منافذ فساد را ببنديد ميدان را براي فعالان سالم اقتصادي باز كنيد

 اوین نامه کیهان 10 شهریور - 97
منافذ فساد را ببنديد ميدان را براي فعالان سالم اقتصادي باز كنيد
خامنه ای خطاب به دولتمردان تاكيد كردند


 خامنه ای رهبر ام الفساد با وجود اینکه  می داند عامل فساد در کشور چیست و نقش خودش وبیت وی واطرافیانش ونهادهای  حکومتی زیر کنترل وی در مورد فساد ورشدآن چیست . برای همین فساد نهادینه شده را به اژدهای هفت سر تشبیه کرده است اما چون عادت به حرف  راست گفتن ندارد . لذا آدرس غلط می دهد چون  در دیدار با روحانی و هیأت دولت مدعی شد منافذ فساد را ببنديد  و ميدان را براي فعالان سالم اقتصادي باز كنيد  . یعنی  دولت را متهم به کانون فساد  کرده  است تا خود و اطرافیان و پاسداران و سایر نهادهای حکومتی زیر فرمانش را تبرئه کرده است .



    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح چهارشنبه گذشته در ديدار رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت، شاخص هاي حکومت علوي يعني «عدالت، پاک دامني، پارسايي و بامردم بودن» را معيار ارزيابي و سنجش اقدامات مسئولان برشمردند و با بيان نکات مهمي درباره مسائل اقتصادي، سياست خارجي و اتحاد و انسجام داخلي، تاکيد کردند: در زمينه اقتصاد بايد قوي، پرحجم و باکيفيت کار کرد و مسئولان اقتصادي در حل مشکلات مردم شب و روز نشناسند.
    
رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنانشان با تبريک عيد سعيد غدير خم، انتخاب حضرت علي (عليه السلام) را به عنوان وليّ امر امت اسلامي و جانشين پيامبر (صلي الله عليه وآله)، نعمت بزرگ الهي دانستند و گفتند: مهم ترين وظيفه ما به عنوان حکومت اسلامي، معيار و شاخص قرار دادن حکومت علوي است.
    
ايشان همچنين با تبريک هفته دولت، اين هفته را تداعي کننده نام ماندگارِ شهيدان رجائي و باهنر دانستند و خاطرنشان کردند: هفته دولت فرصتي براي ارزيابي مسئولان دولتي از عملکرد خود است؛ ضمن آنکه در اين هفته بايد به دولتمردان و برادران و خواهران حاضر در اين جلسه «خداقوت» گفت، زيرا اداره کشوري با جمعيتي بيش از هشتاد ميليون با مسائل گوناگون، وظيفه اي بسيار سنگين و دشوار است.
    
رهبر انقلاب اسلامي با تاکيد بر اينکه هفته دولت همچنين فرصتي براي ارزيابي نقاط قوت و ضعف دستگاه ها و مسئولان دولتي است، افزودند: در اين ارزيابي بايد نقاط قوت و ضعف، با يکديگر ديده شود تا بر نقاط قوت افزوده و نقاط ضعف برطرف شوند.
    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در ارزيابي عملکرد يک ساله دولت دوازدهم، خاطرنشان کردند: در اين يک سال کارهاي خوبي در زمينه رشد اقتصادي، انرژي، افزايش صادرات غيرنفتي و کاهش واردات انجام شده است که بايد روند افزايش صادرات و کاهش واردات با شتاب بيشتر ادامه يابد و در ضمن اين گونه خدمات با بيان هنرمندانه به مردم گفته شود.
    
    
مسئولان اقتصادي کشور بايد شب و روز نشناسند
    
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به مسائل اقتصادي کشور پرداختند و با اشاره به تشکيل جلسه هماهنگي روساي سه قوه، افزودند: هدف از تشکيل اين جلسه، تمرکز بر مسائل اصلي اقتصادي و هماهنگي جهت حل سريع تر آنها است و بر همين اساس بايد در اين جلسات، از طريق گفت وگو و رايزني، نقاط اشتراک را افزايش داد.
    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با تاکيد بر اينکه دشمن به دليل برخي ضعف ها و خلاهاي اقتصادي، بر موضوع اقتصاد کشور متمرکز شده است، خاطرنشان کردند: در زمينه اقتصادي بايد قوي و پرحجم کار کرد و تمام خلاها را پر کرد که همه اين موارد امکان پذير و شدني است و ما در اداره اقتصاد کشور بن بست نداريم.
    
