ایتالیا در سال 2018، افول چپگراها و تشدید فشار بر پناهجویان

 ایتالیا در سال 2018، افول چپگراها و تشدید فشار بر پناهجویان    5دی-97
رم - ایرنا - شکست جناح چپگرا و پیروزی احزاب پوپولیستی و راستگرای افراطی در انتخابات پارلمانی، اتخاذ رویکرد ضد مهاجرتی دولت و بستن بنادر بر روی پناهجویان و نیز تنش با اروپا بر سر مهاجران و لایحه بودجه از جمله رویدادهای مهم سال 2018 میلادی ایتالیا محسوب می شوند.
به گزارش ایرنا، سال 2018 سالی بسیار پر تلاطم در ایتالیا بود و این کشور یک بحران بی سابقه سیاسی را تجربه کرد. دولت 'پائولو جنتیلونی' نخست وزیر سابق ایتالیا پس از یک سال و نیم فعالیت استعفا داد و روز 13 اسفند (4 مارس) انتخابات پارلمانی برگزار شد.
در این انتخابات ائتلاف چپ گرای میانه با گرایشات اروپاگرایانه بویژه حزب دموکراتیک با شکستی سنگین مواجه شد در حالیکه 'جنبش 5 ستاره' با گرایشات پوپولیستی، با کسب بیش از 32 درصد آرا بالاترین آرا را در میان احزاب کسب کرد و ائتلاف راست گرایان میانه با گرایشات ضد اروپایی متشکل از احزاب 'فورتسا ایتالیا'، 'اتحاد'، 'برادران ایتالیا' و 'ما با ایتالیا' نیز با کسب 37.3 درصد آرا نیز بیشترین آرا در میان ائتلاف های سیاسی را بدست آورد، ولی هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی به اکثریت قاطع برای تشکیل دولت نرسید و این کشور وارد یک بحران واقعی سیاسی شد و احزاب و ائتلاف های سیاسی پس از گذشت ماه ها از انتخابات، از تشکیل یک دولت ناتوان مانده بودند.
با اینکه میزان مشارکت مردمی در این انتخابات برای مجلس سنا به 73.06 درصد و برای مجلس نمایندگان به 72.93 درصد رسیده بود اما احزاب برنده در این انتخابات قادر به تشکیل دولت نبودند.
در کنار موفقیت چشمگیر جنبش پنج ستاره در انتخابات، پیروزی 'متئو سالوینی' رهبر حزب پوپولیستی راست افراطی 'اتحاد' و پیشی گرفتن او از 'سیلویو برلوسکونی' رهبر حزب 'فورتسا ایتالیا' در داخل ائتلاف راست میانه و همچنین افزایش محبوبیت 'جورجا ملونی' رهبر حزب راست 'برادران ایتالیا' در این ائتلاف، نشان داد که ابعاد آراء مخالفِ سیستم، دیگر به جنبه اعتراضی محدود نشده و به وضوح زمامداری کشور را هدف قرار داده است.
این رویداد تحولی جدید در سیاست ایتالیا محسوب می شود، زیرا پوپولیسم که در اقصی نقاط اروپا با شکست مواجه شده در ایتالیا به پیروزی رسیده است.
هجدهمین پارلمان ایتالیا متشکل از مجلسین نمایندگان و سنا که جوان ترین در تاریخ جمهوری این کشور محسوب می شود، نخستین نشست رسمی خود را روز 3 فروردین (23 مارس) آغاز کرد.
'
سرجو ماتارلا' رئیس جمهوری ایتالیا نیز پس از گذشت یک ماه از انتخابات پارلمانی و عدم پیروزی قاطع هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی، وارد میدان شد تا درمورد تشکیل دولت جدید این کشور تصمیم گیری کند.
پس از گذشت 88 روز از برگزاری انتخابات پارلمانی و بحران بی سابقه سیاسی در ایتالیا، مشاجره میان احزاب و رایزنی های متعدد رئیس جمهوری با احزاب و شخصیت ها، سرانجام ایتالیا ظاهرا از بن بست سیاسی خارج شد و رئیس جمهوری روز دوم خرداد 'جوزپه کونته' را به عنوان شصت و پنجمین نخست وزیر ایتالیا مامور تشکیل دولت ائتلافی متشکل از جنبش 5 ستاره و حزب اتحاد کرد.
نخست وزیر جدید ایتالیا فردی بدون هیچ سابقه سیاسی و وکیل و استاد دانشگاه در رشته حقوق خصوصی بود، وی از سوی جنبش 5 ستاره و حزب اتحاد برای خارج کردن ایتالیا از بن بست سیاسی و تشکیل یک دولت ائتلافی به رئیس جمهوری معرفی شده بود.
سرانجام دولت ائتلافی ایتالیا روز چهارشنبه 17 خرداد ماه رای اعتماد مجلس نمایندگان را با 350 رای مثبت و 236 رای منفی و 35 رای ممتنع در میان تنش با نمایندگان اپوزیسیون بدست آورد و جوزپه کونته برای نخستین ماموریت بین المللی خود برای شرکت در اجلاس 'جی 7' عازم کانادا شد.

