پناهجویان سوری و بی‌غیرتی حکام عرب

پناهجویان سوری و بی‌غیرتی حکام عرب  15 شهریور -94
خیلی وقاحت وپررویی می خواهد که با نادیده گرفتن  ارسال سلاح به سوریه  وکمک های میلیاردی  به بشاراسد جنایتکار  ونقش کلیدی خامنه ای و سپاه قدس و حزب الشیطان در سوریه که موجب جنگ داخلی و کشته شدن شهروندان سوری وبی خانمان و آوارگان سوری شده است . ولی از موضعف فرار به جلو حکام عرب  متهم به غیرتی شوند!

طی روزهای گذشته خبر کشف کامیون اجساد بیش از 70پناهجوی سوری در اتریش تبدیل به یکی از مهم‌ترین خبرها در رسانه‌های جهان شد اما پرسشی که اینجا وجود دارد این است که کشورهای عربی ثروتمند که مدعی حمایت از مردم سوریه هستند و همچنین کشورهای غربی مدعی حقوق بشر، چه اقدامات انساندوستانه‌ای برای این پناهندگان انجام داده اند؟
از ابتدای بحران سوریه،(اسفند ماه 89) بسیاری از کشورهای عربی منطقه حمایت خود را از مخالفان دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اعلام کردند و به روش‌های مختلف و با کمک‌های مالی و تسلیحاتی همه مساعی خود را برای سرنگونی دولت بشار اسد بکاربستند. مسئله اصلی این است که کشورهایی که پیوسته مردم را به قیام ضد نظام سوریه دعوت می‌کردند، اکنون کجای کار هستندو چه برنامه‌ای برای پناهجویان سوری دارند؟
تاکنون بیش از سیصد هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند و بیش از 11 میلیون نفر از شهروندان سوری نیز به دلیل تهاجم وحشیانه گروههای تروریستی در سایه حمایت کشورهای عربی و غربی؛آواره شده‌اند.
اقدامات گروه‌های تروریستی درحال جنگ در سوریه، لرزه بر اندام هر وجدان بیداری می‌اندازد، گروه‌هایی از جمله گروهک تکفیری و تروریستی داعش، به دلیل حمایت‌های کشورهای غربی و عربی در منطقه قدرتنمایی می‌کنند و این سئوال مطرح است که مدعیان حقوق بشر چه اقداماتی را برای نجات مردم سوریه انجام داده‌اند؟!
مگر این عرب‌های حاشیه خلیج فارس نبودند که پس از آواره شدن سوری‌ها در کشورهای همسایه، روانه اردن و ترکیه می‌شدند تا دختران سوری را به بهانه ازدواج اما در حقیقت بردگی جنسی خریداری کنند؟
ابتدای این بحران گروهی از مردم سوریه خواستار انجام اصلاحات در این کشور شدند و دولت هم وعده‌هایی در این خصوص داد اما در این میان برخی گروه‌ها و کشورهای منطقه و غربی با موج سواری، اوضاع را به گونه‌ای دیگر تغییر دادند و البته در این میان این شهروندان سوریه بودند که آسیب‌های بسیار دیدند.
پرسش اصلی این است که کدامیک از کشورهای عربی به اصطلاح حامی مردم سوریه برای رسیدن به دموکراسی، خود برخوردار از دموکراسی هستند؟
عربستان، بحرین، قطر یا...؟ نظام حکومتی چند کشور عربی منطقه جمهوری و براساس رای و نظر مردم آنها بنا شده است؟ چرا در برخی از این کشورها یک وبلاگ نویس به دلیل انتشار یک مطلب انتقادی دستگیر و روانه زندان می‌شود؟ چرا حکمرانی در برخی از این کشورهای مدعی دموکراسی مورثی و خانوادگی است؟
مردم سوریه نمی‌بایست فریب این دروغگویی‌ها را می‌خوردند، آن‌ها می‌بایست خود در داخل، مشکل‌شان را حل می‌کردند و اجازه نمی‌دادند تروریست‌های خارجی به کشورشان بیایند و آن را ویران کنند؛ آن‌ها مگر فراموش کرده بودند که همین عرب‌های مدعی و بسیار ثروتمند چگونه با فلسطین و فلسطینی‌ها رفتار کردند؟.
اوضاع داخلی سوریه در حال حاضر بحثی مفصل است اما همانگونه که گفته شد این روزها بحث پناهجویان سوری به یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در رسانه‌های جهان تبدیل شده است؛ چندی قبل اجساد بیش از 70 پناهجو که اکثرا سوری بودند، در یک کامیون مخصوص حمل مواد غذایی منجمد شده در اتریش کشف شد. البته این پایان کار نیست زیرا هر روز در رسانه‌های جهان می‌بینیم که از غرق شدن شماری از پناهجویان مسلمان در سواحل کشورهای اروپایی خبر می‌دهند.
