گزیده خبرها


معاون ستاد کل نیروهای مسلح از تشکیل ستادهای مردمی برگزاری مراسم 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی خبر داد.
سردار سیدمسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام اینکه ستادهای مردمی برگزاری مراسم 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی تشکیل می‌شود، افزود: در راستای ارتقاء قدرت دفاعی کشور و ارتقاء بصیرت عمومی در موضوع دشمن شناسی، از هم اکنون ستادهای مردمی برگزاری مراسم 13 آبان و روز مرگ بر آمریکا و صهیونیزم جهانی تشکیل می‌شود و این فریاد در سراسر شهرها و روستاهای ایران اسلامی طنین انداز خواهد شد.وی افزود: جنایات حاکمان آمریکا و صهیونیزم بین الملل در برخورد با ملت بزرگ ایران، هرگز از خاطره‌ها و اذهان عمومی پاک نمی‌شود.جزایری با بر شمردن فهرستی طولانی از اقدامات خصمانه آمریکا علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران، بیان داشت: اقدامات خصمانه و مقابله‌ای آمریکا با انقلاب اسلامی از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد که از آن جمله به تحریم‌ها، محاصره اقتصادی، بلوکه کردن دارایی های ایران، جاسوسی، فشارهای سیاسی و نفوذ نیروهای نظامی به کشور و کودتا می توان اشاره کرد و بعد از آنکه کودتای آمریکایی علیه انقلاب به فضل الهی و هوشیاری مردم ناکام ماند، جنگ نظامی را بر کشور ما تحمیل کرد که خود صدها نوع خسارت به کشور و جامعه ایران اسلامی وارد کرد.معاون ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: آمریکا باید پیرامون راه اندازی بزرگترین سیستم جاسوسی در تهران به منظور کسب اطلاعات و اقدامات تروریستی علیه کشورهای منطقه و فرامنطقه به مردم جهان توضیح دهد و از این عمل جنایتکارانه خود عذرخواهی و خسارات وارده را جبران کند.وی خاطرنشان کرد: اگر نبود دستگیری جاسوسان آمریکا در روز 13 آبان که در پوشش دیپلمات در سفارت آمریکا در تهران توطئه چینی می‌کردند، چه بسا امروز ده‌ها برابر به کشور ما و سایر کشورهای پیرامونی صدمه وارد کرده بودند.جزایری با اشاره به روح استکبار ستیزی و حق طلبی ملت ایران و هوشمندی آنان در عرصه رصد رویکردها و رفتارهای جبهه معاندین نظام و سردمداران نظام سلطه و استکبار گفت: امسال روز جهانی مبارزه با استکبار و روز دانش آموز بار دیگر به عرصه فریاد حق طلبی عموم مردم ایران و سایر کشورهای جهان مبدل خواهد شد.
هاشمي رفسنجاني در ديدارعمارحکیم: اقدامات تروريستي در عراق نشانه عمق كينه دشمنان است

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اتفاقات تروريستي روزهاي اخير در عراق را نشانه عمق كينه دشمنان از مردم دانست .
هاشمي رفسنجاني عصر روز شنبه در ديدار عمار حكيم رئيس مجلس اعلاي عراق، نقش مسوولان فعلي عراق و بزرگان و رؤساي قوميت‌ها را در تحكيم وحدت بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: دامن زدن به اختلافات سليقه‌اي سياسي، باعث گسترش آن بين مردم در همه زمينه‌هاي اقتصادي ، فرهنگي، اجتماعي و فرهنگي مي‌شود.
وی وجود عتبات عاليات در سرزمين عراق را، امتياز بسيار مناسبي براي گسترش روابط مردم ايران و عراق و ظرفيت بسيار بالايي براي دعوت از مسلمانان جهان براي سفر به آن سرزمين دانست و گفت: مردم دو كشور ايران و عراق هم، با اشتراكات فراوان، به ويژه ارادت به اهل بيت(ع) مي‌توانند الگويي براي روابط همسايگان باشند.
آنطور که روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت گزارش داده ، وي در پاسخ به اظهارات عمار حكيم كه انتخابات 24 خرداد و نتيجه آن را محصول برنامه‌ريزي‌هاي بزرگان سياسي و به‌خصوص هاشمي رفسنجاني خواند، گفت: مردم نقش اساسي را داشتند كه با هوشياري و پس از مقايسه فضاي 8 سال گذشته كشور، تصميم گرفتند در سياست داخلي و خارجي و روابط با سازمان‌هاي جهاني به اعتدال روي آورند.
عمار حكيم هم در اين ديدار، با تبريك نتيجه انتخابات رياست جمهوري و تغيير فضاي سياسي كشور، گزارشي از آخرين وضعيت اوضاع عراق در زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي ارائه كرد.
رئيس مجلس اعلاي عراق، با تقدير از برنامه رئيس جمهوري ايران در برخورد عقلاني با جهانيان، گفت: حقيقت و حقانيت انقلاب اسلامي همين است و اميدواريم غربي‌ها ارزش اين اقدامات مردم و دولت ايران را بدانند.
حكيم در ادامه اين ديدار، خواستار گسترش روابط دو كشور در عالي‌ترين سطوح شد و گفت: در عراق مردم و مسوولان آماده و خواستار تحكيم روابط با جمهوري اسلامي ايران هستند و ايرانيان را بهترين دوستان خود در منطقه مي‌دانند.

