چند گزیده 15 مهر -94
سید حسن
نصرالله تاکید کرد: عربستان مسئول کشتار در منطقه ماست و همان کسی است که ما را در
جنگ ژوئیه کشت.
به گزارش سایت اینترنتی النشره، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در دیدار سالیانه خود با مبلغان و مداحان در آستانه آغاز ماه محرم تاکید کرد: نباید فراموش کرد که به رغم اینکه خطر موجودیتی در منطقه همان خطر وهابی است اما دشمن ما همان اسرائیل است.
وی در این دیدار افزود: عربستان، داعش و القاعده را در یمن اداره میکند به رغم اینکه آنها تروریستهایی هستند که به زودی خطری برای خود عربستان خواهند بود اما عربستانیها امروز کور هستند.
نصرالله تاکید کرد: ریاض به دلیل مدیریت شکست خورده و عدم درس گرفتن از اشتباهات گذشته خود مسئول کشته شدن هزاران زائر خانه خدا در منا است. آنچه که رخ داد برخوردی شبیه به برخورد داعشیها بود که هیچ ارتباطی با انسانیت ندارد. عربستانیها عمدا به مردم کمک نکردند و گذاشتند که آنها برای چند ساعت در شرایط بسیار سخت به سر ببرند. چرا عربستانیها یکی از مسیرها را بستند در حالی که میدانستند حجاج از این مسیر وارد منا میشوند؟
وی افزود: اگر ایران صدای خود را بلند نکرده بود این مساله نادیده گرفته میشد و بدون هیچ پیگیری دفن میشد. ایران به دلیل تکبر و خودخواهی عربستان به دنبال مخالفت عادل الجبیر، وزیر خارجه این کشور با درخواست محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود برای برگزاری نشستی در این باره، صدای خود را بلند کرد.
سید حسن نصرالله تاکید کرد: خطری که منطقه را تهدید میکند خطر وهابیت است که در حال گسترش در تمامی جهان است. وحدت اسلامی امروزه مساله بسیار مهمی است. وهابیها و تکفیریها جزو اهل سنت نیستند بلکه آنها بخش کوچکی از جهانی هستند یک میلیارد مسلمان دارد.
نصرالله تاکید کرد: نقش عربستان و اسرائیل همواره از زمان تاسیس، خدمت به منافع آمریکا در منطقه بوده است. عربستان همان کشوری بود که از زمان جنگ صدام علیه ایران از تمامی جنگها در افغانستان، پاکستان، عراق و دیگر کشورها حمایت مالی به عمل آورده است. دستگاه اطلاعات عربستان از سال 2003 مدیریت گروههای تکفیری در عراق را برعهده داشته و مسئول ریختن خون تمامی طوایف و مذاهب در این کشور است. عربستان در سال 2006 شهروندان ما را کشت و اولین کسانی که در روز قیامت درباره خون ما از آن سوال خواهد شد آل سعود هستند. عربستان با کاهش قیمت نفت تلاش کرد تا به محور مقاومت از ایران گرفته تا روسیه و ونزوئلا ضربه وارد کند و همواره اقدامات خود را مخفی کرده است اما امروز تمامی اقدامات عربستان علنی و رسوا شده است.
دبیرکل حزب الله لبنان درباره مساله سوریه نیز تاکید کرد: ما در سوریه فرصت تقویت پیروزیها و ناکام گذاشتن طرحها علیه منطقه را داریم. خطری ماهیتی همچنان وجود دارد و ما برای دور کردن آن تلاش میکنیم ما فرصتی را پیش رو داریم و مرحله آتی شاهد پیروزیهایی خواهد بود.
وی گفت: نباید از دشمن خود اسرائیل غافل شویم. اگر جنگ امروز ما با تکفیریهاست این را هم به خوبی میدانیم که النصره، القاعده و داعش همگی به دشمن صهیونیستی خدمت میکنند که یکی از منافع این دشمن سقوط نظام سوریه است. از سال 2006 همواره این طرح اسرائیل بوده است.
نصرالله افزود: باید در مقابل دشمن احتیاط به خرج بدهیم و همواره آماده باشیم البته بدون اینکه موجب ترس و وحشت مردم شویم چرا که جنگ آمادگی ما را میطلبد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز سردرگم بوده و کرانه باختری با انتفاضه سوم مواجه است. اسرائیل برای کارشکنی در توافق هستهای تلاش کرد اما این توافقنامه امضا شد و فرصتهای زیادی را در مقابل ایران باز کرد.
دبیرکل حزب الله لبنان درباره اوضاع این کشور گفت: هیچ افقی برای حل اوضاع این کشور وجود ندارد چرا که همگان منتظر تحولات منطقه هستند تا تصمیمات خود را نهایی کنند. در حالی که آنها قادرند تصمیمات را اتخاذ کنند و بر خارج تکیه نکنند.
وی درباره تظاهرات مردم نیز گفت: خواستههای مردم به حق است چرا که ما در میان درگیریهایی حضور داریم و امکان ندارد که در حال حاضر وارد جنگ داخلی شویم. جنبش مردمی باید رهبرانی داشته باشد و اهداف خود را مشخص کند.
به گزارش سایت اینترنتی النشره، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در دیدار سالیانه خود با مبلغان و مداحان در آستانه آغاز ماه محرم تاکید کرد: نباید فراموش کرد که به رغم اینکه خطر موجودیتی در منطقه همان خطر وهابی است اما دشمن ما همان اسرائیل است.
