آخرين وضعيت امدادرساني به مازندران بحران‌زده

آخرين وضعيت امدادرساني به مازندران بحران‌زده
مازني‌ها همچنان نيازمند كمك


بحران برف در دو استان شمالي كشور در حالي چهارمين روز خود را پشت سر گذشت كه سرعت امدادرساني توسط نهادها و سازمانها نسبت به روزهاي ابتدايي از روند مناسب‌تري برخوردار شده است.
دكتر قاسم جان‌بابايي، رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران در گفت‌وگو با ايسنا، خاطرنشان كرد: با وجود بارش برف، مشكل اساسي در خدمات رساني به مراجعه كنندگان بيمارستان‌هاي نور، نوشهر، چالوس، درمانگاه شبانه‌روزي عباس‌آباد، تنكابن و رامسر، مشاهده نشده است. 21 خودرو كمك‌دار از دانشگاه علوم پزشكي مازندران به سمت غرب اعزام شدند. تعدادي از خودروها در اختيار نهادها قرار گرفت و تعدادي نيز در راه است. وي از توزيع نان، آب معدني و پتو در بيمارستان‌هاي غرب مازندران خبر داد و اظهار كرد: براي سرويس‌دهي بهتر، فعاليت بخش‌ها را تجميع كرديم.
جان بابايي از فعاليت ستاد بحران ثابت در دفتر رياست دانشگاه براي پيگيري مشكلات غرب استان خبر داد و اظهار كرد: مسدود بودن جاده‌ها و جابه‌جايي پزشكان، مراجعه بيماران را با مشكل مواجه كرده است. رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران ادامه داد: با تلاش مسئولان، مشكل آب و برق و گاز بيمارستان‌ها در فاصله كوتاهي برطرف شد. وي با اشاره به غيرفعال بودن بيمارستان كتالم، تصريح كرد: اين بيمارستان وابسته به دانشگاه آزاد است كه ظاهرا به دليل مشكلات فعاليت نمي‌كند.
ارسال 20 تن آرد به نانوايي‌هاي غرب مازندران
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران گفت: به دستور استاندار، ارزيابي خسارات در بخش‌هاي مختلف براي تامين منابع از اعتبارات ملي آغاز شده است.
به گزارش روابط عمومي استانداري، محمد محمدپور توضيح داد: همه تلاشها صورت گرفت تا با بهره‌گيري از ژنراتورهاي برق هيات‌هاي مذهبي و مساجد، فعالين نانوايي‌ها برقرار باشد. 100 هزار قرص نان تاكنون از طريق اين سازمان براي توزيع تحويل اين مناطق شده است. محمدپور افزود: بيش از 150 تا 200 تن آرد براي نانوايي‌هاي منطقه فرستاده شده است.
وي، تعداد جعبه‌هاي آب معدني توزيع شده در منطقه كه با مشاركت واحدهاي توليدي صورت گرفت، را قابل توجه خواند و بيان كرد: بازرسي قيمتي از واحدهاي عرضه‌كننده اقلام غذايي انجام شده تا با تخلفات احتمالي برخورد لازم صورت گيرد، وليكن عمده واحدهاي عرضه كننده، اين موضوع را رعايت كرده‌اند و حتي برخي از واحدها به صورت اقساط، اقلام را در اختيار مردم قرار داده‌اند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خاطرنشان كرد: وضعيت شهرها در غرب مازندران از نظر بازگشايي مغازه‌هاي ضروري و واحدهاي عرضه‌كننده نان، عادي شده است. به سرعت در حال برنامه ريزي براي پخت و عرضه نان در روستاها هستيم.
وي با بيان اينكه برف همچنان در حال باريدن است، خاطرنشان كرد: استاندار و همه مديران در جهت پاسخگويي و رفع موانع و تداوم امداد رساني تلاش مي‌كنند. از مردم منطقه تقاضا داريم آرامش خود را در راستاي شتاب بخشي به روند امداد رساني حفظ كنند. هادي خنجري، مديركل مديريت بحران استانداري مازندران گفت: به منظور امدادرساني مطلوب به شهرهاي آسيب ديده غرب استان، شهرستان‌هاي معين براي ارسال كمك به اين مناطق مشخص شدند.