سردار رادان: تولید ارابه‌های مرگ تا کی ادامه خواهد داشت؟
جانشین فرمانده انتظامی کشور در دومین جشنواره رسانه، ایمنی و فرهنگ ترافیک گفت: اگر روند افزایشی تلفات رانندگی متوقف نمی‌شد، اکنون سالانه 48 هزار کشته در حوادث رانندگی داشتیم.
سردار احمدرضا رادان با بیان اینکه کاهش تعداد تلفات از 28 هزار نفر به 19 هزار نفر جای افتخار دارد، تاکید کرد: اما اینکه ما اکنون 19 هزار نفر سالانه در حوادث رانندگی کشته می‌دهیم، جای هیچ‌گونه افتخاری ندارد.
جانشین فرمانده ناجا ضمن تشکر از دولت وقت و مجلس برای اصلاح قوانین گفت، متاسفانه قوانین ما در گذشته بازدارنده نبوده است به طوری که راننده متخلف عملا به افسر اجرایی رانندگی می‌گفت «مشقت را زودتر بنویس، کار دارم می‌خواهم بروم».
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: تا چه زمانی باید این ارابه‌های مرگ را تولید کنیم. قیمت جان انسان مگر چقدر است که این همه با آن شوخی می‌کنیم. 40 نفر در یک حادثه رانندگی کشته می‌شوند و چندروز طول می‌کشد که هویت کشته‌شدگان را شناسایی کنیم. بعد از آن تا یک مقدار اطلاع‌رسانی می‌شود از چند جا تماس می‌گیرند که چرا این اطلاع‌رسانی انجام شد.
رادان ادامه داد: گویا ما باید از طرف 40 کشته این حادثه از تولیدکنندگان و کسانی که خاطرشان مکدر شده عذرخواهی کنیم.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی با تشکر به ورود مجلس شورای اسلامی به این موضوع اظهار داشت: چرا بخش‌های مسئول نباید میزان قصور خود را شجاعانه بپذیرند. سازندگان خودروهای خارجی هم وقتی متوجه نقصی در تولیداتشان می‌شوند عذرخواهی می‌‌کنند. هزینه زحمتی که به مالکان وارد شده را می‌پردازند و از آنها عذرخواهی می‌‌کنند و با این کار اعتبار خود را بالا می‌برند اما در کشور ما این‌گونه نیست. وی ادامه داد: امروز اگر بتوانیم با جهادی دیگر سلح تلفات را پایین بیاوریم در کنار اجر اخروی آن توانسته‌ایم شأن مردم و کشور را بالا ببریم. یکی از خطوط اعتبار جهانی وضعیت انضباط اجتماعی است که یکی از پارامترهای آن که مهمترین آنها هم است وضعیت رانندگی است.
رادان در پایان گفت: مردم ما سزاوار مطرح شدن در سطوح بالاتر هستند و باید جهاد دیگری را در این زمینه آغاز کنیم.


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از افزایش 12درصدی تصادفات درونشهری در سه ماهه دوم امسال و قرار گرفتن حوادث رانندگی در رأس حوادث تهران خبر داد.«سیدجعفر ملکی» اظهار کرد: در تابستان امسال 5455 مورد حریق رخ داد که در مقایسه با سال گذشته که 6297 مورد بود حوادث حریق 17/17درصد کاهش داشته است.وی با بیان اینکه در حوادث حریق امسال دو نفر جان خود را از دست دادند درحالی که سال گذشته در این مدت زمانی مشخص آمار فوتی‌ها سه نفر بود ادامه داد: در حریق‌های سه ماهه تابستان 117نفر مصدوم و مجروح شدند درحالی که در سال گذشته این تعداد 112نفر بودند. همچنین نجات یافته‌های امسال از حوادث حریق توسط آتش‌نشانان 318نفر اعلام شده است درحالی که در سال گذشته 176نفر بوده است.سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به اینکه بیشترین نوع حریق در سه ماهه تابستان امسال به معابر و گذرگاه‌ها اختصاص داشته است، گفت: در مجموع شاهد کاهش 26 درصدی حوادث حریق به نسبت سال گذشته بودیم اما متأسفانه حریق منازل مسکونی 1/14درصد افزایش داشته است.وی درباره حوادث کلی نیز گفت: در سه ماهه تابستان امسال 2529 مورد حادثه رخ داد که در مقایسه با سال گذشته که 2629 مورد حادثه رخ داده است شاهد کاهش 3/8درصدی هستیم.ملکی با بیان اینکه متأسفانه در این حوادث 59 نفر زن و مرد جان خود را از دست داده‌اند گفت: در سال گذشته این تعداد 51نفر بود.به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی 611نفر در حوادث امسال توسط نیروهای آتش‌نشانی نجات یافتند درحالی که در سال گذشته این تعداد 497 نفر بود. بدین ترتیب نجات یافتگان حوادث در سال جاری 23درصد افزایش یافته است.ملکی با بیان اینکه بیشترین نوع حوادث در سه ماهه تابستان امسال به حوادث تصادفات درون شهری با افزایش 12درصدی اختصاص یافته است تصریح کرد: در مجموع به 6352 نفر خدمات ایمنی ارائه شد که در مقایسه با سال گذشته روند افزایشی داشته است.وی در پایان گفت: امسال 1092نفر دچار حوادث شده‌اند درحالی که سال گذشته 898تن دچار حوادث شده بودند.

