چند گزیده خبر مربوط به مراسم دفن مهندس سحابی و قتل دخترش هاله سحابی

13 خرداد 90

مطهری: سحابی دلگیر از دنیا رفت

اکنون پاسخ آنانی که مهندس سحابی را با یاران 90 نفره ی ملی مذهبی به زندان انداختند تا که روی مهدس سحابی کم شود که چرا انتقاد به طرح تعدیل اقتصادی کرده بود که موجب پدیده ی شوم إقازاده پروری شد؟ یا اینکه رهبر و مسئولان حامیان دژخیمان لباس شخصی ها و زندان چیست که دختر سحابی هاله را مورد ضرب و شتم خیابانی خود قرار دادند . سپس بازداشت و زندانی اش کردند . عاقبت در مراسم دفن پدرش وی را به قتل رسانیدند چیست؟.

مردی متین بود و پخته سخن می‌گفت. تظاهر و ریا در رفتار و كردار و سخن او دیده نمی‌شد. كم می‌گفت اما گزیده. احترام افراد و خصوصاً روحانیت را حفظ می‌كرد. علی مطهری در یادداشتی كه در روزنامه شرق منتشر شده به اظهارنظر درباره مرحوم عزت‌الله سحابی پرداخته است. مطهری در یادداشت خود نوشته: مرحوم مهندس عزت‌الله سحابی پدرش دكتر یدالله سحابی و مهندس بازرگان و آیت‌الله طالقانی رشد یافته بود و البته نیم‌نگاهی نیز به شهید آیت‌الله مطهری داشت،مردی متین بود و پخته سخن می‌گفت. تظاهر و ریا در رفتار و كردار و سخن او دیده نمی‌شد. كم می‌گفت اما گزیده. احترام افراد و خصوصاً روحانیت را حفظ می‌كرد.او مانند پدرش و مهندس بازرگان به تركیبی از اسلام و دموكراس غربی قایل بود كه نتیجه آن حكومتی است دمكراتیک كه برای اسلام احترام قایل است و مردم در انجام فرایض مذهبی خود آزادند، نه حكومتی كه به دنبال پیاده كردن و اجرای احكام اسلام است.بنابراین شاید اصل ولایت فقیه چندان برای او قابل هضم نبود. به خاطر دارم چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همراه پدرم در منزل دكتر سحابی بودیم. مهندس سحابی نیز حضور داشت. دكتر سحابی در راستای تزی كه داشت مبنی بر اینكه شاه سلطنت كند نه حكومت، پیشنهاد كرد برای شكستن بن‌بستی كه پدید آمده شاه استعفا دهد و ولیعهد به جای او بنشیند و البته فقط سلطنت كند نه حكومت و یک مجلس واقعی مانند دوره مشروطه تشكیل شود. كه مثلا پنج عالم طراز اول نیز در آن حضور داشته باشند كه مصوبات آن را با اسلام تطبیق دهند.شهید مطهری فقط گوش می‌داد و آن طوری كه به خاطر دارم اظهارنظری نكرد، شاید به دلیل كهولت سن دكتر سحابی. اما سحابی پسر نیز هیچ اظهارنظری نكرد ولی من از نگاه او فهمیدم كه چندان با این طرح موافق نیست.در مجموع ما با تیپ نهضت آزادی خوب برخورد نكردیم و هراس بی‌جای از آنها داشتیم، بنابراین كمتر اجازه اظهارنظر به آنها دادیمشاید از این نظر مرحوم مهندس سحابی دلگیر از دنیا رفت و شاید اگر آیت‌الله مطهری كه تاكید فراوان روی آزادی بیان داشت به آن زودی شهید نمی‌شد افرادی مانند مهندس سحابی با رضایت بیشتری از جمهوری اسلامی به جهان ابدی سفر می‌كردند.

مهدی خزعلی : آنان را شبانه دفن می کنند، از ترس اینکه نکند دنیا را روشن کند
بیایید هر کدام طناب داری بیاویزیم تا رعب و وحشت و ترس را به زانو درآوریم

جالب است که مهدی خزعلی تعبیر و تفسیر خمینی شیاد که اویل انقلاب قول حکومت محرومان و پنا بر هنگان و آزادی برای همه را داده بود . همچنین عنتر رهبر لوطی جماران پاسدار گماشته احمد نژاد با حمایت کامل رهبر لووطی جماران و پاسداران کودتا گر مدعی اصول گر ا قول بردن نان بر توی سفره های خالی محرومان با ادعای مبارزه با مفسدان اقتصادی داده بود . اکنون شرایط آنگونه شده است که مفسدان غار تگر عوامفریب دین فروش و جنگ افروز حاکم شده اند و سهم هر ایرانی را یک طنا ب دار نموده اند.

