گزیده خبرهای 10 اردیبهشت - 99


گزیده خبرهای 10 اردیبهشت - 99

استاندار تهران با‌ اشاره به ثبت‌نام ۱۴۹ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در استان تهران بر لزوم پیگیری عملیاتی جهش تولید جهت رفع مشکلات اقتصادی تاکید کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری تهران، انوشیروان محسنی بندپی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با‌اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: به سبب شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر حوزه اقتصادی تاکنون ۱۴۹ هزار نفر جهت دریافت بیمه بیکاری در استان تهران ثبت‌نام کرده‌اند. بندپی ادامه داد: به منظور رفع مشکلات ناشی از کرونا باید شرایطی فراهم کنیم تا رونق تولید و جهش تولید جزو راهبردهای اساسی باشد تا در آینده دچار مشکل نشویم بر همین اساس در این جلسات تقسیم کار منطقی و عملیاتی جهت دستیابی به اهداف اقتصادی صورت گیرد. وی تاکید کرد: بخش خصوصی، بانک‌ها، استانداری و تمام مسئولان استان باید ابزار و لوازم لازم را به کار بگیرند تا از ‌اشتغال، تولید و رونق تولید حمایت شود.استاندارتهران با‌اشاره به ظرفیت‌های بخش خصوصی افزود: بخش خصوصی استعداد، ظرفیت و دغدغه و نگاه‌ ملی دارد همچنانکه با شیوع کرونا برای تولید وسایل و اقلام بهداشتی بخش خصوصی فعال شده و امروز خوشبختانه در کشور روزانه 3/5 تا ۴ میلیون ماسک تولید می‌شود، ضمن اینکه در زمینه تولید مواد ضدعفونی‌کننده و اقلام بهداشتی نیز عملکرد بهتری نسبت به کشورهای مدعی داریم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران خبر داد
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران گفت: اگر طرح فاصله‌گذاری هوشمند در بلندمدت اجرا شود، برچسب‌های نرخ کرایه جدید به تاکسیرانان ابلاغ خواهد شد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قنادان در‌باره اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در ناوگان تاکسیرانی و کاهش درآمد تاکسیرانان، اظهارداشت: با اجرای این طرح در ناوگان تاکسیرانی تعداد مسافران از چهار نفر به سه نفر کاهش پیدا کرد که همین سبب کاهش درآمد تاکسیرانان شده است. باتوجه به رعایت این طرح، مسافران کرایه نفر چهارم را میان خود تقسیم می‌کنند تا به راننده هم فشار مالی مازاد دیگری وارد نشود.قنادان در پاسخ به این پرسش که آیا تقسیم کرایه نفر چهارم با دستور سازمان صورت گرفته است، گفت: سوار شدن دو مسافر در صندلی عقب تاکسی‌ها درحال تبدیل به یک فرهنگ عمومی است و از طرفی گزارش‌های اعتراضی مسافران در سامانه ۱۸۸۸ بسیار کاهش یافته و تبدیل به یک مطالبه مردمی شده است.وی افزود: سازمان تاکسیرانی در یکی از جلسات ستاد فرماندهی کرونا تهران درخواست کرد که ستاد مدت زمان اجرای فاصله‌گذاری هوشمند را اعلام کند تا سازمان تاکسیرانی برای تصمیم‌گیری‌ها از جمله تغییر نرخ کرایه بلاتکلیف نماند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران ادامه داد: اگر قرار بر افزایش کرایه تاکسی‌ها باشد، باید برچسب‌های نرخ کرایه بازنگری شوند؛ یعنی برچسب‌های نرخ کرایه قدیمی جمع‌آوری و برچسب‌های نرخ کرایه جدید بر مبنای دستورالعمل توزیع شود.قنادان با بیان اینکه چاپ، توزیع و امحاء برچسب‌ها، هزینه و بار اجرایی بسیار سنگینی برای سازمان دارد، یادآور شد: همچنین مدت زمان اجرای آن نیز چند هفته طول خواهد کشید.وی با تأکید براینکه از تاکسیرانان درخواست شده، ظرفیت قانونی مسافران را در وضعیت کنونی رعایت کنند، بیان داشت: اگر در روز‌های ابتدایی اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ۴۰ درصد از تاکسیرانان این موضوع را رعایت نمی‌کردند درحال حاضر کمتر از ۱۰ درصد گزارش‌های مبنی بر رعایت نشدن این طرح توسط تاکسیرانان گزارش می‌شود. همچنین به تاکسیرانان توصیه شده که اگر مسافری اصرار داشت که هزینه مازادی پرداخت نکند، با او مساعدت کنند و کرایه اضافه‌ای دریافت نشود. اما در شرایط کنونی بیشتر مسافران می‌خواهند که کرایه نفر چهارم را بین سه نفر تقسیم کنند تا به تاکسیرانان هم فشاری وارد نشود.