پنج نفر به اتهام حمل هروئین و مرفین در زندان مرکزی یزد به دار مجازات آویخته شدند.به گزارش فارس از دادگستری استان یزد، م-خ به اتهام حمل 66 کیلو و 750 گرم مرفین، ن-م به اتهام مشارکت در حمل 20 کیلو مرفین و م-ش به اتهام مشارکت در حمل 20 کیلوگرم مرفین دستگیر و همگی از طرف دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان خاتم به اعدام و مصادره اموال به استثنای هزینه‌های متعارف زندگی محکوم شده بودند.همچنین م-م و م-الف به اتهام مشارکت در حمل 118 کیلوگرم هروئین فشرده و 258 کیلوگرم تریاک دستگیر و از طرف دادگاه انقلاب اسلامی این شهرستان به اعدام محکوم شده بودند.لازم به ذکر است که تقاضای تخفیف مجازات این پنج نفر برای 2 مرتبه از سوی کمیسیون عفو قوه قضائیه رد شد و در نهایت با تأیید حکم اعدام آنها از سوی دادستانی کل کشور صبح روز 11 مهرماه جاری در زندان مرکزی یزد اعدام شدند

بابل - خبرنگار کیهان:دو نفر که اعضای یک خانواده را در بابل به قتل رسانده بودند صبح جمعه در این شهر به دار مجازات آویخته شدند.
دو کارگر ساختمانی در سال 89 به بهانه گرفتن ابزارآلات ساختمانی وارد خانه توکل (برنج فروش) شدند و او را به همراه همسر و دو فرزندش به قتل رساندند و از محل حادثه متواری شدند. این قاتلان با تلاش ماموران نیروی انتظامی دستگیر و به جنایت خود اعتراف کردند.دادگاه با رسیدگی به پرونده قتل خانواده توکل، قاتلان را به قصاص نفس محکوم کرد. این حکم پس از تائید مراجع قضایی ساعت 6 و 45 دقیقه صبح جمعه در شهرک فرهنگیان بابل به اجرا درآمد و قاتلان به دار مجازات آویخته شدند.

در تیراندازی نزدیک مسجدی در حومه پاریس، سه نمازگزار زخمی شدند.
این حادثه در نزدیکی مسجدی در منطقه «ویلیه لو بل» در حومه پاریس روی داد و طی آن افراد ناشناس به طرف سه فردی که ظاهرا اعضای یک خانواده بودند و پس از نماز از مسجد خارج شده بودند تا سوار خودروی خود شوند، تیراندازی کردند. به گفته مقامات قضایی، این تیراندازی که هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته ظاهرا تسویه‌حساب شخصی بوده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس پاریس هم اعلام کرد در این تیراندازی چهار گلوله شلیک شده و مسجد هدف افراد مهاجم نبوده است.
این سه نفر که یک پدر و دو پسرش بودند بر اثر شلیک گلوله به شدت مجروح شدند. به گفته پلیس، وضعیت جسمی یک نفر از آنان وخیم گزارش شده است.


زلزله 5 ريشتري "خوسف" خراسان را لرزاند
.
زلزله‌اي به بزرگي پنج ريشتر "خوسف" در خراسان جنوبي را لرزاند، شدت اين زمين لرزه مردم بيرجند و خسوف را به معابر عمومي كشانده است.
به گزارش مهر، اين زمين لرزه در ساعت 21 و 46 دقيقه و 26 ثانيه در حوالي "خوسف" در استان خراسان جنوبي به وقوع پيوست.
مركز لرزه نگاري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، مشخصات زمين لرزه را 90/58 درجه طول جغرافيايي و 94/32 درجه عرض جغرافيايي ثبت كرده است.
اين زمين لرزه در عمق 18 كيلومتري "خوسف" و 30 كيلومتري بيرجند در استان خراسان جنوبي رخ داده است.
دقايقي پس از اين زلزله نيز پس لرزه‌اي به بزرگي 9/1 ريشتر در ساعت 22 و 9 دقيقه ثبت شده است. 