این مسئله زنجیره‌ای اکنون به یک تراژدی بسیار ناراحت‌کننده تبدیل شده است و نکته قابل توجه اینکه همه عاملان این ویرانی‌ها و کشتارها در کشورهای مسلمان خود را کنار کشیده، گوشه‌ای نشسته و به ریش مردم آواره و درمانده این کشورها می‌خندند. آن‌ها این روزها تنها به فکر تامین امنیت مرزها و در حقیقت حفظ تاج و تخت خود هستند؛ مگر این کشورهای عربی و غربی با دستگاه‌های اطلاعاتی بسیار قدرتمند و شکست ناپذیرشان! نبودند که به مردم سوریه وعده می‌دادند حکومت بشار اسد تا چند هفته یا حداکثر تا چند ماه دیگر سرنگون می‌شود؟ این پیش بینی‌ها چه شد؟
بسیار خوب می‌گوییم حوادثی پیش آمد که این پیش بینی‌ها درست از آب بیرون نیامد، اما مسئولیت پذیری این کشورها چه شده است؟ چندی پیش یک حمله تروریستی به دفتر مجله شارلی ابدو در فرانسه شد و چند فرانسوی که به مقدسات همه ملت‌های جهان توهین می‌کردند، در جریان آن کشته شدند و مشاهده کردیم که رسانه‌های غربی چه سرو صدایی به این خاطر به راه انداختند و دیدیم که چه کمک‌هایی به این مجله شد تا شمار بیشتری منتشر کند و دیدیم که سران کشورهای بزرگ جهان با برگزاری راهپیمایی این حمله را شدیدا محکوم کردند؟ چرا؟ پاسخ ساده است زیرا آن‌ها اروپایی بودند و از نژاد برتر! زیرا خون آن‌ها از خون مسلمانان رنگین‌تر بود.!
از موسسات غربی انتظار نمی‌رود که به مردم مسلمان منطقه و از جمله مردم سوریه کمک کنند اما مگر کشورهای عربی و کشورهای مسلمان سازمان‌ها و موسساتی برای حمایت از مردم خود ندارند؟ اتحادیه عرب چه کاری جز لفاظی و گرفتن کرسی سوریه از نظام حاکم بر این کشور، برای مردم این کشور اسلامی انجام داده است؟ سازمان کنفرانس اسلامی کجای کار است؟ کشورهای عربی بسیار ثروتمند جز سوء استفاده از حوادث سوریه و نفت بر آتش حوادث این کشور ریختن چه کاری برای مردم سوریه انجام داده اند؟
شایسته بود حکام کشورهای عربی که حامی به اصطلاح انقلابی‌های سوریه بودند و به جنگجویان فعال در این کشور، مبالغ هنگفتی از دلارهای نفتی و همچنین تسلیحات پیشرفته می‌دادند و می‌دهند، حداقل کمی غیرت از خود نشان می‌دادند و بیشتر به وضعیت این پناهندگان که خود سرزمین‌شان را نابود کرده اند، رسیدگی می‌کردند؛ آن‌ها دست کم در این شرایط می‌توانند کمک‌های بیشتری به مردم سوریه کنند و دست کم از این طریق دل آنها را به دست آورند.
کشورهای عربی ثروتمند اگر بخواهند می‌توانند کل مردم سوریه را به عنوان نیروی کار در کشورشان جای دهند و سوری‌ها نیاز به صدقه ندارند، آن‌ها احترام و کرامت انسانی خود را می‌خواهند، احترام و کرامت و ارزشی که این کشورها با نقشه از آنان گرفتند و شرایط را به گونه‌ای ساختند که آن‌ها ناچار می‌شوند برای نجات جان و ناموس خود و خانواده شان، بدترین شرایط را تحمل کنند، تن به ذلت داده و به صورت غیرقانونی و با صرف هزینه‌های سنگین و مواجه شدن با قاچاقچیان بین المللی، سعی کنند خود را به یکی از کشورهای غربی برسانند، کشورهایی که خود آن‌ها عامل فلاکت و بدبختی شان هستند، کشورهایی که درهای خود را به روی پناهجویان عرب و آفریقایی و مرگ ده‌ها هزار پناهجو در دریاها و خشکی بسته اند، انگار نه انگار که انسان‌هایی در مرزهای آن‌ها جان می‌سپارند.