وي بيان كرد: براساس بخشنامه ابلاغي به فرمانداران، شهرستان‌هاي قائم شهر و سيمرغ معين شهرستان رامسر و شهرستان‌هاي ساري و گلوگاه معين شهرستان تنكابن، انتخاب و اعلام شدند.
خنجري با اشاره به انتخاب شهرستان آمل به عنوان معين شهرستان عباس آباد، تصريح كرد: شهرستان‌هاي بهشهر و مياندرود به عنوان معين شهرستان چالوس معرفي شده‌اند. همچنين شهرستان‌هاي بابل و بابلسر معين شهرستان نوشهر و شهرستان نكا معين شهرستان نور انتخاب شده‌اند.
مديركل مديريت بحران استانداري مازندران افزود: مسئولين اين شهرستان‌ها بايد ضمن هماهنگي با شهرستان آسيب ديده، اقدامات لازم را براي رفع نيازهاي ضروري مناطق حادثه ديده انجام دهند و كمك‌هاي ارسالي را تنها براي شهرستاني كه معين شده‌اند ارسال كنند.
به گزارش ايسنا، همچنين مديركل مديريت بحران استانداري مازندران گفت: مايحتاج مراكز درماني غرب استان شامل سوخت، نان، آب، پتو و تعداد 12 خودرو كمك‌دار توسط دانشگاه علوم پزشكي، تامين و به منطقه اعزام شده است.
وي با اشاره به تشكيل جلسات متعدد شوراي هماهنگي مديريت بحران استان در شهرهاي غرب استان، توضيح داد: از همان ساعات اوليه بارش سنگين برف، تيم‌هاي امدادي و عملياتي از ارگان‌هاي هلال احمر، پليس راه، راهداري، برق، بنياد مسكن، آب و فاضلاب و مخابرات به مناطق آسيب ديده اعزام شدند.
خنجري با بيان اينكه استان‌هاي معين براي كمك رساني به شهرهاي بحران زده غرب استان تعيين شده‌اند، خاطرنشان كرد: 39 تيم امدادي از استان‌هاي تهران، گيلان و سمنان به مناطق غرب استان اعزام شده‌اند. همچنين 8 اكيپ ارزيابي براي احصا و جمع بندي خسارات وارده به اماكن مسكوني در اين مناطق اعزام شده‌اند.
مديركل مديريت بحران استانداري مازندران ادامه داد: تاكنون 20 دستگاه خودرو و 272 امدادگر هلال احمر استان به مناطق غرب مازندران اعزام شده‌اند و بيش از 15 هزار بطري آب معدني، 43 هزار قرص نان و اقلامي نظير پتو، چراغ والور و كنسرو مواد غذايي توسط هلال احمر به اين مناطق فرستاده شده و در حال توزيع است.
وي با اشاره به بازگشايي محورهاي هراز، كندوان و سوادكوه توسط اداره كل راه و شهرسازي استان، تصريح كرد: اعزام 4 دستگاه تريلي، 10 دستگاه گريدر و ماشين آلات ديگر به همراه 2 دستگاه نمك پاش و توزيع 800 تن نمك در محور ساحلي انجام شده است
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت: به منظور امداد رساني به مصدومان مناطق برفگير غرب استان، اكيپي 40 نفره متشكل از گروه‌هاي مختلف پزشكي پرستاري و تاسيساتي به اين مناطق اعزام شدند.
وي، تصريح كرد: برخي از پزشكان به دليل مسدود بودن مسير نتوانستند خود را به بيمارستان و مراكز درماني برسانند لذا اين گروه به همراه 8 دستگاه اتومبيل به سمت شهرهاي غرب مازندران از جمله تنكابن اعزام شدند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران ادامه داد: با وجود 2 دستگاه ژنراتور برق در بيمارستان شهيد رجايي تنكابن، يك دستگاه ژنراتور برق نيز ارسال شد. دكتر جان بابايي، خاطرنشان كرد: در مراكز درماني تابع دانشگاه علوم پزشكي مازندران كمبود دارويي نداريم.