وی در این دیدار افزود: عربستان، داعش و القاعده را در یمن اداره میکند به رغم اینکه آنها تروریستهایی هستند که به زودی خطری برای خود عربستان خواهند بود اما عربستانیها امروز کور هستند.
نصرالله تاکید کرد: ریاض به دلیل مدیریت شکست خورده و عدم درس گرفتن از اشتباهات گذشته خود مسئول کشته شدن هزاران زائر خانه خدا در منا است. آنچه که رخ داد برخوردی شبیه به برخورد داعشیها بود که هیچ ارتباطی با انسانیت ندارد. عربستانیها عمدا به مردم کمک نکردند و گذاشتند که آنها برای چند ساعت در شرایط بسیار سخت به سر ببرند. چرا عربستانیها یکی از مسیرها را بستند در حالی که میدانستند حجاج از این مسیر وارد منا میشوند؟
وی افزود: اگر ایران صدای خود را بلند نکرده بود این مساله نادیده گرفته میشد و بدون هیچ پیگیری دفن میشد. ایران به دلیل تکبر و خودخواهی عربستان به دنبال مخالفت عادل الجبیر، وزیر خارجه این کشور با درخواست محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود برای برگزاری نشستی در این باره، صدای خود را بلند کرد.
سید حسن نصرالله تاکید کرد: خطری که منطقه را تهدید میکند خطر وهابیت است که در حال گسترش در تمامی جهان است. وحدت اسلامی امروزه مساله بسیار مهمی است. وهابیها و تکفیریها جزو اهل سنت نیستند بلکه آنها بخش کوچکی از جهانی هستند یک میلیارد مسلمان دارد.
نصرالله تاکید کرد: نقش عربستان و اسرائیل همواره از زمان تاسیس، خدمت به منافع آمریکا در منطقه بوده است. عربستان همان کشوری بود که از زمان جنگ صدام علیه ایران از تمامی جنگها در افغانستان، پاکستان، عراق و دیگر کشورها حمایت مالی به عمل آورده است. دستگاه اطلاعات عربستان از سال 2003 مدیریت گروههای تکفیری در عراق را برعهده داشته و مسئول ریختن خون تمامی طوایف و مذاهب در این کشور است. عربستان در سال 2006 شهروندان ما را کشت و اولین کسانی که در روز قیامت درباره خون ما از آن سوال خواهد شد آل سعود هستند. عربستان با کاهش قیمت نفت تلاش کرد تا به محور مقاومت از ایران گرفته تا روسیه و ونزوئلا ضربه وارد کند و همواره اقدامات خود را مخفی کرده است اما امروز تمامی اقدامات عربستان علنی و رسوا شده است.
دبیرکل حزب الله لبنان درباره مساله سوریه نیز تاکید کرد: ما در سوریه فرصت تقویت پیروزیها و ناکام گذاشتن طرحها علیه منطقه را داریم. خطری ماهیتی همچنان وجود دارد و ما برای دور کردن آن تلاش میکنیم ما فرصتی را پیش رو داریم و مرحله آتی شاهد پیروزیهایی خواهد بود.
وی گفت: نباید از دشمن خود اسرائیل غافل شویم. اگر جنگ امروز ما با تکفیریهاست این را هم به خوبی میدانیم که النصره، القاعده و داعش همگی به دشمن صهیونیستی خدمت میکنند که یکی از منافع این دشمن سقوط نظام سوریه است. از سال 2006 همواره این طرح اسرائیل بوده است.
نصرالله افزود: باید در مقابل دشمن احتیاط به خرج بدهیم و همواره آماده باشیم البته بدون اینکه موجب ترس و وحشت مردم شویم چرا که جنگ آمادگی ما را میطلبد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز سردرگم بوده و کرانه باختری با انتفاضه سوم مواجه است. اسرائیل برای کارشکنی در توافق هستهای تلاش کرد اما این توافقنامه امضا شد و فرصتهای زیادی را در مقابل ایران باز کرد.
دبیرکل حزب الله لبنان درباره اوضاع این کشور گفت: هیچ افقی برای حل اوضاع این کشور وجود ندارد چرا که همگان منتظر تحولات منطقه هستند تا تصمیمات خود را نهایی کنند. در حالی که آنها قادرند تصمیمات را اتخاذ کنند و بر خارج تکیه نکنند.
وی درباره تظاهرات مردم نیز گفت: خواستههای مردم به حق است چرا که ما در میان درگیریهایی حضور داریم و امکان ندارد که در حال حاضر وارد جنگ داخلی شویم. جنبش مردمی باید رهبرانی داشته باشد و اهداف خود را مشخص کند.
نبرد خودروسازان ایرانی با رکود در حالی
همچنان ادامه دارد که خبرهای خوشی از اردوگاه تولیدکنندگان به گوش نمیرسد.
بنابر آماری که سایت انجمن خودروسازان ایران به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، تولید خودروهای سواری در شهریور امسال و در مقایسه با مردادماه، حدود 29 درصد کاهش پیدا کرده است. افت تولید در صنعت خودرو البته از خرداد ماه آغاز شده، چه آنکه خودروسازان در این ماه و نسبت به اردیبهشت، سه هزار دستگاه سواری کمتر تولید کردهاند.
همچنین آمار تولید خودروهای سواری در تیر و نسبت به خرداد نیز کاهش را تجربه کرد و در مرداد و نسبت به تیر تیراژ کمتر شد. حالا هم که آمارها میگویند تولید سه غول خودروسازی کشور در شهریور با کاهش 21 هزار و 931 دستگاهی مواجه شده است.
