گزیده ها 8 شهریور-98


گزیده ها 8 شهریور-98
واشنگتن پست: موشک‌های ایران قدرتمند و بدون امکان رهگیری است
یک روزنامه آمریکایی ضمن بررسی توان موشکی ایران نوشت: این توانمندی‌، ایران را به دشمنی خطرناک تبدیل کرده است.
روزنامه واشنگتن در یادداشتی می‌نویسد: غافلگیری اصلی در حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان «دقت» این حملات بود: از 19 جنگ‌افراز استفاده شده به جز دو تا همگی مستقیما به هدف اصابت کرده بودند. در گزارش‌های پس از واقعه تحلیلگران آمریکایی از این حملات به عنوان نوعی بیدارباش یاد خواهند کرد شاهدی برای زرادخانه‌ای کاملا ارتقاء یافته از موشک‌های دارای دقت بالا که ایران در دهه گذشته به آرامی آن را توسعه داده و با هم‌پیمانانش به اشتراک گذاشته است.
تحلیلگران می‌گویند: ایران در جنگی گسترده‌تر با آمریکا احتمالا از چنین جنگ‌افزارهایی برای وارد کردن آسیب اساسی به هر تعداد هدف- از پایگاه‌‌های نظامی آمریکا گرفته تا تاسیسات نفتی و اهدافی در اسرائیل- استفاده خواهد کرد.
فابیان هینز،  کارشناس برنامه موشکی ایران در موسسه میدلبری کالیفرنیا می‌گوید: «شاهدیم که ایران در سال‌های گذشته موشک‌هایی که عمدتا به عنوان ابزاری سیاسی یا روانی به کار می‌رفتند را به جنگ‌افزارهایی تغییر داده که در میدان جنگ واقعی کاربرد دارند. این یک تغییر کوانتومی است
مقامات آمریکا می‌گویند این موشک‌های به روز شده- برخی با برد بیش از یک هزار و دویست مایل- یکی از چندین کانال بالقوه ایران برای گرفتن انتقام سخت از ترور ژنرال سلیمانی هستند. یک حمله متقابل دردآور- مانند ضربه‌ای فلج‌کننده به تاسیسات نفتی خلیج‌ فارس یا حمله به اسرائیل- می‌تواند محاسبات آمریکا را به هم بریزد.
از آنجا که ایران فناوری موشک‌های پیشرفته و ساخت بمب را در اختیار گروه‌های نیابتی‌اش گذاشته،  گزینه‌هایی در اختیار دارد که با محدود کردن ریسک اقدامات تلافی‌جویانه به دشمنانش آسیب برساند.
قابلیت‌ موشکی توسعه‌یافته ایران نتیجه تغییراتی است که دستور آن را آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب ایران بیش از یک دهه قبل صادر کرده بود. از آن زمان لابراتوارهای ایران دقت موشک‌های جدید را ارتقاء دادند و بسیاری از مدل‌های قدیمی‌تر را به‌روزرسانی کردند.
به گفته یک مقام اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا،  نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها تولید موشک‌های کوتاه و میان‌بردی است که قابلیت حمل کلاهک و محدوده دقتی با ده‌ها متر را دارند. وی می‌گوید: «ما شاهد بهینه‌سازی‌های مداوم در دقت موشک‌های بالستیک ایران بوده‌ایم
فرمانده نیروی انتظامی:
فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه مقابله با مواد مخدر مطالبه جدی رهبری و دغدغه مردم است، از افزایش 18 درصدی کشف مواد مخدر در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار حسین‌اشتری دیروز در نشست سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اظهار داشت: با تلاش پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از ابتدای سال تاکنون 703 تن انواع مواد مخدر کشف شده که این میزان در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افزایش 18 درصدی را دارد.
اشتری با بیان اینکه بخش اعظمی از کشفیات مواد مخدر محصول اقدامات اطلاعاتی است، گفت: در فرآیند مبارزه با قاچاق مواد مخدر، شناسایی گردانندگان اصلی باندهای مواد مخدر اولویت ما است و در کنار آن دستگیری خرده‌فروشان، جمع‌آوری معتادان متجاهر را نیز عملیاتی می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مقابله با مواد مخدر مطالبه جدی رهبری و دغدغه مردم است، به برگزاری جلسه آسیب‌های اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری ‌اشاره کرد و افزود: موضوع اعتیاد به عنوان یک اولویت اساسی از سوی رهبری در این جلسات مطرح و سهم همه دستگاه‌ها نیز در فرآیند مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد تعیین شد.