توزيع بيش از 5 تن دارو واقلام غذايي در منطقه حادثه ديده غرب مازندران
بيش از 750 امدادگر در قالب 126 تيم امدادي در مناطق مختلف غرب مازندران در حال امداد رساني هستند. به گزارش روابط عمومي استانداري مازندران مستقر در غرب استان، توزيع بيش از 5 تن دارو واقلام غذايي در منطقه حادثه ديده غرب استان با استفاده از بالگردهاي امدادي جمعيت هلال احمر صورت گرفته است.
اين گزارش هم چنين حاكيست؛ بيش از 750 امدادگر در قالب 126تيم امدادي در مناطق مختلف غرب مازندران در حال امداد رساني هستند.
رامسر نيازمند ماشين‌آلات برف روب است
فرماندار رامسر گفت: رامسر نيازمند ماشين‌آلات برف روب است. رستم زرودي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار داشت: در حال حاضر برق 95 درصد از شهروندان رامسري وصل شده است.
وي با بيان اين‌كه چاه‌هاي آب پمپاژ شده و مشكلات آبرساني اين منطقه هم برطرف شده است، گفت: 97 درصد مشكلات آب اين شهرستان رفع شده است.
فرماندار رامسر افزود: تنها در بخش‌هايي از منطقه به دليل يخزدگي، لوله‌هاي آب دچار شكستگي شده كه سبب قطعي آب شده كه درصدد رفع آن هستيم. زرودي ادامه داد: در اين منطقه هيچ‌گونه مشكلات قطعي گاز نداشته‌ايم.
وي، نبود ماشين‌آلات برف روب براي روستاها را از جمله مشكلات رامسر اعلام كرد. وي تصريح كرد: تا پايان هفته ميزان خسارت بحران شهرستان رامسر برآورد خواهد شد. استاندار مازندران: آب، برق و گاز در تمامي شهرهاي غرب استان برقرار شده است
استاندار مازندران گفت: جريان آب، برق و گاز در تمامي شهرهاي غرب استان برقرار شده است و هم اكنون وضعيت زندگي مردم شهرهاي غرب استان تا حدودي به حالت عادي برگشته است.
ربيع فلاح در پايان جلسه ستاد بحران در نوشهر بار ديگر از همراهي و صبوري مردم قدرداني كرد و افزود: وضعيت راه‌هاي روستايي هم‌چنان مشكل اصلي امداد رساني است.
وي با بيان اين‌كه تمامي ماشين آلات و تجهيزات راهداري براي بازگشايي راه‌هاي اصلي و فرعي روستاها به كار گرفته شده است، ادامه داد: براي بازكردن جاده‌هاي روستايي با كمبود تجهيزات ماشيني رو به رو هستيم.
استاندار مازندران علت اصلي تبديل شدن بارش برف سنگين به بحران را قطعي برق بر اثر پارگي سيم‌ها برشمرد و گفت: مديريت بحران از آغاز به صورت جهادي وارد صحنه شد و خوشبختانه با فعاليت‌هاي فشرده و سنگيني كه در دو روز گذشته صورت گرفت در حال حاضر شهروندان در استفاده از انرژي مشكلي ندارند.
نماينده عالي دولت در مازندران از حضور نمايندگان وزارتخانه‌ها و كميسيون‌هاي مختلف مجلس در منطقه قدرداني كرد و اظهار داشت: تمامي تمهيدات براي كاهش دغدغه مردم انديشيده شده است.
هم‌چنين كمال علي‌پور نماينده مردم قائمشهر، جويبار، سوادكوه و سيمرغ در مجلس هم گفت: نمايندگان مجلس براي كمك به حل مشكلات زيرساختي، بررسي دقيقي را انجام مي‌دهند.
وي با بيان اين‌كه پس از برآورد خسارت‌هاي ناشي از برف و يخبندان، مجلس براي تخصيص اعتبار ويژه، تسهيلات و يا كمك بلاعوض تصميم‌گيري خواهد كرد، افزود: همه مردم و مسوولان در منطقه حضور فعالي دارند.