نکته دیگر اینجاست که تیراژ خودروسازان در شهریور امسال و نسبت به شهریور 93 نیز افتی فاحش داشته است؛ بر این اساس، تیراژ خودروهای سواری در آخرین ماه تابستان امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، 42 هزار و 761 دستگاه معادل 44 درصد، افت کرده است تا مشخص شود غولهای جاده مخصوص روزهای سردی را در واپسین ماه تابستان گذراندهاند. این در حالی است که خودروسازان بزرگ کشور توانستهاند تیراژ خود را در 6 ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود سه درصد افزایش دهند. بنابر آمار اعلامی، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع 415 هزار و 66 دستگاه انواع خودروهای سواری را تا پایان شهریورماه امسال تولید کردهاند تا حدود 12 هزار دستگاه بیش از مدت مشابه سال گذشته به تولید رسانده باشند.
به اعتقاد کارشناسان، هرچند مثبت بودن آمار تولید 6 ماهه، جای امیدواری دارد، اما اینکه ماه به ماه از تیراژ آنها کاسته میشود، موضوع قابل تامل و ناخوشایندی است. این ناخوشایندی از آن جهت است که خودروسازی یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی کشور طی سال 93 بهشمار میرود. حالا اما با توجه به کاهش تدریجی تولید خودروسازان، بسیاری از کارشناسان معتقدند اثر صنعت خودرو بر رشد اقتصادی، کمرنگ خواهد شد و این خبر خوبی برای اقتصاد و صنایع کشور به حساب نمیآید. در واقع پایین آمدن نرخ رشد صنعت خودرو، معنایی جز لرزش یکی از ستونهای رشد اقتصادی کشور ندارد. کارشناسان البته از ماهها قبل کاهش اثر خودروسازی بر رشد اقتصادی را پیشبینی و برای این اتفاق، دو دلیل را متذکر شده بودند؛ اول اینکه با افزایش رقم پایه تولید، طبعا نرخ رشد خودروسازی پایین خواهد آمد و دوم اینکه رکود بر سر بازار خودرو سایه خواهد افکند. دلیل اول البته کاملا طبیعی جلوه میکند، چه آنکه خودروسازی ایران در سالهای 91 و 92 با افت تولیدی شدید مواجه شد و بنابراین وقتی در سال 93، تیراژش صعودی قابل توجه را تجربه کرد، طبیعی بود نرخ رشد آن حسابی به چشم بیاید. به عبارت بهتر، نرخ رشد بالای خودروسازی در سال 93، به دلیل پایین بودن «پایهتولید» در سال 92 رخ داد و طبیعی است که با بالا رفتن این «پایه» در سال گذشته، از نرخ رشد طی سالجاری، کاسته شود. در مورد دلیل دوم اما کمتر کسی پیشبینی میکرد بازار خودرو ایران تا این حد در رکود فرو رود و انبار خودروسازان پر شود از تولیداتی بدون خریدار.
اگرچه به گمان خیلیها، این رکود دستپخت «کمپین خودرو نخرید» است، اما بسیاری نیز معتقدند بیپولی مشتریان و قیمت بالای خودروهای داخلی در کنار امیدواریهایی که توافق هسته ای نسبت به ارزانی و ورود کالاهای باکیفیت به کشور، پدید آورده، اصلیترین دلایل رکود بهشمار میروند. اما نگاهی بیندازیم به کارنامه تولید خودروسازان در نیمه نخست امسال و ببینیم خودروهای سواری کشور چه افت و خیزی را طی این بازه زمانی تجربه کردهاند. آن طور که آمارها از ایران خودرو روایت میکنند، این شرکت در 6 ماه ابتدایی امسال، 251 هزار و 233 دستگاه انواع خودرو سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 4/ 8 درصد افزایش تولید را تجربه کرده باشد. این البته در حالی است که تولید این خودروساز در شهریورماه امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت پیدا کرده، آن هم افتی حدودا 50 درصدی. ایران خودروییها همچنین طی شهریور امسال و در مقایسه با مردادماه، حدودا 34 درصد معادل 13 هزار و 500 دستگاه، کاهش تولید را تجربه کردهاند. در بین محصولات تولیدی این شرکت، تیراژ پژو 206 (در مجموع مدلهای هاچبک و صندوقدار) 5/ 17 درصد افزایش پیدا کرده، چه آنکه آبیهای جاده مخصوص تا پایان شهریور، 53 هزار و 821 دستگاه از این خودرو را به تولید رساندهاند.
دیگر محصول پژویی ایرانخودرو به نام پارس نیز افزایش تیراژ در 6 ماه امسال داشته، به نحوی که تولید 70 هزار و 264 دستگاهی آن سبب شده در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، 5/ 7 درصد بالا برود. به جز تبریز، سایر سایتهای شهرستانی ایران خودرو، پارس را به تولید میرسانند و این در حالی است که بیشترین تیراژ آن به سایت مرکزی و کمترین نیز متعلق به فارس است. اما پژو 405 نیز یکی دیگر از محصولات پرتیراژ ایرانخودرو در 6 ماه امسال به حساب میآید و علاوهبر سایت مرکزی، در مشهد نیز تولید میشود و طبق آمار، 55 هزار و 843 دستگاه تیراژ داشته است. با توجه به این رقم تولید، ایران خودروییها توانستهاند تیراژ 405 را بیش از 5/ 9 درصد افزایش دهند. افزایش تولید محصولات پژو در حالی است که ایران خودروییها در تولید سمند باز هم با افت تولید روبهرو شده و در 6 ماه امسال تنها 42 هزار و 94 دستگاه از این محصول را به تولید رساندهاند. سمند که در سایتهای مرکزی و تبریز ایران خودرو به تولید میرسد، در مقایسه با نیمه نخست سال 93 کاهشی 6/ 10 درصدی را در تیراژ تجربه کرده است. همچنین طبق آمار، سایت خراسان ایران خودرو تا پایان شهریور امسال 761 دستگاه سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ کرده تا تولید این شاسی بلند ژاپنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 9 برابر شده باشد.
