محور خرم‌آباد- پل‌دختر در ۷ تا ۱۰ روز آینده بازگشایی می‌شود

محور خرم‌آباد- پل‌دختر در ۷ تا ۱۰ روز آینده بازگشایی می‌شود 9اسفند-98

محور خرم‌آباد- پل‌دختر در ۷ تا ۱۰ روز آینده بازگشایی می‌شود
ایسنا/لرستان در پی بارش‌هایی که از دوشنبه عصر در استان لرستان آغاز شد و تا اواخر روز سه‌شنبه ادامه داشت استان لرستان بار دیگر با سیل مواجه شد اما این بار خوشبختانه به دلیل انجام پیش‌بینی‌ و اقدامات پیشگیرانه تلفات جانی نداشتیم و خسارت‌ها کمتر بود.
به گزارش ایسنا، در پی وقوع سیل در استان لرستان خساراتی به زیرساخت‌ها، راه‌ها و پل‌ها وارد شده که در حال برآورد است. قطعی آب و برق وجود داشت که با کمک نیروهای امدادی رفع شد. راه‌های تعداد زیادی از روستاهای استان مسدود شده بود که اکثر آنها بازگشایی شده و اقدامات اجرایی برای برگرداندن استان به وضعیت عادی در حال انجام است.
تمام راه‌های روستایی مسدود لرستان تا دو روز آینده باز می‌شود
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: راه ارتباطی روستاهای مسدود استان تا دو روز آینده بازگشایی و تردد در آن‌ها برقرار می‌شود.
عارف امرایی بیان کرد: درمجموع سیل راه ارتباطی ۳۷۵ روستا را در استان مسدود کرد که تا ساعت ۱۸ امروز پنج‌شنبه هشتم اسفندماه ۲۴۶ روستا بازگشایی و ۱۲۹ روستا همچنان مسدود است که تلاش راهداران زحمتکش برای برقراری ارتباط این راه‌ها ادامه دارد.
وی با بیان اینکه به دلیل شدت و استمرار ریزش و رانش‌ها در اکثر محورهای روستایی، برخی محورها چندین بار توسط اکیپ‌های راهداری پاک‌سازی شده‌اند، افزود: در حال حاضر روستاهای شهرستان‌های ازنا، بروجرد، کوهدشت و رومشکان به‌طور کامل باز شده و تا دو روز آینده نیز تمام راه‌های باقی‌مانده بازگشایی می‌شوند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در خصوص محور خرم‌آباد- پل‌دختر گفت: محور خرم‌آباد- پل‌دختر در ۷ تا ۱۰ روز آینده بازگشایی می‌شود.
راه ارتباطی ۲۷۷ روستا مسدود است
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: پنج پل موقت مسیر سیل با اقدامات پیشگیرانه راهداری حفظ شد.
عباس شرفی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در چهار روز اخیر ۴۰۰ راهدار در قالب ۴۰ تیم فعال با ۲۸۸دستگاه ماشین آلات مشغول خدمت رسانی هستند که علیرغم افزایش شدید سطح آب رودخانه های استان و طغیان رودخانه های فصلی و دائمی، با توجه به آمادگی راهداری لرستان و شناسایی نقاط بحرانی، تاکنون انسداد و آبگرفتگی قابل توجهی بجز در محور قدیم خرم آباد- پلدختر گزارش نشده است و تلاش راهداران بدون وقفه ادامه دارد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: در حال حاضر شبکه برق در سراسر کشور پایدار است و مشکل قطعی برق مناطق سیل‌زده برطرف شده است.
میثم جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت شبکه های برق و آب در استان های سیل زده، اظهار کرد: کلیه روستاها در استان لرستان برق دار شدند و شبکه پایدار است. در بخش آب نیز از ۸۰ روستایی که دچار قطعی آب شده‌ بودند، فقط ۱۵ روستا باقی مانده است که تیم های عملیاتی در منطقه در حال رفع عیب هستند.
تعمیر ۹۰ درصدی خط اصلی تغذیه گاز معمولان
سرپرست شرکت گاز لرستان گفت: حدود ۹۰ درصد تعمیر خط اصلی اجرا شده و باقی مانده به سرعت انجام می‌شود که گاز معمولان به صورت پایدار وصل شود.
فیروز خدایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آخرین مراحل کار در حال انجام است و طی یک ساعت آینده گاز معمولان وصل می‌شود.
وی با اشاره به این‌که در سیل فروردین‌ماه خط تغذیه معمولان آسیب دید و گاز معمولان به صورت موقت تأمین شد، عنوان کرد: لوله انتقال از مسیر صعب‌العبور گذشته است که آماده‌سازی آن جزء اولویت‌های کاری ما بود.
خدایی افزود: حدود ۹۰ درصد تعمیر خط اصلی اجرا شده و باقی مانده به سرعت انجام می‌شود که گاز معمولان به صورت پایدار وصل شود.
سرپرست شرکت گاز لرستان با اشاره به این‌که در سیل فروردین ماه شاهد قطعی گاز در نقاط مختلف استان بودیم، ادامه داد: طی دو روز گذشته بغیر از معمولان در کل استان مشکل قطعی گاز نداشتیم.
وی اضافه کرد: پایدارسازی شبکه‌های گاز در همه مناطق استان جز برنامه‌های ماست که زمانبر بوده و در اجرای برنامه‌های مختلف مقاوم‌سازی انجام خواهد شد که در چنین شرایطی شبکه‌های ما مقاومت لازم را داشته باشند.
گاز معمولان وصل شد
پس از فروکش آب کشکان و با تلاش‌های نیروهای این شرکت، گاز شهر معمولان وصل شد.
گاز شهر معمولان پس از بارش‌های زیاد روزهای گذشته و در پی طغیان رودخانه کشکان و شکسته شدن لوله انتقال، روز گذشته قطع شده بود و به علت بالا بودن سطح آب نیروهای شرکت گاز لرستان نتوانستند گاز شهر را وصل کنند.
شهر معمولان دارای ۲۱۰۰ مشترک است که از روز گذشته تاکنون بدون گاز سرکرده‌اند و اکنون پس از فروکش آب کشکان نیروهای شرکت گاز لرستان نسبت به اتصال خط انتقال گاز شهر معمولان اقدام کرده و اکنون مشترکان این شرکت در معمولان از نعمت گاز برخوردارند.
راه ارتباطی ۱۷۵ روستای لرستان قطع است
مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: راه ارتباطی ۱۷۵ روستای استان همچنان قطع است.
غلامرضا آقامیرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از فروکش شدن سیلاب، گاز معمولان وصل شد.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون برق یک روستا و آب ۱۶ روستای استان علی‌رغم تلاش‌ها همچنان قطع است.
 مدیرکل مدیریت بحران لرستان خاطرنشان کرد: از ۳۷۵ روستا که براثر سیل راه ارتباطی آن‌ها قطع شده بود راه ۲۰۰ روستا بازگشایی شده است.
آقامیرزایی با بیان اینکه ارزیابی‌ها شروع شده است، اضافه کرد: عملیات بازگشایی ۱۷۵ روستا در حال انجام است که امیدواریم هر چه سریعتر انجام شود.
 بارش‌ها در لرستان بدون خسارت نبود
 مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: بیشترین واحدهای مسکن آسیب دیده از بارش های اخیر در شول آباد هستند.
مهندس مسعود رضایی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بارش های چند شب گذشته بدون خسارت به واحدهای مسکونی استان نبوده ولی حجم این خسارات بالا نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر با کمک کارشناسان بنیاد مسکن استان در حال برآورد خسارات هستیم.
رضایی افزود: از آنجا که آسیب بارش ها بر واحدهای مسکونی فرسوده بعد از چند روز مشخص می شود، ما روزانه برآوردها را انجام می دهیم و تا هفته آینده مشخص می شود که چه تعداد واحد خسارت دیده اند.
مدیر کل بنیاد میکن لرستان خاطر نشان کرد: بیشتر واحدهای مسکونی فرسوده و غیر مقاوم در استان از این بارش ها آسیب دیده اند و خسارتی در واحدهای مقاوم تاکنون گزارش نشده است.
وی یادآور شد: چون بیشترین میزان بارندگی را در منطقه شول آباد داشتیم و از طرفی تعداد زیادی واحد مسکونی غیر مقاوم در این منطقه وجود دارد، قطعا بیشترین خسارت بر واحدها از همین منطقه بوده است.
خسارت بیش از ۲۰۰۰ میلیاردی سیل به زیرساخت‌های لرستان
استاندار لرستان گفت: سیل بیش از ۲۰۰۰ میلیارد به زیرساخت‌های استان خسارت وارد کرد.
سیدموسی خادمی امروز پنج‌شنبه هشتم اسفندماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سیل اخیر شبیه همان سیل فروردین ماه بود اما به دلیل پیش‌بینی‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه خوشبختانه خسارت آن به‌ویژه در حوزه مردمی کمتر از سیل قبل بود.
وی تصریح کرد: زیرساخت‌های استان آسیب دیده به این دلیل که برخی زیرساخت‌ها تکمیل نشده بود.
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: برآوردها از خسارتی حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌ها خبر می‌دهد.
خادمی اضافه کرد: برق ۳۷ روستا در سیل روزهای اخیر قطع شد که در حال حاضر برق ۳۶ روستا وصل شده و یک روستا باقی مانده است که در حال تلاش برای وصل برق این روستا هستیم.
وی بیان کرد: آب ۷۶ روستا نیز قطع شده بود که هم اکنون آب ۶۰ روستا وصل شده و ۱۶ روستا باقی مانده است.
استاندار لرستان ادامه داد: گاز شهر معمولان که به دلیل وقوع سیل قطع شده بود دیشب وصل شد، همچنین راه حدود ۳۷۵ روستا مسدود شده بود که ۹۸ درصد آن‌ها بازگشایی شده است.
خادمی عنوان کرد: جاده پلدختر را پیش از وقوع سیل مسدود کردیم چون از نظر ما یک جاده موقت و در حال ساخت است، پس از وقوع سیل این جاده در چندین نقطه ریزش کرده و در چند نقطه رودخانه جاده را خراب کرده که باید مرمت شود تا جاده اصلی به بهره‌برداری برسد.
وی اظهار کرد: چند پل موقت نیز دچار مشکل شدند که به سرعت بازسازی خواهند شد.
استاندار لرستان با اشاره به مبارزه با کرونا ویروس، افزود: در این راستا ستادی تشکیل شده و در استان آمادگی لازم وجود دارد.
خادمی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار تست دو نفر از افراد مشکوک در استان مثبت اعلام شده و استان مطابق دستورالعملی که سازمان مرکزی ارائه کرده عمل می‌کند برای اینکه مشکلی پیش نیایید اما مردم نیز باید بیشتر مراقبت کنند.
وی اضافه کرد: برای مراقبت و  پیشگیری تابع تصمیم‌گیری دانشگاه علوم پزشکی هستیم.