گزیده خبرهای 15 بهمن - 98


گزیده خبرهای 15 بهمن - 98

فرمانده انتظامی استان خوزستان از شناسایی و دستگیری 3 نفر عامل تیراندازی غیرمجاز در ماهشهر خبر داد.اهواز- خبرنگار کیهان:سرتیپ «حیدر عباس‌زاده» گفت: در پی 3 فقره تیراندازی به سمت منازل در ماهشهر، ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان با کار اطلاعاتی 3 نفر از عاملان تیراندازی را شناسایی کردند. وی افزود: ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی با همکاری عوامل انتظامی شهرستان پس از شناسایی محل اختفاء متهمان و هماهنگی با مرجع قضائی، طی عملیاتی 3 نفر از عاملان اصلی تیراندازی به سمت منازل را در مخفیگاهشان دستگیر کردند. فرمانده انتظامی  استان خوزستان بیان داشت: در بازرسی از مخفیگاه متهمان یک قبضه اسلحه شکاری و یک قبضه اسلحه کلاش به کار رفته در تیراندازی‌ها، کشف شد. عباس‌زاده با اشاره به اینکه، در تحقیقات پلیس مشخص شد انگیزه تیراندازی‌ها اختلافات شخصی بوده، افزود: متهمان پس از تشکیل پرونده تحویل مرجع قضائی شدند.
فرمانده انتظامی خوزستان گفت: با تلاش پلیس سارقان مسلح جاده‌ای در شهرستان اندیمشک دستگیر شدند.سرتیپ حیدر عباس‌زاده، در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: در پی وقوع یک فقره سرقت مسلحانه جاده‌ای منجر به قتل با سلاح شکاری در ۲۴ دی ماه سال جاری در حومه شهرستان اندیمشک گروهی ویژه از کارآگاهان پلیس آگاهی برای شناسایی و دستگیری قاتل تشکیل شد. وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان اندیمشک با کار اطلاعاتی روز یکشنبه باند چهار نفره سارقان مسلح را شناسایی و قاتل را نیز به هویت «ی - م» به همراه سه نفر از همدستانش طی عملیاتی در مخفیگاهشان دستگیر کردند. فرمانده انتظامی خوزستان گفت: در بازرسی از مخفیگاه سارقان، یک دستگاه خودرو ۴۰۵ مسروقه و یک قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز به کار رفته در قتل کشف شد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس ‌سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد مینی‌بوس‌ها و بیش از ۷۰ درصد اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری کشور اسقاطی است.عیسی کلانتری ، در همایش روز جهانی تالاب‌ها به مناسبت ثبت جهانی تالاب زریبار در کنوانسیون رامسر در سنندج اظهار داشت: ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها اسقاطی هستند و سوخت ۵۰ درصد نیروگاه‌های کشور نیز از مازوت تامین می‌شود که هوای کشور را ناسالم کرده است.  وی با بیان اینکه با وجود خودروهای اسقاطی نمی‌توان شاهد هوای سالم در کشور بود، افزود: محیط‌زیست ایران بخاطر افزایش جمعیت و مصرف به شدت در تهدید است و اینها ناشی از رفتارهای غیرعلمی در این حوزه بوده است. کلانتری تاکید کرد: امروز در بسیاری زمینه‌های محیط‌زیستی از جمله خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، کاهش آب‌های زیرزمینی و پدیده گرد و غبار مواجه هستیم که تبدیل به مصیبت‌های دائمی برای کشور و مردم شده است. وی با بیان اینکه مشکلات محیط‌زیستی تنها به خشک شدن تالاب‌ها خلاصه نمی‌شود، اضافه کرد: سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار جنگل بلوط در مناطق زاگرس خشک می‌شود که غیرقابل برگشت است که به تصمیمات زودگذر و بدون مطالعه برمی‌گردد. معاون رئیس جمهور و رئیس‌سازمان حفاظت محیط‌زیست یادآور شد: در طول ۴۰ سال گذشته ۳۰۰ هزار اسلحه مجاز و غیرمجاز شکاری به سه میلیون و ۵۰۰ هزار اسلحه افزایش یافته است که با وجود سه هزار محیط‌بان در کشور کاری نمی‌توان انجام داد.
