فیلم پزشکیان: نمی‌شود برای امام حسین اشک بریزیم اما در جامعه شاهد ظلم باشیم

فیلم  پزشکیان: نمی‌شود برای امام حسین (ع) اشک بریزیم اما در جامعه شاهد ظلم باشیم۵-تیر-۱۴۰۵ 

پزشکیان برای پاک کردن صورت مسأله عملکردانکارناپذیری که ۴۷ است رژیم عوامفریب  دین فروش وفاسد وجنگ افروز،اسلام  وعاشورا وحسین و...را ابزارتبلیغاتی اهداف جنگ افروزی وسرکوب وسانسور وجنایت وخیانت وغارتگری وتبعیض و ظلم وبیداد...خودکرده است.درمقابل پزشکیان  برای انحراف اذهان وتبرئه کردن خودگفته است  نمی‌شود برای امام حسین  اشک بریزیم اما در جامعه شاهد ظلم باشیم!!


مسعود پزشکیان رئیس جمهور گفت: «نمی‌شود برای امام حسین (ع) اشک بریزیم اما در جامعه شاهد ظلم، بی‌عدالتی، فقر و گرسنگی باشیم و نسبت به این مسائل بی‌تفاوت بمانیم. باید عدالت، حق‌ طلبی و عمل به کتاب خدا را در رفتار و عملکرد خود نشان دهیم، نه اینکه تنها به بیان و سخن گفتن بسنده کنیم. کشور امام حسینی باید کشوری برخوردار از عزت و سربلندی باشد؛ کشوری که در آن هیچ ایرانی و هیچ رهروی از راه امام حسین(ع) گرفتار فقر، گرسنگی و بی‌ عدالتی نباشد.» اظهارات پزشکیان را می‌بینید و می‌شنوید.

جزئیات زلزله در ونزوئلا/ شمار مفقودان زلزله به ۱۱ هزار نفر رسید

جزئیات زلزله در ونزوئلا/ شمار مفقودان زلزله به ۱۱ هزار نفر رسید ۵-تیر-۱۴۰۵

آمارواقعی زلزله نزوئلابیش ازرقم اعلام شده شمارآمار۱۱هزارنفرمفقودان خواهدرسید.

زلزله‌های شدید ونزوئلا هزاران خانواده را چشم‌انتظار خبری از عزیزانشان گذاشته است.به گزارش تابناک به نقل از برنا؛ این روز‌ها برای مردم ونزوئلا بسیار هولناک و اضطراب‌آور است. مردم وئزوئلا به دلیل بلاتکلیفی و ناآگاهی از سرنوشت عزیزانشان دچار شوک و آسیب روحی شده‌اند.به گزارش فرارو به نقل از الجزیره، دو زلزله قدرتمند ۷.۲ و ۷.۵ ریشتری شامگاه چهارشنبه ونزوئلا را لرزاند. تاکنون ۱۶۴ کشته، نزدیک به هزار زخمی و بیش از ۱۱ هزار مفقود گزارش شده‌اند. دولت وضعیت اضطراری اعلام کرده و امدادگران در حال جست‌وجوی بازماندگان زیر آوار هستند.یک نفر از فروریختن ساختمان‌ها و ایجاد شکافی بزرگ در جاده‌ها خبر داد. این زلزله‌ها در تعطیلات آخر هفته طولانی در ونزوئلا رخ داد؛ زمانی که بسیاری از مردم در خانه‌های خود حضور داشتند.عملیات جست‌و‌جو و نجات در پایتخت، یعنی کاراکاس، همچنان ادامه دارد. یکی از گروه‌های مخالف دولت لینکی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و از مردم خواسته تعداد بستگان مفقودشده خود را گزارش کنند. بر اساس این گزارش‌ها، تاکنون شمار افراد مفقودشده به حدود ۱۱ هزار نفر رسیده است.البته باید توجه داشت که این آمار تنها شامل افرادی می‌شود که به اینترنت دسترسی داشته‌اند و توانسته‌اند مفقود شدن بستگان خود را به مسئولان یا نهاد‌های مربوطه در ونزوئلا اطلاع دهند. بنابراین، احتمال دارد تعداد واقعی مفقودشدگان بیش از این رقم باشد. پیشنهاد کمک به ونزوئلا توسط ایران-اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، مراتب تسلیت ایران را به ونزوئلا ابلاغ کرده است. او همچنین ضمن ابراز «همبستگی با دولت و مردم ونزوئلا»، «آمادگی ایران را برای ارائه هرگونه کمک مورد نیاز در عملیات امداد و نجات» اعلام کرد.