**
رویکرد ضد مهاجرتی دولت ایتالیا، بستن بنادر بر روی پناهجویان و تنش با اروپا
متئو سالوینی وزیر کشور و معاون نخست وزیر ایتالیا از بدو تشکیل دولت با موضع گیری در قبال پناهجویان، تمام بنادر کشور را به روی کشتی های حامل پناهجویان بست و به کشتی های متعلق به سازمان های غیر دولتی (ong) که حامل پناهجویان نجات داده شده در آب های مدیترانه بودند نیز هشدار داد تا وارد آب های ایتالیا نشوند و این کشور را فراموش کنند.
ایتالیا که سال ها به امدادرسانی و نجات جان پناهجویان در دریای مدیترانه می پرداخت، اکنون با روی کار آمدن دولت جدید متشکل از حزب راست گرای اتحاد و جنبش 5 ستاره، علیه پدیده مهاجرت های غیرقانونی به این کشور موضع گیری کرده تا جایی که بنادر خود را به روی کشتی های حامل پناهجویان بست که به تنش با کشورهای اروپایی از جمله فرانسه منجر شد.
در پی این تصمیم موارد متعدد از کشتی های حامل پناهجویان که قصد ورود به بنادر ایتالیا را داشتند اما مجوز ورود را پیدا نکردند بوقوع پیوست از جمله کشتی 'دیچوتی' متعلق به گارد ساحلی ایتالیا که پس از نجات جان 177 پناهجو در آب های نزدیک سواحل مالت، به دلیل عدم اجازه دولت های رم و مالت به پهلوگیری در بنادر دو کشور، به مدت 6 روز در آب های دریای مدیترانه سرگردان ماند تا اینکه سرانجام با مجوز 'دانیلو تونینلی' وزیر حمل و نقل ایتالیا در بندر کاتانیا واقع در جزیره سیسیل پهلو گرفت.
همچنین مورد جنجالی کشتی 'اکواریوس' با صدها سرنشین که پس از 9 روز سرگردانی در دریای مدیترانه سرانجام وارد بندری در اسپانیا شد و موجب تنش میان ایتالیا با اسپانیا، فرانسه و مالت شد.
دولت ایتالیا همچنین از امضای پیمان جهانی برای مهاجرت که از سوی سازمان ملل برای تنظیم جریانات مهاجرتی در سطح بین المللی و تضمین مهاحرت های امن و منظم در نظر گرفته شده، سرباز زد.
هیات دولت ایتالیا در مهر ماه گذشته با تصویب لایحه مربوط به امنیت و مهاجرت، تدابیر جدید و سختگیرانه تری علیه پدیده مهاجرت غیرقانونی و پناهجویان، مافیا، قاچاقچیان انسان و مجرمان اتخاذ کرد.

