يادداشت ميهمان اوین نامه کیهان"بن بست جهاني سازي و غربگراهاي وطني!"


 اوین نامه کیهان 3 شنبه 9 بهمن ماه سال 1397
يادداشت ميهمان  اوین نامه کیهان"بن بست جهاني سازي و غربگراهاي وطني!"
همکاران قلمزن زاپاسی اوین نامه کیهان که با عنوان یادداشت نویس مهمان  ازاینان یادمی شود همگی شان همچون سربازجوشریعت نداری اعتیاد مزمن به هذیان ووارونه گویی ودر جاده یکطرفه حرکت کردن دارند . برای همین  مدعی قلمزن مهمان آنچنان از  اقتصاد ورشکستگی جهانی دراجلاس داووس سوئیس یادکرده است که انگاری اقتصادی خری خمینی شیاد و اقتصاد جهادی- مقاومتی خامنه ای رمال نه ورشکسته و وابسته و وارداتی ودلالی  وانگلی و بحرانی نیست که در اوج شکوفایی و خودکفایی است  ومواجه با کمبود واحتکار ورشدتورم وگرانی افسار گسیخته نیست وموجب نارضایتی عمومی همراه با اعتراضات ضد حکومتی بافریاد مرگ بردیکتاتور و خامنه ای نمی باشد .
1-رهبران سياسي و چهره هاي اقتصادي و دلالان قدرت و ثروت در حالي در سوئيس جمع شده اند كه مشكلات اقتصادي فراوان داخلي و اعتراضات گسترده و پايدار ضد سرمايه داري كشورهاي مدعي جهاني سازي و عدم حضور سران اين كشورها در اجلاس داووس،زمستاني سرد را براي اين اجلاس و به تبع آن براي اقتصاد جهاني رقم زده و مخالفت جهاني با سياستها و نتايج جهاني سازي شديدا بر اجلاس چهل و هشتم سايه سنگيني افكنده و اين اجلاس را با سالهاي قبل متفاوت كرده است.
2- داووس امسال در حالي شعار خود را«انقلاب صنعتي و نسل چهارم جهاني شدن» انتخاب كرده كه براساس پيش بيني كارشناسان اقتصادي، چشم انداز داووس عملا از هم پاشيده است و بر همين اساس بنيانگذار و رئيس اجرايي اين مجمع جهاني اقتصاد،خود از«لزوم بازتعريف و تغيير روند جهاني شدن و قرار گرفتن اين مجمع جهاني بر سر يك چهارراه تاريخي» سخن مي گويد. كلاوس شواب«جهاني سازي» را متهم به «ناديده گرفتن و كنار زدن مردم» و «تبديل جهان به دو قطب برنده هاي اقليت و بازنده هاي اكثريت» كرده است و اذعان مي كند «جهاني شدن نتوانسته 800 ميليون نفر را از فقر نجات دهد». اين اقتصاددان هشتاد و يك ساله آلماني هشدار مي دهد «اين روند ديگر قابل تحمل نيست و از مسير خطرناكي كه رفته ايم و منجر به بي اعتمادي شده است، نگرانم!». اگر از منظر تاريخي به مسائل جهاني نيز نگاه كنيم در مي يابيم وقتي مجمع جهاني اقتصاد در سال 1971 تشكيل شد، مردم نگران زندگي خود بودند اما اكنون بعداز نيم قرن از آغاز روند جهاني سازي اين نگراني ها در همه ابعاد زندگي مردم به علت ضعف ها و چالش هاي زياد اقتصاد جهاني تشديد و بيشتر شده است. كارشناسان حاضر در نشست اقتصاد جهاني داووس از جمله باب موريتز و ريچارد ادلمن نيز با اشاره به از بين رفتن هشتاد درصدي اعتماد در شركتهاي تجاري دنيا و در بين مردم اكثر كشورهاي اروپايي به طبقه حاكم، «اعتمادسازي» به جاي«جهاني سازي» را ضرورت انكارناپذير براي نجات اقتصاد جهاني برمي شمرند. با محقق نشدن پيش بيني هاي سال گذشته اقتصاد داووس، در اجلاس امسال همه نگران فقدان چشم انداز مثبتي براي رشد اقتصاد جهاني هستند تاجايي كه كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در گزارشي از كاهش 40 درصدي جذب سرمايه گذاري در كشورهاي پيشرفته ابراز نگراني كرده و گفته اين سير نزولي در سال2019 نيز ادامه خواهد يافت.