ايشان افزودند: حجم و کيفيت فعاليت و عملکرد مسئولان اقتصادي کشور بايد به گونه اي باشد که شب و روز نشناسند و محور فعاليت ها هم سياست هاي اقتصاد مقاومتي باشد که اساس آن تکيه بر توليد داخلي است.
    
    
اقتصاد مقاومتي با محوريت توليد داخلي
    
رهبر انقلاب اسلامي تاکيد کردند: سياست هاي اقتصاد مقاومتي، هم سنگرسازي دفاعي و توانمندسازي در مقابل دشمن است و هم، توانمندسازي براي حرکت رو به جلو. بنابراين اقتصاد مقاومتي با محوريت توليد داخلي داراي جنبه هاي پدافندي و آفندي است.
    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با تاکيد بر اينکه موضوع توليد داخل و برطرف کردن مشکلات آن يکي از مسائل مهمي است که بايد در جلسه هماهنگي روساي سه قوه بر آن تمرکز شود، گفتند: مشکلات توليد، راه حل دارد و اقتصاددان ها نيز براي آن راهکار ارائه داده اند که اگر به آنها عمل شود، معيشت مردم که اکنون بخش مهمي از جامعه دچار مشکل هستند، بهبود خواهد يافت.    
    

دو رکن مهم مديريت اقتصادي کشور
    
رهبر انقلاب اسلامي با تاکيد بر اينکه بايد تلاش همه جانبه اي براي جلوگيري از تعطيلي کارخانه ها و يا زير ظرفيت کار کردن آنها انجام گيرد، به موضوع مديريت اقتصادي اشاره کردند و گفتند: وظيفه دولت، مديريت اقتصادي است البته اين مديريت به معناي تصدي گري نيست و هدف از سياست هاي کلي اصل ۴۴ نيز اين است که تصدي گري انجام نشود.
    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در تبيين مديريت اقتصادي افزودند: «باز کردن ميدان براي فعالان سالمِ اقتصادي و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضاي کسب وکار» و همچنين «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» دو رکن مهم مديريت اقتصادي کشور است.
    
رهبر انقلاب اسلامي يکي از راه هاي بهبود فضاي کسب وکار را جلوگيري از بخشنامه هاي پي درپي و احياناً متناقض برشمردند و تاکيد کردند: بايد ثبات و آرامش براي فعال اقتصادي تامين شود تا بتواند براي آينده خود برنامه ريزي کند.
    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مبارزه با مفسد و بستن منافذ فساد را نيازمند چشمان باز و هوشمندي مديران دستگاه هاي دولتي دانستند و با اشاره به قضاياي ماه هاي اخير بازار سکه و ارز، خاطرنشان کردند: اگرچه درخصوص اين قضايا توجيهاتي بيان شد اما به هرحال بي توجهي و غفلت مديريتي نيز رخ داده است.
    
رهبر انقلاب اسلامي با تاکيد بر اينکه روش هاي پيشرفته اي براي نظارت بر نحوه تخصيص ارز وجود دارد، گفتند: وقتي قرار است ارز تخصيص داده و يا وارد بازار شود، اين کار بايد با چشم باز انجام شود و اين گونه نباشد که در اين شرايط سخت کشور، چند ميليارد دلار به دست عده اي بيفتد که آن را يا قاچاق کنند و يا به اسم واردات کالا به مصارف ديگر برسانند يا اينکه براي مسافرت هاي تفريحي خارجي اختصاص يابد.
    
