تصاویر جنگل شمال ایران گذشته و حال و چشم انداز بایر وکویرشدن آن



تصاویر جنگل شمال ایران گذشته و  حال و چشم انداز آیندهنزدیک زمین  بایر وکویرشدن آن! 2 آبان-91
عجیب است که خسارات وآسیب وارده به جنگل های شمال کشور پس از تاخت وتاز های اسکندر واعراب و چنگیز خان مغول و تیمور لنگ گودکانی ومحمود افغان و روس ها وانگلیسی و....  در شمال وجنوب و شرق و غرب ایران به اندازه ای نبوده است که در این 33 سال گذشته مورد تهاجم و یورش حاکمان ایران واقع شده است . زیرا که برپایی جشن آتش جنگل سوزان و تبدیل به ذغال  یا تخریب کردن شان برای الوار و  چتر جاده سازی بوده است . در صورتی که  هدف قطع درختان  جنگل ها و تبدیل به زمین بایر کردن  جنگل های برای ویلا و آپارتمان سازی بساز وبفروشی  و غارتگری بوده است . بهرحال تصاویر بخشی از جنگل قبل از انقلاب وپس از آن ضمیمه شده است که چشم انداز بایر وکویر کردن جنگل های کشور می باشد.
 
 
 
 
 عصرایران : شمال ایران، به واسطه جنگل های سرسبز و زیبایش یکی از جذاب ترین زیست بوم های منطقه و جهان است. اما در سال های اخیر، حمله به جنگل های شمال ، که با همکاری برخی نهادهای دولتی و زمین خواران بزرگ صورت گرفته، فاجعه ای بی مانند در تاریخ این سرزمین را رقم زده است. درختانی که گاه صدها سال از عمرشان می گذرد ، به لحظه ای توسط اره ها و لودرها ، قتل عام شده اند تا سودجویان ، زمین جنگل ها و مراتع را "متر متر" بفروشند و به جای درختان ، آهن و سیمان بروید و جاده و ویلا و برج ، از لبه های ساحل تا بالای کوه ها پیشروی کنند و محیط زیست را به معنای کامل کلمه نابود کنند.گر امروز - همین امروز - نجنبیم ، فردا از جنگل ها ، جز کویری لم یزرع چیزی بر جای نخواهد ماند و ریه های ایران ، خواهند خشکید. آنچه در عرصه محیط زیست ایران می گذرد ، از زلزله های مکرر 7 ریشتری نیز مخرب تر است..
 نهادهای دولتی ، پول می گیرند و جنگل می فروشند. با مجوز رسمی ساخت انواع ویلا و برج در عرصه های طبیعی! راستی، آیا آینده، فروشی است؟شمالی که بود.ساخت و ساز در دل جنگل! تیرآهن را چه نسبتی با درخت و طبیعت است؟! حتی به خاک جنگل هم رحم نمی شود . و همچنان جنگل ها را می تراشندو می تراشندو همین طور ادامه می دهندتا در سال هایی نه چندان دور ، تصویری که از شمال و جنگل هایش در کتاب های درسی کودکان ایرانی چاپ می شود ، چیزی باشد شبیه این: شمال ایران سرزمینی است کویری میان رشته های کوه های البرز و دریای خزر!و البته این تراژدی، نه فقط در شمال ایران که در جای جای کشورمان در حال وقوع است. چه کسی 10 سال پیش فکر می کرد دریاچه ارومیه، کویر شود؟ دریا که کویر شود، چه انتظاری هست که جنگل کویر نشود؟! محیط زیست ایران با سرعتی شگفت انگیز در حال تخریب است و همه ما در این میان مقصریم. راستی لعن و نفرین های نسل های آینده را چه کنیم؟!