**
کاهش 78 درصدی مهاجرت های غیرقانونی به ایتالیا
سازمان 'فرونتکس' (نهادی که کنترل و نظارت بر مرزهای اروپا را به عهده دارد) اعلام کرد که در ماه آوریل شمار پناهجویانی که از طریق مسیر دریای مدیترانه خود را به ایتالیا رساندند، به 2800 نفر رسید که این رقم در قیاس با مدت مشابه در سال 2017 میلادی 78 درصد کاهش یافته است.
شمار کل پناهجویانی که در چهار ماه نخست سال جاری میلادی از همین مسیر وارد ایتالیا شده اند نیز به 9400 نفر رسید که در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته، سه چهارم کاهش داشت.
بیشترین شمار پناهجویان را اتباع تونس و اریتره تشکیل می دهند که شامل 40 درصد آنها می شوند.
فرونتکس همچنین اعلام کرد که در ماه آوریل آن دسته از پناهجویانی که مسیر مدیترانه شرقی را برای مهاجرت انتخاب کرده بودند به 6700 نفر رسید که دو سوم بیشتر از ماه قبل محسوب می شود.

**
عفو بین الملل دولت ایتالیا را متهم به سرکوب پناهجویان کرد
سازمان عفو بین الملل دولت جدید ائتلافی ایتالیا را متهم به مدیریت سرکوبگرانه پناهجویان و متقاضایان پناهندگی کرد.
این سازمان عقیده دارد که دولت جدید ایتالیا پس از به قدرت رسیدن در ماه ژوئن گذشته، به مدیریت سرکوبگرانه پدیده مهاجرت ها و پناهجویان پرداخت. مقامات ایتالیایی مانع ورود صدها پناهجویی که در دریا نجات یافته بودند شده که خود منجر به رنج بیشتر برای آنها شده و سیستم جستجو و نجات در دریا را نیز به خطر انداخته است.
عفو بین المللی به مناسبت فرارسیدن هفتادمین سالگرد منشور حقوق بشر در گزارش خود به اوضاع حقوق بشر در جهان پرداخته و با اشاره به لایحه امنیتی دولت ایتالیا اعلام کرد که این لایحه شامل تدابیری می شود که به شدت حقوق پناهجویان و متقاضیان پناهندگی را نقض کرده و باعث افزایش شمار افرادی می شود که بطور غیر قانونی در این کشور زندگی می کنند و مورد سوءاستفاده قرار می گیرند.
همچنین برخی کاندیداها و احزاب سیاسی در کمپین های انتخاباتی از زبان نژادپرستانه و بیگانه هراسی برای بوجود آوردن احساسات پوپولیستی و هویتی استفاه کرده اند.

**
نخستین داعشی ایتالیایی به 9 سال زندان محکوم شد
دادگاهی در ایتالیا یک تروریست داعشی زن را مجرم شناخت و به مجازات 9 سال زندان محکوم کرد.
'
ماریا جولیا' معروف به 'فاطمه' که نخستین جنگجوی ایتالیایی داعش محسوب می شود، در دادگاه تجدید نظر میلان مجرم شناخته شد.
فاطمه که زاده شهر 'توره دل گرکو' در جنوب ایتالیا است، به عنوان جنگچوی خارجی، پاییز سال 2014 راهی سوریه شد.
بنا به اطلاعات دادگاه، وی در این کشور استفاده از اسلحه را آموخت، زیرا قصد جنگیدن برای داعش را داشت و همچنین پافشاری کرد اعضای خانواده اش به او در صفوف داعش بپیوندد.
برپایه بررسی های انجام شده، مجموعا 130 ایتالیایی به عنوان جنگجو به داعش پیوسته اند که بیشتر از نسل های اول و دوم مهاجران خارجی هستند.