    
لازمه مديريت اقتصادي اهتمام جدي و ورود مجاهدانه در وسط ميدان
    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با تاکيد بر اينکه دولت توانايي مديريت اقتصادي کشور را دارد، خاطرنشان کردند: لازمه چنين مديريت اقتصادي، اهتمام جدي، ورود مجاهدانه در وسط ميدان و نظارت کامل و مستمر به منظور بستن منافذ فساد است تا ديگر نيازي به برخورد قوه قضائيه نباشد.
    
رهبر انقلاب اسلامي کمبود برخي اقلام و کالاها در مقاطعي خاص را تصنعي و نوعي خرابکاري خواندند و افزودند: بايد با چشمان باز اين گونه کارها را تحت نظر داشته باشيد و با آنها مقابله کنيد.
    
ايشان در ادامه بحث ضروريات مديريت اقتصادي، «استفاده از ظرفيت هاي اقتصادي فراوان و برجسته کشور» را مورد تاکيد قرار دادند و با استناد به گزارشي از مراکز بين المللي افزودند: ايران از لحاظ ظرفيت هاي استفاده نشده در رده اول جهان قرار دارد.
    
    
ضرورت استفاده بيشتر و بهتر از ظرفيت هاي داخلي
    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي خاطرنشان کردند: بر اساس آمار موسسات بين المللي در حال حاضر ايران با شاخص توليد ناخالص داخلي در ميان دويست و چند کشور در رده هجدهم قرار دارد که اگر از ظرفيت هاي داخلي استفاده بيشتر و بهتري شود، مي توانيم به رده هاي بالاتر جهاني برسيم.
    
ايشان «بد استفاده کردن از ظرفيت ها و منابع داخلي» را از ديگر مشکلات موجود در بحث مديريت اقتصادي خواندند و پرسيدند: ايران که جزو بزرگ ترين توليدکنندگان نفت جهان است، چرا بايد بنزين وارد کند؟ درحالي که مي توان با ساخت پالايشگاه و توليد و حتي صدور فرآورده هاي نفتي از نعمت بزرگ ذخاير نفتي، استفاده صحيح کرد.
    
رهبر انقلاب مصرف بيش از صد ميليون ليتر بنزين در روز را نمونه ديگري از استفاده بد از ظرفيت ها و منابع داخلي خواندند و افزودند: وزارت نفت و ديگر مسئولان دولتي راه هاي کاهش مصرف بنزين را پيگيري کنند.
    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با انتقاد از بي رغبتي دولت به استفاده گسترده از ظرفيت وسيع بخش خصوصي گفتند: اجراي صحيح و کامل سياست هاي اصل ۴۴ و استفاده از تجار، توليدگران، صنعتگران، قطعه سازان و ديگر اجزاي بخش خصوصي در مديريت اقتصادي و پيشرفت کشور قطعاً موثر خواهد بود.
    
رهبر انقلاب ايجاد جاذبه براي ورود بخش خصوصي به تکميل طرح هاي نيمه تمام را از جمله راه هاي استفاده از ظرفيت فعالان اقتصادي و مهار نقدينگي دانستند.
    «
لزوم مهار و مديريت نقدينگي» نکته ديگري بود که رهبر انقلاب به مسئولان دولت خاطرنشان کردند.
    
    
مجموعه اي تمام وقت، فعال و جهادي مسئول کنترل نقدينگي سرگردان شود
    
ايشان با تاکيد بر امکان مهار نقدينگي، افزودند: نقدينگي سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن يا هر زمينه ديگر) ويرانگر خواهد بود و بايد مجموعه اي تمام وقت، فعال و جهادي مسئول کنترل و مديريت آن شود.
    «
مديريت و کنترل قوي بانک مرکزي بر ديگر بانک ها»، توصيه ديگر حضرت آيت الله خامنه اي براي مديريت اقتصادي کشور بود.
    
ايشان با انتقاد از ادامه بنگاه داري بانک ها و کارهاي هزينه آور ديگر نظير افزايش شعبه هاي بانکي، گفتند: بانک مرکزي بايد با نظارت کامل و دقيق، مانع بروز مشکلاتي نظير مسائل سپرده گذاران برخي بانک ها و موسسات مالي شود.
    
