گزیده خبرهای 3 آبان – 94 قسمت -8

گزیده خبرهای 3 آبان – 94 قسمت -8
 
به دنبال اظهارات اخیر مسوولان گروه پژو مبنی بر علنی کردن متن مذاکرات این شرکت فرانسوی با ایران خودرو به دلیل عدم تصمیم‌گیری شرکت ایرانی درباره آغاز مجدد همکاری‌ها، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو این اظهارات را تنها دارای مصرف داخلی در فرانسه دانستهاشم یکه‌زارع در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه با توجه به اظهارات اخیر مسوولان پژو آینده حضور این شرکت در بازار ایران چه خواهد بود؟ اظهار کرد: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران می‌شدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانه‌هایی چون تحریم، کار را متوقف می‌کردند، گذشته استوی با بیان اینکه از نظر ما اظهارات اخیر مسوولان پژو تنها دارای مصرف داخلی در آن کشور است، خاطرنشان کرد: این اظهارات به دو دلیل می‌تواند بیان شده باشد. یک دلیل این است که شرکت پژو از سوی سهامدارانش تحت فشار است که چرا تاکنون نتوانسته مجددا وارد بازار بزرگی چون بازار ایران شود و به نوعی از سوی سهامدارانش از ترس از دست دادن بازار ایران تحت فشار استمدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: از آن سو نیز ممکن است این اظهارات به رقابتهای داخلی خودروسازان فرانسوی برای حضور مجدد و گسترش فعالیتهایشان در بازار ایران باز گردد زیرا غیر از پژو، دیگر خودروسازان فرانسوی نیز مشتاقانه به دنبال حضور در ایران هستندوی افزود: ایران خودرو در دور جدید مذاکرات خود با پژو با جدیت موضوع رفتار گذشته این شرکت را دنبال کرده که اظهارنظر اخیر مدیران شرکت فرانسوی می‌تواند نوعی فرار رو به جلو در واکنش به این پیگیری طرف ایرانی باشدیکه‌زارع اظهار کرد: در این زمینه باید تاکید کنم موضوعاتی چون سرمایه‌گذاری 50 درصدی پژو در ایران و تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه‌ای پژو از جمله شروط ایران خودرو برای آغاز مجدد همکاری با این شرکت فرانسوی بوده که از سوی این شرکت نیز پذیرفته شده استوی خاطرنشان کرد: ایران خودرو همچنان به مذاکرات خود هم با پژو و هم با سایر خودروسازان جهانی ادامه خواهد داد. همانگونه که اعلام شده، ایران خودرو چهار شریک مهم خواهد داشت و اینکه این شرکا، کدام شرکتها هستند، بستگی به عملکرد خودروسازان خارجی و پذیرش شروط تعیین شده از سوی ما برای همکاری خواهد داشتبه گزارش ایسنا، اخیرا اعلام شد که کارلوس تاوارس – مدیرعامل گروه پژو سیتروئن، اظهار کرده است:" من مشکلات را مشاهده می‌کنم. به ما حمله می‌کنند و مقالات بسیار تهاجمی علیه ما در مطبوعات (ایران) منتشر می‌شود، تنها به این دلیل که ایران را ترک کرده‌ایم". یک پایگاه خبری فرانسوی در این زمینه اعلام کرده است: " شرکت پژو سیتروئن به طور رسمی وضع مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. درواقع پژو می‌خواهد به رجزخوانی‌ها و اقدامات تحریک آمیز ایران خودرو (در زمینه شراکت دوباره با پژو) پایان دهد".
نایب‌ رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس خبر داد
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی آران و بیدگل از سوختگی سه نفر در آیین حرکت نمادین کاروان کربلا و تعزیه خوانی شهر نوش آباد خبر داد.
 