اگر ایران به عربستان حمله کند پاکستان وارد جنگ با تهران می‌شود؟

 در مقاله‌ای مطرح شد

اگر ایران به عربستان حمله کند پاکستان وارد جنگ با تهران می‌شود؟۵-تیر-۱۴۰۵

پیمان دفاعی عربستان سعودی و پاکستان با وقوع جنگ با ایران به آزمایش گذاشته شده است، چرا که پاکستان در تلاش است تا وضعیت شکننده‌ٔ موجود را در همسایگی خود حفظ کند.به گزارش سرویس بین الملل تابناک، موسسه کشور‌های عربی خلیح فارس در مقاله‌ای به بررسی پیمان دفاعی پاکستان و عربستان پرداخته که در ادامه آمده است.لازم به ذکر است انتشار مقالات خارجی به معنای تایید محتوای آن از سوی تابناک نیست.جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، پاکستان را در موقعیتی به‌ویژه دشوار قرار داده است. هنگامی که اسلام‌آباد در سپتامبر ۲۰۲۵ (شهریور ۱۴۰۴)، تنها چند روز پس از حمله به قطر توسط اسرائیل، یک پیمان دفاعی راهبردی متقابل با عربستان سعودی امضا کرد، این پیمان پاسخی به برتری نظامی اسرائیل و درک فروپاشی تضمین‌های امنیتی آمریکا تلقی شد.همچنین این گمانه‌زنی وجود داشت که عربستان سعودی احتمالاً می‌تواند از چتر هسته‌ای پاکستان بهره‌مند شود، هرچند این موضوع تأیید نشده است. هر دو طرف عمداً ابهام راهبردی را در مورد نقشی که نیرو‌های مسلح پاکستان و زرادخانه هسته‌ای آن می‌توانند در یک وضعیت اضطراری نظامی ایفا کنند، حفظ کرده‌اند.این توافق زمانی به آزمایش گذاشته شد که ایران در ۲۸ فوریه (۹ اسفند) پرتاب موشک و پهپاد به سوی عربستان سعودی را آغاز کرد و این پرسش را مطرح ساخت که چرا بند دفاع متقابل پیمان فعال نشد. در عوض، پاکستان مسیر دیپلماتیک را برگزید و در کنار مصر، ترکیه و عربستان سعودی برای میانجی‌گری بین واشنگتن و تهران همکاری کرد. در تفکر پاکستان، همراهی آشکار با عربستان سعودی، روابط نزدیک، اما گاه متشنج پاکستان با ایران را پیچیده‌تر می‌کرد. در عین حال، پاکستان به شدت به سرمایه‌گذاری‌های خارجی وابسته است و عربستان سعودی نقش محوری در حمایت از اقتصاد این کشور ایفا کرده است.حفظ تعادل در همسایگی-محاسبه اسلام‌آباد ریشه در وضعیت شکننده‌ٔ ژئوپلیتیکی در همسایگی فوری خود داشته است. برای پاکستان، ایران همسایه‌ای مهم است که روابط اقتصادی نزدیکی با آن دارد. ایران همچنین یک قدرت انرژی مهم، یک تمدن‌دولت با ریشه‌های عمیق تاریخی، و بازیگر کلیدی در خاورمیانه و جنوب آسیا محسوب می‌شود. در واقع، برای پاکستان، جنگ جایگاه ایران را ارتقا داده و تاب‌آوری این نظام را تحت فشار مداوم تحریم‌های اقتصادی غرب، تنش‌های داخلی اجتماعی و انزوای دیپلماتیک به نمایش گذاشته است.پاکستان همچنین دارای مرزی نزدیک به ۶۰۰ مایل با ایران است که در سال‌های اخیر تنش‌هایی در آن بروز کرده است. در سال ۲۰۲۴، حملات فرامرزی نگرانی‌هایی را در مورد تشدید نظامی گسترده‌تر بین دو کشور ایجاد کرد.با این حال، پاکستان از رویارویی با ایران هراس دارد، زیرا نزدیک به یک‌پنجم جمعیت پاکستان شیعه هستند و بسیاری از آنها با ایران همدردی می‌کنند. این موضوع در روز‌های اولیه جنگ با ایران مشهود بود، زمانی که معترضان به کنسولگری آمریکا در کراچی یورش بردند، که بخشی از مجموعه اعتراضات سراسری بود که ۲۲ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت.پاکستان با بی‌ثباتی گسترده‌تری در همسایگی خود دست و پنجه نرم می‌کند. از ماه فوریه (بهمن)، پاکستان کارزاری نظامی علیه افغانستان به راه انداخته است؛ و از زمان تشدید شدید نظامی بر سر کشمیر در مه ۲۰۲۵ (اردیبهشت ۱۴۰۴)، اوضاع با رقیب خود، هند، همچنان شکننده باقی مانده است.در اوایل درگیری آمریکا با ایران، هم‌زمان با گفت‌و‌گو‌ها درباره تغییر رژیم، پاکستان همچنین نگران فروپاشی ایران بود و بیم داشت که این امر وضعیت شکنندهٔ ژئوپلیتیکی موجود در منطقه را بر هم بزند. پیامد‌های داخلی، مانند بحران پناهجویان، فشار‌های اقتصادی، و افزایش تنش‌های اجتماعی در امتداد مرز ایران و پاکستان، نگرانی‌های دیگری را ایجاد می‌کرد.راهبرد پوشش ریسک (Hedging)-پیمان نظامی پاکستان با عربستان سعودی مبادلاتی (تراکنشی) است و به احتمال زیاد همین‌گونه باقی خواهد ماند. نه عربستان سعودی و نه پاکستان مایل نیستند با توجه به طیف متنوع تهدیداتی که هر یک با آن رو‌به‌رو هستند، به طور کامل وارد صحنه‌های درگیری یکدیگر شوند. کمک‌های متقابل مرحله‌ای و محدود خواهد بود. برای مثال، در ماه آوریل (فروردین)، پاکستان جنگنده‌هایی را به عربستان سعودی اعزام کرد – بیش از یک ماه پس از شروع جنگ با ایران. یک ماه بعد، پاکستان ۸۰۰۰ نیروی دیگر را به همراه جنگنده‌ها و یک سامانه دفاع هوایی به عربستان اعزام کرد. در همین حال، ریاض به‌ویژه مشتاق نبود که در درگیری اخیر پاکستان با افغانستان به این کشور کمک نظامی کند و بعید است که در صورت بروز دور دیگری از درگیری با هند، چنین کاری انجام دهد.تعهد کامل به عربستان سعودی در برابر ایران، مجال مانور پاکستان را محدود می‌کرد؛ بنابراین پاکستان ترجیح می‌دهد که پیمان دفاعی به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند، که لزوماً مستلزم آن نیست که اسلام‌آباد به یاری نظامی عربستان بشتابد و سیاست خارجی چندجهته خود را به خطر اندازد. برای پاکستان، این توافق ابزاری برای شکل‌دهی به رفتار بازیگران بالقوه متخاصم است.حتی با دیدگاه مبادلاتی پاکستان نسبت به پیمان دفاعی، عربستان سعودی همچنان انتظار دارد از حمایت محدود ارتش قدرتمند پاکستان بهره‌مند شود. عربستان سعودی با چارچوب‌بندی این پیمان به عنوان یک چتر هسته‌ای، سود بیشتری از آن می‌برد. این توافق همچنین به ریاض کمک می‌کند تا نشان دهد که گزینه‌های دیگری فراتر از تعهدات امنیتی مبهم ارائه شده توسط ایالات متحده دارد.جای تعجب نیست که پاکستان به میانجی‌گری دیپلماتیک فعال روی آورده است، که منعکس‌کننده یک راهبرد به دقت تنظیم‌شده از پوشش ریسک، نشانه‌دهی نظامی محدود، و ابهام نظامی عمدی است.اسلام‌آباد در تلاش است تا دو الزام متضاد را آشتی دهد: هم‌راستایی عمیق امنیتی و اقتصادی خود با عربستان سعودی و روابط تاریخی نزدیک با ایران. پاکستان عمداً تلاش می‌کند تا آسیب‌پذیری ژئوپلیتیکی خود را به اهرم دیپلماتیک تبدیل کند و ارتباط بین‌المللی خود را افزایش دهد و در عین حال احتمال تشدید تنشی را که آن را به هم‌راستایی کامل با عربستان سعودی وادار کند، کاهش دهد.با این حال، پایداری این رویکرد ژئوپلیتیکی به سه شرط بستگی دارد: اینکه درگیری نظامی محدود باقی بماند، مشارکت‌های نظامی پاکستان تدافعی باشد نه تهاجمی، و اینکه هم ایران و هم عربستان سعودی موقعیت دوگانه اسلام‌آباد را تحمل کنند. اگر هر یک از این شرایط فرو بریزد – به‌ویژه اگر ایران حملات به زیرساخت‌های عربستان را تشدید کند، یا اگر ریاض به طور رسمی تعهدات دفاع جمعی را فراخواند – راهبرد موازنه‌گری پاکستان به سرعت می‌تواند غیرقابل دفاع شود. واقعیت در حال تحول – اینکه ایران از این مناقشه در موقعیتی قوی‌تر و با اعتمادبه‌نفس‌تر از نظر ژئواستراتژیک بیرون می‌آید، ظاهراً با درجه‌ای از کنترل بر ترافیک دریایی از طریق تنگه هرمز – همچنین می‌تواند راهبرد پوشش ریسک به دقت تنظیم‌شده پاکستان بین این دو قدرت منطقه‌ای را بر هم بزند. فرضیات پیش از ۲۸ فوریه که به ایجاد تعادل برای راهبرد پاکستان کمک کردند، ممکن است در ماه‌های آینده نیاز به بازنگری اساسی داشته باشند، زیرا ایران آسیب‌دیده، اما احیاشونده، شروع به اعمال فشار برای کسب مزیت منطقه‌ای می‌کند.

۲فیلم |بارش‌های سیل‌آسای تابستانی در بشاگرد و طغیان رودخانه «بنشک» بندرعباس

 ۲فیلم |بارش‌های سیل‌آسای تابستانی در بشاگرد و طغیان رودخانه «بنشک» و سرریز شدن سد جگین۵-تیر-۱۴۰۵



بندرعباس - ایرنا - بارش‌های شدید و سیل‌آسای ناشی از فعالیت سامانه‌های تابستانی در شرق هرمزگان، موجب طغیان رودخانه فصلی «بنشک» در بخش گوهران و سرریز شدن سد جگین شاگرد شد. به گزارشرخبرنگار ایرنا، تداوم بارش‌ها و سیلاب‌ها که در پی رگبارهای موسمی رخ داده، ضمن آبگیری کامل سد بزرگ جگین و رودخانه‌های فصلی ، موجب جاری شدن رواناب‌ها در مسیل‌های این شهرستان کوهستانی شده است.شهرستان بشاگرد با ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت، در فاصله ۲۶۰ کیلومتری بندرعباس واقع شده و به عنوان یکی از کانون‌های اصلی بارش در هرمزگان شناخته می‌شود.این شهرستان که در مرز مشترک میان استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان محصور است، دارای ۲ شهر (گوهران و سردشت) و سه بخش (مرکزی، گوهران و گافر و پارمون)، است.