رهبر انقلاب افزودند: البته بايد از اول جلوي مشکلات گرفته شود اما مي توان با روش هاي موثر، با آن دسته از مراکز مالي که براي مردم مشکل به وجود مي آورند، برخورد کرد.
    
بخش دوم سخنان حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در ديدار رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت به بيان نکاتي در زمينه سياست خارجي اختصاص داشت که تاکيد بر ارتباط خوب و روزافزون با همسايگان از جمله اين نکات بود.
    
    
درباره مسائلي نظير برجام و يا اقتصاد از اروپا قطع اميد کنيد
    
رهبر انقلاب درباره کشورهاي اروپايي نيز گفتند: ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ايراد ندارد اما بايد ضمن ادامه اين کار، از آنها درباره مسائلي نظير برجام و يا اقتصاد، قطع اميد کنيد.
    
ايشان با انتقاد از رفتار نامناسب اروپا در مسائلي نظير برجام و تحريم ها خاطرنشان کردند: بايد با نگاه شک آلود به وعده هاي آن ها، از روند مسائل مراقبت جدي کرد.
    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي برجام را وسيله اي براي حفظ منافع ملي خواندند و افزودند: برجام هدف نيست بلکه وسيله است و طبعاً اگر به نتيجه برسيم که با اين وسيله، حفظ منافع ملي امکان پذير نيست آن را کنار مي گذاريم.
    
ايشان گفتند: اروپايي ها بايد از بيان و عمل مسئولان دولتي ايران بفهمند که اقدامات آنها تدابير و واکنش متناسب جمهوري اسلامي ايران را به دنبال خواهد داشت.
    
    
با آمريکا در هيچ سطحي مذاکره نمي کنيم
    
رهبر انقلاب اسلامي با تاکيد بر منتفي بودن هرگونه مذاکره با آمريکايي ها افزودند: نتيجه مذاکره با مسئولان قبلي آمريکا که حداقل ظاهرساز بودند اين گونه شد، حالا با مسئولان وقيح و هتاک فعلي که شمشير را براي ايراني ها از رو بسته اند چه مذاکره اي داريم؟ بنابراين مذاکره اي در هيچ سطحي با آمريکايي ها صورت نخواهد گرفت.
    
رهبر انقلاب مذاکره با ايران را نياز همه دولت هاي آمريکايي خواندند و خاطرنشان کردند: آنها مي خواهند مانور دهند که ما حتي جمهوري اسلامي ايران را به پاي ميز مذاکره آورديم، پس همان گونه که قبلاً به طور مشروح و مستدل بيان کرده ام، هيچ مذاکره اي با آنها انجام نخواهد شد.
    
رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنانشان، «اتحاد و انسجام مسئولان کشور» را بيش از هر زمان ديگر لازم خواندند و افزودند: روساي قوا و مسئولان بخش هاي مختلف بايد پشتيبان و کمک کار يکديگر باشند و به ويژه همه بايد به دولت کمک کنند زيرا دولت در وسط ميدان است.
    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي ، اختلاف نظر ميان مسئولان را طبيعي دانستند و درعين حال افزودند: اين اختلاف نظرها نبايد رسانه اي شوند زيرا مردم را نگران و مضطرب مي کند.
    
    
جلسه سوال از رئيس جمهور نمايش اقتدار و ثبات جمهوري اسلامي بود
    
رهبر انقلاب اسلامي به جلسه سه شنبه گذشته مجلس شوراي اسلامي و سوال نمايندگان از رئيس جمهور اشاره و تاکيد کردند: جلسه ديروز [سه شنبه] مجلس، نمايش اقتدار و ثبات جمهوري اسلامي ايران بود و خداوند به آقاي رئيس جمهور و قوه مقننه خير بدهد که مشترکاً چنين نمايش اقتداري را نشان دادند.
    
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي افزودند: نمايندگان مجلس از رئيس جمهوري که با بيش از ۲۳ ميليون راي انتخاب شده است، سوال مي کنند و رئيس جمهور نيز با خونسردي و متانت به سوال ها پاسخ مي دهد و اين معناي مردم سالاري ديني است.
    