3-در ژانويه حدود هفتاد سال پيش يك جوان سي و يك ساله به عنوان پروفسور دانشگاه هاروارد در گزارشي كوتاه درباره چالشهاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي آمريكا و مشكلات پيش روي ليبرال دموكراسي اين كشور هشدار داده بود كه «ما به دوره خود به عنوان زمان وحشت و عصر نگرانيها نگاه مي كنيم و تمدن و اعتماد ما زير پاهاي ما در حال نابودي است و مانند آفتاب در حال غروب هستيم». آرتور اشلزينگر كه در سال1949 در كتاب خود با نام «مركز حياتي»، جنگ سرد ليبراليسم دوران كنوني و وضع آمريكا در سال 2019 را به خوبي توصيف كرده بود، سال 1998 نيز در نسخه جديد كتابش بار ديگر هشدار داد كه «يك عصر جديد نگراني و متلاشي شده بر اثر فناوري ديجيتال و جهاني سازي در راه است كه قواعد و تناقض هاي كاپيتاليسم و جهاني سازي زمينه ساز افول و فروپاشي جامعه آمريكا خواهند بود». از سوي ديگر در نشست امسال داووس نيز شاهديم كه همه حرفها درباره جهان چند قطبي و درحقيقت عليه جهاني سازي مطرح شد. اكنون به جاي جهاني سازي و بهره مندي مردم از امكانات برابر، «آشپزخانه هاي خيريه جهاني» ايجاد شده كه به گفته نايت موك مدير اجرايي يكي از اين آشپزخانه ها «فاجعه بسيار متفاوتي اكنون در آمريكا رخ داده است». لورا فلشر كارمندي هم كه از اين آشپزخانه ها غذا دريافت مي كند، مي گويد «در صف نيازمندان بودن بسيار دردناك است و من نمي توانستم تصور كنم اين وضعيت براي من، آن هم در آمريكا پيش بيايد». ويني بيانيما مدير اجرايي آكسفام اينترنشنال در گزارشي با هشدار در باره روند افزايش شكاف ميان افراد فقير و ثروتمند در جهان به علت روند جهاني سازي، و با بيان اينكه «در سال 2018 هر دو روز يك ميلياردر جديد به وجود آمده است»!، به رويترز گفته «سال گذشته ثروت ميلياردرها، 12درصد افزايش و دارايي هاي نيمي از جمعيت جهان و ميليون ها هزار نفر از فقيرترين افراد دنيا در هر روز 11 درصد كاهش يافته است».لذا تحولات كنوني جهان نشان مي دهد آينده «پروژه جهاني شدن» در هاله اي از ابهام است، تا جايي كه صندوق بين المللي پول روز نخست مجمع اقتصادي داووس به كشورهاي جهان براي مواجهه با «يك ركود بي سابقه اقتصادي» درسال 2019 آماده باش و هشدار داد كه «چشم انداز نااميد كننده اي در درازمدت براي اقتصاد جهاني وجود دارد».
4-حال مدعيان جهاني سازي و متهمان اصلي چنين اقتصاد فلاكت باري براي ملت ايران اشك تمساح مي ريزند و در حالي كه شديدترين تحريم ها را عليه زندگي و معيشت مردم ايران اعمال كرده اند، مدعي اند:«ملت ايران شايسته زندگي بهتري هستند!».در اينكه ملت ايران شايسته زندگي بهتري هستند، شكي نيست، اما سوال اين است كه با كدام الگو و مدل اقتصادي؟، با الگوهاي معيوب غربي كه خود عامل مشكلات ملت ايران است و يا با الگوهاي بومي ايراني-اسلامي كه تاكنون با تامين امنيت موجب دستيابي به پيشرفت هاي علمي در بخش هاي مختلف از جمله در هسته اي و نانو و فناوري هاي نوين و هوافضا و... شده است؟. آنچه در اقتصاد كشور ما رخ داده كه اكنون با چنين وضعيتي روبه رو هستيم قطعا ناشي از همان نگاه و تفكر غربي است كه نه تنها نتوانسته مشكلات خود كشورهاي غربي را بر طرف كند، بلكه هر روز بر مشكلات و گرفتاري هاي آنها نيز مي افزايد. تصويرسازي نادرست و بزك هاليوودي غرب، دوگانه و دو قطبي سازي هاي كاذب، حاشيه سازي هاي ماكياولي و مشغول سازي غيراخلاقي هر روزه جامعه براي توجيه ناكارآمدي خود در جهت انحراف افكارعمومي و تغيير محاسباتي