**
فشارها برای استعفا پاپ فرانسیس افزایش یافت
سر اسقف 'کارلو ماریا ویگانو' سفیر سابق واتیکان در آمریکا با انتشار بیانیه ای 11 صفحه ای درباره سوءاستفاده های جنسی در کلیسا، خواستار استعفا پاپ شد.
فضای واتیکان نیز ناگهان سنگین شده و ترس از کنترل های داخلی باعث شد تا کسی در واتیکان مایل به صحبت کردن در این باره نباشد اما فشارها برای استعفای پاپ افزایش یافته است.
موردی که ویگانو به آن اشاره کرد، نشان دهنده یک سیستم پوششی برای حفظ آبروی سیستم کلیسا است و اینکه کاردینال ها هنوز موفق به اخراج عناصر فاسد نشده اند.
این موردی است که پاپ به سختی می تواند آن را نادیده بگیرد، زیرا مستقیما بر روی آبروی کلیسا تاثیر می گذارد.
ویگانو در این بیانیه با اشاره به مورد یک کاردینال همجنس باز بنام 'مک کاریک'، سران واتیکان در 20 سال اخیر را متهم و اعلام کرد: مقامات واتیکان از سال 2000 میلادی از اتهامات علیه مک کاریک که در پایان همان سال به مقام سراسقفی واشنگتن و در سال بعد توسط پاپ ژان پل دوم به مقام کاردینالی رسید، اطلاع داشتند و همه می دانستند که او در خانه ساحلی خود با طلاب جوان کاتولیک همخواب می شد.

**
اروپا بودجه تدوینی ایتالیا را خطری برای یورو دانست
اتحادیه اروپا از پارامترهای اعمالی در برنامه بودجه ریزی ایتالیا به شدت انتقاد کرد و آن را خطری برای یورو دانست.
وزرای اقتصاد و دارایی عضو منطقه یورو در جریان نشستی در لوکزامبورگ با حضور 'والدیس دومبروسکیس' نایب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و 'پیر موسکوویسی' کمیسر امور اقتصادی و مالی این کمیسیون، تصمیم دولت ائتلافی پنج ستاره و اتحاد مبنی بر اعمال کسری بودجه 2.4 درصدی در مانور اقتصادی ایتالیا به مدت سه سال را مورد انتقاد قرار دادند.
'
ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تأکید کرد: مایل نیستیم که بعد از بحران یونان، با بحران ایتالیا مواجه شویم. یک بحران از این دست، برای (هفت پشت) اروپا کافی بود. بهره مند سازی ایتالیا از ماده انعطاف پذیری در قواعد مالی اروپا، به منزله پایان کار یورو خواهد بود.

**
فاجعه ریزش پل هوایی
پل هوایی 'موراندی' با 50 متر ارتفاع، در اواخر مرداد ماه در شهر جنوا در شمال ایتالیا در پی بارندگی های شدید ناگهان فروریخت که در پی آن 43 تن جان خود را از دست دادند.
این چهارمین مورد سقوط پل هوایی در دو سال اخیر در ایتالیا بشمار می رود که البته شدیدترین نیز محسوب می شود.
این فاجعه باعث ایجاد مشاجرات زیادی در رابطه با نگهداری و امنیت شبکه حمل ونقل در این کشور شد.
کارشناسان معتقدند که بخش بزرگی از شبکه زیربنایی حمل و نقل در دهه 70 و 80 میلادی ساخته شده و به نگهداری و نظارت دائمی نیاز دارد اما تاخیر زیادی در این زمینه صورت گرفته است. تمام آثار زیربنایی عمر معینی دارند و برای مثال عمر پل ها معمولا در صورتی که تحت مراقبت و نظارت باشند 100 سال تلقی می شود. اما با توجه به قرار گرفتن در معرض عوامل جوی و افزایش تردد و تعمیرات نادرست یا ناکارآمد، عمر متوسط و امن پل ها 60 سال است.