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اينکه ميان انتظارات نمايندگان و واقعيات موجود، شکافي وجود دارد که بايد پر شود، خاطرنشان کردند: مهم آن است که آنچه اتفاق افتاد، يک نمايش باشکوه از قدرت جمهوري اسلامي و اعتمادبه نفس مسئولان بود.
    
حضرت آيت الله خامنه اي با تاکيد بر اينکه دشمن از جلسه ديروز به دنبال اهداف ديگري بود، افزودند: جلسه بسيار خوب ديروز [سه شنبه گذشته]، هم رئيس جمهور و هم مجلس را تقويت مي کند و زمينه ساز همکاري هاي بيشتر و نزديک تر شدن ديدگاه ها خواهد شد.
    
رهبر انقلاب اسلامي در پايان، تاکيد کردند: يک جمع فعال، کمربسته و بانشاط بايد مامور حل يک به يک معضلات اقتصادي شوند.
    
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، رئيس جمهور گزارشي از اقدامات و برنامه هاي دولت بيان کرد.
    
آقاي روحاني با بيان اينکه همه تلاش دولت اين بوده که کشور را به نقطه مطلوب برساند، گفت: در پنج سال گذشته توفيقات خوبي همچون کاهش تورم، رشد اقتصادي و افزايش درآمد ناخالص ملي حاصل شده است.
    
رئيس جمهور با اشاره به خدمات دولت به روستائيان، خاطرنشان کرد: همه روستاهاي بالاي ۱۰ خانوار داراي برق هستند و بسياري از روستاها به شبکه گاز و نيز به شبکه ارتباطي کشور متصل شده اند.
    
آقاي روحاني به اقدامات قوه مجريه در حوزه کشاورزي از جمله خودکفايي در توليد گندم و شکر اشاره کرد و افزود: درآمد کشاورزان، هم از لحاظ ميزان توليد محصول و هم از لحاظ قيمت، بهتر از گذشته شده و در توليد بسياري از محصولات کشاورزي هم شاهد افزايش بوده ايم.
    
رئيس جمهور افزايش ۹۰ درصدي توليد گاز در پارس جنوبي و افزايش توليد نفت از مخازن مشترک را از جمله دستاوردهاي دولت در حوزه انرژي دانست و گفت: کشور در زمينه توليد گاز و گازوئيل خودکفا شده و تا پايان سال مي توانيم در توليد بنزين نيز به خودکفايي برسيم.
    
آقاي روحاني نوسازي ناوگان حمل ونقل، افزايش ۲ برابري صادرات غيرنفتي و اتکاي بيشتر به صادرات غيرنفتي را از ديگر خدمات دولت خواند و افزود: اگرچه در ماه هاي اخير با مشکلاتي به ويژه در حوزه ارز مواجه بوده ايم اما همان گونه که در گذشته مشکلات سخت تري را پشت سر گذاشته ايم، با تدبير مي توانيم از اين مشکلات هم عبور کنيم.
    
رئيس جمهور با اشاره به تحريم هاي آمريکا، گفت: در شرايط امروز، راه حل سياسي پيش روي ما نيست چراکه دولتي که تحريم ها را برخلاف همه مقررات بين المللي به ايران تحميل کرده، به هيچ چيزي پايبند نيست.
    
آقاي روحاني با بيان اينکه هدف آمريکايي ها بالاتر از فشار اقتصادي است و مي خواهند يک بار ديگر به ايران برگردند و بر کشور مسلط شوند، خاطرنشان کرد: آنها مي خواهند مجدداً استقلال ايران را زير پا بگذارند و بر مردم ايران آقايي کنند اما ملت ما هرگز چنين چيزي را نمي پذيرد و اين را با ايستادگي و مقاومت خود به جهان نشان خواهد داد.
    
رئيس جمهور تاکيد کرد: همه ملت ايران پشت سر رهبر معظم انقلاب و با هدايت ايشان نخواهند گذاشت که توطئه هاي دشمنان تحقق پيدا کند.