وبلاگ مهدی خزعلی : آنروز که اشباه الرجال، وکیل الدوله ها فریاد " اعدام باید گردد" در خانه مردم سر دادند، در خیابان طناب دار آویخته بر آینه ماشین و نوار سبز بسته به فرمان توجه مرا به خود جلب کرد، او می خواست بگوید، من فرمان در راه سبز دارم و سر بر دار! در این راه طناب دار، بزرگترین سلاح و آخرین همراه من است، او با نصب طناب دار در مقابل خویش می گوید: ما گر ز سر بریده می ترسیدیم ، در محفل عاشقان نمی رقصیدیم.امروز می بینم که همه باید طناب داری همراه داشته باشیم و مدعیان " النصر بالرعب " را خلع سلاح کنیم، عزت و هاله ترس را سر بریدند و خوش سماعی در جمع عاشقان بپا کردند، اینک از مردگان سربردار ما می هراسند، آنان را شبانه در دل خاک می کنند، از هاله می ترسند، نکند دنیا را روشن کند، آنان که ذلت ما را می خواهند، از عزت می هراسند، ما آرزو داریم که سر بردار بمیریم، ما طناب دار خویش همراه داریم و این شمایید که از مرگ ما بیم دارید، من سلاحی مرگبار تر از طناب دار خویش برای استبداد نمی شناسم، من رقص کنان و نغمه خوان به پای چوبه دار خواهم رفت، من اگر بر دار شوم، این استبداد است که گور خویش کنده است، از چه می ترسم، از این که بر فراز دار رسوایی ظالم را فریاد کنم؟ هرگز، این دیکتاتورها هستند که باید از پیکر بی جان من بر فراز دار بترسند و خواب راحت نداشته باشند.بیایید هر کدام طناب داری بیاویزیم تا رعب و وحشت و ترس را به زانو درآوریم.90/3/12 مهدی خزعلی

مراسم هفتم شهادت هاله سحابی در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران

صد البته می بایست که این تجمع اعتراضی با فریاد بلند اعتراضی بر گذار شود . زیرا که خون سایر آزادی خواهان و مخالفان ومنتقدان شرایط تحمیل شده ی کنونی رنگین تر از خون هاله ی سحانی و سایر زندانیان سیاسی و عادی اعدام شده یا در صف انتظار اعدام نمی باشد که بدلیل سکوت وعدم واکنش اعتراضی 32 سال است که چنین شرایط وحشیانه و بربر منشانه ی قرون وسطایی ادامه داشته باشد بنابراین می بایست با گسترده تر کردن موج اعتراضات و ادامه ی مبارزه به این شرایط خفقان وتبعیض آمیز ضد اسانی در ایران ادامه یابد تا که برای همیشه پایان داده شود
جــرس: در واکنش به ممانعت ماموران حکومتی با برگزاری مراسم بزرگداشت مهندس عزت الله سحابی و مرحوم دختر وی (هاله)، گروهی از فعالان دانشجویی تهران، با تشکیل ستادی تحت عنوان «ستاد برگزاری بزرگداشت هفتمین روز شهادت هاله سحابی»، از شهروندان خواسته اند که سه شنبه هفته آینده هفدهم خرداد ماه، روبروی دفتر سازمان ملل دست به تجمع بزنند.به گزارش جرس، در بیانیه این ستاد آمده است :" با توجه به جلوگیری حکومت از برگزاری آیین بزرگداشت پدر میرحسین موسوی در مساجد و رفتارهای مشابهی چون تهاجم به تشییع زنده یاد سحابی، این تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل متحد برگزار می شود تا شاید صدای استغاثه ما به گوش جهان برسد."بر مبنای اعلام این ستاد، ساعت تجمع از پنج تا هفت عصر روز سه شنبه هفدهم خرداد ماه خواهد بود.دفتر سازمان ملل در تهران در خیابان پاسداران ، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، بلوار شهرزاد واقع شده است.گفتنی است نیروهای امنیتی، روز پنجشنبه از برگزاری بزرگداشت مرحوم مهندس سحابی و همچنین هاله دختر وی جلوگیری کردند و جمعیت سوگواری را که قصد شرکت در مراسم داشتند، پراکنده ساختند.شاهدان عینی گفته اند که نیروهای انتظامی و امنیتی و لباس شخصی ها، با مسدود کردن راههای منتهی به مسجد حجت بن الحسن واقع در خیابان سهروردی تهران، از تردد در این مبادی و ورود به مراسم جلوگیری کردند.همچنین نیروهای لباس شخصی به جمعیت پراکنده ی مردم که در اطراف خیابانهای منتهی به مسجد جمع شده بودند، حمله کردند و اقدام به ضرب و شتم و بازداشت سوگواران و علاقمندان مرحوم سحابی کردند

تجمع خانواده های بازداشت شدگان مراسم تشییع سحابی در مقابل زندان اوین

آیا به جای ایجاد طرح اشتغال کامل قل داده شده ینگونه مردم را سر کار گذاشتن و اعضای خانواده های زندانیان سیاسی را این چنین سر گردان و حیران و علاف در جلوی قتلگاه مشهور و بد نام زندان مشغول نمودن نشان از چیست و چه پیامی را منتقل می کند؟ آیا این ترفند ضد انسانی نشان از قدرت حاکمان ضد بشر ایران می باشد و یا نه نمود ضعف آشکار قدرت و وحشت شان از قیام مردم ناراضی برای تغییر رژیم فاشیستی مذهبی تزروریستی کودتایی حاکم بر ایران است؟