اسراییل: ۶ عضو حزب الله را هدف قرار دادیم

ادعای رژیم صهیونیستی: ۶ عضو حزب الله را هدف قرار دادیم ۵-تیر-۱۴۰۵

 پاسداراسماعیل قاآنی فرمانده سپاه تروریست قدس باتأکیداینکه اسراییل بایدلبنان راترک کندواین موضع ازسوی شیخ نعیم  قاسم رهبرحزب الله لبنان تکرارگردیدموجب بهانه واکنشی موردهدف قراردادن ۶ عضوحزب الله لبنان وکشته شدن شان شد..

تهران-ایرنا-ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که ۶ عضو حزب الله را در جنوب لبنان هدف قرار داده و به شهادت رسانده است.به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد ۵ عضو حزب‌الله در شهرک زوطر شرقی و پس از نزدیک شدن به نیروهای اسرائیلی هدف قرار گرفتند.ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شده که نیروی هوایی این رژیم، یک عضو حزب‌الله را که به ادعای رژیم تل آویو «تهدیدی برای نیروهای اسرائیلی در ارتفاعات علی‌الطاهر در جنوب لبنان بود» کشته است.حملات رژیم صهیونیستی به لبنان درحالی صورت می‌گیرد که آتش بس در لبنان، بخشی از یادداشت تفاهم امضا شده میان ایران و آمریکاست، اما رژیم صهیونیستی همچنان به نقض این آتش بس ادامه می دهد.رژیم اسرائیل از دوم مارس (۱۱ اسفند ۴۰۴)، حمله گسترده‌ای را علیه لبنان آغاز کرده که علاوه بر کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان لبنانی، بیش از یک میلیون نفر هم آواره شده اند.رژیم صهیونیستی مناطقی را در جنوب لبنان اشغال کرده است که برخی از این مناطق برای دهه‌ها و برخی دیگر از زمان جنگ قبلی بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تحت اشغال نیروهای این رژیم بود.وزارت بهداشت لبنان نیز اعلام کرده که تعداد شهدای تجاوز رژیم اسرائیل به لبنان از دوم مارس (۱۱ اسفند ۱۴۰۴) به چهار هزار و ۲۱۱ تن و تعداد زخمی ها به ۱۲ هزار و ۱۷۳ تن رسیده است.

زمین‌لرزه ۳.۸ ریشتری خراسان شمالی را لرزاند

 زمین‌لرزه ۳.۸ ریشتری خراسان شمالی را لرزاند ۵-تیر-۱۴۰۵

بجنورد- زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر صبح پنجشنبه حوالی سنخواست در خراسان شمالی را لرزاند؛ این زمین‌لرزه در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داد.به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر ساعت ۹ و ۵۸ دقیقه و ۳۳ ثانیه صبح پنجشنبه چهارم تیر ۱۴۰۵، حوالی سنخواست در خراسان شمالی را لرزاند.این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی ۵۶.۸۲ و عرض جغرافیایی ۳۷.۱۳ و در عمق هشت کیلومتری زمین به وقوع پیوست.بر اساس گزارش منتشر شده، کانون این زمین‌لرزه در چهار کیلومتری سنخواست، ۲۴ کیلومتری شوقان و ۴۱ کیلومتری قاضی قرار داشته است.تاکنون گزارشی از خسارات احتمالی این زمین‌لرزه منتشر نشده است.

زلزله ۳.۷ ریشتری مورموری ایلام را لرزاند

 زلزله ۳.۷ ریشتری مورموری ایلام را لرزاند ۵-تیر-۱۴۰۵

ایلام - زلزله ۳.۷ ریشتری مورموری در جنوب ایلام را لرزاند.به گزارش خبرنگار مهر، زلزله ۳.۷ ریشتری ساعت یک بامداد امروز مورموری در جنوب ایلام را لرزاند.این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت شده است.

نتانیاهو، ترامپ را درباره لبنان متقاعد کرده است

 ادعای روزنامه عبری: نتانیاهو، ترامپ را درباره لبنان متقاعد کرده است ۵-تیر-۱۴۰۵

یک روزنامه عبری زبان مدعی شد نتانیاهو، ترامپ را متقاعد کرده تا ارتش اشغالگر از جنوب لبنان عقب‌نشینی نکند.به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت به نقل از یک مسئول صهیونیست مدعی شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی موفق شده ترامپ را راضی به عدم عقب نشینی اشغالگران از جنوب لبنان کند.همچنین وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفته است: ما هرگز از کمربند امنیتی در لبنان(مناطق جنوبی) عقب نشینی نخواهیم کرد حتی اگر ترامپ یا هر مسئول آمریکایی دیگر این را از ما بخواهد.از سوی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است: نیروهای ما در لبنان، سوریه و غزه بدون محدودیت زمانی باقی خواهند ماند. اگر از سوی ایران به دلیل حمله به لبنان هدف قرار بگیریم به این کشور حمله خواهیم کرد.

نتانیاهو: ارتش اسرائیل در لبنان آزادی عمل دارد؛ عقب‌نشینی نمی‌کنیم!

 نتانیاهو: ارتش اسرائیل در لبنان آزادی عمل دارد؛ عقب‌نشینی نمی‌کنیم! ۵-تیر-۱۴۰۵

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مطرح کردن تهدیدات نخ‌نما علیه ایران مدعی شد که این رژیم از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهد کرد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، بنیامین نتانیاهو در سخنان امروز خود بدون اشاره به شکست اسرائیل در برابر ایران مدعی شد: ما در اوج یک جنگ منطقه ای ادامه دار، قرار داریم. ما قواعد بازی را در منطقه عوض کرده و سد ترس را شکسته و قدرتمان را اثبات کردیم!وی اضافه کرد: ما در یک جنگ چند وجهی در منطقه قرار داریم و همان طور که وعده داده بودیم در حال تغییر دادن چهره خاورمیانه هستیم. ما همچنان در قبال ایران مأموریتی داریم که باید انجام دهیم. کنترل بیش از ۶۰ درصد مساحت نوار غزه را به دست می گیریم و امنیت را به اطراف نوار غزه بازگرداندیم.نتانیاهو درباره لبنان نیز مدعی شد: هرگز از جنوب لبنان عقب نشینی نخواهیم کرد و این مسئله تا هر زمان که نیاز باشد ادامه پیدا می کند. به ارتش دستور دادم که در لبنان آزادی عمل داشته باشد تا بتواند تهدیدات را خنثی کند. جایی برای ضعیفان در منطقه وجود ندارد و اسرائیل در سال های آتی قدرتمندتر خواهد بود.این در حالی است که تحلیلگران و رسانه های رژیم صهیونیستی بارها به شکست این رژیم در برابر ایران و محقق نشدن وعده های نتانیاهو از جنگ افروزی علیه کشورمان اعتراف کرده اند.

ملونی: ایتالیا به هیچ وجه در جنگ علیه ایران شرکت نداشته است

 ملونی: ایتالیا به هیچ وجه در جنگ علیه ایران شرکت نداشته است ۵-تیر-۱۴۰۵

بعد از وزیر خارجه ایتالیا نخست وزیر این کشور نیز امروز بر عدم مشارکت ایتالیا در جنگ علیه ایران تاکید کرد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا تاکید کرد: ما مطلقا در جنگ علیه ایران مشارکت نکرده ایم و تنها حمایت های فنی و لوجستیکی ارائه داده ایم.آنتونیو تایانی وزیر امور خارجه ایتالیا نیز عصر امروز پنجشنبه با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان به صورت تلفنی گفتگو کرد.وزیر خارجه ایتالیا در این گفتگوی تلفنی، اظهارات اخیر دبیرکل ناتو درباره استفاده ایالات متحده از پایگاه‌های نظامی ایتالیا در عملیات نظامی علیه ایران را قاطعانه رد کرد.تایانی همچنین با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه استفاده‌ای از پایگاه‌های نظامی این کشور برای حمله به ایران صورت نگرفته و چنین اقدامی نیز در آینده انجام نخواهد شد، تصریح کرد که هواپیماهای آمریکایی برای بمباران ایران از خاک ایتالیا به پرواز درنیامده‌اند و دولت ایتالیا هرگز مجوزی برای انجام چنین عملیاتی صادر نکرده است.