يكي از شركت‌هاي هواپيمايي با تماس تلفني يكي از پروازهاي خود را از مبدا مشهد به مقصد تهران لغو كرد درحالي كه پرواز جايگزيني هم به مسافران معرفي نشده است. به گزارش مهر، اين شركت هواپيمايي كه قرار بود پروازش امروز ساعت 30/13 از مشهد به سمت تهران انجام شود به طور ناگهاني پرواز خود را لغو كرد و موجب نگراني مسافران اين پرواز شد. براين اساس، ديروز شنبه اين شركت هواپيمايي با مسافران تماس گرفته و به آنها اعلام كرد پرواز روز يكشنبه انجام نخواهد شد. علاوه بر اينكه دليل اين تصميم به مسافران توضيح داده نشده، در زمان اعلام لغو پرواز، پرواز جايگزيني هم به مسافران اعلام نشد درحالي كه براساس قانون شركت‌هاي هوائي موظف هستند كه هواپيماي ديگري را جايگزين كنند.
ماهاتير محمد: شيعيان ايران اگر به مالزي مي‌آيند مزاحم ما نشوند!
نخست وزير پيشين مالزي در تازه‌ترين اظهار نظر در خصوص مذهب شيعه گفت: آموزه‌هاي شيعي نبايد در مالزي رواج داشته باشد زيرا اين امر مي‌تواند به بروز تنش و دودستگي جامعه مسلمانان مالزي بيانجامد. به گزارش ايسنا، وي كه در حال حاضر رياست بنياد جهاني صلح پردانا را بر عهده دارد، تصريح كرد: وجود همزمان آموزه‌هاي شيعي و سني در يك كشور به طور معمول باعث به وجود آمدن دشمني در ميان مسلمانان مي‌شود تا جائي كه جامعه را از بين مي‌برد. ماهاتير محمد با تاكيد براينكه "من نمي‌گويم كه آنها اشتباه مي‌كنند يا ما اشتباه مي‌كنيم"، اظهار كرد: مسلمانان در مالزي زماني همگي سني بودند اما اكنون آموزه‌هاي شيعي در ميان آنها رواج پيدا كرده است. وي بيان كرد: ممكن است زماني آنها دچار اختلاف شوند، مساجد جداگانه براي شيعيان و سني‌ها داشته باشند و حتي همديگر را بكشند. ما نمي‌خواهيم اين اتفاقات بيافتد. وي در خاتمه گفت: اگر در ايران ايرانيان مي‌خواهند تا مذهب خود را دنبال كنند به خودشان مربوط است اما اگر آنها به مالزي مي‌آيند لطفا مزاحم ما نشوند!
كاخ سفيد: تعطيلي دولت آمريكا مانع اعمال تحريم‌ها عليه ايران و سوريه است
كاخ سفيد اعلام كرد كه تعطيلي دولت آمريكا مانعي براي اعمال تحريم‌ها عليه ايران و سوريه است، زيرا كارمندان دفتر وزارت خزانه‌داري آمريكا كه مسوول اعمال اين اقدامات تنبيهي هستند، به مرخصي رفته‌اند. به گزارش ايسنا، جي كارني، سخنگوي كاخ سفيد روز جمعه با اشاره به يكي از آسيب‌هاي مناقشات مالياتي اخير و تلاش براي فشار به جمهوري خواهان براي كوتاه آمدن از موضع‌شان گفت كه تعطيلي دولت باعث كاهش تعداد كارمندان دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري آمريكا شده است. به گزارش خبرگزاري رويترز، اين دفتر در حالت عادي 175 كارمند دارد، ولي اكنون تعداد كارمندان آن به 11 نفر رسيده است. رويترز گزارش داد كه كارني اين اظهارات را در حالي بيان كرد كه تعامل ديپلماتيك دولت باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا با دولت جديد حسن روحاني، رئيس جمهور ايران توجهات را به تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران جلب كرده است. كارني گفت كه وظايف اين دفتر شامل "اعمال تحريم‌هاي جديد عليه نهادهاي كمك‌كننده به دولت ايران و سوريه و نيز سازمان‌هاي تروريستي، اشاعه دهندگان تسليحات كشتار جمعي، قاچاقچيان مواد مخدر و گروه‌هاي جرم و جنايت‌هاي سازمان يافته است.

خوانندگان روزنامه در تماس با ستون جهت اطلاع خبر دادند روز پنجشنبه آقاي محمود احمدي نژاد رئيس‌جمهور سابق را در خيابان‌هاي شمال تهران درحالي كه با يك پژو پارس و چند خودروي اسكورت درحال سفر شهري بود ديدند كه به رسم هميشگي وانمود مي‌كرد به ابراز احساسات كساني كه در خودروهاي خود بودند پاسخ مي‌د‌هد. جالب اينكه براساس همين خبر،‌ علاوه بر خودروي چراغ چرخان پليس و پليس موتورسوار، چندين نفر در 4 خودرو احمدي نژاد را اسكورت مي‌كردند. آقاي احمدي نژاد در آغاز رياست جمهوري خود در سال 1384 گفته بود فقط با يك پژوي 405 رفت و آمد خواهد كرد!
* وزير سياحت مصر اعلام كرد روابط گردشگري با ايران به طور كامل متوقف شده است. به گزارش سايت روزنامه مصري الاهرام، هشام زعزوع، دليل توقف روابط گردشگري با ايران را با مسائل امنيت ملي مصر در كنار مخالفت بخش‌هايي از جامعه مصر مرتبط دانست. وزير سياحت مصر ادامه داد: در دولت سابق مصر، با مقررات و چارچوب‌هاي معيني با بازگشت گردشگران ايراني به مصر موافقت شد. به رغم اعمال محدوديت‌هايي بر گردشگران ايراني در مصر، تهران با اين مقررات و محدوديت‌ها موافقت كرد بطوري كه بارها برنامه‌هاي توريست‌هاي ايراني تغيير داده مي‌شد و آنها تحت بازرسي‌هاي دقيقي قرار مي‌گرفتند. الزعزوع اضافه كرد: گردشگري ايران به دليل مشكلات سياسي و امنيتي كه براي مصر ايجاد مي‌كند متوقف شده است. برخي از گروه‌هاي اسلامگرا مخالف گردشگران ايراني‌اند كه در رأس آنها سلفي‌ها هستند. آنها به دليل گسترش تفكرات شيعه، اعتراض مي‌كنند. وي تاكيد كرد: دولت مصر به طور رسمي به وزارت گردشگري مصر دستور داده است تا اطلاع بعدي، ارتباطات گردشگري با ايران متوقف شود. 