علی قربانیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این حادثه شامگاه پنجشنبه – 30 مهر ماه- شعله ور شدن آتش در این مراسم موجب سوختگی سه نفراز بازیگران تعزیه خوانی شدوی افزود: مصدومان بلافاصله توسط تکنسین‌های مرکز فوریت‌های پزشکی با آمبولانس به بیمارستان سیدالشهدا (ع) آران و بیدگل انتقال داده شدندقربانیان خاطرنشان کرد: یکی از مصدومان دراین بیمارستان مداوا و دو نفر دیگر که دچار بیش از 30 درصد سوختگی شده بودند، برای درمان به اصفهان اعزام شدندنوش آباد به شهر آیین‌های عاشورایی شهرت دارد و هرساله هم‌زمان با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) آیین‌های تعزیه خوانی، خیمه کوبی، سقاخوانی و خیمه برداری در این شهر برگزار می‌شود.
بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران رابرای هفته منتهی به 24 مهر ماه 94 اعلام کرد که براین اساس نرخ چهار گروه مواد خوراکی نسبت هفته قبل از آن ثابت اما قیمت سه گروه دیگر کاهش داشته البته نرخ چهار گروه مواد خوراکی نیز با افزایش مواجه شده استبه گزارش ایرنا، براساس اعلام بانک مرکزی نرخ لبنیات؛ گوشت قرمز، چای و روغن نباتی نسبت به هفته قبل از آن ثابت اما قیمت تخم مرع 3.2 درصد، میوه های تازه 5.2 درصد وگوشت مرغ 5.3 درصد کاهش داشته استالبته در همین دوره زمانی قیمت برنج 2.6 درصد، حبوب یک درصد، سبزی های تازه 2.1 درصد و قندو شکر 0.3 درصد با افزایش مواجه شده است.
 
لبنیات و تخم مرغ در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت تمام اقلام این گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. بهای تخم مرغ معادل 3.2 درصد کاهش داشت و شانه ای 74 تا 95 هزار ریال فروش می رفت.
 
برنج و حبوب در این هفته در گرو ه برنج، قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی بدون تغییر بود. بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل 2.9 و 3.4 درصد افزایش یافت. در گروه حبوب ، قیمت لوبیا سفید و لوبیا قرمزثابت بود و بهای سایر اقلام این گروه بین 0.4 تا 5 درصد افزایش داشت.
 
میوه ها و سبزی های تازه در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن ها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می گردید. میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبز ی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه های تازه قیمت گلابی معادل 4.3 درصد، هلو 3.7 درصد، انگور 0.7درصد و موز 0.9 درصد افزایش ولی بهای سایراقلام این گروه بین 0.7 تا 28 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی های تازه قیمت سبزی های برگی بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام این گروه بین 0.1 تا 5.7 درصد افزایش داشتگوشت قرمز و گوشت مرغ در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و بهای گوشت مرغ معادل 5.3 درصدکاهش یافت.
 
قند، شکر، چای و روغن نباتی در این هفته قیمت قند معادل 0.2 درصد و شکر 0.4 درصد افزایش داشت . بهای چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.
 
روایت بانک مرکزی از تغییرات یک ساله قیمت ها همچنین بانک مرکزی اعلام کرد در یک سال منتهی به 24 مهر ماه 94 نرخ لبنبات 5.5 درصد، برنج 8 درصد، حبوب 26.5 درصد، سبزی های تازه 3 درصد، گوشت قرمز 6.4 درصد،گوشت مرغ 2.5 درصد ، قند و شکر 6.5 درصد و روغن نباتی 0.8 درصد رشد داشته البته در همین دوره زمانی قیمت تخم مرغ 7 درصد، میوه های تازه 4 درصد و چای 1.3 درصد با کاهش مواجه شده است.
پلیس آمریکا اعلام کرد: روز گذشته (شنبه) اتومبیلی با سرعت زیاد به گروهی از تماشاگرانِ یک مراسم دانشگاهی در ایالت اوکلاهما برخورد کرد و در این حادثه چهار تن کشته و بیش از ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اندبه گزارش بی‌بی‌سی، رسانه ها شمار مجروحان این حادثه را 44 تن اعلام کرده که حال دست‌کم هشت نفر از آنها وخیم استراننده این خودرو مظنون به رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل است. او که یک زن 25 ساله از ساکنان محلی است پس از برخورد با جمعیت تماشاگران بازداشت شده است. شاهدان عینی می‌گویند پس از برخورد اتومبیل با جمعیت تماشاگران، ده‌ها نفر از آنها به هوا پرت شده‌اند. پلیس می‌گوید که این یکی از بدترین تصادف‌هایی است که در 30 سال گذشته شاهدش بوده استسه تن از قربانیان این حادثه که در دم جان خود را از دست دادند، بزرگسال بوده‌اند و یک قربانی دیگر که کودکی دو ساله بوده در بیمارستان جان باختاین تصادف هنگام برگزاری جشن بازگشت فارغ‌التحصیلان دانشگاه ایالتی اوکلاهما در شهر «استیل‌واتر» رخ داده است.
فرمانده دریابانی مرزبانی ناجا اعلام کرد که در سالهای اخیر موردی از دزدی دریایی در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران رخ نداده استبه گزارش ایسنا، سردار علی محمد سلامی درباره وقوع دزدی دریایی در آب‌های کشورمان اظهار کرد: خوشبختانه از سال 89 تاکنون گزارشی از وقوع دزدی دریایی در آب‌های تحت حاکمیت کشورمان و تحت مسئولیت دریابانی ناجا گزارش نشده استوی با بیان اینکه در سال جاری نیز چند مورد انگشت شمار گزارش حضور دزدان دریایی به دست ما رسید، اظهار کرد: بلافاصله رسیدگی به این موضوع نیز آغاز و مشخص شد که دزدان دریایی در آب‌های تحت حاکمیت ایران فعالیتی ندارندسردار سلامی ادامه داد: البته دریابانان همواره در حالت آماده باش هستند و در آب‌های شمال و جنوب کشور حضور دارندفرمانده دریابانی مرزبانی ناجا در پایان تصریح کرد: دریابانی با اقداماتی که انجام داده فضا را برای بسیاری از اقدامات مجرمانه ناامن کرده است.
فرمانده انتظامی شهرستان شیراز از دستگیری یک متجاوز به عنف در شیراز و کشف 4 فقره اخاذی از وی خبر دادبه گزارش روزنامه ایران، سرهنگ «یوسف ملک‌زاده» گفت: در مرداد ماه امسال مأموران انتظامی شهرستان شیراز از طریق مرکز فوریت‌های پلیس 110 از وقوع یک فقره سرقت به عنف در یکی از محله‌های جنوبی شیراز مطلع شدندوی ادامه داد: پس از حضور در محل مشخص شد دو موتورسوار با سلاح سرد پس از ضرب و جرح یک تن مبلغ ۶۲ هزار تومان وجه نقد به همراه کارت ملی وی را دزدیده و گریخته‌اندفرمانده انتظامی شهرستان شیراز گفت: در ادامه، شناسایی و دستگیری این دو دزد به عنف در دستور کار مأموران قرار گرفت و با اقدامات اطلاعاتی دزد ۱۹ ساله – یکی از متهمان - که از افراد تحت تعقیب، سابقه‌دار، اخاذ و شرور بود شناسایی و مأموران برای دستگیری وی وارد عمل شدندسرهنگ «ملک زاده» ادامه داد: پس از شناسایی مسیرهای تردد متهم، مأموران کلانتری 24 ابوذر وی را در یکی از خیابان‌های جنوبی شیراز دستگیر و برای ادامه تحقیقات به کلانتری منتقل کردندوی افزود: در تحقیقات انجام شده از این شرور اخاذ، تعداد ۴ فقره سرقت به عنف و چندین مورد درگیری کشف شد و در این رابطه چهار تن که مورد تعرض این مجرم قرار گرفته بودند شناسایی و پس از دیدن متهم همگی او را شناسایی کردندفرمانده انتظامی شهرستان شیراز گفت: در این خصوص پرونده مقدماتی تشکیل شد و تحقیقات از متهم جهت کشف سرقت‌های احتمالی دیگر، شناسایی و دستگیری دیگر همدستان وی ادامه دارد.