خواص نخود فرنگي

خوراكي ها
خواص نخود فرنگي


نخود فرنگي در همه انواع آن طعمي بسيار خوشمزه دارد و از نظر سلامتي مغذي مي‌باشد. فصل كاشت نخود فرنگي از بهار تا اوايل پاييز است.
نخود فرنگي، گياهي است كه ميوه آنها غلاف مانند است و دانه‌هاي گوشتي كه ما آنها را بعنوان نخود مي‌شناسيم در آن وجود دارد. نخود از محدود حبوباتي است كه هم بصورت پخته و هم خام،‌جزء سبزيجات تازه محسوب مي‌گردد. اگرچه، ‌تنها 5 درصد از نخود بصورت خام فروخته مي‌شوند، باقي آنها يخ‌زده و يا كنسرو شده است. نخود يخ‌زده به اين دليل كه طعم خود را حفظ كرده‌اند و سديم كمتري دارند، ترجيح داده مي‌شوند.
فوايد نخودفرنگي
نخود‌فرنگي حاوي موادي است كه براي سلامت استخوان مناسب مي‌باشند. آنها منبعي غني از ويتامين K1 هستند كه استئوكلسين(Osteocalcin) كه اصليترين پروتئين در استخوان است را فعال مي‌سازد. استئوكلسين مولكولهاي كلسيم درون استخوان را جذب مي‌نمايد. بنابراين بدون ويتامين K1 به اندازه كافي،‌ ميزان استئوكلسين كافي نمي‌باشد و معدني‌شدن استخوان صورت نمي‌گيرد.
نخود فرنگي منبعي از فوليك اسيد و ويتامين B6نيز است. اين دو ويتامين در كاهش ساخت هموسستئين كه مولكول خطرناكي است كمك مي‌كنند. مطالعه‌اي نشان داده‌است كه زنان يائسه‌اي كه از كمبود ميزان فوليك‌اسيد خود اطلاعي ندارند بوسيله مكملهايي كه فوليك اسيد دارند،‌ ميزان هموسستئين در آنها كاهش مي‌يابد.
كمك به قلب بوسيله نخود فرنگي
هموسستئين رگهاي خوني را تخريب مي‌كند و باعث گرفتگي رگها مي‌گردد. بنابراين فوليك اسيد و ويتامينB6 در نخود فرنگي از سلامت سيستم قلبي ـ عروقي حفاظت مي‌كنند. در واقع فوليك اسيد براي عملكرد سيستم قلبي ـ عروقي بسيار مهم است و در مطالعه‌اي كه در سال 1995 انجام گرفت، در طول يك سال 400 ميكروگرم فوليك اسيد در روز از مرگ 28000 نفر بدليل مشكلات سيستم قلبي ـ عروقي در سال در آمريكا جلوگيري نمود.
بالا بردن انرژي و سلامت
نخود فرنگي يكي از مهمترين غذاهايي است كه اگر شما معمولاً احساس خستگي و بي‌حالي مي‌كنيد،‌ مي‌تواند جزء رژيم غذايي شما قرار گيرد. نخود فرنگي به اين دليل كه مواد مغذي موجود در آن سلولهاي توليدكننده انرژي و سيستم‌هاي بدن را حمايت مي‌كند و براي رفع خستگي مهم مي‌باشد.
نخود فرنگي منبعي خوب از ويتامين B1، B6، B2 و B3مي‌باشد كه همه اين ويتامينها براي سوخت و ساز چربي، پروتئين و كربوهيدرات ضروري مي‌باشد. نخود فرنگي همچنين منبعي غني از آهن و مواد معدني ضروري براي عملكرد طبيعي سلولهاي خوني مي‌باشد كه كمبود آنها باعث كم خوني،‌خستگي و كاهش سيستم ايمني بدن مي‌گردد. نخود فرنگي همچنين منبعي از ويتامين C است كه بسياري از سلولهاي توليدكننده انرژي را از تخريب بوسيله راديكالهاي آزاد محافظت مي‌نمايد.
بالا بردن سلامتي بوسيله نخودفرنگي
ويتامينC موجود در نخود فرنگي، از ابتلاء به سرطان جلوگيري مي‌نمايد. مشاهده شده است كه جذب بالاي ويتامين C باعث كاهش ابتلاء به انواع سرطانها مي‌گردد كه از آن جمله ميتوان به سرطان خون، سرطان غدد لنفاوي، ‌ريه و پانكراس و همچنين سرطانهايي كه به هورمونهاي جنسي مربوط مي‌باشند مانند سرطان سينه، پرستات، ‌مثانه و سرطان تخمدان اشاره نمود.
ويتامين C، اولين و موثرترين محافظ آنتي اكسيداني در بدن است. ويتامين C، از تخريب سلولهاي ساختاري مانند DNA، جلوگيري مي‌كند و به بدن براي مقابله با آلودگيهاي محيطي و سموم شيميايي كمك كرده و سيستم ايمني بدن را افزايش مي‌دهد.
چگونگي انتخاب و نگهداري از نخود فرنگي
سعي كنيد نخود فرنگي انتخابي شما، ‌لطيف، مخملي و سفت باشد. رنگ آنها بايد سبز و شفاف باشد. از خريد نخود فرنگيهايي كه رنگ سبز آنها تيره و يا خيلي روشن باشد و يا زرد رنگ با نقطه‌هايي خاكستري رنگ باشد خودداري نماييد. همچنين نخود فرنگيهايي را كه پف كرده،‌ آبكي و كپك زده هستند را نيز خريداري ننماييد.
بهتر است نخود فرنگيها را در فصل مناسب آنها تهيه و مصرف كنيد و اگر نمي‌توانيد بايد آنها را سريع فريز كنيد. نخود فرنگي را شسته نشده و خارج از غلاف را درون كيسه بريزيد و در فريزر نگه داريد،‌در اين حالت نخود فرنگي چندين روز مي‌تواند در فريزر بماند.