افت و خیز خودروهای ملی
آن طور که از آمار 6 ماهه برمی آید، ایران خودرو در تولید خودروهای ملی خود با افت و خیز مواجه شده، چه آنکه رانای این شرکت افت کرده و دنا با رشد تولید مواجه بوده است.
بر این اساس، رانا با تیراژی 9027دستگاهی طی 6 ماه ابتدایی امسال، 7/ 40 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت تولید را تجربه کرده است تا روند کاهش تیراژش همچنان ادامه داشته باشد. این در حالی است که تیراژ دنا در نیمه نخست امسال به 10 هزار و 519 دستگاه رسیده وایران خودروییها در بازه زمانی مشابه سال گذشته تنها 426 دستگاه از این محصول را تولید کرده بودند. اما از دومین خودروساز کشور نیز خبر میرسد که تولید پراید در این شرکت کاهش یافته، اما در عوض به تیراژ تیبا اضافه شده است. بر این اساس، سایپاییها توانستهاند با کمک پارس خودرو در مجموع 102 هزار و 875 دستگاه پراید را به تولید برسانند، تا این محصول همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل لقب داشته باشد.
با توجه به آمار منتشره، تولید پراید در مقایسه با 6ماه نخست سال گذشته، 7/ 15 درصد پایین آمده و این در حالی است که در حالت تفکیکی، سایپاییها 1/ 18 و پارس خودروییها 2/ 11 درصد در تولید پراید، افت را تجربه کردهاند. از مجموع پرایدهای تولیدی، 38 هزار و 262 دستگاه سهم پارس خودرو بوده و باقی را سایپاییها تولید کردهاند. افت تولید پراید، اما در حالی است که سایپا توانسته بر تولید تیبا افزوده و تیراژ این خودرو را به 42 هزار و 560 دستگاه برساند. بر این اساس، تیراژ تیبا طی 6 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 4/ 9 درصد افزایش را به خود میبیند. در جمع تیباهای تولیدی، 2849 دستگاه، دوگانهسوز بودهاند.
از تیبا که بگذریم، سایپا در 6 ماه ابتدایی امسال سه 1553 دستگاه سراتو را نیز مونتاژ کرده تا تیراژ این خودرو را نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته، بیش از 122 برابر کند. علاوهبر سراتو، اما سایپاییها به همراه زیرمجموعه خود (پارس خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ میکنند. این خودرو چینی هم در سایپا و هم در پارس خودرو مونتاژ میشود و این در شرایطی است که تیراژ آن در سایپا، 454 دستگاه بوده و در پارس خودرو نیز 2410 دستگاه. در مجموع 2864 دستگاه برلیانس در گروه سایپا طی 6 ماه نخست امسال به تولید رسیده است. به جز برلیانس، سایپاییها یک خودرو چینی دیگر به نام آریو (S300) را نیز مونتاژ میکنند که در نیمه نخست امسال 1105 دستگاه تیراژ داشته است.
در آمار تولید 6 ماهه اما به محصول جدید رنو در ایران یعنی «ساندرو» نیز اشاره شده است، خودرویی که طی بازه زمانی موردنظر فقط 66 دستگاه تیراژ داشته است. رنوییها ماه گذشته خط تولید انبوه ساندرو را در پارس خودرو افتتاح کردند، خودرویی که از آن با نام تندر-90 هاچبک نیز یاد میشود و احتمالا قیمتی برابر با 43 میلیون تومان خواهد داشت. اما نگاهی بیندازیم به آمار تندر-90، خودرویی که افزایش تولید را تجربه کرده، با این حال هنوز هم جزو خودروهای پرتیراژ کشور بهشمار نمیرود. طبق آمار، در مجموع طی 6 ماه ابتدایی امسال، 19 هزار و 669 دستگاه تندر-90 در کشور به تولید رسیده که سهم ایران خودرو، 8895 دستگاه بوده و پارس خودروییها نیز سهمی 10 هزار و 810 دستگاهی داشتهاند. در مجموع تولید تندر-90 نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته با افزایش 5/ 13 روبهرو بوده، هرچند در حالت تفکیکی، ایران خودرو رشدی 6/ 31 درصدی را تجربه کرده و پارس خودرو در تولید این محصول، دو درصد افزایش تیراژ داشته است.
بنابر آماری که سایت انجمن خودروسازان ایران به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، تولید خودروهای سواری در شهریور امسال و در مقایسه با مردادماه، حدود 29 درصد کاهش پیدا کرده است. افت تولید در صنعت خودرو البته از خرداد ماه آغاز شده، چه آنکه خودروسازان در این ماه و نسبت به اردیبهشت، سه هزار دستگاه سواری کمتر تولید کردهاند.
همچنین آمار تولید خودروهای سواری در تیر و نسبت به خرداد نیز کاهش را تجربه کرد و در مرداد و نسبت به تیر تیراژ کمتر شد. حالا هم که آمارها میگویند تولید سه غول خودروسازی کشور در شهریور با کاهش 21 هزار و 931 دستگاهی مواجه شده است.