هشدار پاسدارقاآنی به صهیونیست‌ها؛ باید سراسر لبنان را ترک کنید

هشدار پاسدارقاآنی به صهیونیست‌ها؛ باید سراسر لبنان را ترک کنید ۵-تیر-۱۴۰۴

هدف ازتهدیدهای پوشالی-تبلیغاتی پاسداراسماعیل قاآنی فرمانده سپاه تروریست قدس مقابل اسراییل فراهم نمودن خوراک تبلیغاتی برای شیخ قاسم نعیم رهبرحزب الله لبنان است تامشابه آن رابازتولیدوتکرارکند.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با هشدار به صهیونیست‌ها گفت: باید سراسر لبنان را ترک کنید؛ چرا که این سرزمین، میدان ایستادگی و مقاومت است، نه جولانگاه اشغالگران.به گزارش خبرگزاری مهر، سردار اسماعیل قاآنی با انتشار پیامی در صفحه مجازی خود خطاب به صهیونیست‌ها هشدار داد: صهیونیست‌ها بدانند؛ آنانی که با شما یزیدیان،با روحیه عاشورایی و ایمان حسینی ایستاده‌ وجنگیده اند، همان باور جاودانه را در جان دارند که: کلُّ یومٍ عاشورا و کلُّ أرضٍ کربلا.سردار قاآنی بیان کرد: شما صهیونیست‌ها باید سراسر لبنان را ترک کنید؛ چرا که این سرزمین، میدان ایستادگی و مقاومت است، نه جولانگاه اشغالگران.وی افزود: صهیونیست‌ها اگر امروز با اختیار خود عقب‌نشینی نکنند، فردا با خواری و شکست ناگزیر به فرار خواهند شد.وی گفت: سال ۲۰۰۰ میلادی و وصیت تاریخی شهید سید حسن نصرالله در بنت جبیل را از یاد نبرید؛ آن وعده هنوز زنده است و تردیدی نیست که، بار دیگر همان صحنه تکرار خواهد شد.نفیسه عبدالهی

حماس: اشغالگران نسل‌کشی در غزه را با محاصره و کشتار ادامه می‌دهند

حماس: اشغالگران نسل‌کشی در غزه را با محاصره و کشتار ادامه می‌دهند۵-تیر-۱۴۰۵

سرنوشت شوم کنونی حماس   وغزه مگرجزاین است که  رهبران حماس برای رقابت باساف  به رژیم تروریست وجنگ افروزولایت فقیه نزدیک شدندوهمکاری باسپاه تروریست قدس وهمسویی باحزب الله لبنان را آغازکردندتابه عنوان گروه های نیابتی رژیم تروریست وجنگ افروزولایت فقیه وتحریک سپاه تروریست قدس بااسراییل مقابله کنند؟

جنبش حماس اعلام کرد مردم غزه همچنان در سایه تداوم جنگ، محاصره و حملات رژیم صهیونیستی با فاجعه‌ای انسانی و بی‌سابقه روبه‌رو هستند.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جنبش حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد آنچه امروز در غزه جریان دارد، از گسترش گرسنگی و فقر گرفته تا فروپاشی نظام سلامت، تخریب شبکه‌های آب و فاضلاب، وخامت اوضاع زیست‌ محیطی و معیشتی، توقف روند آموزش و افزایش رنج کودکان، زنان و سالمندان، نشان می‌دهد اشغالگران همچنان از گرسنگی، محروم‌سازی و تخریب هدفمند به‌ عنوان ابزارهایی برای ادامه تجاوز علیه بیش از دو میلیون فلسطینی استفاده می‌کنند.در این بیانیه آمده است با وجود تلاش نهادهای انسانی و امدادی، حجم کمک‌هایی که وارد نوار غزه می‌شود همچنان محدود و کمتر از حداقل نیازهای واقعی مردم است؛ آن هم در شرایطی که رژیم صهیونیستی برای ورود و توزیع کمک‌ها محدودیت ایجاد می‌کند و همه مؤلفه‌های زندگی را هدف قرار می‌دهد.حماس تاکید کرد ورود محدود کمک‌ها هرگز جایگزین توقف تجاوز و رفع کامل محاصره نیست، زیرا ریشه اصلی فاجعه، اشغالگری و سیاست‌های جنایتکارانه آن است، نه ضعف فعالیت‌های امدادی و انسانی.این جنبش، رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا را مسئول کامل تشدید این فاجعه انسانی دانست و هرگونه تلاش برای اخلال در روند امدادرسانی، برهم زدن امنیت اجتماعی و خدمت به دستورکارهای اشغالگران را محکوم کرد.حماس از کشورهای عربی و اسلامی، سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی خواست مسئولیت‌های قانونی و انسانی خود را بر عهده گرفته و برای توقف فوری جنگ نسل‌کشی، رفع کامل محاصره، بازگشایی همه گذرگاه‌ها، تضمین ورود آزاد و امن کمک‌های انسانی و آغاز فوری بازسازی غزه اقدام کنند.این جنبش تاکید کرد نجات نوار غزه تنها با موضع‌گیری و صدور بیانیه محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند اقدامات عملی برای پایان دادن به تجاوز و محاصره و فراهم کردن امکان زندگی آزادانه و با کرامت برای ملت فلسطین در سرزمین خود است.

بیانیه خصمانه آمریکا و کشورهای عربی: باید با تهدیدات ایران مقابله کرد!

 بیانیه خصمانه آمریکا و کشورهای عربی: باید با تهدیدات ایران مقابله کرد!۵-تیر-۱۴۰۵

آمریکا به همراه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با صدور یک بیانیه مشترک بدون اشاره به تجاوز نظامی واشنگتن و تل آویو علیه کشورمان مواضع ضد ایرانی اتخاذ کردند.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با برگزاری یک نشست و صدور بیانیه ای مشترک اعلام کردند: ما از یادداشت تفاهم امضا شده میان ایران و آمریکا استقبال می کنیم و بر اهمیت نقش میانجی گری پاکستان و قطر تاکید داریم.در این بیانیه با اتخاذ موضع ضد ایرانی آمده است: باید از حرکت رو به جلو روند مذاکرات با هدف پایان دادن به اقدامات خصمانه و ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای محافظت کرد. تحقق صلح در منطقه نیازمند مقابله با تهدیدات ایران از جمله موشک ها، پهپادها و حمایت های این کشور از نیروهای نیابتی خود است. ما بر اهمیت بازگشایی تنگه هرمز و آزادی حرکت کشتی ها بدون هیچ محدودیتی به عنوان پایه اصلی امنیت منطقه و جهان تاکید داریم.در ادامه این بیانیه تصریح شده است: هر سرمایه گذاری و تجارت در قبال ایران مشروط به پایبندی این کشور به یادداشت تفاهم و توافقنامه نهایی است. ما بر پایبندی خود بر حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی لبنان تاکید داریم و از مذاکرات اسرائیل و ایران با نظارت آمریکا استقبال می کنیم. این روند نباید به درگیری های دیگر گره بخورد. حاکمیت در لبنان جز با کنار گذاشتن قدرت نظامی گروه های غیر دولتی محقق نخواهد شد. حملات گروه های وابسته به ایران در عراق علیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را محکوم می کنیم. ما با اعمال تعرفه یا عوارض در تنگه هرمز یا هر تلاشی برای به دست گرفتن کنترل آن مخالف هستیم.

فیلم توقیف نفتکش روسیه توسط فرانسه

 فیلم توقیف نفتکش روسیه توسط فرانسه4-تیر-1405


رئیس جمهور فرانسه از توقیف یک نفتکش دیگر روسیه در نزدیکی سواحل سیسیل خبر داد.

پزشکیان:می‌شود جان را داد اما آزادگی را نه

پزشکیان:می‌شود جان را داد اما آزادگی را نه4-تیر-1404

درشرایطی که 47 سال است که بدون وقفه رژیم قاتل وآزادی کش هرروزآزادیخواهان را سرکوب وکشتارو وبردارکشانیده واعدام کرده است.درمقابل پزشکیان رئیس جمهوردکوری بدون توجه  به شرایط بسیارخفقانی وامنیتی تحمیل شده مدعی شده است می تواندجان را داداماآزادگی رانه؟!