رشد50 درصدی کشت مواد مخدر
بعد از حضور آمریکا در افغانستان
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه 72 درصد از کشفیات انواع مواد مخدر مربوط به مرزهای شرقی است، اظهار داشت: تولید‌کنندگان اصلی مخدر در همسایگی کشور ما هستند و پس از حضور آمریکایی‌ها در افغانستان، کشت مواد مخدر حدود 50 برابر بیشتر شده است و باید چنین موضوعاتی در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای مطرح شود از سازمان‌های بین‌المللی در این حوزه مطالبه جدی صورت بگیرد که چرا کم کاری می‌کنند؟ چرا از زمانی که آمریکایی‌ها در کشورهای همسایه حضور پیدا کرده‌اند کشت و تولید مواد مخدر افزایش یافته است؟
فعالیت خرده‌فروشان مواد باید جدی گرفته شود
اشتری با تاکید بر لزوم شناسایی و دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر گفت: علی‌رغم تاکید بر مبارزه با سرشبکه‌های تولید و توزیع مواد مخدر، اما فعالیت خرده‌فروشان هم نگران‌کننده است و باید جدی گرفته شود. خرده‌فروش همان جرمی را انجام می‌دهد که باند مواد مخدر دنبال می‌کند؛ هر دو مجرم هستند و باید با هر دو گروه یعنی هم اعضای باندهای اصلی و هم خرده‌فروشان برخورد جدی شود تا مردم امنیت داشته باشند.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد باید سامانه‌ای برای معرفی فعالان حوزه مواد مخدر توسط مردم به پلیس تعریف شود. نباید از گزارش‌های مردمی در این حوزه غافل شد به ویژه آشپزخانه‌های تولید مواد مخدر در محلات شناسایی و برخورد‌های لازم و قانونی صورت بگیرد.
دستگیری قاچاقچی هروئین
با 110 میلیارد تومان اموال نامشروع
رئیس ‌پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز در حاشیه این نشست درباره آخرین وضعیت کیک‌های آلوده به مواد مخدر اظهار داشت: بر مبنای بررسی‌های صورت گرفته، باید بگویم هیچ اتفاقی در مراکز تولید کیک خوراکی صورت نگرفته و این جریانات مربوط به پس از ورود کیک‌ها به بازار مصرف است. سردار محمدمسعود زاهدیان درباره معرفی دستگاه‌های کم کار در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر گفت: نیروی انتظامی این قابلیت را دارا است که این افراد را در کمتر از 48 ساعت جمع‌آوری کند، اما مراکز کافی برای نگهداری این افراد وجود ندارد. زاهدیان افزود: از طرفی قانون نگهداری معتادان متجاهر در مراکز درمانی باید اصلاح شود، در حال حاضر یک معتاد متجاهر بیش از دو دوره درمانی سه ماهه در این مراکز نگهداری نمی‌شود و ممکن است معتادی پس از 6 ماه حضور در این مراکز، بدون طی کامل دوره درمانی، به جامعه بازگردد و این فرد دوباره دستگیر شود.
وی یادآور شد: امروز در مرکز «سروش» پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، حدود 600 نفر از معتادان متجاهر نگهداری و بازپروری می‌شوند تا ضمن طی دوره بهبود و درمانی، توانمند و با مهارت‌آموزی به جامعه بازگردند.
رئیس ‌پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پایان از دستگیری قاچاقچی معروف هروئین با 110 میلیارد تومان اموال و دارایی نامشروع خبر داد و گفت: این فرد بیش از پنج سال در حوزه قاچاق مواد مخدر به ویژه هروئین فعال بوده است.
در دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد و جرائم اقتصادی برگزار شد
اولین جلسه دادگاه متهمان «مرتضی فلاح‌اشتری» و ١١ نفر دیگر دایر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و جرائم اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.
به گزارش میزان، در ابتدای این جلسه، نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست متهمان پرداخت و گفت: متهم ردیف اول «حمیدرضا مرادی»، متهم ردیف دوم «محمد نائینی»، متهم ردیف سوم «امیرخسرو اعلایی» و متهم ردیف چهارم «سعید علیزاده» متهم هستند به مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق خرید و فروش ارز دولتی به مبلغ ۱۱ میلیون دلار در بازار آزاد و کسب منفعت به میزان ۶۱ میلیارد تومان.