مردی که یک کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک را در معده‌اش جاسازی کرده بود، دستگیر شد.به گزارش پایگاه خبری پلیس، روز شنبه مردی۶۰ ساله به علت درد شدیدی که در ناحیه شکمش داشت به یکی از بیمارستان‌های تهران مراجعه کرد. پس از حضور وی در بیمارستان بررسی‌های لازم توسط پزشکان انجام شد و انجام تصویربرداری از شکم او مشخص کرد که داخل معده او شیء بسته‌بندی شده‌ای وجود دارد.با توجه به اینکه پزشکان احتمال می‌دادند این بسته‌ها مواد مخدر باشند پلیس بیمارستان را در جریان حضور این مرد در بیمارستان و نتیجه تصویربرداری‌ها قرار دادند. در ادامه تیمی از مأموران برای انجام تحقیقات و بررسی صحت وجود مواد مخدر داخل شکم این مرد نزد او رفتند.پس از حضور ماموران در محل این مرد ۶۰ ساله با صراحت به این موضوع که مواد بسته‌بندی شده موجود در شکمش مواد مخدر هستند اعتراف کرد و گفت که زمانی که در یکی از شهرهای شمالی کشور حضور داشته مواد مخدر را بسته‌بندی کرده و با هدف اینکه آنها را در تهران به فروش برساند آنها را خورده است، اما زمانی که به تهران آمده مجبور شده به علت درد شدید به بیمارستان مراجعه کند.این متهم با توجه به درد شدیدی که در ناحیه شکم داشت و وجود مقدار یک کیلو و ۳۰۰ گرم مواد مخدر داخل شکمش به اتاق عمل منتقل شد و پس از پنج ساعت عمل جراحی موادی که به صورت بسته‌های کوچک بسته‌بندی شده بود از بدن او خارج شد.
استرالیا
مقامات استرالیا در حالی از سوختن شبانه ده‌ها خانه در آتش‌سوزی‌های جنوب شرقی این کشور خبر دادند که خطر این آتش‌سوزی‌ها تا روز یک‌شنبه در سراسر ایالت نیوساوت ولز و کانبرا، پایتخت استرالیا کاهش یافته بود.به گزارش ایسنا، طبق اعلام سرویس آتش‌نشانی نیوساوت ولز، میزان خساراتِ آتش‌سوزی‌های جدید هنوز به‌طور دقیق برآورد نشده است اما احتمالا ده‌ها خانه دیگر نیز در این آتش‌سوزی‌ها تخریب شده‌اند.این خسارات که در دره «بومبالانگ» واقع در ۹۲ کیلومتری جنوب کانبرا وارد شده، شمار خانه‌های تخریب شده این دره را به بیش از ۴۰۰ واحد در فصل آتش‌سوزی فعلی رسانده است.روز شنبه آتش‌سوزی خطرناکی جنوب کانبرا و روستاهای مجاور آن را در برگرفت که تا روز یکشنبه ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های منطقه را سوزانده، جنگل‌ها و مزارع را به آتش کشیده و همچنین طول آن به ۱۴۸ کیلومتر رسیده است. این آتش‌سوزی غیرقابل کنترل تلقی شده و آسمان منطقه را به رنگ سرخ و نارنجی درآورده است.روز یکشنبه نیز به ساکنان نزدیک این آتش‌سوزی اخطار داده شد تا هوشیار بمانند. وضعیت اضطراری در این منطقه تا پایان دیروز باقی ماند. این اولین اعلامیه اضطراری در قلمرو پایتختی استرالیا از سال ۲۰۰۳ میلادی بود.مقامات استرالیا پیش‌بینی کرده‌اند که این آتش‌سوزی‌ها همچنان روزها و احتمالا هفته‌های متوالی تداوم داشته باشد. بنابر گزارش آسوشیتدپرس، فصل ویرانگر و طولانی آتش‌سوزی‌های استرالیا از ماه سپتامبر باعث کشته شدن ۳۳ نفر و هم‌چنین از بین رفتن حدود یک میلیارد حیوان بومی‌ شده است. همچنین در این حوادث بیش از سه هزار خانه ویران شده و بیش از 11/7 میلیون هکتار از زمین‌های این کشور در آتش سوخته است.محققان هشدار می‌دهند که آتش‌سوزی‌های این کشور آغاز روندی است که به تدریج معمولی‌تر و با تغییرات آب‌وهوایی، شدیدتر هم می‌شود.اگرچه گفته شده استرالیا همیشه مستعد آتش‌سوزی‌های گسترده بوده و این تازگی ندارد اما جین کاوسون، محقق و مدرس مدیریت پوشش گیاهی و کاهش خطرات آتش‌سوزی و ‌اشتعال‌پذیری گیاهی در دانشگاه ملبورن، تعداد موارد و حجم آتش‌سوزی‌ها را در این فصل از سال و همزمان در چند ایالت بزرگ، یک چالش مهم برای مدیریت مقابله با این بحران دانست. امسال آتش‌سوزی در استرالیا ماه‌ها زودتر از سال‌های قبل آغاز شده است. آتش‌سوزی‌های استرالیا همیشه تا این حد بحران‌خیز نبوده‌اند و در موارد بسیاری حتی منبعی برای بازیابی گونه‌های گیاهی بوده‌اند، اما این امر همیشگی نیست.