لوح‌هاي هخامنشي به كشورمان باز مي‌گردد 

معاون رئيس جمهور گفت: لوح‌هاي مربوط به دوره هخامنشي توقيف شده در آمريكا به كشور بازگردانده مي‌شود. نجفي در گفتگو با واحد مركزي خبر افزود: حدود هفت هزارلوح مربوط به دوره هخامنشي كه براي خوانش به آمريكا ارسال شده بود و در آنجا توقيف كرده بودند به كشور بازگردانده مي‌شود. به گفته او، اين لوح‌ها حدود 30 هزار لوح بوده كه تعدادي از آن به كشور بازگردانده و تعدادي هم شكسته و از بين رفته است. رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري كشور گفت: چون دادگاه آمريكايي حكم توقيف آنها را صادركرده بود اكنون جا به جايي آن وجود ندارد اما تلاش ميكنيم شرايط بازگشت اين اسناد تاريخي را به كشور فراهم كنيم.
روايت بهمني از واردات محرمانه 100 تن طلا
رئيس سابق بانك مركزي ايران گفت: 6 سال پيش به صورت محرمانه صد تن طلا را براي ذخاير 10 تا 15 سال آينده به كشور وارد كرديم. به گزارش فارس، محمود بهمني ادامه داد: در 6 سال پيش زمان بحث تحريم و هنگام شركت در نخستين اجلاس جهاني حدود چند صد تن طلا را به صورت محرمانه براي ذخيره 10 تا 15 سال وارد كشور كرديم.وي با بيان اينكه شبكه توليد به خوبي راه نيافتاده بود، يادآور شد: بايد منابع در توليد جايي براي خود پيدا مي‌كرد كه به طور حتم به سراغ سكه و ارز كالا مي‌آمد. بهمني ادامه داد: به همين منظور 9 ميليون و 600 هزار سكه پيش فروش شد و در يك مقطع توانستيم نقدينگي را جمع‌آوري كنيم. 

کد خبر۱۶۴۶۷۶
۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
وزیر اقتصاد با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته همواره نرخ سود بانکی منفی بوده است، گفت: اینکه امیدوار باشیم تحریم‌ها در آینده نزدیک برداشته و گشایش حاصل شود، خیال باطلی است زیرا رفع تحریم‌ها اقدامات بلندمدتی را می‌طلبد.

به گزارش فارس، علی طیب‌نیا در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل بانک ملی با بیان اینکه تغییر آقای حیدری به معنای خداحافظی وی با دولت نیست، اظهار داشت: وی مدیرعامل صندوق بازنشستگی بانک‌ها خواهد شد.

وی افزود: آقای حیدری بانک ملی را در شرایط سختی مدیریت کرد و در دورانی بود که تحریم‌های خارجی نظام بانکی را هدف قرار داده بود اما مدیریت این بانک توانست این شرایط را بخوبی مدیریت کند و از آنجایی که نشانه‌های تحریم چندان لمس نشود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک ملی سمبل و نشانه نظام بانکی است. اتفاقات سال 90 تا حدودی ضربه‌ای را به بانک وارد کرد که البته در دو سال اخیر اقدامات مناسبی در جهت بهبود اعتماد مردم به این بانک شده است.

وی با بیان اینکه دولت در این بخش دو مقوله تولید و حفظ ارزش پول ملی را جزو راهبردهای اصلی خود قرار داده است، تصریح کرد: سیاست‌های دولت به این معطوف شده است که تولید رونق گرفته و همچنین ارزش پول ملی حفظ شود.

طیب‌نیا گفت: عملکرد عمرانی دولت به دلیل محدودیت بودجه به شدت کاهش یافته و درآمدهای نفتی کاهش یافته است و از طرفی دیگر منابع خارجی هم به حد کافی سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

وی ادامه داد: از گذشته تاکنون نظام اقتصادی کشور بانک‌محور بوده و از طرف دیگر در سال‌های اخیر سیستم بانکی با محدودیت منابع روبرو شده است و در واقع اقتصاد ایران با یک تناقض مواجه شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس آخرین آمارها حجم نقدینگی به حدود 500 هزار میلیارد تومان رسیده و نرخ تورم حدود 40 درصد است ولی تورم نقطه به نقطه با کاهش اندکی مواجه شده ولی روند تورم میانگین همچنان صعودی است.