رئیس‌جمهور گفت:امام حسین(ع) به ما آموخت در برابر ظلم، وسوسه قدرت و منفعت‌طلبی بایستیم؛ می‌شود جان را داد، اما آزادگی را نه.به گزارش ایلنا، معسود پزشکیان در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:أمّا بعد؛ دنیا چنان است که گویی هرگز نبوده و آخرت چنان که گویی همواره بوده است.امام حسین(ع) به ما آموخت در برابر ظلم، وسوسه قدرت و منفعت‌طلبی بایستیم؛ می‌شود جان را داد، اما آزادگی را نه؛ می‌توان تنها ماند، اما حقیقت را رها نکرد. نه ظلم کنیم، نه ظلم بپذیریم و نه مقابلش سکوت کنیم.

محاصره نیروهای حزب‌الله در «شهر زیرزمینی» در جنوب لبنان

 ارتش اسرائیل مدعی شد:

محاصره نیروهای حزب‌الله در «شهر زیرزمینی» در جنوب لبنان4-تیر-1405

ارتش اسرائیل مدعی شده است ده‌ها نفر از نیروهای حزب‌الله را در یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تونلی و استحکامات زیرزمینی این جنبش در جنوب لبنان محاصره کرده است.به گزارش ایلنا، نگاه‌ها در روزهای اخیر به ارتفاعات راهبردی «علی‌الطاهر» در جنوب لبنان دوخته شده است؛ جایی که ارتش اسرائیل مدعی است ده‌ها نفر از نیروهای حزب‌الله در یک مجموعه گسترده از تونل‌ها و استحکامات زیرزمینی تحت محاصره قرار گرفته‌اند.بر اساس گزارشی که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» منتشر کرده، هزاران نظامی اسرائیلی یکی از بزرگ‌ترین مراکز زیرزمینی منتسب به حزب‌الله را در منطقه علی‌الطاهر، واقع در نزدیکی شهرک «کفر تبنیت»، در محاصره گرفته‌اند.ارتش اسرائیل مدعی است نیروهای حاضر در این مجموعه با ادامه محاصره، با کمبود آب و مواد غذایی روبه‌رو شده‌اند و امکان خروج از منطقه یا دسترسی به این مرکز به‌شدت محدود شده است.به نوشته نیویورک تایمز، شدت درگیری‌های روزهای اخیر در اطراف این ارتفاعات، نشان‌دهنده اهمیت بالای این منطقه برای حزب‌الله است؛ منطقه‌ای که گفته می‌شود یکی از مراکز مهم فرماندهی و هدایت عملیات این جنبش در جنوب لبنان به شمار می‌رود.این گزارش همچنین مدعی است مجموعه زیرزمینی مذکور شامل مقرهایی وابسته به یگان «بدر» حزب‌الله بوده و شبکه تونل‌های آن طی بیش از دو دهه با بهره‌گیری از تجربه و حمایت ایران توسعه یافته است.ارتفاعات علی‌الطاهر به دلیل اشراف بر بخش وسیعی از جنوب لبنان، از جمله شهر النبطیه، از اهمیت ویژه نظامی و اطلاعاتی برخوردار است و به گفته منابع اسرائیلی، نقش مهمی در حفاظت از نیروها، تسلیحات و مراکز فرماندهی حزب‌الله ایفا می‌کند.با این حال، اسرائیل مدعی است همین ویژگی اکنون به چالشی برای نیروهای مستقر در این مجموعه تبدیل شده و ده‌ها نفر از آنها در پی محاصره کامل منطقه، در داخل شبکه تونل‌ها گرفتار شده‌اند. همزمان حملات و بمباران‌های ارتش اسرائیل علیه ورودی‌ها و زیرساخت‌های اطراف این مجموعه ادامه دارد.نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های اسرائیلی می‌نویسد تل‌آویو کنترل این مرکز را صرفا یک دستاورد میدانی نمی‌داند، بلکه آن را ضربه‌ای راهبردی به ساختار نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان ارزیابی می‌کند.در این گزارش همچنین آمده است که ارتش اسرائیل احتمال می‌دهد در صورت ادامه محاصره و کاهش منابع تدارکاتی، بخشی از نیروهای حاضر در این مجموعه تسلیم شوند؛ هرچند برخی دیگر همچنان امیدوارند تحولات سیاسی یا توافقات احتمالی منطقه‌ای، پیش از تعیین تکلیف نهایی این نبرد، به توقف درگیری‌ها منجر شود.نیویورک تایمز در پایان، وضعیت کنونی را با برخی موارد مشابه در جنگ غزه مقایسه کرده و مدعی شده است که شماری از نیروهای حماس نیز در ماه‌های گذشته پس از محاصره در شبکه‌های تونلی، با شرایط مشابهی روبه‌رو شده بودند.

حادثه انفجار گاز در آمل پنج مصدوم برجا گذاشت

 حادثه انفجار گاز در آمل پنج مصدوم برجا گذاشت4-تیر-1405

اورژانس مازندران اعلام کرد که حادثه انفجار گاز در منطقه پلور آمل پنج نفر مصدوم برجا گذاشت.به گزارش ایلنا از روابط عمومی اورژانس مازندران، با توجه به نزدیکی مسیر دسترسی، نیروهای اورژانس و هلال احمر مصدومان را به بیمارستان سوم شعبان دماوند منتقل کردند تا اقدامات درمانی اولیه برای آنان انجام شود.مصدومان پس از پذیرش در این مرکز درمانی تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند، اما به دلیل شدت سوختگی و جراحات وارده، ادامه روند درمان آنها در مرکز تخصصی سوختگی تهران ضروری تشخیص داده شد.بر اساس گزارش‌های دریافتی، هر پنج مصدوم به این مرکز درمانی اعزام شده‌اند و دو نفر از آنان در وضعیت جسمی نامساعد قرار دارند. اقدامات درمانی برای تثبیت شرایط مصدومان همچنان ادامه دارد.در فروردین ماه امسال هم بخشدار وقت چمستان اعلام کرده بود که انفجار گاز خانگی در این بخش شهرستان نور خطه غربی مازندران سبب تخریب پنج بنای مسکونی، خسارت به ۲ دستگاه خودرو و مصدوم شدن یک نفر شد.قنبرعلی دادشپور افزود: این حادثه ساعاتی پیش در روستای "خطیب کلا " از توابع این بخش رخ داد و برابر گزارش ها علت وقوع آن نشتی گاز در یکی از واحدهای مسکونی بوده است.وی اظهار کرد: امدادگران هلال احمر و کادر فوریت های پزشکی هم به محل این حادثه حاضر شدند و این حادثه تلفات جانی نداشت و فقط یک نفر به صورت جزیی مصدوم شد.

قیمت نفت برنت به ۷۲ دلار رسید

قیمت نفت برنت به ۷۲ دلار رسید4-تیر-1405

باکاهش ادامه دارقیمت نفت که بیش از30 درصداست.می توان گفت که ترامپ به یکی ازاهداف مهم خوددرتفاهم بارژیم تروریست وجنگ افروزولایت فقیه رسیده است.