رئیس ‌پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: در مدت ممنوعیت سفر بین استان‌ها به علت شیوع کرونا ۵۰ هزار وسیله توقیف و ۴۲ هزار وسیله نقلیه مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی شدند.سردار سیدکمال هادیانفر در گفت‌وگو با ایرنا، در مورد وضعیت نیروهای پلیس راهور در روزهای کرونایی اظهارداشت: ۱۳۳ نفر از نیروهای پلیس راهور مبتلای قطعی به ویروس کرونا شدند که بسیاری از آنها بهبود یافته‌اند و علیرغم تماس مستقیم ماموران راهور با مردم تاکنون هیچ فوتی در این زمینه نداشتیم. هادیانفر با ‌اشاره به عملکرد پلیس راهور طی دو ماه گذشته افزود: بیش از ۷۱۵ معبر ورودی در سراسر کشور در کنترل ماموران بود که در این مدت از ادامه سفر ۴۸۰ هزار خودرو با توصیه و ارشاد و بدون اعمال قانون و جریمه شدن جلوگیری شد.
ازبکستان
وزش شبانه تندباد شدید در مناطق جنوب مرکزی ازبکستان باعث کشته شدن یک نفر و مصدوم شدن دست‌کم ۳۰ نفر دیگر شد.به گزارش ایسنا، وزش بادهای شدید با سرعت بین ۹ تا ۴۰ متر بر ثانیه از سمت ترکمنستان در همسایگی ازبکستان آغاز شد و سپس باعث ایجاد اختلال در مناطق بخارا، نوایی، سمرقند و کشک‌دریا در این کشور شد. این بادها بیشترین تاثیر و خسارات را در منطقه بخارا به جا گذاشت و منجر به تخریب برخی از ساختمان‌ها و زخمی شدن ۳۰ نفر شد. از این میان پنج نفر در بیمارستان بستری شده و یک نفر شرایط وخیمی دارد. بنا بر گزارش خبرگزاری شینهوا، طبق اعلام وزارت اضطراری ازبکستان بیش از ۷۰۰ نفر پرسنل و ۱۲۷ واحد تجهیزات ویژه در اثر این فاجعه طبیعی تحت تأثیر قرار گرفتند.
فرانسه
با مرگ هزاران نفر از افراد مسن در خانه‌های سالمندان در فرانسه، فضای وحشت بر این مراکز حاکم شده است.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی در کشور فرانسه 165هزار و 842 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد 45هزار و513 نفر بهبود یافتند و 23 هزار و 293 نفر جان باختند.خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در پاریس، گفت: همه نشانه‌های زندگی از بین رفته و سکوت همه جا را گرفته است. کرونا شرایط سختی را در خانه‌های سالمندان در فرانسه ایجاد کرد. اوضاع در داخل این خانه‌های سالمندان، تیره و تارتر و دردناک‌تر است. ویروس کرونا به این خانه سالمندان نفوذ و خودش را به همه تحمیل کرد. سالمندان در این مرکز، در شرایط دشواری، در انتظار مرگ نشسته‌اند. یکی از کارکنان یک مرکز نگهداری سالمندان در فرانسه گفت: اوضاع بسیار شوک آور بود. بعضی از افراد در اینجا فوت کرده بودند و جسد آنها سه روز در اتاق باقی می‌ماند و منتظر ماموران دفن اجساد بود. به شرایط پدرم فکر می‌کردم. من هرگز قبول نمی‌کنم که جسد او سه یا چهار روز در یک اتاق باقی بماند. در ادامه این گزارش آمده است: بعضی از نزدیکان فوت شدگان، مسئله را به دستگاه قضایی کشاندند تا از آنچه که برخورد نامناسب و اهمال در رسیدگی به سالمندان است، شکایت کنند. اما به دور از مبارزات طولانی در صحنه قضایی، مقامات مسئول به این نتیجه رسیدند که خطر جدا کردن افراد مسن در آخر عمر، از ویروس کرونا کمتر نیست. به همین علت، اجازه دیدار سالمندان با نزدیکان شان با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، داده شد. قانون فرانسه به کارکنان مراکز نگهداری سالمندان اجازه می‌دهد، در صورتی که خطری وجود داشته باشد، این مراکز را ترک کنند. اما بعضی از این کارکنان، ترجیح دادند در کنار افراد سالمند باقی بمانند تا پیش از مرگ، لحظات خوشحالی برای آنها ایجاد کنند. مرگ بدترین چیزی نیست که در کمین افراد مسن در خانه‌های سالمندان نشسته است و شاید انزوا، وحشت و انتظار بدتر باشد. حتی اگر هم مرگ فرا برسد، بدون هیچ مراسم و خداحافظی خواهد بود.
