گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت  چهارم 6 دی - 97
وی با تکرار ادعای بی اساس خود مبنی بر تلاش ایران برای توسعه حضور نظامی اش در سوریه مدعی شد: ما حاضر نیستیم که ثبیت حضور نظامی ایران در سوریه که تهدیدی مستقیم علیه ماست را بپذیریم.
در پی حمله هوایی مجدد صهیونیست‌ها به اهدافی در سوریه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی باز هم با تکرار ادعا‌های نخ نما و واهی خود علیه کشورمان گفت که حضور نظامی ایران در سوریه را نمی‌پذیرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع گروهی از دانشجویان دوره افسری نیروی هوایی رژیم متبوعش گفت که دفاع از خود باید با از بین بردن خطر وقتی که هنوز کوچک است، آغاز شود.

وی با تکرار ادعای بی اساس خود مبنی بر تلاش ایران برای توسعه حضور نظامی اش در سوریه مدعی شد: ما حاضر نیستیم که ثبیت حضور نظامی ایران در سوریه که تهدیدی مستقیم علیه ماست را بپذیریم.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفت که برنامه خروج نیرو‌های آمریکایی از شمال شرقی سوریه بر سیاست‌های او تاثیری نخواهد گذاشت.

نتانیاهو در ادامه بدون اظهارنظری درباره حمله سه شنبه شب به اهدافی در سوریه که گفته می‌شود توسط رژیم صهیونیستی انجام شده، مدعی شد که اسرائیل این روز‌ها در حال مقابله با گسترش حضور ایران (در سوریه) است.

روسیه با تحریک‌آمیز خواندن حمله سه‌شنبه شب در نزدیکی دمشق رژیم صهیونیستی را متهم کرده است طی این عملیات امنیت پرواز‌های غیرنظامی را به خطر انداخته است.

سرلشگر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این باره گفت: در این عملیات، شش جنگنده اف-۱۶ اسرائیلی حمله خود را درست در زمانی آغاز کردند که دو هواپیمای مسافربری در حال فرود در دمشق و بیروت بودند.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، ارتش سوریه پدافند هوایی خود را به طور کامل به کار نگرفت تا به طور تصادفی هواپیما‌های غیرنظامی را هدف نگیرد.

سوریه اعلام کرده است که اکثر موشک‌های شلیک شده صهیونیستی را رهگیری و نابود کرده و تنها دو موشک به یک انبار مهمات خورده و سه سرباز را زخمی کرده است.

به گزارش ایسنا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار این ادعا‌های بی‌اساس خود و با اتخاذ مواضع ایران‌هراسی نسبت به حضور ایران در سوریه همواره تلاش کرده است تا حملات غیرقانونی خود علیه خاک سوریه را توجیه کند و مدعی است که برای دفاع از خود در برابر تهدید ایران دست به چنین اقداماتی زده است.

این در حالی است که مقامات کشورمان و مقامات ارشد سوریه و روسیه بار‌ها تاکید کرده اند که حضور ایران در سوریه قانونی بوده و تنها برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی است. کمک ایران به جنگ علیه گروه‌های تروریستی به ویژه در عراق و سوریه تاکنون ثابت شده است.

در همین راستا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان چندی پیش در مصاحبه‌ای تاکید کرد که جمهوری اسلامی تنها برای هدف مقابله با گروه‌های تندرو در سوریه حضور نظامی دارد، زیرا توسط دولت این کشور دعوت شده است.

وی افزود: همگان کمک ما به مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی را به رسمیت می‌شناسند و هیچ دلیل دیگری برای این حضور ما (در سوریه) وجود ندارد.

دونالد ترامپ به تازگی دستور خروج نظامیان آمریکا از سوریه را صادر کرده است.
این دانشگاه با شیب‌های غیرمجاز در نقطه ارتفاعی در منطقه‌ای برف‌گیر و دارای یخ‌زدگی ساخته شده است. وقتی آن‌جا یخبندان می‌شود، آدم پیاده هم سر می‌خورد، چه برسد به ماشین.
وزیر اسبق راه و ترابری گفت: زمین دانشگاه علوم تحقیقات را خارج از ضوابط قانونی در ارتفاع ۱۸۰۰ متری، قلدرمآبانه تصرف کردند و ساختند و به این قلدری هم افتخار می‌کردند.

احمد خرم در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: طرح احداث دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در شمال غرب تهران در دولت پنجم یا ششم و زمان شهرداری آقای کرباسچی مطرح شد. این دانشگاه در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر ساخته شده که در اختیارمنابع ملی بود و قانونا ساخت و سازدر آن‌جا غیرمجاز محسوب می‌شد. همان زمان بنده وزیر راه و ترابری بودم و در آن دوره و قبل از آن مسوولیت کمیته راهبردی سبز کردن دامنه البرز را بر عهده داشتم که با این پروژه مخالفت کردیم، اما به دلیل حمایت‌هایی که از دانشگاه آزاد صورت می‌گرفت، یک تکه زمین را تصرف کردند و سپس هر از گاهی ده‌ها هکتار دیگر را به تصرف خود درمی‌آوردند.

وی افزود: طبق طرحی که ارایه دادیم قرار شد مسوولیت سبز کردن ارتفاع ۱۸۰۰ متری در مناطق ۱ و ۲ و ۴ و ارتفاع ۱۴۰۰ متری در منطقه ۵ را انجام دهیم که دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات نیز در این محدوده قرار داشت. ما سه سال در آنجا کار کردیم و بعد از آن مانع اجرای فعالیت‌مان شدند. طی آن سه سال دانشگاه آزاد را کنترل می‌کردیم که تصرف بیش از این صورت نگیرد، اما کاملا غیرقانونی و قلدرمآبانه این کار را انجام دادند و به این قلدری هم افتخار می‌کردند.

وزیر اسبق راه و ترابری خاطرنشان کرد: محل احداث دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در منطقه ۵ تهران یکی از بدترین مکان‌های استقرار در جهان است. طبق اصول شهرسازی، محیط دانشگاه و اطراف آن حتما باید برای عبور پیاده، دوچرخه و خودرو شیب ملایم داشته باشد و به هیچ عنوان نباید در محیط ناهموار این‌چنینی اقدام به ساخت و ساز کرد.

خرم با بیان این‌که اساسا ساخت وساز در شیب بالای ۵ درجه خطرناک است، تصریح کرد: این دانشگاه با شیب‌های غیرمجاز در نقطه ارتفاعی در منطقه‌ای برف‌گیر و دارای یخ‌زدگی ساخته شده است. وقتی آن‌جا یخبندان می‌شود، آدم پیاده هم سر می‌خورد، چه برسد به ماشین.

وی ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های ۱۰ تن از قربانیان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات گفت: سوال این است که چرا برای دانشجویان که نخبگان و مغز‌های متفکر جامعه هستند، باید فرسوده‌ترین اتوبوس‌ها را اختصاص دهیم؟ از سوی دیگر چرا راننده سالخورده‌ای را به کار گرفته‌اند که پشت فرمان سکته کند؟

رییس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: موضوع حادثه تاسف‌بار دانشگاه آزاد علوم تحقیقات، تنها یکی از موارد متعدد در زمینه جدی نگرفتن اصول شهرسازی است. طی دهه‌های اخیر در وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و دستگاه‌ها هرگاه با موضوعی برخورد می‌کنیم که خارج از مقررات است می‌گویند «یک کارش بکن». این یک کارش بکن به عرف تبدیل شده است.

روز سه‌شنبه ۴ دی‌ماه ۱۳۹۷ حدود ساعت ۱۲ اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه واحد علوم تحقیقات واژگون شد که تا زمان ارسال این خبر ۱۰ کشته بر جای گذاشته که ۷ تن از قربانیان در محل حادثه و سه تن نیز در بیمارستان جان باختند.
دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام نوشت: اهمال، بی مبالاتی و عدم احساس مسؤولیت، خسارات فراوانی در اداره کشور به بار آورده است. بی‌تفاوتی نسبت به مال و جان مردم از بقایای فرهنگ شاهنشاهی است.
«محسن رضایی» در پیامی که در صفحه شخصی خود منتشر کرد، نوشت: «در گزارش نماینده وزارت آموزش و پرورش درباره آتش سوزی «دبستان اسوه» زاهدان آمده است که مکان این مدرسه بدون، مجوز سازمان نوسازی مدارس جابه جا شده بود.

در گزارش واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد هم که در آن ١٠ نفر کشته و ٢٧ نفر مجروح و در بیمارستان بستری شدند، بازرسان می‌گویند اتوبوس معاینه فنی نداشته است.

در این باره باید پرسید چرا نظارت دستگاه‌های مربوط آن قدر ضعیف بوده که مدرسه، قبل از دریافت مجوز، تغییر مکان داده است و یا اتوبوس معاینه فنی نشده است؟

اهمال، بی مبالاتی و عدم احساس مسؤولیت، خسارات فراوانی در اداره کشور به بار آورده است. بی‌تفاوتی نسبت به مال و جان مردم از بقایای فرهنگ شاهنشاهی است. نباید گذاشت این روحیه‌ها و رفتار‌ها به اداره کشور برگردد.»
پیشنهاد صادقی برای حل مناقشه مجلس و مجمع
روابط‌عمومی مجمع تشخیص با صدور اطلاعیه بر موضع این نهاد تأکید کرد و برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در مخالفت با این رویه با علی مطهری هم‌صدا شدند. محمود صادقی یکی از این نمایندگان است که اقدام مجمع تشخیص مصلحت نظام را خلاف قانون اساسی و فرمان امام (ره) دانست.
علی لاریجانی، رئیس مجلس، برای رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه بنویسد و از تداخل قوا جلوگیری کند؛ این پیشنهاد محمود صادقی، نماینده تهران، برای پایان‌دادن به مناقشه‌ای است که اخیرا و در جریان بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام میان این مجمع و مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است.
ماجرایی که با اظهارنظر محسن رضایی، دبیر مجمع شروع شد. او در نشست خبری خود اعلام کرد که مجمع در بررسی اولین لایحه از سه لایحه‌ای که به آن واگذار شده، تصمیم به تغییر ماده اول گرفته است. همین عبارت «تغییر» جرقه دعوا میان مجمع و مجلس را زد، زیرا مجمع بنابر قوانین و سنت حدود ۳۰‌ساله امکان ایجاد تغییر در قوانین را ندارد و صرفا باید به داوری درباره اختلاف‌نظر‌های مجلس و شورای نگهبان بپردازد. مجمع، اما تأکید داشت که مجلس باید درباره ماده یک این لایحه که در باب منشأ جرم است، از نظر خود بازگردد و نظر هیئت عالی نظارت را لحاظ کند.
علی مطهری، نماینده تهران که پیش از آن نیز انتقاد‌هایی نسبت به هیئت عالی نظارت داشت، به این اعلام نظر مجمع واکنش نشان داد و این کار را بدعتی خواند که کیان مجلس را تهدید می‌کند. روابط‌عمومی مجمع تشخیص با صدور اطلاعیه بر موضع این نهاد تأکید کرد و برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در مخالفت با این رویه با علی مطهری هم‌صدا شدند. محمود صادقی یکی از این نمایندگان است که اقدام مجمع تشخیص مصلحت نظام را خلاف قانون اساسی و فرمان امام (ره) دانست.
صادقی در گفت‌وگویی با ایرنا دراین‌باره گفت: «مجلس در صحن و کمیسیونها ممکن است که طبق نظر آن‌ها عمل بکند یا نکند، اما ما به مجمع، این حق را نمیدهیم که خودش نظراتش را در قانون اعمال کند. الان بالاخره این سیر طی شده است، آن‌ها در حال بررسی این قانون در جلساتشان هستند، یعنی متن لایحه را تغییر میدهند».
او در پاسخ به این پرسش که مجلس قرار است چه برخوردی با این موضوع داشته باشد نیز گفت: «من به‌عنوان نماینده مجلس این موضوع را اعلام میکنم. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس هم تذکر دادند. ما از هیئت‌رئیسه و ریاست مجلس انتظار داریم که درباره این موضوع رسما به رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نامه بنویسند و از این تداخل قوا جلوگیری کنند. یکی از معضلات نظام، تداخل قواست؛ یعنی خود مجمع که باید معضلات را حل کند، به معضلات اضافه میکند».
نماینده تهران درباره اختیارات هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز توضیح داد: «مطابق بند ۲ اصل ۱۱۲ قانون اساسی، یکی از اختیارات رهبری نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام است. رهبری اختیار را به مجمع تشخیص تفویض کردند. مجمع هم یک هیئت ۱۲ نفره تشکیل داد، اما گویا این هیئت ۱۲ نفره همه نقش مجمع را ایفا میکند. البته این اختیار رهبری، نظارت بر حسن اجرای سیاستهاست و نه قانون‌گذاری و مداخله! قانون اساسی، مجلس را نهادی برای قانون‌گذاری مشخص کرده است. خود این کار مجمع، خلاف فلسفه تشکیل مجمع و فرمان امام است و مجموعا باعث تداخل قوا می‌شود. از مجمع انتظار میرود معضلات نظام را حل کند نه اینکه به آن اضافه کند».
منبع: شرق