تهران- ایرنا- قیمت نفت خام برنت برای نخستین بار از زمان آغاز تهاجم به ایران به ۷۲دلار در هر بشکه رسید.به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از یورونیوز، قیمت نفت خام برنت روز چهارشنبه با ادامه با کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک در بازار انرژی، برای نخستین بار از زمان آغاز تهاجم آمریکا به ایران در ۲۸ فوریه (۹ اسفند) به ۷۲ دلار در هر بشکه رسید.این شاخص بین‌المللی از ظهر چهارشنبه برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری‌ها به زیر ۷۵ دلار سقوط کرد.به گفته تحلیلگران، افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به دلیل رشد تردد نفتکش‌ها در تنگه هرمز و پیشرفت در مذاکرات صلح میان آمریکا و ایران، از عوامل اصلی کاهش قیمت‌ها بوده است.همزمان، عبور و مرور کشتی‌ها از تنگه هرمز به تدریج در حال افزایش و از سرگرفته شدن است اما هنوز به سطح پیش از جنگ نرسیده است.پیش از آغاز درگیری‌ها، روزانه بین ۱۲۵ تا ۱۴۰ کشتی از این آبراه عبور می‌کردند که شامل انتقال حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی، معادل یک‌چهارم تجارت دریایی نفت جهان، بود.آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرد صادرات نفت امارات متحده عربی در اوایل ژوئن به حدود ۸۵ درصد سطح پیش از جنگ بازگشته و از ۱.۹ میلیون بشکه در روز در ماه مارس به حدود ۴.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد معامله‌گران به‌طور فزاینده احتمال بازگشت کامل‌تر صادرات نفت ایران به بازار را در پی معافیت موقت تحریمی و پیشرفت روند صلح در محاسبات خود لحاظ می‌کنند؛ موضوعی که علاوه بر بهبود تردد نفتکش‌ها، به افت بیشتر قیمت نفت دامن زده است.قیمت نفت از اوج دوران جنگ که حدود ۱۱۸ دلار در هر بشکه بود، اکنون نزدیک به ۴۰ درصد کاهش یافته است.نفت خام آمریکا نیز تا بعدازظهر چهارشنبه به ۷۰.۳۶ دلار در هر بشکه رسید؛ در حالی که پیش از آغاز جنگ حدود ۶۷ دلار معامله می‌شد.در بازارهای دیگر، قیمت طلا نیز برای نخستین بار از نوامبر ۲۰۲۵ (آذر ۱۴۰۴) به زیر چهار هزار دلار در هر اونس سقوط کرد.تقویت ارزش دلار و افزایش انتظارات درباره بالا رفتن نرخ بهره آمریکا، از عوامل اصلی کاهش تقاضا برای این فلز گرانبها عنوان شده است.

هشدار اژه‌ای به وحدت‌شکنان

 هشدار اژه‌ای به وحدت‌شکنان4-تیر-1405

هشداری که آخونددژخیم اژه ای به وحدت شکنان داده است. تاکتیکی - تبلیغاتی وبرای رفع مسئولیت وانکارکردن عدم همآهنگی خود بااینان می باشد.چون وی مشابه موضع مجتبی خامنه ای ناپیدا محورتفاهم باآمریکا موضع گیری ن کرده است.زیراگفته بنده علی‌الاصول، نظر دیگری داشتم ولی از باب تعهّدی که رئیس‌جمهور  به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیّت ملّی از طرف خود و سایر اعضا در پاسداشت حقوق ملّت  و جبهه مقاومت به بنده دادند و تصریح به قبول مسئولیت آن نمودند، اجازه‌ی آن را صادر نمودم.».اما پس از صدور پیام مجتبی خامنه ای رمال  شاهد بودیم که برخی از افراد و چهره‌ای سیاسی با تندروی اظهارات وحدت شکنانه‌ای را علیه دولت و تیم مذاکره کننده مطرح کردند که هرگزموردپیگردقرانگرفته اند.چون برای ماستمالی کردن دژخیم اژه ای فقط گفته  است متأسفانه گاهی برخی افراد که اشاره به نام ونشان شان نشده که کیستند، بی‌توجهی می‌کنند و سخنانی بر زبان می‌رانند که دشمن را خیالاتی می‌کند و دشمن در توهم وجود اختلاف و انشقاق در داخل کشور فرومی‌رود؟!

در روزهای اخیر به دنبال اظهارات وحدت شکنانه برخی افراد پس از تلاش دولت برای تأمین منافع ملت از طریق دیپلماسی و صدور پیام رهبر انقلاب درباره تفاهم‌نامه با آمریکا، رئیس قوه قضائیه هشدار داد، برخی افراد با بی توجهی سخنانی بر زبان می رانند که دشمن را خیالاتی می کند.به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛ پس از حصول تفاهم‌نامه اسلام‌آباد، رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی تاکید کردند: «همانگونه که مطلع شُدید، تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس‌جمهوران ایران و آمریکا امضا شد. در مسیر رسیدن به این مرحله، مسئولین امر، از سر دلسوزی و با حُسن نظر، تلاش‌های زیادی را به‌عمل آوردند و البته این رئیس‌جمهور آمریکا بود که از روی استیصال، از انواع اهرم‌ها برای این امر استفاده می‌کرد.بنده علی‌الاصول، نظر دیگری داشتم ولی از باب تعهّدی که رئیس‌جمهور محترم به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیّت ملّی از طرف خود و سایر اعضا در پاسداشت حقوق ملّت ایران و جبهه مقاومت به بنده دادند و تصریح به قبول مسئولیت آن نمودند، اجازه‌ی آن را صادر نمودم.».اما پس از صدور پیام رهبر معظم انقلاب، شاهد بودیم که برخی از افراد و چهره‌ای سیاسی با تندروی اظهارات وحدت شکنانه‌ای را علیه دولت و تیم مذاکره کننده مطرح کردند.تا اینکه حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به مناسبت آغاز هفته این قوه تاکید کرد که «مذاکره به هیچ‌وجه به معنای تسلیم در برابر آمریکا نیست؛ اما متأسفانه گاهی برخی افراد، بی‌توجهی می‌کنند و سخنانی بر زبان می‌رانند که دشمن را خیالاتی می‌کند و دشمن در توهم وجود اختلاف و انشقاق در داخل کشور فرومی‌رود.»رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگر از سخنان خود هشدار داد که «دشمن و اذناب او، از اتحاد و انسجام ملت ایران، کلافه شده‌اند و درصدد مخدوش کردن این وحدت مقدس هستند. باید بسیار مراقب باشیم که خدای‌ناکرده در مسیر دلخواه دشمن حرکت نکنیم. گاهی برخی افراد از روی غفلت حرف‌هایی می‌زنند که بدون‌تردید این حرف‌ها دشمن را خوشحال می‌کند و مورد سوء‌استفاده او قرار می‌گیرد.»به نظر می‌رسد مخاطب قاضی القضات برخی از چهره‌های نامدار سیاسی و صاحبان تریبونی است که در چند روز گذشته با بی توجهی به شرایط خطیر کشور خواه یا ناخواه با سخنان خود در زمین دشمن بازی کرده‌اند.جواد لاریجانی، از چهره‌های سیاسی کشور، در تاریخ ۲۹ خرداد در گفت وگویی در برنامه جریان بیان کرد که «جنگ و صلح از جمله موضوعاتی است که در چارچوب اختیارات قانونی رهبری است و دولت باید در این زمینه از رهنمود‌های رهبر انقلاب بهره بگیرد و بر اساس آن، چارچوب‌ها و نقشه عملیاتی لازم برای خاتمه جنگ را طراحی و اجرا کند.»لاریجانی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت که «مسیر صحیح آن است که در ساختار قانونی کشور، ابتدا دیدگاه‌ها و رهنمود‌های رهبری دریافت شود و سپس بر مبنای آن، برنامه‌ها و نقشه‌های عملیاتی تدوین و ارائه شود.»این مقام سیاسی در ادامه مدعی شد «اینکه ابتدا نقشه عملیاتی مستقلی تهیه شود و سپس در شرایطی که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن ملاحظاتی دارد، بر اجرای آن اصرار شود یا رفتار‌هایی نظیر لجبازی، قهر یا ترک مسئولیت صورت گیرد، این شیوه با مسیر قانونی و سازوکار‌های تعریف‌شده همخوانی ندارد.»حجت الاسلام محمود نبویان، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در کفت وگویی تلویزیونی که به دلیل افشای اسناد محرمانه و اظهارات خلاف واقع قطع شد، مدعی شده بود که «در تفاهم‌نامه ایران و آمریکا شروط رهبری نادیده گرفته شده است.»نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهاراتش با استناد به یادداشتی سه صفحه‌ای مدعی شد که «رهبر معظم انقلاب با این تفاهم نامه مخالف است»این اظهارات خلاف واقع نماینده مجلس منجر به عدم پخش ادامه این گفت‌و‌گو و همچنین سازمان صدا و سیما با صدور بیانیه‌ای از پذیرش استعفای مدیر کل مربوطه خبر داد.منوچهر متکی، وزیر پیشین امورخارجه و نماینده مجلس نیز در اظهاراتی در ۲۶ خرداد، تیم دیپلمات‌های ایران را به ذوق زدگی از توافق متهم کرد و مدعی شد که «کشور چوب ذوق زدگی و شتاب زدگی را در مذاکرات برجام خورده است؛ لذا عجله پنهانی که در ۴۸ ساعت گذشته در کشور به راه افتاده است توجیهی ندارد. در دوره مذاکرات برجام به یکی از مذاکره‌کنندگان گفتم اگر آمریکا به تعهداتی که می‌گوید یا امضا می‌کند عمل نکند چه باید کرد؟ پاسخ این بود خیلی برای امریکا بد می‌شود؛ چنین کاری نخواهد کرد. الان می‌پرسم اگر مذاکره کننده ما بدنبال ویتکاف بگردد و او بدستور ترامپ راه ندهد اقدام متقابل ما چیست؟ دوستان عزیز؛ اسب چموش مذاکره با امریکا را لگام بزنید.»انتظار می‌رود، باتوجه به هشدار رئیس دستگاه عدلیه و شرایط خطیری که کشور در آن قرار گرفته است، چهره‌های سیاسی و صاحبان تریبون بیش از گذشته به مولفه وحدت ملی توجه داشته و با کلام خود از پشت تریبون‌های رسمی، پاس گل به دشمن ندهند.