مسئولان كشور و ممانعت از تمركز مديران بر برنامه ريزي و اصلاح سيستم اقتصادي كشور، بخشي از سناريوها و تلاشهاي مديران دلباخته و تحصيل كرده غرب براي دنباله روي كوركورانه از روند معيوب جهاني سازي و دنبال كردن اهداف پنهان جريان نفوذي است تا همچنان الگوها و مدلهاي شكست خورده غربي را بر سفره مردم غالب كنند. از مشاوران و تئوريسين هاي پيرو تفكر«سرتا پا غربي شدن» ملكم خان كه ادعا دارند «دوران استقلال كشورها تمام شده است»! و«بايد مدير اقتصادي از خارج وارد كنيم»! و«ملت ايران فقط مي تواند آبگوشت بزباش درست كند»!، تا سياست هاي سازشكارانه با آمريكا و اجراي سياست هاي تعديل اقتصادي و نسخه هاي صندوق بين المللي پول در دولت هاي موقت و سازندگي و نامه هاي حقارت آميز و ذلت بار مجلس ششم به رهبري و دولت اصلاحات به بوش براي حذف جريان مقاومت در منطقه در مقابل وعده نسيه براي حل مشكلات اقتصادي، تا گرا دادن به دشمن براي اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ملت ايران در فتنه88 و برجام و پسابرجام و تا گره زدن مطالبات اقتصادي و حتي آب خوردن مردم به برجام و تا اكنون با گره زدن دروغين مشكلات اقتصادي به تصويب لوايح FATF با نامه نوشتن وزراي اقتصادي دولت تنبل و بي تدبير به رهبري و تا دهها مورد ديگر فقط نمونه هايي از دريوزگي سياسي برخي جريانها و رجال غربگرا و اشرافي و دنيازده مدعي پيوستن به روند جهاني سازي و غفلت برخي مسئولان بي تعهد در جهت پياده سازي سياست هاي غلط اقتصادي غربي با هدف جلوگيري از قطع وابستگي اقتصادي به خارج و اتكا به توان و امكانات بي شمار داخلي است. اينها پاسخ هايي به ده ها سوال اساسي است ازجمله اينكه: چرا اراده اي براي اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي در دولت وجود ندارد؟،چرا اراده اي براي انعقاد پيمانهاي پولي دوجانبه با ديگر كشورها همچون روسيه و چين و پاكستان و تركيه و...براي حذف سلطه دلار و كانال سوئيفت وجود ندارد؟ چرا مسئولان وزارت نفت مانع ازعرضه نفت در بورس مي شوندكه موجب در امان ماندن مشتريان نفتي و فعال شدن بخش خصوصي و تسهيل در فروش نفت بدور از فشار هاي آمريكا است؟ و چرا برخي مسئولان اصرار دارند با القاء بحران در وضعيت اقتصادي كشور، بعد از برجام و آمريكا به SPV و وعده هاي فريبكارانه اروپاييها و FATF دل بسته اند؟
5- اقتصاد پايدار در بستر امنيت پايدار رشد و شكوفا مي شود و آنهايي كه با ادعاي بهبود اقتصاد كشور، امنيت و قدرت دفاعي كشور را هدف قرار داده اند، در حقيقت همان مدعيان جهاني سازي هستند كه اصل اقتصاد كشور را هدف قرار داده اند، چراكه نظام بعد از تامين امنيت پايدار قطعا به سراغ اصلاح  اقتصاد كشور خواهد رفت. لذا اين جماعت وطني مدعي هضم شده در هاضمه سياست هاي جهاني نظام سلطه دقيقا ازهمين موضوع نگرانندكه لازمه اصلاح سيستم اقتصادي پاكسازي مديران ليبرال غربگرا ازبدنه تصميم گيري مي باشد. رهبرمعظم انقلاب بارها با اشاره به وجود دنباله ها و تفاله هاي مروجان خائن و يا جاهل غربزده در كشور تاكيد داشتند «غرب به بن بست رسيده و بايد ذهنتان را از تفكرات غربي تخليه و مرجعيت افكار غربي را رد كنيد». ايشان خرداد امسال نيز با اشاره به ايجاد شكاف طبقاتي به علت قضيه تعديل اقتصادي در دهه هفتاد، به مسئولان نظام هشدار دادند «مشكل اقتصادي كشور با نسخه هاي غربي درست نخواهد شد و تاكنون هم  هر وقت نسخه هاي غربي را به كار گرفتيم، ضرر كرديم» نويسنده: دكتر محمدحسين محترم