روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی سه شنبه 11 آبان ماه سال 1389
نقد وبررسی : سرمقاله روزی نامه ی حکومتی جمهوری "انتخابات آمريكا و آينده دشوار اوباما "
"چه زود فراموش شده است موقع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که برای پیروزی اوباما هورا کشیده می شد ، طوریکه نامه ی تبریک برایش ارسال شد. اما اکنون ابراز خوشحالی برای باخت حزب دمکرات وشکست اوباما شده است؟
چه زود فراموش شده است دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که برای پیروزی اوباما هورا کشیده می شد ، طوریکه پس از رئیس جمهور شدنش در جا نامه ی تبریک برایش ارسال شد . ولی اکنون ابراز خوشحالی برای باخت حزب دمکرات و شکست اوباما شده است؟ بگذریم وقتی انتقاد به اوباما ر ئیس جمهور آمریکا می شود واز شکست حزب دمکرات ها در انتخابات در مجلس نمایندگان و کنگره مقابل جمهوری خواهان سخن گفته می شود . اوباما هم به اردک لنگ تشبیه شده است . زیرا که در صورت شکست حزب دمکرات در انتخابات وی نمی تواند دیگر از حمایت مجلس نمایندگان و کنگره بر خوردار باشد و با مشکل مواجه خواهد شد . معلوم نیست که چرا این شرایط اوباما با رئیس جمهور پاسدار گماشته احمدی نژاد ونقش بازار مکاره ی موسوم به مجلس و شورای نگهبان دست نشانده ی که معادل مجلس کنگره ی آمریکا می باشد و عملکرد این نهادها با دولت و رئیس جمهور پاسدار احمدی نژاد مقایسه نمی شود تا اینکه آنگاه انتقاد کردن به انتخابات آمریکا و موقعیت اوباما معنی و مفهوم داشته با شد؟ در غیر این صورت این چنین نقد کردن ها نوعی نق زدن و عقده نمائی کردن است . به خصوص اینکه در آمریکا هرچه باشد ولی وقیح همکاره ی غیر مسئول و جود ندارد که نه جاه و مقام وی وراثتی و ثابت و تغییر ناپذیر باشد ، بلکه قدرت مطلقه ی استبدادی مداخله گر در همه امور آنهم بدون پاسخگو به هیچ مرجعی باشد. بنابراین این چنین به حساب نقد کردن بر اساس ادعای گزارشگر خبر گزاری دروغ پرداز فارس پاسداران دنباله ی سیاست مورد توجه بودن موضع ضد استکباری یا آمریکائی ولی وقیح در جهان است که ادامه ی اشغال سفارت آمریکا در 13 آبان سال 58 می باشد . بهر حال گفته می شود که رطب خورده کی منع رطب کند ؟ اکنون عجیب است که سرمقاله نویس بدون آنکه اشاره به ضریب نرخ بیکاری در ایران کند که چه میزان می باشد؟ یا اینکه از نوع اتهاماتی که به منتقدان و مخالفان و رقبا در ایران از سوی حاکمان و باندهای مافیائی غالب زده می شود وی سخنی بگوید . ولی با اعتراف کردن به حضور پاسداران در عراق و افغانستان ومشکل و بحران برای آمریکا ایجاد کردن که در حقیقت اثبات روشنگری 400 هزار اسناد ومدارک ویکی لیکس ونقش حاکمان تهران و پاسداران می باشد در این مورد دلایل و عوامل شکست احتمالی باراک اوباما و حزب دمکرات ها در انتخابات امروز ر آمریکا را اینگونه تحلیل و بررسی و فرموله کرده است :
"افزايش نرخ بيكاري به حدود 10 درصد و عدم تحقق وعده‌هاي اوباما در زمينه بهبود اقتصادي مردم، و تداوم شكست سياستهاي واشنگتن در صحنه خارجي، از مهمترين عوامل در رويگرداني مردم آمريكا از اوباما و دمكراتها بوده است. در صحنه خارجي، وخيم‌تر‌شدن اوضاع افغانستان و افزايش تلفات نيروهاي آمريكا و ناتو و همچنين شرايط سردرگم در عراق، از ديگر نقاط منفي كارنامه يك و نيم ساله اوباما مي‌باشد. البته بديهي است كه بخش عمده نابساماني‌هاي گريبانگير اوباما، ميراث سياست‌هاي ماجراجويانه جورج بوش، رئيس‌جمهور سابق آمريكا مي‌باشد ولي اين نمي‌تواند مجوزي باشد براي اينكه جمهوريخواهان، با فرصت‌طلبي، عامل عمده اين مصيبت‌ها و فلاكت‌ها را باراك اوباما و سياستهاي وي معرفي نكنند. جمهوريخواهان، به ويژه جريان محافظه‌كار درون اين حزب، از همان ابتداي كار اوباما كوشيدند با طرح مسائلي از قبيل هويت خانوادگي و اصل و نسب اوباما و ايجاد ترديد در مسيحي‌بودن وي، اوباما را به موضع تدافعي و انفعالي بكشانند. اين جريان اخيراً نيز در پوشش تشكلي موسوم به "تي پارتي" چنين تبليغ مي‌كند كه سياست‌هاي اوباما، كمونيستي - سوسياليستي است و او با اقداماتش، به اصطلاح ارزش‌هاي آمريكا را زير سئوال برده است. اصطلاح "تي پارتي" از واقعه‌اي در تاريخ در سال 1152 هجري شمسي اقتباس شده است كه در جريان آن، مردم آمريكا در اعتراض به وضع مالياتهاي سنگين توسط دولت انگليس، صندوق‌هاي چاي را به دريا ريختند كه اين واقعه، به جرقه‌اي در مسير