جلسه سه شنبه مجلس جنجالي نشد ضد انقلاب عصباني شد!


جلسه سه شنبه مجلس جنجالي نشد ضد انقلاب عصباني شد!  10 شهریور - 97
 اوین نامه کیهان بی خودی آدرس غلط داده  است . برای اینکه سخنان تسلیم طلبانه و زبونانه روحانی در مجلس که بنابر توصیه خامنه ای رهبر ام الفساد بود  آنقدر جنجالی بود که  نه موجب عصبانیت رأی دهند گانش شد که صدای اعتراضی حامیان وی و دولت را درآورد و وی ی مورد انتقاد شدید واقع شد.
سوال نمايندگان از رئيس جمهور واکنش هاي گسترده داخلي و خارجي را به دنبال داشت، در داخل کشور بسياري اين روند را طبيعي و وظيفه نمايندگان ملت دانسته و آن را نماد مردمسالاري ديني قلمداد کردند ولي گروهي ديگر از جمله برخي مدعيان اصلاحات، روزنامه هاي زنجيره اي و ضد انقلاب خارج نشين با تکيه بر توهماتي چون افشاي پشت پرده ها از سکوت رئيس جمهور گلايه کردند!
        
سرويس سياسيرسانه هاي بيگانه نيز در گزارش هايي به نشانه بارز مردمسالاري ديني در ايران واکنش منفي نشان داده و از اينکه روحاني در مجلس از پشت پرده ها سخن نگفته و فضا را ملتهب نساخته است اظهار گلايه و ناراحتي کردند!
    راديو فردا در گزارشي از مگوهاي گفته نشده روحاني در صحن علني گلايه کرده و نوشت: با آنکه حسن روحاني پيشتر گفته بود که وي از فرصت حضور در مجلس براي بيان «برخي از حقايق» با مردم استفاده خواهد کرد، ولي کاربران شبکه هاي اجتماعي معتقدند که، رئيس جمهوري ايران نه تنها نتوانست نمايندگان سوال کننده از خود را قانع کند، بلکه «حقيقت» قابل توجه و مهمي را نيز براي مردم بيان نکرد.

    بي بي سي فارسي نيز در گزارشات متعددي اين خط خبري را دنبال کرد و نوشت: جلسه مجلس در شرايطي به پايان رسيد که انتظار «اشاره راحت تر به برخي نکات و مسائل»، جاي خود را به پرسش از دلايل بيان نشدن هر گونه نکته جديد در دفاعيات رئيس جمهور داده بود.

    در ادامه يکي از گزارشات بي بي سي آمده است: در مورد اينکه آيا حسن روحاني از ابتدا قصد انجام چنين کاري را داشت يا نه، احتمالا نمي توان مطمئن بود. در اين مورد که اگر او قصد بيان «ناگفته» هايي را داشت آيا چيزي بيش از اشاره هاي پيچيده سابق به «دولت پنهان» و «دولت با تفنگ» و امثال آن بود هم، حتما نمي توان مطمئن بود.

    بي بي سي در گزارش ديگري نوشته است: « رئيس جمهوري ايران در مجلس آمار داد، فرياد زد، اما افشاگري نکرد

    بي بي سي تلاش کرده است تا سخن نگفتن روحاني را به توصيه هاي رهبري که در نطق رئيس جمهور در مجلس نيز به آن اشاره شد مرتبط سازد ولي اين تحليل احمقانه و ناشيانه به نظر مي رسد چرا که رهبر معظم انقلاب همواره مسئولين را به دوري از حاشيه سازي و جنجال آفريني هاي بي مورد توصيه کرده اند و اين مسئله اي پنهان نبوده و نيست که رئيس جمهور به استناد آن اگر گفتني داشت و مي توانست از خود دفاع کند از اين گفته ها بگذرد، محدوديت هر مسئولي در جمهوري اسلامي حرکت در مدار قانون و منافع ملي کشور است و اين توصيه هميشگي رهبر معظم انقلاب بوده، هست و خواهد بود و انتظاري جز اين هم از يک مسئول در جمهوري اسلامي نبوده و نيست، مگر اينکه عده اي چون مدعيان اصلاحات و ارگان هاي خبري بيگانه انتظار داشتند اين جلسه به محلي براي آشوب آفريني ها و جنجال سازي تبديل شود!

        
واکنش هاي داخلي
    يک عضو فراکسيون اميد با بيان اينکه تنگناهاي دولت در عرصه هاي مختلف قابل درک است اما رئيس جمهور آنها را به درستي تبيين نکرد، گفت که نتيجه آراي مجلس درباره پاسخ هاي رئيس جمهور نشان مي دهد طيف هاي مختلف از پاسخ هاي ايشان قانع نشدند.

    جليل رحيمي جهان آبادي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به جلسه سوال از رئيس جمهوري اظهار کرد: واقعيت اين است که دولت تنگناهاي زيادي در عرصه هاي مختلف دارد، مقدوراتش کم و محذوراتش زياد است اما اين ها را به درستي تبيين نکرد. من فکر مي کنم پيام آقاي روحاني اين بود که حاضرم خودم آسيب ببينم اما به نظام آسيب نرسد که اين پيام ارزشمندي است. اگرچه آقاي روحاني مي توانست مديريت کند و بخشي از محدوديت ها، مشکلات، واقعيت ها و خدمات دولت را بگويد.

