دعوت به نشست اضطراري براي نجات آل سعود از فروپاشي

خبر ويژه 
دعوت به نشست اضطراري براي نجات آل سعود از فروپاشي  4 مهر -94
باز سربازجو شریعت نداری خواب نما شده که خواب  پنبه دانه ای دیده و مشغول دو لپه  لف لف ونه دانه دانه خوری شده است.

به هم ريختگي سياسي درون حاکميت آل سعود، برخي طيف ها درون اين حاکميت را نگران کرده است.    به گزارش وبسايت «چشم خاورميانه»، نامه اي در ميان خاندان سلطنتي آل سعود دست به دست مي شود که خواهان تعيين جايگزين براي ملک سلمان پادشاه عربستان سعودي و محمد بن سلمان بن عبدالعزيز جانشين وليعهد و وزير دفاع شده است. اين نامه چهار صفحه اي که ظاهراً اخيراً توسط يکي از نوادگان ملک عبدالله بن عبدالعزيز ابن سعود، پادشاه متوفي، تنظيم شده است درباره از دست رفتن کنترل خاندان آل سعود بر عربستان هشدار مي دهد. در نامه نوشته شده است: «ما از تمام فرزندان ملک عبدالعزيز، از امير بندر، بزرگترين، تا امير مقرن، جوانترين، مي خواهيم عاجلانه به تشکيل يک نشست اضطراري با حضور تمام اعضاي خاندان همت بگمارند تا وضعيت کنوني به بحث گذاشته شود و براي نجات کشور دست به اقدام لازم زده شود».
    
به گزارش صداي آمريکا خبرهاي حاکي از شکاف داخلي فزاينده در حالي مطرح مي شود که عربستان سعودي چالش هاي بزرگ اقتصادي و سياست خارجي را تجربه مي کند. سقوط بهاي نفت خلاميان درآمدها و هزينه ها را عميق تر کرده است. يک تحليلگر سيتي بانک به «چشم خاورميانه» گفته است که دولت عربستان با 20 درصد کسري درآمد روبرو خواهد شد.
    
عربستان سعودي در سال هاي اخير مداخلات منطقه اي خود را گسترش داده و به جرگه بزرگترين وارد کنندگان تسليحات در جهان پيوسته است. عربستان در حال حاضر درگير مناقشاتي است که هدف آن مقابله با نفوذ روزافزون ايران در سراسر خاورميانه است. عربستان سعودي در يمن دستاوردهاي اندکي در برابر شورشيان حوثي که تصور مي شود از سوي ايران حمايت مي شوند داشته است. ائتلاف تحت رهبري آمريکا عليه داعش هم موفقيت هاي محدودي داشته است. اين نامه فعاليت هاي نظامي اخير عربستان را «کاملاً دچار سوء محاسبه» توصيف کرده و مي گويد اين اقدامات موجب از بين رفتن اعتماد مردم شده است. اختلافات داخلي احتمالاً منعکس کننده کشاکش ميان اعضاي خاندان سلطنتي بر سر تغيير نسل حاکمان است.
    
منبع اين نامه که با شرط ناشناس ماندن با «چشم خاورميانه» صحبت کرده مي گويد بعضي در خاندان سلطنتي خواهان مشاهده تغييراتي درجهت نجات عربستان از سقوط هستند در حالي که ديگران نگرانند علني شدن کشاکش هاي داخلي به از دست رفتن حمايت عمومي منجر شود. نامه پيشنهاد مي کند که قدرت به بعضي اعضاي مسن تر خانواده بازگردانده شود.
    
در اين نامه نوشته شده است: به حاشيه رانده شدن بزرگان و صاحبان تجربه و همچنين تسليم فرماندهي به نسل جديد روياپردازان ابله که در پشت ظاهر يک پادشاه ناتوان فعاليت مي کنند از سوي ما مورد بي توجهي قرارگرفته است.
    
همزمان روزنامه راي اليوم در گزارشي نوشت علي النعيمي وزيرنفت عربستان بويژه پس از کاهش قيمت نفت و رسيدن قيمت آن به کمتر از نصف قيمت قبلي از انظار عمومي پنهان شده است.
    
راي اليوم نوشت: دو اتفاق مهمي که اخيراً رخ داد، مي تواند چشم اندازي از آينده کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به دست بدهد و با بررسي عميق اين دو اتفاق مي توان تحولات سياسي، اجتماعي و اقتصادي احتمالي کشورهاي مذکور را پيش بيني کرد. اتفاق اول، دور شدن علي النعيمي وزير نفت عربستان از انظار عمومي خصوصاً پس از کاهش قيمت نفت و رسيدن قيمت آن به کمتر از نصف قيمت قبلي اش. افرادي بسيار در داخل و خارج عربستان علي النعيمي را مهندس سياست نفتي اين کشور مي دانند و معتقدند که دولت رياض براي ورشکسته کردن شرکت هاي توليد نفت صخره اي و فروپاشاندن اقتصاد ايران و روسيه بيش از 2 ميليون بشکه نفت (اضافي) به بازارهاي جهاني براي کاستن قيمت نفت تزريق کرد. اتفاق دوم، اخراج صدها کارمند شبکه تلويزيوني الجزيره- قوي ترين و تنهاترين رسانه سياسي قطر- به علت کاهش درآمدهاي حاصل از فروش نفت است.
    
موسسه استاندارد اندپورز که در زمينه اعتبارسنجي فعاليت مي کند، پيش بيني مي کند که استمرار کاهش قيمت نفت شايد باعث تعويق يا لغو برخي پروژه هاي زيرساختي در بسياري از کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس شود و اخراج نزديک به 25 درصد از 5 هزار کارمند شبکه الجزيره نيز شايد يکي از پيامدهاي کاهش قيمت نفت باشد.
    
پيش از اين برخي مطبوعات عرب زبان منطقه از رفتار انتحاري رژيم عربستان بر سر قيمت نفت و براي ضربه زدن به ايران خبر داده و اين رفتار را خودکشي توصيف کرده بودند.