وی افزود: با وجود نقدینگی بالا در اقتصاد بنگاه‌های تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه هستند و طبق آخرین برآوردها 68 درصد بنگاه‌ها مشکل اصلی خود را کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان می‌کنند؛ بنابراین از یک طرف نقدینگی بالا در اقتصاد وجود دارد و از طرف دیگر تولید با کمبود نقدینگی مواجه است.

طیب‌نیا با اشاره به نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده‌ها، گفت: هم‌اکنون این نسبت 96 درصد است که با احتساب ذخیره قانونی 13 درصد و ذخیره احتیاطی 3 درصدی در بانک‌ها حداکثر تسهیلات پرداختی باید 84 درصد باشد و پرداخت 96 درصد نشان‌دهنده این است که بانک بیش از این توان پرداخت تسهیلات ندارد.

وی با بیان اینکه نرخ پس‌انداز در اقتصاد ایران مناسب است، گفت: مشکل اصلی اینجا است که همه پس‌اندازها به شبکه بانکی منتقل نمی‌شود، زیرا نرخ پائین سود موجب کاهش انگیزه سپرده‌گذاران شده است.

طیب‌نیا گفت: در 40 سال گذشته همواره نرخ واقعی سود منفی بوده است، زیرا تورم در طول این مدت به طور متوسط بیش از نرخ سود بوده است.

وی ادامه داد: اگر کسی یک سال پیش در بانک سپرده‌گذاری کرده باشد و اکنون بخواهد از سپرده خود استفاده کند، در واقع نه تنها سودی به دست نمی‌آورد بلکه زیان هم کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اغلب سپرده‌ها خرد و متعلق به قشر متوسط و فقیر جامعه است، گفت: در طول این مدت انگیزه برای سپرده‌گذاری در شبکه بانکی کاهش یافته است که علت اصلی آن بیشتر بودن تورم در مقایسه با نرخ سود بانکی است، البته این پدیده موجب ایجاد تقاضای زیاد برای دریافت تسهیلات شده است.

وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی پائین نیست، گفت: در کمتر کشوری نرخ سود 20 درصد پرداخت می‌شود، اما وقتی تورم بالاست در عمل نرخ سود منفی است.

وی با اشاره به رشد شدید نقدینگی اظهار داشت: اثر نقدینگی تنها تورم نیست بلکه در کوتاه مدت و بلند مدت موجب ایجاد رکود در اقتصاد می‌شود، زیرا قیمت کالاهای وارداتی به تدریج ارزانتر از کالاهای تولید داخل شده و جایگزین کالاهای داخلی می‌شود؛ این پدیده رکود را در اقتصاد ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: بنابراین توسل به منابع بانک مرکزی اثری جز تشدید رکود ندارد.

وی تصریح کرد: اگر امیدوار باشیم که تحریم‌ها در آینده‌ای نزدیک برداشته شده و در کوتاه مدت گشایشی حاصل شود خیال باطلی است، زیرا رفع تحریم‌ها اقدامات بلندمدتی را می‌طلبد. حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد و حتی درآمدهای نفتی سرازیر شود، آسیب‌های استفاده از این منابع را در گذشته دیده‌ایم.
کد خبر: ۱۶۴۶۶۲
۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
دو مرد جنایتکار که با انگیزه سرقت، تاجر برنج و اعضای خانواده اش را به قتل رسانده بودند سحرگاه امروز در ملاء عام به دار مجازات آویخته شدند.

به گزارش مهر، هفتم آبان سال 89 راز جنایتی هولناک در شهرستان بابل، شهر را در وحشت فرو برد.

صبح روز جمعه یکی از تاجران برنج در بابل به نام مرتضی توکل همراه همسر و دختر 7 ساله و پسر 11 ساله اش به طرز هولناکی به قتل رسیدند.

در ادامه تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی در محل جنایت حاضر شده و در بررسیهای خود دریافتند عاملان این جنایت ابتدا مرتضی توکل را در حیات خانه خفه کرده و بعد سراغ همسر و فرزندانش رفته و آنها را در داخل ساختمان به طرز هولناکی از پا درآورده بودند.

کارآگاهان پلیس در جریان تحقیقات ردپای دایی و خواهرزاده ای را در این جنایت کشف کرده که چند روز قبل از قتل به عنوان کارگر ساختمانی به خانه مقتول رفت و آمد داشتند.

با کشف این سرنخ متهمان دستگیر و در بازجویی ها به ارتکاب این جنایت اعتراف کردند. آنها در جریان بازسازی صحنه قتل مدعی شدند در ابتدا به بهانه برداشتن وسایلی که در خانه جا مانده بود وارد حیاط شده و مرتضی را با سیم برق خفه کردند بعد هم سراغ همسر او به نام معصومه رفته و او را نیز در حالیکه متوجه ماجرا شده بود، از پا درآوردند. دو مرد جنایتکار برای اینکه ردی از خود باقی نگذارند سپس سراغ فرزندان این زوج رفته و آنها را نیز خفه کردند.