علي پور از مردم مازندران خواست تا همچنان با همكاري و مشاركت به منظور حل مشكلات، با مسوولان همراه باشند.
دبير مجمع نمايندگان مازندران: هيچگونه امكاناتي از سوي ديگر استان‌ها ارسال نشده است
دبير مجمع نمايندگان مازندران گفت: بحران از نوشهر و چالوس خارج نشده است. قاسم احمدي لاشكي در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار داشت: در حال حاضر شهرهاي نوشهر و چالوس از بحران خارج نشده و در وضعيت نامطلوبي به سر مي‌برند.
وي با بيان اينكه بسياري از راه‌هاي ارتباطي روستايي در شهرهاي نوشهر و چالوس مسدود است و برق برخي از نقاط هنوز قطع مي‌باشد گفت: اين بحران خسارت‌هاي بسيار جدي را به بخش‌هاي كشاورزي و مزارع اين شهرستان وارد كرده است.
دبير مجمع نمايندگان مازندران افزود: سقف چند دامداري در اين شهرستان فرو ريخته كه به طور حتم باسرد شدن بيشتر هوا آسيب‌هاي وارد شده چند برابر مي‌شود.
وي يادآور شد: در صورت فراهم شدن امكانات، ظرف يك هفته آينده بحران به طور كامل از غرب استان برطرف خواهد شد و در غير اين صورت به يك ماه هم مي‌انجامد كه سبب وارد شدن آسيب‌هاي جدي به مردم منطقه مي‌شود.
مايحتاج ضروري به روستاهاي تنكابن نرسيد
سيد ابراهيم هاشمي، فرماندار تنكابن گفت: متاسفانه به دليل مسدود بودن راه‌هاي دسترسي به روستاها هنوز موفق نشده‌ايم كه مايحتاج ضروري را براي آنها ارسال كنيم.
وي اظهار كرد: برق بيش از 70 درصد روستاها به خاطر مسدود بودن راه‌ها و دسترسي نداشتن به روستاها قطع است اما 90 درصد برق شهر تنكابن وصل شده است.
هاشمي ادامه داد: خوشبختانه گاز تنكابن همچنان وصل است و هيچ مشكلي در اين خصوص وجود ندارد. فرماندار تنكابن افزود: 50 درصد نانوايي‌هاي تنكابن در حال حاضر فعال هستند. وي ادامه داد: براي بازگشايي راه‌هاي مسدود شده روستاها طي 24 ساعت به 100 دستگاه لودر، گريدر و بلدوزر نياز است كه در حال حاضر به خاطر وضعيت جوي و جاده‌ها فقط 40 دستگاه به دست ما رسيده است.60 تا 70 درصد از راه‌هاي ارتباط شهري نيز بازگشايي شده است.
اعزام ماشين آلات راهداري قزوين به گيلان و مازندران
جواد حق لطفي، مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي قزوين نيز از اعزام ماشين آلات راهداري اين اداره كل براي كمك رساني به استان‌هاي گيلان و مازندران خبر داد.
وي اظهار كرد: بنا بر اعلام مديريت بحران وزارت راه و شهرسازي مبني بر نياز به كمك در استان‌هاي گيلان و مازندران در پي بارش سنگين برف در اين استان‌ها از استان قزوين به عنوان استان معين براي امدادرساني درخواست كمك شده است.
نوشهر از بحران خارج شد
محمد علي قمي اويلي فرماندار نوشهر گفت: با تلاش شبانه روزي، اين شهرستان از وضعيت بحراني خارج شده است. وي از عادي شدن شرايط شهرستان نوشهر خبر داد و افزود: بررسي ميزان خسارت‌ها در روزهاي آتي انجام مي‌شود.
قمي اويلي خاطرنشان كرد: براي آزادسازي محور نوشهر به رويان به طول 60 كيلومتر، 14 دستگاه ماشين‌آلات سنگين براي عمليات برفروبي پيش‌بيني شده است.