نکته دیگر اینجاست که تیراژ خودروسازان در شهریور امسال و نسبت به شهریور 93 نیز افتی فاحش داشته است؛ بر این اساس، تیراژ خودروهای سواری در آخرین ماه تابستان امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، 42 هزار و 761 دستگاه معادل 44 درصد، افت کرده است تا مشخص شود غولهای جاده مخصوص روزهای سردی را در واپسین ماه تابستان گذراندهاند. این در حالی است که خودروسازان بزرگ کشور توانستهاند تیراژ خود را در 6 ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود سه درصد افزایش دهند. بنابر آمار اعلامی، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع 415 هزار و 66 دستگاه انواع خودروهای سواری را تا پایان شهریورماه امسال تولید کردهاند تا حدود 12 هزار دستگاه بیش از مدت مشابه سال گذشته به تولید رسانده باشند.
به اعتقاد کارشناسان، هرچند مثبت بودن آمار تولید 6 ماهه، جای امیدواری دارد، اما اینکه ماه به ماه از تیراژ آنها کاسته میشود، موضوع قابل تامل و ناخوشایندی است. این ناخوشایندی از آن جهت است که خودروسازی یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی کشور طی سال 93 بهشمار میرود. حالا اما با توجه به کاهش تدریجی تولید خودروسازان، بسیاری از کارشناسان معتقدند اثر صنعت خودرو بر رشد اقتصادی، کمرنگ خواهد شد و این خبر خوبی برای اقتصاد و صنایع کشور به حساب نمیآید. در واقع پایین آمدن نرخ رشد صنعت خودرو، معنایی جز لرزش یکی از ستونهای رشد اقتصادی کشور ندارد. کارشناسان البته از ماهها قبل کاهش اثر خودروسازی بر رشد اقتصادی را پیشبینی و برای این اتفاق، دو دلیل را متذکر شده بودند؛ اول اینکه با افزایش رقم پایه تولید، طبعا نرخ رشد خودروسازی پایین خواهد آمد و دوم اینکه رکود بر سر بازار خودرو سایه خواهد افکند. دلیل اول البته کاملا طبیعی جلوه میکند، چه آنکه خودروسازی ایران در سالهای 91 و 92 با افت تولیدی شدید مواجه شد و بنابراین وقتی در سال 93، تیراژش صعودی قابل توجه را تجربه کرد، طبیعی بود نرخ رشد آن حسابی به چشم بیاید. به عبارت بهتر، نرخ رشد بالای خودروسازی در سال 93، به دلیل پایین بودن «پایهتولید» در سال 92 رخ داد و طبیعی است که با بالا رفتن این «پایه» در سال گذشته، از نرخ رشد طی سالجاری، کاسته شود. در مورد دلیل دوم اما کمتر کسی پیشبینی میکرد بازار خودرو ایران تا این حد در رکود فرو رود و انبار خودروسازان پر شود از تولیداتی بدون خریدار.
اگرچه به گمان خیلیها، این رکود دستپخت «کمپین خودرو نخرید» است، اما بسیاری نیز معتقدند بیپولی مشتریان و قیمت بالای خودروهای داخلی در کنار امیدواریهایی که توافق هسته ای نسبت به ارزانی و ورود کالاهای باکیفیت به کشور، پدید آورده، اصلیترین دلایل رکود بهشمار میروند. اما نگاهی بیندازیم به کارنامه تولید خودروسازان در نیمه نخست امسال و ببینیم خودروهای سواری کشور چه افت و خیزی را طی این بازه زمانی تجربه کردهاند. آن طور که آمارها از ایران خودرو روایت میکنند، این شرکت در 6 ماه ابتدایی امسال، 251 هزار و 233 دستگاه انواع خودرو سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 4/ 8 درصد افزایش تولید را تجربه کرده باشد. این البته در حالی است که تولید این خودروساز در شهریورماه امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت پیدا کرده، آن هم افتی حدودا 50 درصدی. ایران خودروییها همچنین طی شهریور امسال و در مقایسه با مردادماه، حدودا 34 درصد معادل 13 هزار و 500 دستگاه، کاهش تولید را تجربه کردهاند. در بین محصولات تولیدی این شرکت، تیراژ پژو 206 (در مجموع مدلهای هاچبک و صندوقدار) 5/ 17 درصد افزایش پیدا کرده، چه آنکه آبیهای جاده مخصوص تا پایان شهریور، 53 هزار و 821 دستگاه از این خودرو را به تولید رساندهاند.
دیگر محصول پژویی ایرانخودرو به نام پارس نیز افزایش تیراژ در 6 ماه امسال داشته، به نحوی که تولید 70 هزار و 264 دستگاهی آن سبب شده در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، 5/ 7 درصد بالا برود. به جز تبریز، سایر سایتهای شهرستانی ایران خودرو، پارس را به تولید میرسانند و این در حالی است که بیشترین تیراژ آن به سایت مرکزی و کمترین نیز متعلق به فارس است. اما پژو 405 نیز یکی دیگر از محصولات پرتیراژ ایرانخودرو در 6 ماه امسال به حساب میآید و علاوهبر سایت مرکزی، در مشهد نیز تولید میشود و طبق آمار، 55 هزار و 843 دستگاه تیراژ داشته است. با توجه به این رقم تولید، ایران خودروییها توانستهاند تیراژ 405 را بیش از 5/ 9 درصد افزایش دهند. افزایش تولید محصولات پژو در حالی است که ایران خودروییها در تولید سمند باز هم با افت تولید روبهرو شده و در 6 ماه امسال تنها 42 هزار و 94 دستگاه از این محصول را به تولید رساندهاند. سمند که در سایتهای مرکزی و تبریز ایران خودرو به تولید میرسد، در مقایسه با نیمه نخست سال 93 کاهشی 6/ 10 درصدی را در تیراژ تجربه کرده است. همچنین طبق آمار، سایت خراسان ایران خودرو تا پایان شهریور امسال 761 دستگاه سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ کرده تا تولید این شاسی بلند ژاپنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 9 برابر شده باشد.