با تکمیل تحقیقات، پرونده عاملان این جنایت به دادگاه کیفری استان مازندران فرستاده شد که پس از چند دور رسیدگی، قاتلان به قصاص در ملاء عام محکوم شدند. با تایید حکم قصاص از سوی دیوان عالی کشور، سحرگاه امروز دو مرد جنایتکار در میدان مادر شهر بابل به دار مجازات آویخته شدند.
کد خبر: ۱۶۴۶۵۹
۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
مرد جوان که بر سر ساخت و ساز غیرمجاز مامور پلیس ساختمانی را به قتل رسانده بود با تایید حکم قصاصش در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت.

به گزارش مهر، شامگاه 15 اردیبهشت سال 88 ماموران پلیس شهرقدس از یک مورد چاقوخوردگی در بیمارستان 12 بهمن خبردار شدند. تیم پلیسی پس از حضور در محل دریافتند مرد 27 ساله ای به نام روح الله دقایقی قبل در حالی که با ضربه چاقو از پشت کتف مجروح شده بود به بیمارستان منتقل و بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده است.

با مرگ روح الله پرونده برای رسیدگی در اختیار کارآگاهان مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی قرار گرفت. تیم جنایی در جریان تحقیقات از شاهدان دریافتند روح الله در جریان درگیری با دو برادر به نام های موسی و رضا مورد اصابت چاقو قرار گرفته اند. با شناسایی هویت ضاربان کارآگاهان راهی خانه این دو برادر شده و متوجه شدند متهمان همزمان با این جنایت به محل نامعلوم گریختند. تحقیقات در این زمینه ادامه داشت تا این که 5 تیرماه سال 88 متمهمان شناسایی و دستگیر شدند.

با انتقال دو برادر به پلیس آگاهی رضا به قتل اعتراف کرد و گفت: مقتول مامور پلیس ساختمانی بود و شب حادثه بر سر ساخت و ساز غیرمجاز با من و برادرم درگیر شد. با چاقو به تعقیب او پرداختم که وارد یک آژانس مسافرتی شد و کارمندان آژانس روح الله را به بیرون هل داده که ناگهان تعادلش را از دست و چاقو از پشت سر به کمرش اصابت کرد.


پس از محاکمه رضا در شعبه 113 دادگاه کیفری قضات دادگاه او را به قصاص محکوم کردند که حکم مجازاتش در دیوان عالی کشور تایید شد. 
کد خبر: ۱۶۴۷۰۱
۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
پنج نفر به اتهام حمل هروئین و مرفین در زندان مرکزی یزد به دار مجازات آویخته شدند.

به گزارش فارس، "م - خ" به اتهام حمل 66 کیلو و 750 گرم مرفین، "ن - م" به اتهام مشارکت در حمل 20 کیلو مرفین و "م - ش" به اتهام مشارکت در حمل 20 کیلوگرم مرفین دستگیر و همگی از طرف دادگاه انقلاب اسلامی خاتم به اعدام و مصادره اموال به استثنای هزینه‌های متعارف زندگی محکوم شده بودند.

همچنین "م - م" و "م- الف" به اتهام مشارکت در حمل 118 کیلوگرم هروئین فشرده و 258 کیلوگرم تریاک دستگیر و از طرف دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان خاتم به اعدام محکوم شده بودند.

لازم به ذکر است که تقاضای تخفیف مجازات این پنج نفر برای 2 مرتبه از سوی کمیسیون عفو قوه قضائیه رد شد و در نهایت با تأیید حکم اعدام آنها از سوی دادستانی کل کشور صبح روز پنج‌شنبه 11 مهرماه جاری در زندان مرکزی یزد اعدام شدند.
کد خبر: ۱۶۴۶۹۸
۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی جیرفت گفت: بر اثر واژگونی یک دستگاه خودروی وانت در عنبرآباد یک دختر 10 ساله جان خود را از دست داد.

به گزارش فارس، حسین مسکونی امروز اظهار کرد: ظهر امروز یک دستگاه خودرو وانت در جاده روستایی پشت دوساری شهرستان عنبرآباد واژگون شد؛ در این حادثه یک دختر 10 ساله که سرنشین این خودرو بود، جان باخت.

وی علت این حادثه را سرعت غیرمجاز و عدم کنترل ماشین توسط راننده اعلام کرد و از رانندگان خواست در مسیرهای تردد روستایی از داشتن سرعت غیرمجاز خودداری کنند.
کد خبر: ۱۶۴۶۹۷
۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
شنیده شد که یک آسیب شناس اجتماعی با اعلام اینکه ۱۱ میلیون دختر آماده ازدواج داریم؛ از شیوع پدیده پیر دختری در ایران خبر داد و گفت: ۴ تا ۶ میلیون پیر دختر در کشور وجود دارند که این می‌تواند تبعات اجتماعی بدی را برای جامعه رقم زند.