وي با اشاره به اقلام توزيع شده در شهرستان، اظهار كرد: تاكنون بيش از 45 هزار قرص نان و بيش از 4500 بطري آب معدني در بين افراد آسيب ديده توزيع شده است. فرماندار نوشهر با بيان رفع قطعي برق در روستاهاي بخش مركزي، گفت: تقريبا در بيش از 80 درصد روستاهاي بخش مركزي، مشكل قطعي برق رفع شده است.
توزيع شبانه‌روزي آرد ميان نانوايي‌هاي تنكابن
ذكريا نوروزي، رئيس اتحاديه خبازان تنكابن خاطرنشان كرد: شركت تعاوني خبازان تنكابن به صورت شبانه روزي در حال توزيع آرد ميان نانوايي‌هاي شهرستان است.
وي، خواستار اختصاص سهميه بيشتر آرد به تعاوني‌ها شد و افزود: اميدواريم با توزيع آرد شاهد مشكلات كمتري در روزهاي آينده در شهرستان باشيم.
محورهاي رامسر باز است
هادي رمضاني، رئيس اداره راه و شهرسازي شهرسازي رامسر بيان كرد: در حال حاضر تمامي محورهاي اصلي و شرياني رامسر بازگشايي شده و تردد برقرار است.
وي اظهار كرد: با توجه به اينكه راهداران مستقر در سطح محورها توانستند پس از ساعتها تلاش و كوشش شبانه‌روزي محور را بازگشايي كنند، اما متاسفانه بارش سنگين و مداوم برف و كولاك سبب انسداد محورها از جمله محورهاي روستايي بالادست شده و به محض قطع برف و كولاك اكيپ‌هاي راهداري مستقر در سطح محورها اقدام به بازگشايي و ايمن سازي محورها مي‌كنند.
رئيس اداره راه و شهرسازي شهرسازي شهرستان رامسر در خصوص شرايط محور ارتباطي "جنت رودبار" گفت: با توجه اينكه راهداران در چند مرحله با انجام عمليات نمك پاشي و برفروبي محور را بازگشايي كرده‌اند اما بارشهاي سنگين سبب انسداد مجدد محورشده و پس از مهيا شدن شرايط مناسب، راهداران اين اداره نسبت به بازگشايي اين محور اقدام مي‌كنند.
حسيني خاطرنشان كرد: با توجه به حجم بالاي ترافيك در سطح محورهاي غرب استان و سهولت در امر امداد رساني و بازگشايي محورها از مردم و مسافرين تقاضا داريم از سفرهاي غير ضروري به اين مناطق پرهيز كنند.
مرگ در كمين 3000 رأس دام غرب مازندران
رضا عظيمي، رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت: 20 دامدار با 3 هزار رأس دام به دليل نبود آذوقه در غرب استان در خطر هستند. وي افزود: به دليل دسترسي نداشتن به برخي مناطق شهرستان چالوس، 3 دامدار با 2 هزار رأس دام با كمبود آذوقه و امكانات مواجه شده‌اند. در حال حاضر تمامي راه‌هاي دسترسي به دامداران در بخش ميان وند شهرستان چالوس مسدود است و اطلاع دقيقي از وضعيت دامداري اين منطقه وجود ندارد. عظيمي تصريح كرد: به دليل مسدود بودن راه دسترسي، از خانواده‌اي كه در شهرستان چالوس به همراه بيش از يك هزار رأس دام در منطقه جاده جنگلي صدا و سيما مفقود شدند تاكنون اطلاعي در دست نيست. رحماني فضلي وزير كشور، نوبخت معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، چيت چيان وزير نيرو طي تماس‌هاي تلفني با استاندار مازندران ابعاد خسارات و مشكلات را جويا شدند و آمادگي خود را براي بسيج تمام امكانات اعلام كردند.
هم چنين مسوولين كشوري اعلام كردند كه در اسرع وقت نيازهاي اساسي استان مازندران را تا زمان بهبود اوضاع و عادي شدن شرايط رفع خواهند كرد.