خواص دارويي و درماني سير.

خوراكي‌ها
خواص دارويي و درماني سير.
16 آذر-92
* تاريخچه: سير در مصر باستان ارزش كالاي مبادله پاياپاي را داشت و خواص ان بر روي اهرام بزرگ چه اوپس نوشته شده است. استفاده‌هاي متفاوت محلي از سير, از درمان جذام در انسان گرفته تا جلوگيري از دلمه شدن خون در اسب را شامل مي‌شود. پزشكان در قرون وسطي سير را براي درمان كچلي تجويز مي‌كردند و سرخ پوستان امريكا اين گياه را براي درمان گوش درد, نفخ و بيماري خوني ناشي از كمبود ويتامين ث به كار مي‌بردند. 
* تركيبات مهم: 
سير تازه منبع خوبي از ويتامين ها, مواد معدني ومواد گوگردي است. بيشترين مقدار مواد گوگردي در جنس اليوم مربوط به سير مي‌باشد. در حقيقت مواد گوگردي كه اجسام اصلي گياه مي‌باشند, اسانس سير را تشكيل مي‌دهند.مهمترين اجسام گوگردي شامل الي سين, دي اليل دي سولفايد و دي اليل‌تري سولفايد هستند. دو عنصر بسيار با اهميت ژرمانيوم و سلنيوم با مقادير كم در سير وجود دارند كه به نظر مي‌رسد فعاليت ضد سرطاني سير مربوط به انهاست. تركيبات ديگري از جمله پروتئين به ميزان 17 درصد وزن خشك سير, گلوكو سينولاز, انزيم‌هاي پراكسيداز و ميروزيناز در ان وجود دارند. 
*اثرات مهم: 

سير داراي اثرات ضد ميكروبي, ضد قارچ,ضد ويروس, ضد سرطان، كاهنده فشار خون, كاهنده چربي خون, كاهنده كلسترول و كاهش چسبندگي پلاكت هاست.