به گزارش مهر، دکتر مجید ابهری با بیان اینکه این دختران به این نتیجه رسیده‌اند که ازدواج به درد آن‌ها نمی‌خورد افزود: ۴۰ درصد دختران مجرد ایرانی به مرحله تجرد کامل رسیده‌اند که عوامل زیادی دراین زمینه نقش داشته است.

 وی با تاکید بر افزایش آماردختران مجرد و آماده ازدواج، دلایل مختلفی مثل مشکلات اقتصادی، تورم و گرانی، اشتغال؛ گرانی مسکن و حس عدم مسئولیت پذیری پسران از نظر رفتاری را از موانع اصلی ازدواج خواند.
کد خبر: ۱۶۴۷۱۸
۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
نیویورک تایمز در مقاله‌ای به نقش بابک زنجانی در تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا برای فروش نفت پرداخت.

در مقاله منتشر شده در پایگاه اینترنتی این روزنامه آمده است: زنجانی که خود را "بسیجی اقتصادی" می‌نامد، مرسدس بنز 500 اس‌ال سیاه سوار شده و ساعت 30 هزار دلاری به دست دارد و ارزش ثروتش را 13.5 میلیارد دلار برآورد می‌کند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: اگرچه این برای کسی که فعالیتش را در دهه 1980 با فروش پوست گوسفند آغاز کرد، بد نیست اما اوضاع برای این غول اقتصادی که حساب‌هایش از سوی وزارت دارایی آمریکا در آوریل مسدود شد و در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد، دشوار شده است.

براساس این گزارش، آنچه به مشکلات بابک زنجانی افزوده، متهم شدن وی به نگه داشتن 1.9 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و بدنبال آن تحقیقاتی است که مجلس از معاملات تجاری وی آغاز کرده است.

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: قدرت گرفتن و سقوط احتمالی وی پنجره‌ای را به دنیای اسرارآمیز غول‌های اقتصادی ایران می‌گشاید که حداقل بخشی از ثروتشان را با کمک به دور زدن تحریم‌های ایران به دست آورده‌اند. اکنون که وی تحت فشارهای شدیدی قرار گرفته، آشکارا به دفاع از خود در مطبوعات پرداخته و به شبکه وسیعی که برای کمک به ایران به منظور فروش نفت و گرفتن پول آن ساخته، مباهات می‌کند و البته در این بین اذعان می‌کند که بخشی از این پول به جیب خودش رفته است.

از سوی دیگر درخشش و افول فعالیت زنجانی بازتاب روند تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. این تحریم‌ها که زمانی دور زدنشان آسان بود، به اندازه ای پیشرفته، هدفمند و موثر شدند که فرصت‌ها را برای بهره برداری عوامل تیزی مانند زنجانی از بین بردند. مشکلات وی به نوعی بازتاب مشکلاتی است که اکنون اقتصاد ایران را گرفتار کرده اند.

براساس این گزارش، بابک زنجانی که برای این مقاله حاضر به مصاحبه با نیویورک تایمز نشد، در مصاحبه با یک مجله ایرانی و همچنین خبرگزاری ایسنا گفته است که وی در سال 2010 از شبکه ای از 64 شرکت در دوبی، ترکیه و مالزی برای فروش میلیون‌ها بشکه نفت استفاده کرده و 17.5 میلیارد دلار برای وزارت نفت و بانک مرکزی به ارمغان آورده است. در میان شرکت‌هایی که وی در کنترل دارد، یک ایرلاین ترکیه‌ای، موسسات مالی متعدد و ناوگانی از نفت کش‌ها به چشم می‌خورند که برای فرار از تحریم‌ها مورد استفاده قرار گرفتند.

اتحادیه اروپا بابک زنجانی را متهم کرده در یک جزیره کوچک مالزی در سال 2012 میلیون‌ها بشکه نفت را از نفت کشی به نفت کش دیگر منتقل کرده و به این ترتیب با پنهان کردن ایرانی بودنش، آن را در بازار آزاد فروخته است. وی گفته است در مجموع 24 میلیون بشکه نفت را به خریدارانی در سنگاپور، مالزی و هند فروخته و سپس پول فروش نفت را از طریق "نخستین بانک اسلامی مالزی" که اکنون در فهرست تحریم‌ها قرار دارد، منتقل کرده است.
کد خبر: ۱۶۴۷۱۹
۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹
بازپرس ویژه جهت انجام تحقیقات قضایی پرونده مهدی هاشمی تعیین شد.

به گزارش عصرخبر، حجت الاسلام منصوری بازپرس پیشین دادسرای فرهنگ و رسانه و سرپرست فعلی دادسرای ویژه مبارزه با زمین خواری با حفظ سمت مسئول انجام تحقیقات تکمیلی پرونده مهدی هاشمی شده است.

پرونده مهدی هاشمی که به دلیل برخی نقایص از دادگاه به دادسرا بازگشته، توسط بازپرس منصوری که با ابلاغ ویژه پرئیس قوه قضاییه مامور شده است، در حال پیگیری می باشد.

حجت الاسلام منصوری، یکی از قضات خوشنام دستگاه قضایی می باشد.