به گزارش خبرگزاری فارس لبنان کوچک پذیرای بیش از یک میلیون پناهجوی سوری شده است، یعنی در حال حاضر حدود یک چهارم ساکنان لبنان سوری اند، آیا دیگر کشورهای عربی که نیروی کار خود را از خاور دور وارد می‌کنند، نمی‌توانند این سوری‌ها رانده و آواره را که از ترس جان و ناموس خود، ناچار شده‌اند کشورشان را ترک کنند، جای دهند؟ اگر این کشورها بگویند ما نمی‌توانیم سوری‌ها یا پناهجویان مسلمان دیگر را در کشور خود جای دهیم دروغ می‌گویند زیرا سودان در زمانی پذیرای چهار میلیون شهروند اتیوپیایی و اریتره‌ای بود و یمن نیز مدتی پذیرای دو میلیون سومالیایی؛ حال کشورهای عرب ثروتمند حاشیه خلیج فارس که کمک مالی و تسلیحاتی زیادی به تروریست‌ها در سوریه کرده اند، چگونه نمی‌توانند به مردم بی‌دفاع و غیر نظامیان سوریه کمک کنند؟، آن‌ها حداقل می‌توانند دست کم تامدتی بودجه‌ای که برای کمک تسلیحاتی به جنگجویان سوریه اختصاص داده بودند، به غیر نظامیان و پناهندگان سوری اختصاص دهند.
پاسخ این سئوال‌ها ساده است، نظام سوریه مرتکب اشتباه‌هایی شد و تبیلغات رسانه‌های غربی و عربی ضد آن آغاز شد، در این میان گروهی از مردم فریب ادعاها و چرب زبانی‌های کشورهای غربی و عربی را خوردند و کار به اینجا کشیده شد.ذقطعا اگر همان معترضان سوری ابتدای کار می‌دانستند به ظاهر حامیان مردم سوریه با آن‌ها اینچنین رفتار می‌کنند و تنها در پی اجرای طرح‌ها و سیاست‌های خود و اربابانشان در منطقه هستند، به هیچ عنوان اجازه نمی‌دادند اوضاع کشورشان اینگونه شود. باید اعتراف کرد که یکی از بزرگترین فریب‌های قرن در سوریه اتفاق افتاد و با آن، سوریه با ثبات و امن، تبدیل به بزرگترین جولانگاه تروریست‌ها در جهان شد؛ شاید 10سال پیش هیچ کس تصور نمی‌کرد این کشور جولانگاه خطرناکترین تروریست‌های جهان از بیش از 80 کشور شود زیرا آن زمان همه طیف‌های مختلف مردم سوریه، از شیعه و سنی و علوی و مسیحی گرفته تا دیگر پیروان ادیان و مذاهب در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی می‌کردند.
*
سیدشاهپور حسینی
*
مسئله اصلی این است که کشورهایی که پیوسته مردم را به قیام ضد نظام سوریه دعوت می‌کردند، اکنون کجای کار هستند و چه برنامه‌ای برای پناهجویان سوری دارند؟
*
چندی پیش یک حمله تروریستی به دفتر مجله شارلی ابدو در فرانسه شد و چند فرانسوی که به مقدسات همه ملت‌های جهان توهین می‌کردند، در جریان آن کشته شدند و مشاهده کردیم که رسانه‌های غربی چه سرو صدایی به این خاطر به راه انداختند و دیدیم که چه کمک‌هایی به این مجله شد تا شمار بیشتری منتشر کند و دیدیم که سران کشورهای بزرگ جهان با برگزاری راهپیمایی این حمله را شدیدا محکوم کردند؟ چرا؟ پاسخ ساده است زیرا آن‌ها اروپایی بودند و از نژاد برتر! زیرا خون آن‌ها از خون مسلمانان رنگین‌تر بود!
*
از موسسات غربی انتظار نمی‌رود که به مردم مسلمان منطقه و از جمله مردم سوریه کمک کنند اما مگر کشورهای عربی و کشورهای مسلمان سازمان‌ها و موسساتی برای حمایت از مردم خود ندارند؟ اتحادیه عرب چه کاری جز لفاظی و گرفتن کرسی سوریه از نظام حاکم بر این کشور، برای مردم این کشور اسلامی انجام داده است؟ سازمان کنفرانس اسلامی کجای کار است؟ کشورهای عربی بسیار ثروتمند جز سوءاستفاده از حوادث سوریه و نفت بر آتش حوادث این کشور ریختن چه کاری برای مردم سوریه انجام داده اند؟
*
کشورهای عربی ثروتمند اگر بخواهند می‌توانند کل مردم سوریه را به عنوان نیروی کار در کشورشان جای دهند و سوری‌ها نیاز به صدقه ندارند، آن‌ها احترام و کرامت انسانی خود را می‌خواهند، احترام و کرامت و ارزشی که این کشورها با نقشه از آنان گرفتند و شرایط را به گونه‌ای ساختند که آن‌ها ناچار می‌شوند برای نجات جان و ناموس خود و خانواده شان، بدترین شرایط را تحمل کنند، تن به ذلت داده و به صورت غیرقانونی و با صرف هزینه‌های سنگین و مواجه شدن با قاچاقچیان بین المللی، سعی کنند خود را به یکی از کشورهای غربی برسانند، کشورهایی که خود آن‌ها عامل فلاکت و بدبختی شان هستند.