هند
خلاقیت مرد جوان هندوستانی برای رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی به سوژه رسانه‌ها تبدیل شد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، « پارتا سا‌ها » اهل روستای « آرالیا » در نزدیکی شهر آگارتالا در ایالت تریپورا هند، دوچرخه برقی را طراحی کرده که ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی بتواند در بیرون از خانه حضور یابد. او دوچرخه‌اش را « کووید ۱۹ » نامگذاری کرده است. صندلی‌های جلو و عقب دوچرخه طراحی شده یک متر با یکدیگر فاصله دارد. او از یک موتور دی سی ۷۵۰ وات و باتری ۴۸ ولت برای تبدیل این دوچرخه به دوچرخه‌ای برقی کمک گرفته است.پارتا در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های محلی هند در این باره گفت: وقتی همه مردم درباره فاصله گذاری اجتماعی صحبت می‌کنند با خودم فکر کردم کاری انجام دهم تا پیامی در مورد لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی باشد.
یونان
در پی وقوع آتش‌سوزی در یکی از اردوگاه‌های پرازدحام پناهجویان در یونان دست‌کم ۲۰۰ تن بی‌سرپناه شده‌اند.به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، یکی از مسئولان وزارت مهاجرت یونان به خبرگزاری فرانسه گفت که این آتش سوزی پس از وقوع درگیری میان اهالی اردوگاه روی داد و سبب شد تا حدود ۲۰۰ نفر بی‌خانمان شوند.بر اساس گزارش‌های اولیه که از سوی منابع محلی در اختیار خبرگزاری‌ها قرار گرفته این حادثه تلفات جانی به همراه نداشته است.اردوگاه ساموس،‌ محلی که آتش‌سوزی در آن روی داده یکی از پرجمعیت‌ترین اردوگاه‌های پناهجویان در یونان است. این اردوگاه در حالی که حدود ۷۰۰ نفر گنجایش دارد، هم‌اکنون نزدیک به هفت هزار پناهجو را در خود جای داده است.یک نهاد غیردولتی فعال در این اردوگاه در پایگاه اینترنتی خود آورده است که آتش‌سوزی در دو مرحله انجام گرفته؛ نخست محلی در پشت تاسیسات پزشکی اردوگاه صبحگاه دستخوش آتش سوزی شده و سپس ساعاتی بعد هنگام غروب آتش به بسیاری از کانتینرها و چادرها سرایت کرده است.یک منبع پلیس در ساموس همچنین از بروز سومین مورد آتش‌سوزی خبر داده و اعلام کرده که مورد تازه آتش‌سوزی نیز هنگام نزاع میان مهاجران آفریقایی و پناهجویان عرب‌زبان صورت گرفته است.به گفته پلیس، پس از آتش‌سوزی‌های اخیر تنش میان برخی پناهجویان ساکن در اردوگاه با پرتاب سنگ به روی یکدیگر ادامه یافت.گفته می‌شود که در پی وقوع این حوادث مأموران پلیس ضدشورش در اردوگاه مستقر شده و هفت تن نیز در این میان دستگیر شده‌اند.کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان و بسیاری از نهادهای غیردولتی حامی پناهجویان از دولت یونان خواسته‌اند که از ازدحام موجود در اردوگاه‌های پناهجویان بکاهد و برخی از ساکنان کمپ‌ها را به دیگر بخش‌های خاک این کشور و دور از جزایر منتقل کند.دولت یونان به تازگی اعلام کرد، طرح انتقال دو هزار و 300 پناهجو (عمدتا افراد مسن و بیماران) از کمپ‌های جزایر به مناطق غیرجزیره‌ای به دلیل خطرهای ناشی از شیوع ویروس کرونا به تأخیر افتاده است.