افت و خیز خودروهای ملی
آن طور که از آمار 6 ماهه برمی آید، ایران خودرو در تولید خودروهای ملی خود با افت و خیز مواجه شده، چه آنکه رانای این شرکت افت کرده و دنا با رشد تولید مواجه بوده است.
بر این اساس، رانا با تیراژی 9027دستگاهی طی 6 ماه ابتدایی امسال، 7/ 40 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت تولید را تجربه کرده است تا روند کاهش تیراژش همچنان ادامه داشته باشد. این در حالی است که تیراژ دنا در نیمه نخست امسال به 10 هزار و 519 دستگاه رسیده وایران خودروییها در بازه زمانی مشابه سال گذشته تنها 426 دستگاه از این محصول را تولید کرده بودند. اما از دومین خودروساز کشور نیز خبر میرسد که تولید پراید در این شرکت کاهش یافته، اما در عوض به تیراژ تیبا اضافه شده است. بر این اساس، سایپاییها توانستهاند با کمک پارس خودرو در مجموع 102 هزار و 875 دستگاه پراید را به تولید برسانند، تا این محصول همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل لقب داشته باشد.
با توجه به آمار منتشره، تولید پراید در مقایسه با 6ماه نخست سال گذشته، 7/ 15 درصد پایین آمده و این در حالی است که در حالت تفکیکی، سایپاییها 1/ 18 و پارس خودروییها 2/ 11 درصد در تولید پراید، افت را تجربه کردهاند. از مجموع پرایدهای تولیدی، 38 هزار و 262 دستگاه سهم پارس خودرو بوده و باقی را سایپاییها تولید کردهاند. افت تولید پراید، اما در حالی است که سایپا توانسته بر تولید تیبا افزوده و تیراژ این خودرو را به 42 هزار و 560 دستگاه برساند. بر این اساس، تیراژ تیبا طی 6 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 4/ 9 درصد افزایش را به خود میبیند. در جمع تیباهای تولیدی، 2849 دستگاه، دوگانهسوز بودهاند.
از تیبا که بگذریم، سایپا در 6 ماه ابتدایی امسال سه 1553 دستگاه سراتو را نیز مونتاژ کرده تا تیراژ این خودرو را نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته، بیش از 122 برابر کند. علاوهبر سراتو، اما سایپاییها به همراه زیرمجموعه خود (پارس خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ میکنند. این خودرو چینی هم در سایپا و هم در پارس خودرو مونتاژ میشود و این در شرایطی است که تیراژ آن در سایپا، 454 دستگاه بوده و در پارس خودرو نیز 2410 دستگاه. در مجموع 2864 دستگاه برلیانس در گروه سایپا طی 6 ماه نخست امسال به تولید رسیده است. به جز برلیانس، سایپاییها یک خودرو چینی دیگر به نام آریو (S300) را نیز مونتاژ میکنند که در نیمه نخست امسال 1105 دستگاه تیراژ داشته است.
در آمار تولید 6 ماهه اما به محصول جدید رنو در ایران یعنی «ساندرو» نیز اشاره شده است، خودرویی که طی بازه زمانی موردنظر فقط 66 دستگاه تیراژ داشته است. رنوییها ماه گذشته خط تولید انبوه ساندرو را در پارس خودرو افتتاح کردند، خودرویی که از آن با نام تندر-90 هاچبک نیز یاد میشود و احتمالا قیمتی برابر با 43 میلیون تومان خواهد داشت. اما نگاهی بیندازیم به آمار تندر-90، خودرویی که افزایش تولید را تجربه کرده، با این حال هنوز هم جزو خودروهای پرتیراژ کشور بهشمار نمیرود. طبق آمار، در مجموع طی 6 ماه ابتدایی امسال، 19 هزار و 669 دستگاه تندر-90 در کشور به تولید رسیده که سهم ایران خودرو، 8895 دستگاه بوده و پارس خودروییها نیز سهمی 10 هزار و 810 دستگاهی داشتهاند. در مجموع تولید تندر-90 نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته با افزایش 5/ 13 روبهرو بوده، هرچند در حالت تفکیکی، ایران خودرو رشدی 6/ 31 درصدی را تجربه کرده و پارس خودرو در تولید این محصول، دو درصد افزایش تیراژ داشته است.
صادرات نفت ایران برای سومین ماه متوالی
افت کرد و فروش نفت خام آن در ماه اکتبر، به ۸۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
به گزارش روز سهشنبه ۱۴ مهر خبرگزاری رویترز، قرار است محمولههای نفت فروخته شده در ماه اکتبر طی دو ماه آینده تحویل مشتریان شود. این رقم ۱۴ درصد کمتر از ماه سپتامبر و کمترین میزان از ماه مارس تاکنون است.
در ماه مارس، هند و ژاپن در راستای اجرای تعهدات خود برای حفظ سقف خرید نفت ایران بر اساس تحریمهای آمریکا، واردات نفت خام از این کشور را متوقف کرده بودند.