چین
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان به بیش از ۱۷ هزار تن رسیده و این ویروس جهش‌یافته در زمانی کمتر از یک ماه، جان دست‌کم ۳۶۱ تن را گرفته است.به گزارش یورونیوز، سارس که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی شیوع پیدا کرد، باعث آلوده شدن ۸ هزار نفر شد و حدود ۸۰۰ نفر را کشت.  از ۳۶۱ قربانی ویروس کرونا ۳۶۰ تن در سرزمین اصلی چین جان باخته‌اند و یک نفر نیز در کشور فیلیپین. قربانی این ویروس در فیلیپین مردی ۴۴ ساله و ساکن شهر ووهان چین بوده است که ۲۱ ژانویه به همراه زنی ۳۸ ساله وارد فیلیپین شده و درنهایت نیز به گفته مقامات فیلیپینی، روز یکشنبه در اثر «ذات‌الریه شدید» جان‌باخته استاز دست‌کم ۱۷ هزار مبتلای به این ویروس، اطلاعات ۱۷۱ بیمار در خارج از مرزهای چین و در ۲۴ کشور و منطقه مختلف از جمله استرالیا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، هنگ کنگ، ژاپن، روسیه، اسپانیا، تایلند و ایالات متحده آمریکا به ثبت رسیده‌ است.فراگیری این بیماری باعث شده است بر شمار کشورهایی که محدودیت‌های مسافرتی بین‌المللی بیشتری وضع می‌کنند، افزوده شود.کره‌جنوبی، اندونزی و نیوزیلند، ویتنام و فیلیپین از جمله آخرین کشورهایی هستند که برای سفر از چین به خاک کشورهایشان محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را وضع کرده‌اند.گفتنی است، فراگیری این ویروس بر بازارهای مالی چین نیز سایه انداخته است. بازارهای سهام چین روز دوشنبه، در اولین روز معاملات پس از تعطیلات سال جدید چینی، سقوطی کم‌سابقه را تجربه کرد که حاکی از نگرانی شدید سرمایه‌گذاران از وضعیت گسترش کرونا در سراسر این کشور بود.بانک مرکزی چین ضمن اعلام وعده‌هایی مبنی بر پشتیبانی پولی و اعتباری از شرکت‌هایی که در پی گسترش ویروس کرونا آسیب ‌دیده‌اند، اعلام کرد که مبلغ 1/2‌ تریلیون یوان (173/81 میلیارد دلار) نقدینگی به بازارها تزریق خواهد کرد. برخی شرکت‌های بین‌المللی نیز فعالیت‌هایشان را در چین محدود کرده‌اند. از طرفی همزمان با گسترش کرونا در چین، موج جدید آنفلوآنزای پرندگان نیز به سرعت در این کشور در حال گسترش است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما  به نقل از روزنامه چینی «ساوت چاینا مورنینگ» اعلام کرد، چهار هزار و ۵۰۰ قطعه جوجه مرغ در یکی از مرغداری‌های منطقه «شوانگ جینگ» ایالت هونان در پی ابتلا به این بیماری، معدوم شدند. این روزنامه همچنین نوشت: وزارت کشاورزی و امور روستایی چین ۱۷ هزار و ۸۲۸ قطعه از دیگر پرندگان را در همین مرغداری به علت ‌ترس از انتشار آنفلوآنزای مرغی معدوم کرد.
لهستان
در لهستان خودرویی با یک مرد نابینا تصادف کرد و باعث شد تا وی دوباره بینایی خود را به دست آورد.به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی «پولسات نیوز»، «یانوش گورای» 20 سال پیش بر اثر واکنش آلرژیک نابینا شد و چشم چپش فقط ‌اشکال و نور را تشخیص می‌داد. پس از تصادف با خودرو او را به بیمارستان منتقل کردند تا شکستگی پایش را درمان کنند. او دو هفته در بیمارستان بستری شد و وقتی مرخص شد، متوجه شد که با هر دو چشم می‌بیند و بینایی‌اش کاملاً بازگشته است. پزشکان نمی‌توانند چگونگی بازیافت بینایی او را توضیح بدهند، زیرا او تقاضای شرکت در تحقیقات را رد کرد.اما خودش معتقد است که علت بازیافت بینایی‌اش، دو ضربه‌ای بود که به سرش وارد شد، یک ضربه بر اثر برخورد با خودرو و دومی ‌افتادن روی آسفالت خیابان.