روبیو: خواهان توافق با ایران هستیم

 روبیو: خواهان توافق با ایران هستیم4-تیر-1405

نشست مشترک وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا در منامه آغاز شد.به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛ مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا در جریان نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در منامه گفت: ما خواهان توافق با ایران هستیم، اما نه توافق به هر قیمتی.وی در اظهاراتی مداخله‌جویان ادعا کرد: کنترل تنگه هرمز توسط هیچ کشوری را نمی‌پذیریم. همیشه برای صلحی پایدار و واقعی تلاش می‌کنیم که امنیت و رفاه آمریکا یا متحدانش را تضعیف نکند.وزیر خارجه آمریکا افزود: می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هر تصمیمی در چارچوب توافق با ایران، منافع متحدان ما را در نظر می‌گیرد.


شکایت ۳ قاضی دیوان کیفری بین‌المللی از ترامپ

 شکایت ۳ قاضی دیوان کیفری بین‌المللی از ترامپ4-تیر-1405

سه قاضی شاکی در دادخواست خود تأکید کرده‌اند که این تحریم‌ها با هدف «مجازات آنان به دلیل تصمیم‌های قضایی پیشین و وادار کردن آنها به ترجیح دادن منافع شخصی بر رسیدگی به پرونده‌ها بر اساس قانون و واقعیت‌ها» اعمال شده است.سه قاضی دیوان کیفری بین‌المللی که از سوی دولت آمریکا تحریم شده‌اند، با طرح شکایتی علیه رئیس‌جمهور آمریکا و شماری از مقام‌های ارشد این کشور، اعلام کردند این تحریم‌ها غیرقانونی است و با هدف اعمال فشار بر استقلال قضایی دیوان وضع شده است.به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سه قاضی دیوان کیفری بین‌المللی با ثبت شکایتی در دادگاهی در نیویورک علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و چند تن از مقام‌های ارشد دولت این کشور، خواستار لغو تحریم‌هایی شدند که واشنگتن علیه آنها اعمال کرده است.بر اساس این دادخواست، کیمبرلی پروست از کانادا، سولومی بالونگی بوسا از اوگاندا و رینه آدلاید سوفی آلاپینی-گانسو از بنین اعلام کرده‌اند که این تحریم‌ها با هدف اعمال فشار فراقضایی بر قضات دیوان کیفری بین‌المللی وضع شده است.به نوشته این دادخواست، دولت ترامپ تاکنون دست‌کم ۱۱ مقام دیوان کیفری بین‌المللی، از جمله دادستان ارشد این نهاد، را هدف تحریم‌هایی شامل ممنوعیت سفر و مسدودسازی دارایی‌ها قرار داده است. در این شکایت آمده است که بسیاری از این اقدامات در واکنش مستقیم به تحقیقات دیوان درباره رژیم صهیونیستی، متحد اصلی آمریکا، انجام شده است؛ دیوانی که در سال ۲۰۲۴ برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به اتهام ارتکاب جنایات جنگی حکم بازداشت صادر کرد.به گزارش نشریه فرانسوی «لوموند»، سه قاضی شاکی در دادخواست خود تأکید کرده‌اند که این تحریم‌ها با هدف «مجازات آنان به دلیل تصمیم‌های قضایی پیشین و وادار کردن آنها به ترجیح دادن منافع شخصی بر رسیدگی به پرونده‌ها بر اساس قانون و واقعیت‌ها» اعمال شده است.در این دادخواست ۶۶ صفحه‌ای همچنین آمده است که این تحریم‌ها عملاً به «حکم اعدام مالی» شباهت دارد، زیرا قضات تحریم‌شده امکان استفاده از کارت‌های اعتباری، دسترسی به خدمات بانکی و استفاده از سکوهای اینترنتی مانند آمازون و گوگل را از دست داده‌اند.در متن شکایت آمده است: «اعمال چنین تحریم‌های سختگیرانه‌ای علیه قضات بین‌المللی بی‌سابقه است» و از دادگاه خواسته شده این تحریم‌ها لغو شوند.به گزارش لوموند، علاوه بر ترامپ، در این دادخواست نام مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، اسکات بسنت، وزیر خزانه‌داری آمریکا، تاد بلانش، سرپرست دادستان کل آمریکا و بردلی اسمیت، مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا نیز به عنوان طرف‌های دعوی ذکر شده است.در گزارش نشریه فرانسوی آمده است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و روسیه از جمله دولت‌هایی هستند که دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسند.دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ به عنوان دادگاهی برای رسیدگی به جنایت‌هایی تأسیس شد که نظام‌های قضایی ملی قادر به پیگیری آنها نیستند.در ادامه گزارش یادآوری شده است که دولت ترامپ در دوره نخست ریاست‌جمهوری خود نیز برای جلوگیری از تحقیقات دیوان درباره اتهام‌های مطرح‌شده در خصوص جنگ تحت رهبری آمریکا در افغانستان، دادستان ارشد وقت دیوان را تحریم کرده بود.این گزارش می‌افزاید که دولت جو بایدن پس از روی کار آمدن، آن تحریم‌ها را لغو کرد و در برخی موضوعات، به‌ویژه پرونده اوکراین، به دنبال همکاری محدود با دیوان کیفری بین‌المللی بود.

