 70 بود که در شبنامه هاي توزيع شده در وزارت خارجه از آن نام برده شد من نه رئيس باند نيويورکم نه باند نيويورک وجود دارد. اين موضوع يک بار هم در روزنامه کيهان مطرح شد با عنوان مقاله «با ما به سي تي بي تي» بياييد که فرداي آن روز بابت آن مقاله عذرخواهي کردند.
    
درباره اين اظهارات گفتني است اولا ادعاي عذرخواهي کيهان، خلاف واقع است.
    
ثانيا در سودمندي مشورت مشاوران ارشد نفوذي نظير عبدالرسول درّي اصفهاني - که از طرف خارجي حقوقي 7500 پوندي درّيافت مي کرد و با سحر نوروززاده (مشاور اوباما و همکار سوزان رايس در تيم مشاوران امنيت ملي) در ارتباط کاري بود - همين بس که نه تنها تحريم ها برداشته نشد و 150 ميليارد دلار اموال بلوکه شده ايران برخلاف وعده ها بازنگشت، بلکه آمريکا توانست به سادگي آن را زير پا بگذارد و دولت و آقاي ظريف با وجود اين نقض و خروج آشکار، قادر نيستند اقدام آمريکا را تلافي کنند.
    
از همه بدتر اينکه تيم آقاي ظريف به جاي استناد به مفاد برجام براي شکايت از تحريم ها و بدعهدي هاي آمريکا، مجبور شده اند به معاهده مودت 1955 ميلادي (1334 شمسي) استناد کند، چون مي دانند که در صورت شکايت طبق برجام، بدهکار هم خواهند شد!
    
آيا با وجود اين واقعيت ها و خسارت هاي انبوه و محض ناشي از برجام، هنوز هم مي توان مدعي پيروزي در برجام بود يا روي نقش (واقعي يا موهوم) درّي اصفهاني در گرفتن غرامت 1/7 ميليارد دلاري مانور داد؟!
    
سوم اينکه آقاي ظريف بهتر از هر کس مي داند دريافت کنندگان تابعيت از کشورهاي غربي سوگند مي خورند که با دشمنان در نظر آن کشورها بجنگند. چگونه چنين افرادي به سري ترين اتاق هاي مشورت راه پيدا کردند و براي درّيافت نشان و مدال از دست رئيس جمهور معرفي شدند؟
    
و بالاخره اينکه وقتي مقامات دولتي و وزارت خارجه علي الدوام مي گفتند «حتي اگر آمريکا از برجام خارج شود، ما از آن خارج نمي شويم» آيا آمريکايي ها احمق بودند که با وجود اين تضمين علني طرف ايراني، همچنان در برجام بمانند و به حداقل تعهدات خود عمل کنند؟ خب تيم ايراني که پيشاپيش تضمين داده بود به اجراي تعهدات يکطرفه ادامه مي دهد. آيا اين افتخاري براي وزارت خارجه و دولت است؟ و آيا قبل از هر کس، جناب ظريف در مجلس نبود که گفت برجام محکم و دقيق است و آمريکا به هيچ وجه نمي تواند از برجام خارج شود؟!
خبر ويژه 
سوژه دكتراي حسين فريدون براي مردم چه قدر تمام شد؟!
جلسه دفاع از تز دکتراي حسين فريدون امروز در گروه علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي انجام مي شود.
    
اين دفاع در حالي انجام مي شود که برخي اعضاي کميسيون آموزش مجلس مي گويند تخلف در روند پذيرش و تحصيلي وي محرز است.
    
براساس تصوير منتشره در خبرگزاري فارس از دعوت نامه، عنوان رساله حسين فريدون «گفتمان اعتدال در سياست خارجي؛ چالش ها و دستاوردها» مي باشد. عبدالعلي قوام به عنوان استاد راهنما، و محمود سريع القلم و حاجي يوسفي به عنوان استاد مشاور معرفي شده اند.
    
به نظر مي رسد اگر از اعتدال کذايي، چيزي جز به رکود کشاندن برنامه هسته اي و نابساماني اقتصادي در حد چند برابر نشدن قيمت ارز و سکه و خودرو و مسکن عايد مردم نشد، اما لااقل دستمايه خوبي براي دکتر شدن حسين فريدون بوده است. قيمت دلار ديروز مجدداً به 12 هزار تومان نزديک شد.
    
فريدون تا يکي دو سال پيش در جايگاه دستياري روحاني، در قاب رسانه ها و دولت ديده مي شد اما مدتي است کمتر در قاب دوربين ها مي آيد.
    
بنابر اعلام رئيس سازمان بازرسي، انتصاب مدير نجومي بانک رفاه کارگران (با حقوق و پاداش دريافتي 730 ميليون توماني) با اصرارحسين فريدون انجام گرفت و اين در حالي بود که پرونده تخلفات سنگين مدير مذکور در بانک ملي، به فريدون گوشزد شده بود.
    