استقلال اين كشور تبديل شد. در تشكل "تي پارتي" كه اخيراً و از سال 1388 فعال شده است عمدتاً افراد سفيدپوست با ديدگاه‌هاي راست افراطي حضور دارند و اولين اعتراضات گسترده پس از تصويب لوايح اصلاحي اوباما نيز از سوي همين تشكل راه‌اندازي شد. اگرچه اين تشكل اعلام كرده است كه از سياست دوري مي‌كند ولي وجود افرادي همچون "ساراپيلين" نامزد سابق معاونت رياست‌جمهوري آمريكا از حزب جمهوريخواه، به عنوان يكي از گردانندگان اين تشكل، ادعاي غيرسياسي‌بودن اين تشكل را مردود مي‌سازد و وابستگي آن به جمهوريخواهان را تأييد مي‌كند. اوباما كه در تبليغات انتخاباتيش با طرح شعار "تغيير"، وعده ايجاد گشايش عمده در زندگي مردم آمريكا و تصحيح سياست‌هاي غلط خارجي و ترميم وجهه آمريكا در جهان را مي‌داد تاكنون نتوانسته است به هيچ يك از وعده‌هايش جامه عمل بپوشاند. وي نتوانسته اوضاع معيشتي مردم آمريكا را آنطور كه وعده داده بود بهبود ببخشد، ضمن اينكه در سياست خارجي نيز، به دنباله‌روي از سياستهاي جورج بوش پرداخته و كشورش را بيش از گذشته در باتلاق افغانستان و عراق فروبرده است. اكنون يكبار ديگر مردم آمريكا به پاي صندوق راي مي‌روند تا نارضايتي خود را از شرايط حاكم كنوني نشان دهند. انتخاباتي كه بار ديگر دمكراتها با فرصت‌طلبي و بهره‌برداري از نابساماني‌هاي موجود، خيز بلندي را براي تصاحب كرسي‌هاي قدرت برداشته‌اند.
در خاتمه اینکه بر خلاف تصور آنچه سر مقاله نویس فکر می کند که هنوز هم امکان دارد که با سیاست های زد وبند های پشت پرده همچون آزاد کردن گروگان های سفارت آمریکا در تهران می توان بازی کرد و مانور داد که به نفع یک حزب و علیه ی حزب دیگر در آمریکا این سیاست جواب داشته باشد و همچنان می شود آن را دنبال کرد. باید گفت سخت در اشتباه است . زیرا که هم این سیاست لو رفته است . هم اینکه اگر حزب دمکرات و اوباما شکست بخورند . ناشی از سیاست موش و گربه بازی در آوردن مماشات گرایانه شان با حاکمان تهران پیرامون پروژه ی هسته ای و تعامل در عراق می باشد . بنا براین با برنده شدن جمهوری خواهان در این انتخابات فشار برروی اوباما برای چرخش برروی گزینه ی نظامی به جای ادامه ی سیاست مذاکرات هسته ای نخ نما شده با رژیم ضد بشری بیشتر خواهد شد . به ویژه اینکه پس از افشای اسناد و مدارک از سوی ویکی لیکس راه هرگونه توجیه و پنهان کاری مقامات آمریکائی با حاکمان رژیم ضد بشری پیرامون فجایع و جنایات در عراق و افغانستان مسدود شده است . همچنین از سوی دیگر مگر پاسدار گماشته احمدی نژاد همچون سایر دولت مردان و هم قطاران سلف خود هرچه در زمان تبلیغات خیمه شب بازی انتخاباتی گفت و به مردم ایران قول داد بطور دربست وارونه اقدام نکرده است که اکنون اوباما متهم شده است كه در تبليغات انتخاباتي اش با طرح شعار "تغيير"، وعده ايجاد گشايش عمده در زندگي مردم آمريكا و تصحيح سياست‌هاي غلط خارجي و ترميم وجهه آمريكا در جهان را داد ولی نتوانسته است به هيچ يك از وعده‌هايش جامه عمل بپوشاند. بعلاوه باز هم سرمقاله نویس از موضع فراموشکاری شرایط و وضعیت فاجعه بار مردم ایران که آنگونه است که 80% جمعیت کشور در زیر خط فقر اقتصادی بسر می برند . اما وی افزوده که اوباما نتوانسته اوضاع معيشتي مردم آمريكا را آنطور كه وعده داده بود بهبود ببخشد و ادامه داده كه اوباما در سياست خارجي نيز، به دنباله‌روي از سياست هاي جورج بوش پرداخته و كشورش را بيش از گذشته در باتلاق افغانستان و عراق فروبرده است. در نهایت نتیجه گیری کرده است که اكنون يكبار ديگر مردم آمريكا به پاي صندوق راي مي‌روند تا نارضايتي خود را از شرايط حاكم كنوني نشان دهند. البته برای رژیمی که ادعای قدرت بر تر و آزاد ترین کشور جهان دارد . مشخص است که نه ایراد و انتقادی به عملکردش وارد نیست و نه هیچگونه انتقادی را می پذیرد . برای همین هم قلم بر دستانش هم مأموریت دارند از موضوع بر تری طلبی یا فرار به جلو وپاک کردن صورت مسئله به دیگران انتقاد نمایند تا ادعای وارونه بر تری جوئی رژیم ضد بشری را به رخ غرب به خصوص مقامات آمریکائی بکشانند. تا که این چنین ضعف و استیصال مفرط خود را به پوشانند .
هوشنگ بهداد
http://www.jomhourieslami.com/1389/13890811/13890811_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html
روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی سه شنبه 11 آبان ماه سال 1389
انتخابات آمريكا و آينده دشوار اوباما