بحران آب در تهران؛ آیا جیره‌بندی آب شروع شده؟

 بحران آب در تهران؛ آیا جیره‌بندی آب شروع شده؟4-تیر-1405

با وجود بارش‌های اخیر، سد‌های تهران همچنان با کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعبی مواجه‌اند؛ آمار‌های جدید نشان می‌دهد در حالی که سد طالقان بیشترین حجم آب را دارد، سد ماملو با ۱۵ درصد پرشدگی در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گرفته است. بنا بر اعلام مسئولان اگرچه بارندگی‌های امسال ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت، اما به دلیل کاهش ۳۴ درصدی بارش‌ها در مقایسه با میانگین بلندمدت، همچنان کمبود جدی در ذخایر آبی وجود دارد.به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛ به گفته سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در حال حاضر حدود یک‌سوم ظرفیت ذخایر آبی تهران تکمیل نشده و با کسری حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم و آثار پنج سال خشکسالی پیاپی، موجب فشار جدی بر سفره‌های زیرزمینی شده است.بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران از وضعیت سد‌های تهران، سد ماملو کمترین و سد طالقان بیشترین حجم آب را دارد که در مجموع این شرایط بیانگر وضعیت نامناسب سد‌های تهران و لزوم مدیریت مصرف آب توسط شهروندان است.طبق آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، تا تاریخ ۳۰ خردادماه، موجودی مخزن سد امیرکبیر به ۱۵۶ میلیون مترمکعب رسیده که بیانگر ۸۷ درصد پرشدگی این سد است که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۱۰ درصد تغییر داشته است.موجودی مخزن سد لار نیز ۸۹ میلیون مترمکعب ثبت شده و پرشدگی این سد به ۹ درصد رسیده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۵ درصد تغییر داشته است.همچنین آمار منتشر شده گویای آن است که موجودی مخزن سد لتیان ۶۸ میلیون متر مکعب است که نشان دهنده پرشدگی ۹۰ درصد است که میزان تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد است.از سوی دیگر موجودی مخزن سد ماملو در مقایسه با چهار سد دیگر تهران همچنان نامناسب است به گونه‌ای که موجود محزن این سد ۳۸ میلیون متر مکعب بوده که پرشدگی آن به ۱۵ درصد رسیده و میزان تغییرات آن نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد اعلام شده است.در این میان، وضعیت سد طالقان نسبت به سایر سد‌های تأمین‌کننده آب تهران اندکی بهتر گزارش شده به طوری که موجودی مخزن این سد ۲۳۳ میلیون مترمکعب بوده و پرشدگی آن به ۵۶ درصد رسیده، اما نسبت به سال گذشته، کاهش ۵ درصدی حجم مخزن را نشان می‌دهد.

مرگ ۳ تبعه خارجی در ساحل نوشهر +جزییات

 مرگ ۳ تبعه خارجی در ساحل نوشهر +جزییات4-تیر-1405

سه تبعه افغان که در یکی از محدوده‌های ممنوعه ساحلی نوشهر و در شرایط نامساعد و طوفانی دریا اقدام به شنا کرده بودند، دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند. سه تبعه افغان که در یکی از محدوده‌های ممنوعه ساحلی نوشهر و در شرایط نامساعد و طوفانی دریا اقدام به شنا کرده بودند، دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند؛ این در حالی است که هشدارهای مرتبط با خطر شنا در این مناطق از سوی مسئولان بارها اعلام شده بود.به گزارش تابناک به نقل از ایرنا نوشت: در این پیوند رییس هیات نجات غریق نوشهر روز پنجشنبه گفت که روز گذشته دستکم ۱۵ تبعه افغان در محدوده ساحلی ممنوعه شنا شرق نوشهر بدون توجه به مواج و طوفانی بودن دریا وارد آب های ساحلی شدند که متاسفانه سه نفرشان غرق شدند.مجتبی شمس افزود: این حادثه حوالی ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه روز گذشته در محدوده ساحلی فراشکلا و بنجکول، در منطقه ممنوعه شنا رخ داد.وی اظهار کرد: با حضور به‌موقع ناجیان غریق و کمک مردم، از مجموع این افراد غرق شده یک نفرشان همچنان ناپدید است و تلاش ها برای یافتن او همچنان ادامه دارد.رییس هیات نجات غریق نوشهر با اشاره به سن افراد حادثه‌دیده گفت: این افراد در سنین ۱۲، ۱۴ و ۲۵ سال بودند.شمس با تأکید بر اینکه پیش از وقوع حادثه نسبت به شرایط نامساعد جوی و طوفانی بودن دریا هشدارهای لازم از سوی هواشناسی و مدیریت بحران استانداری صادر شده بود، افزود: با وجود ممنوعیت فعالیت‌های دریایی در این شرایط، متأسفانه بی‌توجهی به هشدارها موجب بروز این حادثه تلخ شد.وی ادامه داد: در حال حاضر از مجموع بیش از ۶۰ کیلومتر نوار ساحلی نوشهر، ۱۵۹ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده است.رییس هیات نجات غریق نوشهر همچنین گفت: در فصل شنا، دست‌کم ۱۱۰ ناجی غریق در سواحل این شهرستان به ارائه خدمات و تأمین ایمنی مسافران و شناگران مشغول هستند.وی یادآور شد: فصل شنا در سواحل ۱۶ شهر ساحلی مازندران معمولاً از خردادماه آغاز شده و تا پایان شهریور و گاهی اوایل مهرماه ادامه دارد.

پیام غافلگیرکننده ترامپ پس از زلزله ونزوئلا

 پیام غافلگیرکننده ترامپ پس از زلزله ونزوئلا4-تیر-1405

 رئیس‌جمهور آمریکا در پی وقوع دو زمین‌لرزه 7.2 و 7.5ریشتری در ونزوئلا اعلام کرد که واشنگتن آماده ارائه هرگونه کمک به این کشور است و دستورات لازم را به نهادهای مرتبط صادر کرده است.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که واشنگتن پس از وقوع دو زمین‌لرزه پیاپی به بزرگی 7.2 و 7.5 ریشتر در ونزوئلا، آماده ارائه هرگونه کمک به این کشور است.به گزارش تابناک؛ ترامپ در این پیام نوشت: مردم شگفت‌انگیز ونزوئلا دقایقی پیش هدف دو زلزله بزرگ قرار گرفتند؛ هر دو بسیار شدید بودند و تلفات گسترده و ویرانگری بر جای گذاشتند.وی با تاکید بر آمادگی آمریکا برای کمک‌رسانی افزود که تمامی دستورات لازم را به نهادهای ذی‌ربط صادر کرده است.رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اظهار داشت: در کنار دوستان جدید و فوق‌العاده خود خواهیم بود. گزارش‌های اولیه اصلاً امیدوارکننده نیست.بر اساس اعلام مرکز زمین‌شناسی آمریکا (USGS)، دو زمین‌لرزه به بزرگی 7.5 و 7.2 ریشتر با فاصله 39 ثانیه در ونزوئلا رخ داده است.این مرکز اعلام کرد زمین‌لرزه 7.5 ریشتری در 23 کیلومتری جنوب‌شرقی شهر یوماره و زمین‌لرزه 7.2 ریشتری در 24 کیلومتری شمال‌شرقی شهر سن فلیپه در ایالت یاراکوی به وقوع پیوسته است.همچنین عمق این زمین‌لرزه‌ها به‌ترتیب 10 و 21.9 کیلومتر گزارش شده است.

هشدار جدی نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز!

 هشدار جدی نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز!4-تیر-1405

این هشداردادن های تبلیغاتی نیروی دریایی سپاه تروریست وجنگ افروزپیرامون اعلام مسیری جدید برای تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز بدون اطلاع و هماهنگی با رژیم تروریست وجنگ افروزولایت فقیه  از طرف برخی مراجع درظاهرمخالفت کردن باتفاهم باآمریکاست.درحالی که هدف این قدرت نمایی پوشالی مصرف داخلی دارد.

نیروی دریایی سپاه اخطار داده: هماهنگی با نیروی دریایی سپاه برای عبور از تنگه هرمز الزامی است.به گزارش تابناک؛ اطلاعیه و اخطاریه نیروی دریایی سپاه در پی اعلام مسیری جدید برای تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز بدون اطلاع و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران از طرف برخی مراجع به شرح زیر است:بسم الله الرحمن الرحیم-ساعاتی قبل بدون اطلاع و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران از طرف برخی مراجع مسیر جدیدی برای تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز اعلام شده که این مسیر غیر قابل قبول و کاملاً خطرناک است.به اطلاع همه می رساند تنها مسیر مجاز برای عبور از تنگه هرمز همان مسیر های اعلام شده از طرف جمهوری اسلامی ایران می باشد، تردد شناورها در خارج از این مسیرها بسیار خطرناک و ممنوع بوده و اخطار می‌دهیم از هرگونه تردد در خارج از مسیر های ابلاغی جدا خودداری نمایید.هماهنگی با نیروی دریایی سپاه برای عبور از تنگه هرمز از طریق کانال ۱۶ الزامی است و با شناورهای متخلف برخورد خواهد شد.نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی