گزیده خبرهای 4 مهرماه – 94 . قسمت – 5

گزیده خبرهای 4 مهرماه – 94 . قسمت – 5  
 
    عضو شوراي اسلامي شهر تهران انتقاد كرد: سردرگمي دانش آموزان مهاجر به علت ناتواني در پرداخت هزينه مدارس
عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: بعضي از اتباع خارجي به دليل ناتواني در پرداخت 120 هزار تومان نتوانستند فرزندان خود را در مدارس ثبت نام کنند و بر اساس آمار از 500 هزار نفر افغانستاني زير 18 سال متاسفانه 35 هزار نفر آن ها ثبت نام شده اند که آن ها نيز داراي کارت هويت بوده اند.    به گزارش فارس، معصومه آباد در جلسه علني شوراي شهر تهران و در تذکرات پيش از دستور ضمن تبريک هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصيلي اظهار داشت: بهتر است با توجه به بيانات رهبر معظم انقلاب زنگ مدرسه کودکان افغانستاني را نيز به صدا در بياوريم.    وي ادامه داد: تحصيل و سوادآموزي جزء حقوق شهروندي و انساني آن ها است.    عضو شوراي اسلامي شهر تهران يادآور شد: رهبر انقلاب تاکيد بسياري داشتند که اتباع خارجي از تحصيل برخوردار شوند و اين موضوع فارغ از اين است که اين اتباع از کجا آمده اند.    آباد افزود: بعضي از اتباع خارجي به دليل ناتواني در پرداخت 120 هزار تومان نتوانستند فرزندان خود را در مدارس ثبت نام کنند.    وي خاطر نشان کرد: بر اساس آمار از 500 هزار نفر افغانستاني زير 18 سال متاسفانه 35 هزار نفر آن ها ثبت نام شده اند که آن ها نيز داراي کارت هويت بوده اند.    عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: هزينه ثبت نام هر تبعه افغانستاني در مقطع ابتدايي 210 هزار تومان و در مقطع متوسطه 320 هزار تومان است. لذا بايد نسبت به اين موضوع اقدامات لازم انجام شود.
گوشي هاي ميلياردي قاچاق در مغازه
فرمانده انتظامي استان اصفهان گفت: کارآگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالاو ارز پليس آگاهي استان اصفهان در پي کسب خبري مبني بر فعاليت يک واحد صنفي در زمينه تهيه و توزيع کالاهاي خارجي قاچاق موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.    سرتيپ آقاخاني افزود: پس از انجام تحقيقات لازم و اطمينان از درستي موضوع با هماهنگي مقام قضايي از واحد صنفي مذکور بازديد به عمل آمد که در نتيجه اين بازرسي 158 دستگاه انواع گوشي هوشمند تلفن همراه خارجي قاچاق کشف شد.    وي ارزش اين محموله را 2 ميليارد و 800 ميليون ريال اعلام و تصريح کرد: در اين ارتباط متصدي فروشگاه و مالک اصلي محموله دستگير و براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي شدند.
خبر ويژه 
سايه سنگين بازگشت تحريم بر سر مجمع اقتصادي ايران و اروپا
همزمان با دومين مجمع اقتصادي ايران و اروپا، وبسايت اين مجمع اعلام کرد شرکت هاي اروپايي همچنان نگران احياي دوباره تحريم ها هستند.    مکانيزم تعامل غرب و ايران در توافق برجام و قطعنامه 2231 به گونه اي تعبيه شده که غرب و آمريکا با کمترين بهانه جويي مي توانند تحريم هاي تعليق شده را مجدداً برقرار کنند. پيش از اين نشرياتي مانند فايننشال تايمز تصريح کرده بودند برجام به نحوي تدوين شده که ريسک سرمايه گذاري و شراکت با ايران را بالانگه مي دارد.    در چنين شرايطي دومين مجمع اقتصادي ايران و اروپا با حضور بيش از 400 نفر از فعالان اقتصادي و تجارت بين الملل روز پنجشنبه 23 سپتامبر در شهر ژنو سوئيس آغاز به کار کرد. اين مجمع، قرار است فرصت هاي اقتصادي و سرمايه گذاري را در دوران پساتحريم ايران بررسي کند. اولين دوره اين همايش، سال گذشته و پيش از دستيابي به توافق هسته اي در لندن برگزار شد.    به گزارش صداي آمريکا بسياري از شرکت هاي اروپايي، چه آنهايي که قبلاً در ايران فعال بوده اند و چه شرکت هايي که به تازگي بازار 80 ميليوني ايران را يک فرصت مي دانند، با نزديک شدن به زمان لغو تحريم ها به فکر سرمايه گذاري در اين بازار افتاده اند.    اما همانگونه که وبسايت اين همايش اعلام کرده توجه همايش در اين دوره بر چالش هاي مالي و سرمايه گذاري شرکت ها در ايران و ريسک هاي احتمالي آن خواهد بود. با اينکه قرار است تحريم هاي اقتصادي ايران لغو شود، اما شيوه اي تعريف شده که تحريم ها دوباره برگردد. بر اين اساس بسياري از شرکت ها نگران اين هستند که در صورت بازگشت تحريم ها چه سرنوشتي در انتظار سرمايه هاي آنها خواهد بود.
خبر ويژه 
دولت حمايت نمي كند سرمايه هاي مردم در بورس از بين مي رود
عدم حمايت دولت، کار دست بورس داد و سرمايه هاي مردم درحال آب رفتن است.    روزنامه آرمان با درج اين مطلب نوشت: با ريزش شديد قيمت ها در بورس تهران اوضاع اين بازار در سايه عدم حمايت هاي دولت روزبه روز وخيم تر شده و سهامداران زيادي شاهد آب رفتن سرمايه هاي خود در بازار سرمايه هستند. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس تهران با ريزش 701 واحدي به رقم 61 هزار و 553 واحد رسيد و وارد کانال 61 هزار واحدي شد. شاخص قيمت وزني در معاملات با 275 واحد افت عدد 24 هزار و 165 واحد را تجربه کرد. همچنين شاخص سهام آزاد شناور با 1071 واحد ريزش عدد 68 هزار و 388 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص بازار اول درحالي با کاهش 528 واحدي به عدد 42 هزار و 814 واحد رسيد که شاخص بازار دوم با 1325 واحد ريزش به رقم 136 هزار و 127 واحد دست يافت. براساس اين گزارش، شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز در پايان معاملات اين بازار با کاهش دو واحدي به عدد 682 واحد رسيد.    اين روزنامه مي افزايد: بورس تهران ماه هاست که گرفتار نزول است و هر روز با ريزش قيمت ها و قرمز رنگ شدن خود فرياد اعتراض را به گوش مسئولان مي رساند، اما بي توجهي مسئولان به وضعيت وخيم اين بازار مهم کشور موجب شده تا روزانه سهامداران زيادي آب رفتن سرمايه هاي خود را در بازاري که سرمايه گذاري در آن تشويق مي شد، نظاره گر باشند. رسيدن شاخص بورس به ارقامي کمتر از ابتداي سال، از بين رفتن بازدهي سهامداران، ريزش شديد حجم معاملات و همچنين افت ارزش بازار سرمايه همگي نشان دهنده وضعيت قرمز بورس است؛ اين شرايط درحالي رقم مي خورد که بورسي که در گذشته متاثر از تصميمات سياسي بود، ديگر کوچکترين واکنشي به اخبار خوش سياسي که در 10 سال اخير بي سابقه بوده است نشان نداده و همچنان بر طبل نزول مي کوبد. روند ريزشي بازار سرمايه در کنار اخبار مثبت سياسي درحالي براي همه فعالان اين بازار و حتي تحليل گران عجيب و دور از ذهن است که اکثر فعالان اين بازار عدم حمايت مسئولان و بي اهميتي آنها به بازار سرمايه را از عوامل اصلي ريزش هاي شديد بورس عنوان مي کنند. اين وضعيت موجب شده است تا اکثر سهامداران تازه وارد بورس عطاي بورس را به لقاي آن ببخشند و تا بهبود شرايط از اين بازار خارج شوند.    شرايط اقتصادي فعلي موجب شده تا با فاصله گرفتن شاخص بورس از ارقام ابتدايي سال، ميانگين بازدهي چند درصدي سهامداران از بين رفته و بورس تهران وارد فاز زيان شود. اين زيان در معاملات روز گذشته و زماني که دماسنج بازار سرمايه در مقابل بهت و تعجب سهامداران ريزش 701 واحدي را تجربه کرد و به نيمه 61 هزار واحدي پرتاب شد، افزايش پيدا کرد.
    خبر ويژه 
شرف از كه آموختي؟ .... از كارگزاران!
آقاي مرعشي! «شرف» و «شرافت» در قاموس شما و حزب کارگزاران يعني چه؟! بين شرافت ادعايي و پرونده هايي چون استات اويل، کرسنت، پتروپارس، افشاي اطلاعات هسته اي، ادعاي تقلب و به آشوب کشيدن کشور در سال 88، گرا دادن به دشمنان براي تشديد تحريم ها و نظاير اينها، چه رابطه اي وجود دارد؟!    اين تحليل را وب سايت الف در اعتراض به سخنان اخير سخنگوي کارگزاران منتشر کرد. مرعشي در مصاحبه با خبرگزاري ايلنا گفته بود: اگر کسي از تکرار دولت هاي متهم و دهه تنش نلرزد يک ايراني باشرف نيست. الف در واکنش مي نويسد: اين گونه مواضع، از آقاي مرعشي و جريان موردپسند ايشان، بي سابقه نيست. و از آن جمله است برخي قضاوت ها درباره دولت سابق با چاشني تعابيري چون «مرض هاري» و نظاير آن. اين گونه موضع گيري ها از زواياي گوناگون قابل تحليل است؛ اما مي تواتن ريشه برخي از آنها را در اين سخن محمدباقر نوبخت- دبيرکل حزب اعتدال و توسعه- جستجو کرد که در برنامه اي تلويزيوني گفته بود. «دل ما با کسي که سال 84 پيروز شد اصلااف نشد و هيچ وقت نتوانستيم او را به عنوان مظهر جمهوريت مردم فهيم و با فرهنگ و صادق جمهوري اسلامي ايران بدانيم»!    چشم بستن بر رويکردهاي گاه فاجعه آميز دولت ها و جناح هاي همسو با خود و در عين حال، بي شرف خواندن بخشي از جامعه به جرم متاثر نشدن از «تکرار احتمالي» دولت سابق، دور از انصاف و جوانمردي و دور از ادب است، همان گونه که ناديده گرفتن خطاهاي فراوان دولت پيشين و محصور ماندن در حصارهاي تنگ «شخص زدگي» نيز مغاير با آموزه هاي ديني و عقلاني است.    انتقاد سازنده از دولت سابق در عين پرهيز از دو قطبي سازي جامعه، بديهي ترين «وظيفه» همه آگاهان و صاحبان انديشه در راستاي دفاع از انقلاب است و اين مهم، با بي شرف خواندن بخشي از جامعه محقق نمي شود. راستي مگر «ادب مرد به از دولت او» نبود؟! کسي که به راحتي بخشي از جامعه را به دلايل مبهم، فاقد شرف مي نامد، مستحق دريافت چه نمره اي از درس ادب خواهد بود؟!
    
الف مي افزايد: دولت، منحصر به شخص رئيس جمهور نيست؛ بنابراين، انتقادها از رئيس جمهور سابق و برخي نزديکان مسئله دار وي، نبايد موجب ناديده گرفتن خدمات نيروهاي متعهد و لايقي شود که براي خدمت به نظام و ملت سر از پا نمي شناختند.    در ادامه اين تحليل آمده است: آقاي مرعشي در حالي بدون هيچ قيد و تخصيصي، مدافعان دولت سابق را دور از شرافت مي نامد که کارنامه دولت هاي مورد علاقه وي نيز سرشار از نقاط ضعف فراوان و گاه به مراتب فاحش تر بوده؛ اما چنين تعابيري درباره آنها و حاميانش به کار نبرده است. کاش جناب مرعشي قبل از شاخص گذاري براي «شرافت» مردم، فارغ از تعلقات جناحي در اين واقعيت ها تامل مي کردند که بيشترين گلايه هاي رهبري درباره تشديد شکاف طبقاتي، افزايش فشارها بر محرومان، رواج روحيه اشرافيگري و تجمل پرستي در بين مديران، کم رنگ شدن ارزش هاي انقلاب، و نظاير آن مربوط به چه دوران و در زمان مسئوليت چه دولت هايي بوده است! راستي! کدام حزب سياسي بر اين باور بود که براي رسيدن به توسعه، بايد عده اي زيرچرخ هاي توسعه له شوند؟!     «استات اويل»، «کرسنت»، «پتروپارس» و سوءاستفاده هاي کلان در خصوصي سازي ها و... در کدام دولت ها رخ داده بود؟! پديده آقازادگي در کدام دوران، شدت يافته بود؟!
خبر ويژه 
اين بازي اگر به سود هاشمي باشد به ضرر روحاني است
مشاور سابق کروبي از روحاني خواست در زمين هاشمي بازي نکند.    داريوش سجادي مي نويسد: در سفر اخيرم به تهران مجالي شد تا با يکي از مشاوران ارشد دکتر روحاني ساعاتي را به گفت وگو بنشينم.    در نشست مزبور با اشاره به تعمد پررنگ و قابل فهم و معنادار و وقت و بي وقت هاشمي رفسنجاني در هر اندازه تراژيک و خوفناک ترسيم کردن دوران رياست جمهوري قبل از روحاني، خدمت ميزبان معروض داشتم؛ چنين رويکردي از جانب آقاي هاشمي کاملاقابل فهم است و در واقع ايشان از اين طريق در حال تشفي خاطر و ارضاء ذهني و انتقام کشي از نظام است. رويکردي که هر چند قابل فهم است اما فاقد وجاهت است.    وي مي افزايد: علي ايحال خطاب به ميزبان گوشزد کردم که بر آقاي روحاني واجب است تا از بازي کردن در زمين هاشمي پرهيز کند! هاشمي هر اندازه هم که بر طبل سياه نمائي دولت قبل بکوبد نهايتا از اين بازي متضرر نخواهد شد و به اعتبار نداشتن مسئوليت دولتي چيزي را براي از دست دادن ندارد. اما آقاي روحاني به اعتبار مسئوليت اجرايي خود چيزهاي زيادي براي از دست دادن دارد که با تاسي به قواعد «بازي سياه هاشمي» نامدبرانه و نالازم جبهه مقابل را به منظور دفاع از خود و پاتک به تک کينه جويانه «هاشمي» به صورتي تبعي به رويارويي با خود مي کشاند که دست بر قضا کشانده است!    در همين حال رجانيوز در تحليلي نوشت: ظاهرا قرار نيست روحاني به اين زودي از زير سايه سنگين هاشمي بيرون بيايد و خودش به تنهايي سياست ورزي کند، حتي اگر قرار هم باشد روحاني بخواهد سياست ورزي را مستقلاپيشه کند، ظاهرا اين هاشمي است که تصميم دارد همچنان روحاني را زير سايه خود تصوير کند، نکته اي که در هفته هاي اخير و اظهارات گاه و بي گاه هاشمي رفسنجاني درباره انتخابات 92 بيشتر علني شده است.    هاشمي در هفته هاي اخير و در قالب اظهارنظر خود پيرامون انتخابات رياست جمهوري سال 92 دست کم دوبار به تصريح بيان کرده است که نتيجه انتخابات 92 و رياست جمهوري روحاني نه به دليل حرکت سياسي شخص پيروز بلکه به دليل ثبت نام و حضور وي بوده است.    هاشمي در ديداري که با يوسف صانعي در مشهد مقدس داشت، در اين باره گفت: «کار من در مقطع انتخاب سال 92 در حد نام نويسي بود که ديديد چه تاثيري در کشور داشت و نتيجه اش انتخابات آقاي روحاني بود که با انگيزه و انرژي بيشتري در حال فعاليت است.»    اين در حالي است که وي اخيرا در جمع دانشجويان هم اين سخن را مجددا تکرار کرد: «خيلي ها ايجاد زلزله سياسي در انتخابات 92 را به نام نويسي من منسوب مي کنند، ولي واقعيت اين است که مردم با بلوغ سياسي و شعور انقلابي آن حماسه سياسي را خلق کردند