جــرس: در حالیکه برخی شاهدان و حضار در مراسم تشییع و خاکسپاری مهندس عزت الله سحابی، از بازداشت حدود دوازده نفر از مردم توسط نیروهای امنیتی خبر داده بودند، به گزارش منابع خبری، شامگاه روز چهارشنبه و چندین ساعت بعد از مراسم، تعداد زیادی از مردم که فرزندان و بستگان آنها در جریان مراسم بازداشت یا ناپدید شده بودند، در مقابل زندان اوین تجمع کردند.بنا به گزارش های رسیده به جرس، یکی از شاهدان در این زمینه خاطرنشان کرد "شامگاه چهارشنبه به زندان اوین نیز سر زدیم ... حوالی ساعت هشت تا نه شب بود و همان زمان جمعیت قابل توجهی آنجا تجمع کرده بودند."گزارش واصله به جرس همچنین حاکیست "برآورد ما این که میزان دستگیری ها قابل توجه تر ازتعداد دوازده نفری باشد، که اعلام شده و بازداشت ها بیشتر در مورد افراد گمنام بوده و همین دلیل انتشار آنها با وقفه مواجه شده است."این گزارش می افزاید با توجه به اظهارات برخی خانواده ها و شاهدین، بیشتر بازداشت شدگان مراسم روز چهارشنبه (تشییع و خاکسپاری مهندس سحابی و همچنین تشییع و تدفین هاله، دختر وی) از جوانان تشکیل شده اند.گزارش خبرنگار جرس از شامگاه چهارشنبه (مراسم تدفین مرحوم هاله سحابی) نیز حاکی از آن بود که ماموران لباس شخصی برخی از حضار را از جمعیت جدا کرده و به محل های نامعلومی منتقل می کردند.

برهم زدن مراسم امروز بزرگداشت مهندس سحابی

آخر رژیم ضد بشری نامشروع کودایی که از تجمع برگزاری مراسم سوگواری بیش از زند ه بودن جان باختگان ترس و وحشت دارد . چگونه وقیحانه می تواند ادعای قدرت و مردمی بودن کند؟!

میزان: نیروهای امنیتی از برگزاری بزرگداشت مهندس سحابی جلوگیری کردند.شاهدان عینی در گفتگو با «میزان خبر» گفتند نیروهای انتظامی با مسدود کردن راههای منتهی به مسجد حجت بن الحسن واقع در خیابان سهروردی از تردد در این مراسم جلوگیری کردند.همچنین نیروهای لباس شخصی به جمعیت پراکنده ی مردم که در اطراف خیابانهای منتهی به مسجد جمع شده بودند، حمله کردند و اقدام به ضرب و شتم و بازداشت سوگواران و علاقمندان مهندس سحابی کردند.گفتنی است مهندس عزت الله سحابی دو روز پیش از این و بعد از طی یک دوره بیماری درگذشتند و دختر ایشان هاله سحابی نیز در جریان حمله نیروی انتظامی به تشییع کنندگان مهندس سحابی درگذشت.اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.برهم زدن مراسم بزرگداشت مهندس سحابی/اخبار تکمیلی از بازداشتها و ضرب و شتم شهروندانمیزان: نیروهای امنیتی از برگزاری بزرگداشت مهندس سحابی جلوگیری کردند.شاهدان عینی در گفتگو با «میزان خبر» گفتند نیروهای انتظامی با مسدود کردن راههای منتهی به مسجد حجت بن الحسن واقع در خیابان سهروردی از تردد در این مسیر جلوگیری کردند.همچنین نیروهای لباس شخصی به جمعیت پراکنده ی شهروندانی که در اطراف خیابانهای منتهی به مسجد جمع شده بودند، حمله کردند و اقدام به ضرب و شتم و بازداشت سوگواران و علاقمندان مهندس سحابی کردند.گفتنی است مهندس عزت الله سحابی دو روز پیش از این و بعد از طی یک دوره بیماری درگذشتند و دختر ایشان هاله سحابی نیز در جریان حمله نیروی انتظامی به تشییع کنندگان مهندس سحابی درگذشت.اخبار تکمیلی:به گزارش خبرنگار میزان خبر، عروس مهندس عزت الله سحابی، سعید مدنی و تعدادی دیگر از فعالان سیاسی در مراسم امروز بازداشت شدند.همچنین امین احمدیان، همسر بهاره هدایت دانشجوی زندانی، و تعدادی دیگر از دانشجویان از جمله کسانی هستند که بازداشت شده و تا این لحظه آزاد نشده اند.خبرنگار میزان خبر از ضرب و شتم وحشیانه مادران صلح و مادران عزادار که جلوی مسجد فریاد «یا زهرا» سر داده بودند خبر داده است.خبرنگار میزان افزود نیروهای لباس شخصی، شهروندانی که برای شرکت در مراسم به مسجد حجت بن الحسن آمده بودند را به شدت و وحشیانه مضروب می کردند.