    حسين رضازاده نماينده کازرون نيز سوال از رئيس جمهور را ارسال پيام به دشمنان خواند و گفت: سوال از رئيس جمهور اگرچه حق نمايندگان است اما اينکه در اين موقعيت زماني به جريان افتاد کج سليقگي بود. اين اقدام پيام منفي به بازار و چراغ سبز به دشمنان نظام جمهوري اسلامي بود.

    محمدجواد فتحي نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز گفته است: اگرچه رئيس جمهور در ايجاد وضعيت کنوني مقصر است ولي تقصير اصلي وي اشاره نکردن به تقصير ديگر ارکان و نهادهاي کشور است.

        
سوال از رئيس جمهور رضايت مردم را جلب کرد
    از سوي ديگر سيدکمال الدين شهرياري نماينده دشتي و تنگستان با بيان اينکه روز سه شنبه گذشته جلسه علني مجلس به صحنه اي از حاکميت دموکراسي و مردم سالاري ديني تبديل شده بود، گفت که راي نمايندگان به عدم رضايت از ۴ پاسخ رئيس جمهور به سوالات را ناشي از همين فضاي همدلي، وحدت و فراجناحي مي دانم.

    احمد مرادي نماينده بندرعباس نيز با بيان اينکه مجلس به نمايندگي از مردم ثابت کرد که با کسي تعارف ندارد، گفت: مجلس با راي منفي خود به پاسخ هاي رئيس جمهور نشان داد که مشکلات مردم را درک مي کند.

    مجتبي ذوالنور نماينده قم نيز در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: به اعتقاد ما پرونده سوال از رئيس جمهور به آن نقطه رسيده است که رضايت مردم را جلب کند. پرو نده اين بود که رئيس جمهور بيايد و سوالات مجلس را بشنود و نمايندگان ملت نيز توضيحات او را بشنوند و بگويند قانع کننده هست يا نيست که در چهار مورد از پنج مورد گفتند قانع کننده نيست. حالا اين که اين عدم قانع شدن نمايندگان، آثاري را به دنبال خواهد داشت يا نه، مسئله ايست که در دست پيگيري است.

    عليرضا سليمي نماينده محلات و دليجان نيز اظهار داشت: عدم ارجاع سوال از رئيس جمهور به قوه قضائيه مخالف نص صريح آئين نامه داخلي مجلس است.

    رئيس مجلس در پاسخ به تذکر نماينده محلات گفت: سوال از رئيس جمهور به دليل عدم ذکر موضوع نقض قانون و استنکاف از قانون در طرح سوال، قابل ارجاع به قوه قضائيه نيست.

        
هيئت رئيسه نقش مميزي ايفا نکند
    محمد دهقان نماينده طرقبه و چناران نيز در تذکر آئين نامه اي با بيان اينکه طراحان سوال از رئيس جمهور پاسخ هاي رئيس جمهور را با موارد نقض قانون منطبق کرده و به هيئت رئيسه اعلام خواهند کرد، گفت: هيئت رئيسه نقش مميزي ايفا نکند.

    اکبر رنجبرزاده عضو هيئت رئيسه مجلس نيز در گفت و گو با فارس اظهار داشت: عدم ارجاع موضوع سوال از رئيس جمهور به قوه قضائيه برخلاف قانون است و اينکه چگونه و با چه کيفيتي مسئله به قوه قضائيه ارسال شود موضوعي است که در هيئت رئيسه مجلس درخصوص آن تصميم گيري خواهد شد.

    عباسعلي کدخدايي قائم مقام شوراي نگهبان نيز در حاشيه کارگاه آموزشي شوراي نگهبان براي اصحاب رسانه گفت: مجلس بايد درباره وضعيت سوال از رئيس جمهوري تعيين تکليف کند.

        
ناراحتي مشاور رئيس جمهور از سوال نمايندگان
    در سوي ديگر ماجرا حميد ابوطالبي مشاور رئيس جمهور ناراحتي خود از سوال مجلس از رئيس جمهور را با انتشار متني شبيه به بيانيه بروز داده و نوشت: درست است حق سوال از رئيس جمهوري در قانون اساسي آمده است، ولي آيا آيين نامه داخلي مجلس مصوب در سال ۹۱ در تضاد با قانون اساسي نيست؟

    وي افزود: آيا احاله سوالات به قوه قضائيه وفق متن صريح قانون اساسي است؟ آيا آيين نامه داخلي مجلس مي تواند چيزي فراتر از قانون اساسي بخواهد؟

    روزنامه هاي زنجيره اي نيز از اينکه روحاني در مجلس دست به افشاگري هاي خيالي نزده است گلايه کرده و ناراحتي خود را بروز دادند که به اين مسئله در گزارشي مجزا پرداخته ايم.