بر اساس آمار وزير نفت مشخص شد: واردات بنزين امسال 2 برابر شد

بر اساس آمار وزير نفت مشخص شد: واردات بنزين امسال 2 برابر شد17 شهریور -94
وقتی برنامه ی هسته ای وتحریم هاو اختلاس هاو دزدی ها پولی باقی نمی ماند تا اجازه دهد  سرمایه گذاری دربخش صنعت نفت وپتروشیمی شود .معلوم است که نتیجه ی چنان فاجعه بار می شود تامنجر می شود مدام بر واردات بنزین افزوده گردد.

در 170 روز نخست سال جاري بيش از 1/ 3 ميليارد ليتر بنزين به ارزش بيش از 800 ميليون دلار وارد کشور شده است که با اين اعتبار مي توان منابع مالي ساخت يک پالايشگاه 60 هزار بشکه اي نفت را تامين کرد.
    
به گزارش مهر، بيژن زنگنه وزير نفت اخيرا در گفت وگو با مهر از واردات به طور متوسط 7 تا 8 ميليون ليتر بنزين به کشور خبر داده است. اين عضو کابينه دولت تدبير و اميد همچنين در گفت وگوي ديگري هزينه واردات هر ليتر بنزين با توجه به افت قيمت جهاني نفت خام را حدود 60 سنت اعلام کرده است.
    
بر اساس گزارش هاي ارائه شده توسط شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي متوسط واردات بنزين در سال گذشته حدود 4/5 تا 5 ميليون ليتر بوده که حجم واردات اين فرآورده استراتژيک نفتي از ابتداي سال جاري تاکنون با افزايش نزديک به دو برابري به حدود 8 ميليون ليتر در روز رسيده است.افزايش مصرف با توجه به سفرهاي بهاري و تابستاني و طولاني شدن زمان تعميرات اساسي پالايشگاه نفت شازند اراک مهمترين عامل افزايش تقاضا و مصرف براي اين فرآورده پرطرفدار نفتي است.
    
از ابتداي سال جاري تاکنون به استناد آمارهاي شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي به طور ميانگين روزانه بيش از 72 ميليون ليتر بنزين مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد رشد داشته است.
    
علاوه بر اين، با ورود به روزهاي پاياني شهريورماه متوسط مصرف بنزين کشور با افزايش بيشتري روبرو شده به طوري که در آستانه فصل بازگشايي مدارس و دانشگاه ها، آمارها از ثبت بالغ بر 128 ميليون و 997 هزار تراکنش در سامانه هوشمند سوخت حکايت دارد که بيش از هفت ميليون تراکنش بيش از مدت مشابه مرداد ماه سال جاري است.
    
قطعا اين افزايش مصرف به افزايش واردات بنزين کشور هم دامن مي زند و پيش بيني مي شود در سال جاري با وجود آزادسازي قيمت ها و عرضه بنزين 1000 توماني، حجم واردات اين محصول پالايشگاه هاي نفت با افزايش بيشتري همراه شود.
    
بنابراين گزارش: با سقوط آزاد قيمت جهاني نفت خام در طول سه ماه گذشته تاکنون، قيمت بنزين در بازارهاي جهاني به ويژه فوب خليج فارس هم به شدت کاهش يافته است.
    
هم اکنون به استناد اظهارات وزير نفت روزانه 8 ميليون ليتر بنزين وارد ايران مي شود که ارزش هر ليتر بنزين وارداتي بدون احتساب هزينه ها، انتقال، ذخيره سازي، توزيع و عرضه آن حدود 60 سنت اعلام شده است.
    
بر اين اساس در شرايط فعلي به طور متوسط روزانه 4 ميليون و 800 هزار دلار براي واردات بنزين هزينه مي شود که ارزش کل بنزين وارداتي در 170 روز نخست سال جاري حدود 816 ميليون دلار برآورد مي شود. به عبارت ديگر، در 170 روز نخست سال جاري بيش از يک ميليارد و 360 ميليون ليتر بنزين وارد کشور شده که پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري حجم واردات بنزين از مرز دو ميليارد ليتر عبور کند. از سوي ديگر، با احتساب متوسط قيمت هر دلار آزاد در بازار ايران حدود 3200 تومان از ابتداي سال جاري تاکنون هزينه واردات بنزين کشور حدود دو هزار و 600 ميليارد تومان برآورد مي شود.
    
در اين بين با احتساب هزينه 800 ميليون دلاري واردات بنزين از ابتداي سال جاري تاکنون با اين ميزان منابع مالي دست کم مي توان اعتبارات ساخت يک پالايشگاه 60 هزار بشکه اي همچون يکي از واحدهاي پالايشگاهي ميعانات گازي سيراف را تامين مالي کرد.