فريدون در يکي از مذاکرات ظريف با تيم آمريکايي (جان کري) حضور داشت و ادعا شد که با گويش سرخه اي، گزارش مذاکرات را به روحاني منتقل مي کرده است.
خبر ويژه 
اتفاق نظر منتقدان و حاميان درباره ضرورت تغيير در دولت
روزنامه هاي داراي گرايش هاي سياسي مختلف متفق القولند که دولت، تغيير لازم است.
    
روزنامه فرهيختگان در اين زمينه معتقد است: ششم شهريور 97 براي دولت حسن روحاني معنايي فراتر از يک روز معمول سياسي دارد. روحاني از پنج سوال نمايندگان مجلس در چهار سوال نتوانست آنها را قانع کند.
    
مجلس دهم به رياست علي لاريجاني هماهنگ ترين مجلس ممکن براي دولت روحاني است. نه ترکيبي از تندروهاي اصلاح طلب مجلس ششمي در اين مجلس هستند که از روحاني توقع تقابل با نهادهاي انقلابي را داشته باشند، نه ترکيب غالب شباهتي به مجلس هفتم دارد که شعارش عدالت خواهي و تقويت اصول انقلابي باشد. مجلس دهم در بدو تشکيل به عنوان پيروزي گفتمان اميد و اعتدال معرفي مي شد و باخت 30- هيچ ليست اصولگرايان در تهران نشان دهنده راحتي کار دولت در تعامل با مجلس جديد بود.
    
اين روزنامه مي افزايد: کارنامه روحاني با وجود انعطاف بي سابقه جمهوري اسلامي در مسئله مذاکره با آمريکا منفي است. دو وزير استيضاح شده دولت بدون دفاع روحاني از بهارستان به خانه رفتند و هر دو اقتصادي بودند. در سوال مربوط به بيکاري و نرخ ارز بيش از 70 درصد مجلس جواب روحاني را قانع کننده ندانستند. عضو ليست اميد به صراحت مي گويد روحاني در جلسه سوال از رئيس جمهور، حرفي براي گفتن نداشت.
    
حالا حتي مجلس لاريجاني با مختصاتي که گفته شد، نمي تواند همراهي سابق را داشته باشد و تحملش براي اينکه شخص روحاني اصلاحاتي در بدنه دولت انجام دهد، تمام شده. راه حل چيست؟ نمي شود دست روي دست گذاشت. روحاني اما فقط يک تغيير در تيمش داد و وقتي دوره سيف در بانک مرکزي تمام شد، همتي، سفيرتازه ايران در چين را به يک باره رئيس کل بانک مرکزي کرد. توقع نخبگان و جامعه در اينکه واکنشي بيشتر از طرف روحاني ببينند، بي نتيجه ماند. پيام روشن، «بي عملي» دولت بود.
    
روزنامه سازندگي ارگان حزب کارگزاران نيز از قول حسين مرعشي نوشت: نوسازي دولت، لازم است.
    
صرف نظر از درستي و نادرستي تصميم نمايندگان بايد گفت اين راي منفي مجلس، پيام روشني را به دولت و شخص آقاي روحاني داد که با خواسته عمومي مردم سازگار است. آن پيامي که مجلس درصدد انتقال آن به دولت در جلسه پرسش و پاسخ رئيس جمهور برآمد تقاضاي تغييرات اساسي و گسترده در ترکيب دولت و مديريت اجرايي است.
    
هر چند که ايجاد تغييرات در بدنه دولت ديرهنگام است اما ضرورت دارد که رئيس جمهور به اين پيام روشن تغيير اهميت دهد و در جهت ترميم اساسي کابينه براي چابک سازي و جوان سازي و ايجاد دولتي با کارآيي بالا گام بردارد. اکنون شرايط کشور به گونه اي است که تغيير در بدنه مديريتي اقدامي کارساز و جدي خواهد بود. ما بايد بپذيريم که عبور کشور از شرايط فعلي نيازمند مديريتي جسور و پرتحرک و کارآمد است و بدون شک در شرايطي که اعتماد عمومي خدشه دار شده است کارآمدي پشتوانه مهمي براي حرکت دولت خواهد شد.
    
روحاني بايد در هر حوزه فني و مديريتي کارآمدترين و قوي ترين افراد را دعوت به همکاري کند.
    
راي نمايندگان ملت به پاسخ هاي رئيس جمهور نشان داد که کابينه با اين ترکيب و آرايش فعلي، خيلي سريع، موقعيت اجتماعي رئيس جمهور را به خطر انداخته است.
    
اکنون فرصت مناسبي در اختيار رئيس جمهور است که از آن در جهت ترميم و بازسازي دولت و کابينه استفاده کند، دولت قطعاً نياز به ترميم دارد.