امیرحسن اعلایی ادامه داد: متهم ردیف پنجم «فلاح‌اشتری» متهم است به معاونت در اخلال در نظام ارزی به مبلغ ۲۳۸ میلیون دلار، متهم ردیف ششم «علی‌اصغر علیزاده»، متهم ردیف هفتم «پویا کریمی»، متهم ردیف هشتم «علی‌اکبر سلطان‌علیان»، متهم ردیف نهم «رکسانا سپهری‌زاده»، متهم ردیف دهم «شیوا شاهین»، متهم ردیف یازدهم «شرکت تضامنی لیلا میرزایی و شرکا» و متهم ردیف دوازدهم «شرکت میعاد سازان کیش» متهم هستند به مشارکت در اخلال در نظام ارزی به مبلغ ۲۳۸ میلیون دلار.
اعلایی در ادامه به تشریح نحوه انجام اقدامات غیرقانونی متهمان پرداخت و گفت: متهم مرادی برای آنکه بتواند ارز دولتی دریافت کند مبادرت به حساب‌های متعدد کرده است و به نوعی موجب فریب بانک‌های عامل شده است. همچنین متهم نائینی تهرانی نقش اصلی در ثبت سفارش و اخذ عوارض ارزی داشته است.
به گفته نماینده دادستان، متهم پویا کریمی با حساب‌های خانواده خود کار کرده و ٣٦ میلیارد تومان از ارز‌های سعید علیزاده را فروخته است.
اعلایی افزود: متهم مرادی یک شبکه سازمان یافته داشت که اقدامات مجرمانه را پیگیری می‌کردند و از طریق خرید و ایجاد شرکت‌های کاغذی و تهیه اسناد به بانک‌های عامل و پرداخت رشوه به شبکه بانکی مراجعه می‌کرد و با فریب نظام بانکی، وجوه ارزی را به تاراج برد و با انحراف ٣٠ میلیون دلار، موجب اخلال در نظام ارزی کشور شده است. یکی از وسایل متقلبانه توسط متهمان استفاده از اسناد مشکوک‌الاعتبار بوده است و حسب اسناد موجود، پروفرم‌های ادعایی واردات کالا توسط فروشنده خارجی تهیه نشده بلکه‌اشخاص دخیل با مدیریت عناصر اصلی و سربرگ‌های سفید نسبت به تهیه پروفرم‌ها اقدام می‌کردند.
وی تاکید کرد: گزارش وزارت اطلاعات نشان می‌دهد واریزی‌های کلان از شرکت‌های صوری، توسط باند متهم مرادی بوده و توسط فلاح‌اشتری و برادر وی و سید محمد موسوی صورت گرفته است و در واقع این واریزی کلان توسط باند مرادی بوده است.
نماینده دادستان ادامه داد: متهمان مدعی‌اند که قصد واردات کالا را داشتند در حالی که خود متهمان نیز قبول کرده‌اند که پروفرم‌ها را ادیت کرده‌اند.
این در حالی است که پروفرم باید توسط شرکت فروشنده خارجی تکمیل و در اختیار شرکتی که قصد واردات کالا دارد قرار گیرد، در حالی که در این پرونده پروفرم، فایل دیجیتالی خام و مهمور به مهر شرکت فروشنده توسط متهمین بوده که خودشان نسبت به ادیت کردن اقدام می‌کردند، مذاکرات در این زمینه در فضای مجازی (واتس‌آپ) استخراج و در پرونده وجود دارد.
اعلایی اظهارداشت: یکی از شگرد‌های متهمان این بود که افرادی را به عنوان مدیرعاملان اجاره‌ای انتخاب می‌کردند که قصد مهاجرت به خارج از کشور را داشتند به طوری که به رضا علی اکرم داوودی اعلام کردند که ۳۰۰ میلیون تومان درترکیه به او می‌دهند که از ایران برود.
در ادامه هادی حسینی، وحید بیداریان و رضا علی کرم داوودی به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شده و به ادای توضیحات پرداختند.
در ادامه متهم ردیف مرتضی فلاح‌اشتری در جایگاه حاضر شده و به دفاع از خود پرداخت. بعد از دفاعیات متهم‌ اشتری، قاضی موحد با نامتناسب خواندن قرار تامين این فرد، با تشدید قرار بازداشت دستور داد بعد از جلسه ماموران وی را به زندان انتقال دهند.
در ادامه متهمان علی‌اصغر علیزاده ، پویا کریمی و رکسانا سپهری‌زاده به دفاع از خود پرداختند.