رویترز با استناد به آمار و گفتههای منابع آگاه و اطلاعات اولیه برنامه حرکت نفتکشها، مینویسد که کاهش پیاپی صادرات نفت ایران به رغم اعطای مشوقهایی مانند تخفیف قیمت طی سه ماه گذشته نشان میدهد که ایران هنوز هم بعد از توافق هستهای با چالش افزایش میزان صادرات نفت خام مواجه است.
این گزارش میافزاید که چین، بزرگترین مشتری نفتی ایران، طی ماه جاری کمترین میزان خرید نفت از این کشور را طی یک سال گذشته انجام داده است.
در مجموع، مشتریان آسیایی ایران شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ماه اکتبر ۷۲۰ هزار بشکه در روز خرید نفت از ایران انجام دادهاند. دیگر مشتری نفتی ایران، ترکیه است که طی ماه جاری روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.
یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که چین برای ماه جاری تنها خرید روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت خام از ایران را برنامهریزی کرده است.
این کشور همچنین از ماه سپتامبر تا مارس سال آینده (بهار) واردات روزانه ۳۳ هزار بشکه میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک که از چاههای گازی تولید میشود) را در برنامه خود دارد. گزارش رویترز حاکی است که هند به عنوان دومین مشتری نفتی ایران واردات نفت از این کشور را نسبت به ماه سپتامبر تا ۲۰ درصد کاهش داده و به رقم ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسانده است.
ژاپن و کره جنوبی نیز در ماه اکتبر به ترتیب روزانه ۱۰۰ هزار و ۸۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریدهاند که ۱۰ درصد و ۲۰ درصد کمتر از ماه گذشته است.
در مجموع فروش نفت ایران به این چهار مشتری عمده آسیایی در ماه اکتبر روزانه به ۷۲۰ هزار بشکه رسیده است که ۱۲ درصد کمتر از ماه گذشته است.
به گزارش روز سهشنبه ۱۴ مهر خبرگزاری رویترز، قرار است محمولههای نفت فروخته شده در ماه اکتبر طی دو ماه آینده تحویل مشتریان شود. این رقم ۱۴ درصد کمتر از ماه سپتامبر و کمترین میزان از ماه مارس تاکنون است.
در ماه مارس، هند و ژاپن در راستای اجرای تعهدات خود برای حفظ سقف خرید نفت ایران بر اساس تحریمهای آمریکا، واردات نفت خام از این کشور را متوقف کرده بودند.
رویترز با استناد به آمار و گفتههای منابع آگاه و اطلاعات اولیه برنامه حرکت نفتکشها، مینویسد که کاهش پیاپی صادرات نفت ایران به رغم اعطای مشوقهایی مانند تخفیف قیمت طی سه ماه گذشته نشان میدهد که ایران هنوز هم بعد از توافق هستهای با چالش افزایش میزان صادرات نفت خام مواجه است.
این گزارش میافزاید که چین، بزرگترین مشتری نفتی ایران، طی ماه جاری کمترین میزان خرید نفت از این کشور را طی یک سال گذشته انجام داده است.
در مجموع، مشتریان آسیایی ایران شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ماه اکتبر ۷۲۰ هزار بشکه در روز خرید نفت از ایران انجام دادهاند. دیگر مشتری نفتی ایران، ترکیه است که طی ماه جاری روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.
یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که چین برای ماه جاری تنها خرید روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت خام از ایران را برنامهریزی کرده است.
این کشور همچنین از ماه سپتامبر تا مارس سال آینده (بهار) واردات روزانه ۳۳ هزار بشکه میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک که از چاههای گازی تولید میشود) را در برنامه خود دارد. گزارش رویترز حاکی است که هند به عنوان دومین مشتری نفتی ایران واردات نفت از این کشور را نسبت به ماه سپتامبر تا ۲۰ درصد کاهش داده و به رقم ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسانده است.
ژاپن و کره جنوبی نیز در ماه اکتبر به ترتیب روزانه ۱۰۰ هزار و ۸۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریدهاند که ۱۰ درصد و ۲۰ درصد کمتر از ماه گذشته است.
در مجموع فروش نفت ایران به این چهار مشتری عمده آسیایی در ماه اکتبر روزانه به ۷۲۰ هزار بشکه رسیده است که ۱۲ درصد کمتر از ماه گذشته است.
میثم قهوهچیان؛ پس از فاجعه منا برخی
با استناد به برخی نقلها در آثار عرفانی، وجوب حج را زیر سوال بردند، یثربی معتقد
است شطحیات عرفانی قابل استفاده در فقه نیست و رسیدگی به مردم باارزشتر از سفرهای
زیارتی مستحبی است.
یحیی یثربی، فیلسوف و مفسر قرآن، در گفتوگو
با ایکنا، در خصوص ارزیابی استناد به متون عرفانی یا برخی خاطرات در خصوص نفی سفر
حج، گفت: بدون شک حج یک واجب اسلامی است و هیچ مسلمانی نمیتواند و نباید در
این خصوص برای کسانی که توان رفتن به حج دارند تردید داشت.
حج مانند نماز واجب است
یثربی افزود: نقل کردن مطالبی از آیت
الله مرعشی دال بر به زیر سوال بردن حج واجب موجه نیست و بسیار بعید است که فقیهی
چنین نظری داشته باشد اما عرفای ما چنین حرفهایی زدهاند و مثلا یکی از اتهامات
حلاج این بود که معتقد بود که کعبه ای در خانه درست کنید و دور آن بچرخید و
پول خود را صرف فقرا کنید و یا بایزید میگفت هزینه حجتان را به او بدهید و دورش
طواف کنید. اینها شطحیات عرفانی است و نمیتوان آنها را محوری برای احکام فقهی
حساب کرد.