**
اجلاس سران 7 کشور جنوب اروپا در رم
چهارمین اجلاس سران 7 کشور جنوب اروپا موسوم به 'مدیترانه 7' - Med7 - در ماه ژانویه (دی ماه) به ریاست پائولو جنتیلونی نخست وزیر وقت ایتالیا در رم برگزار شد.
اصلاحات اتحادیه اقتصادی و پولی، مشورت با شهروندان اتحادیه اروپا و مساله مهاجرت سه ستون اصلی بیانیه نهایی اجلاس 'مدیترانه 7' بود، که با حضور سران کشورهای ایتالیا، فرانسه، یونان، قبرس، مالت، اسپانیا و پرتغال در رم برگزار شد.
مهمترین بخش این اجلاس مساله پناهجویان به همراه مدیریت اوضاع بود.
پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک اظهار داشت: تنها در صورتی که با یکدیگر و با یک سیاست مشترک در رابطه با پناهجویان کار کنیم می توانیم مهاجرت ها را به یک فرصت تبدیل کنیم. هدف درازمدت ما باید جایگزین کردن موج کنترل نشده و غیر قانونی مهاجرت ها با کانال های مهاجرتی سازمان دهی شده و منظم است.

**
زنگ خطر بحران جمعیتی در ایتالیا
موسسه ملی آمار ایتالیا (ایستات) با بصدا درآوردن زنگ خطر بحران جمعیتی در این کشور اعلام کرد که زاد و ولد در ایتالیا بطور بی سابقه ای کاهش یافته است.
کاهش زاد و ولد در ایتالیا برای سومین سال پیاپی ادامه یافته و شمار نوزادان در سال 2017 میلادی به 458 هزار نفر رسید که از این تعداد 68 هزار نفر از والدین خارجی هستند.
در سال 2017 در مجموع 16 هزار نوزاد کمتر از سال 2016 متولد شدند. از سال 2015 میلادی شمار تولد نوزادان در ایتالیا به زیر 500 هزار نفر در سال کاهش یافت.
در سال 2017 مجموعا 458 هزار و 151 نوزاد متولد شدند که یک رکورد جدید از زمان وحدت ایتالیا محسوب می شود. در سال 2017 حدود 120 هزار نوزاد کمتر از 9 سال اخیر متولد شدند.
کاهش شمار زاد و ولد در ایتالیا که از سال 2008 آغاز شد همچنان ادامه دارد .
در سال 2017 جمعیت ایتالیا نیز کاهش یافت و در روز 31 دسامبر 2017 میلادی برابر با 60 میلیون و 484 هزار نفر اعلام شد که از این تعداد پنج میلیون نفر (برابر با 8.5 درصد جمعیت ) مهاجران خارجی هستند.
در مجموع در سال 2017 جمعیت ایتالیا 105 هزار و 472 نفر کاهش یافت.

**
کنفرانس صلح لیبی در پالرمو
نشست دو روزه پالرمو برای صلح در لیبی موفقیت مهمی برای دولت ایتالیا و دیپلماسی این کشور محسوب می شود که موفق شد علاوه بر 38 هیات از 30 کشور جهان (در سطح 10 رئیس کشور و 20 وزیر و معاون وزیر)، بازیگران اصلی محلی را نیز به دور یک میز گردهم آورد با اینکه هیات ترکیه آن را ترک کرد و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی نیز در آن شرکت نکرد.
با اینکه در این کنفرانس هیچ یک از سران اروپا، آمریکا و روسیه شرکت نکردند، اما رسانه های ایتالیایی دیدار میان ژنرال حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی و السراج رئیس دولت وحدت ملی لیبی که با حضور جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا صورت گرفت را بسیار مهم خواندند.
به عقیده مقامات دیپلماتیک، ژنرال حفتر در دیدار با السراج، تضمین داد که او می تواند تا زمان برگزاری انتخابات در سمت خود باقی بماند.
همین منابع اعلام کردند که این امکان وجود دارد که کنفرانس ملی لیبی، بتواند در ماه ژانویه آینده برگزار شود.