بعد از این دفاعیات، قاضی موحد ختم جلسه را اعلام کرد و گفت جلسه بعدی شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.
دامپزشک معتمد محیط‌زیست مازندران علت تلفات مشکوک چند هزار بال پرنده مهاجر زمستان‌گذران در تالاب بین‌المللی میانکاله را مسمومیت غذایی اعلام کرد.بهرنگ اکرامی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: منشأ این مسمومیت غذایی نوعی باکتری است که در پرندگان به ویژه از گونه‌های چنگر و فلامینگو که از جلبک‌ها و پلانگتون‌ها تغذیه می‌کنند، ایجاد می‌شود. وی اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین تلفات پرندگان وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله مربوط به چنگر معمولی و فلامینگوهاست که منبع اصلی تغذیه آنها به عنوان پرندگان کنار آبزی از جلبک‌ها و پلانگتون است و این بیماری باکتریایی در آزمایشگاه داخل استان برای مرگ پرندگان مهاجر زمستان گذران تا حدودی به قطعیت رسیده است. اکرامی گفت: بررسی بعدی ما یافتن منشأ این آلودگی و ایجاد بیماری است که باعث آلودگی آب تالاب میانکاله و تلف شدن چند هزار بال پرندگان مهاجر زمستان گذران شده است. وی افزود : یکی از احتمالاتی که مطرح است این است که از چندین روز پیش آب تالاب و غذای پرندگان بر اثر ورود فاضلاب خانگی و یا حتی صنعتی آلوده شده و آلودگی بر جلبک‌ها و پلانگتون‌ها هم اثر گذاشته باشد و در نتیجه آن پرندگانی که از قسمت آلوده تغذیه کردند دچار مسمومیت شده باشند. این دامپزشک توضیح داد : احتمالا مرگ پرندگان حدود ۱۰ روز پس از آلودگی منبع غذایی و مصرف آن شروع شده و همچنان ادامه دارد. وی در مورد سابقه بروز این بیماری در پرندگان وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله اظهار داشت: اگر چه طبق اظهارنظرها وضعیت مشابهی ۱۲ سال پیش نیز در میانکاله رخ داد و تلفات چندین هزار بالی پرندگان را موجب شد، ولی متاسفانه سابقه بررسی علمی در این زمینه وجود ندارد. دامپزشک معتمد محیط‌زیست مازندران همچنین گفت که اکنون با رد قطعی ارتباط تلفات پرندگان با بیماری میکروبی آنفلوانزای حاد پرندگان و نیوکاسل و باکتریایی بودن ریشه این مرگ و میر، احتمال سرایت بیماری به سایر پرندگان تا حد زیادی از بین رفت، ولی همین باکتری‌ها می‌توانند عامل بیش از ۱۰۰ بیماری دیگری شوند. اکرامی  در مورد ابتلاء پرندگان به بیماری بوتولیسم به عنوان یکی از مسمومیت‌های غذایی که بیشتر منشأ آن از کنسروهای خانگی و به‌خصوص ماهی است، گفت: بررسی ما احتمال بروز این بیماری را تاکنون رد کرده است.  وی توضیح داد : منشأ این بیماری باکتری بی‌هوازی است که باعث تولید سم در روده می‌شود و به نوعی منشأ روده‌ای دارد و چنانچه بحث این بیماری مطرح باشد، باید بجز فلامینگو و چنگر جلبک خوار، دیگر گونه‌ها نیز به این بیماری آلوده می‌شدند و تلفات زیادی داشتند که تلفات سایر گونه‌ها انگشت شمار بود. این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس در مورد دلیل ممنوع شدن مصرف پرندگان شکاری وحشی هم گفت : بر اساس اصول بهداشتی در زمانی که برخی بیماری ناشناخته در پرندگان ایجاد می‌شود، باید از مصرف پرندگان  وحشی برای سلامت مصرف‌کنندگان خودداری شود. وی افزود : باید این ممنوعیت برای مصرف پرندگان تا مشخص شدن علت قطعی بیماری ادامه داشته باشد و توصیه ما به مردم این است که برای سلامتشان از خوردن گوشت پرندگان وحشی تا اطلاع ثانوی خودداری کنند. محیط‌زیست مازندران یک روز پس از آشکار شدن تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله، هرگونه شکار پرندگان در این منطقه را ممنوع کرد و به مردم در باره مصرف گوشت پرندگان وحشی هشدار داد