نویسنده تفسیر روز ادامه داد: حریم فقه
در این جا کاملا درست و دقیق است و همان طور که نماز و روزه واجب است حج نیز واجب
است. اما مشکل ما در اصل وجوب حج نیست هرچند افراد غیرمتخصص ممکن است حرفهایی در
فضای مجازی مطرح کنند.
استاد برجسته فلسفه اسلامی افزود: مساله
حج باید مورد توجه فقهای ما قرار بگیرد و چشم مردم بیشتر به سیاست گذاران دولتی و
فقهاست. نکته اول این است که حج در تمام عمر یک بار واجب است و مثل نماز نیست که
همه روزه باشد و یا روزه که یک ماه در سال است.
یثربی تصریح کرد: در روایات سنی و شیعه
داریم که وقتی آیه حج نازل شد، یکی از صحابه رسولالله از حضرت پرسید آیا باید هر
سال به حج برویم که حضرت ناراحت شد و جواب نداد، سوالکننده برای بار دوم و سوم
سوال خود را تکرار کرد، حضرت با نارحتی فرمود چرا سوالات بیهوده میپرسید؟ چه می
کردید اگر من می گفتم بله؟ در آن صورت هر سال بر شما واجب میشد. در مورد
چیزی که تکلیفی نیست جر و بحث نکنید.
فضیلت حل مشکلات مردم از مسافرتهای
زیارتی بیشتر است
وی ادامه داد: متاسفانه کسانی هستند که
20 بار به مکه رفتهاند و بعضا این سفرها با پول بیتالمال بوده است.
یثربی با
بیان اینکه من یک بار حج عمره رفتهام، گفت: یک بار هم یکی از مراکز به من حج هدیه
کرد که قبول نکردم و حج تمتع اگر واجب شد میروم. آن باری را که به حج رفته بودم،
آقایانی سر میز ناهار صحبت میکردند و یکی میگفت من هشت بار، خانمم شش بار و کودک
شش سالهام دو بار به مکه آمدهایم، این رفتارها درست نیست. متاسفانه امروزه بر سر
تعدد سفر حج در جامعه رقابت ایجاد شده است.
استاد برجسته فلسفه و عرفان اسلامی
افزود: من کسی را میشناسم که هر سال به مکه میرود در صورتی که خواهرش برای
معالجه آب مروارید چشمش محتاج است.
وی تصریح کرد: تا کسی مشکلی در دور و
برش باشد نباید به غیر از حج واجب، به حج برود. روایتی از حضرت علی(ع) نقل میکنم.
ایشان پنج سال حکومت کرد و در این مدت چیزی به مکه نفرستاد، ظاهرا خودش هم به مکه
نرفت. به ایشان اصرار کردند که هم امیران هدایایی به مکه میفرستند و شما چرا چیزی
نمیفرستید که ایشان فرمودند به خدا قسم اگر دو بیابان از طلا و نقره داشتم، چیزی
به مکه نمیفرستادم چون به جیب متولیان میرود درحالی که من آن را به نیازمند میدادم.
یثربی با بیان اینکه چرا وقتی ما را
آزار و اذیت میکنند باز به مکه میرویم، گفت: باید به مردم این مساله را فهماند
که کمک و دستگیری از همسایگان، هزار بار از زیارتهای مستحبی
از قبیل مکه و امام رضا(ع) با ارزشتر است.
نویسنده تفسیر روز، در خصوص ایننکته که
آیا در خصوص سفر ایرانیان به کشورهای تفریحی نیز میتوان همین استدلال را کرد،
گفت: سفر از نظر اسلام چیز خوبی است و باید فضا و دنیای جدید را دید و مسئولان ما
باید به این مسافرتها بروند، اما مساله اینجا عقاید مذهبی است و سوال این است که
چگونه باید به حج رفت؟ حج برای یک بار واجب است و نباید بیشتر به لحاظ شرعی به حج
رفت، صحبت سر متشرعین و عاملان عمل دینی و زندگی شرعی است که برخی احساس میکنند
خدا آنها را به مکه دعوت کرده است، این ها باید حواسشان جمع باشد، اگر مشکل مردم
را حل کنند، فضیلتمندانهتر از مسافرتهای زیارتی مستحبی است.
نباید سیل سفر به حج را به جریان انداخت
این مفسر افزود: در شرایط کنونی که ما
با عربستان اختلافاتی داریم، مشکلاتی ممکن است برای ما اتفاق بیفتند. از این رو ما
باید حساب خودمان را داشته باشیم و سیل مسافر به عربستان را به جریان نیاندازیم.
وی ادامه داد: متاسفانه اکنون مسلمانان
آواره زیاد داریم و روزی هزاران مسلمان بمباران میشوند و از خانه و زندگی خود به
اروپا و به قول متدینین به کافران پناه میبرند، سوال اینجاست که اگر ما به
اینها برسیم واجب است و یا حج مستحبی یا سفر زیارتی؟
یثربی با بیان این که نمیتوان حج واجب
را حذف کرد، گفت: سفر حج یکی از بهترین سفرهای عبادی است اما اسلام دینی سیاسی است
و نه فردی که شما بدون در نظر گرفتن شرایط سیاسی و اقتصادی اعمال دینی را انجام
بدهید.
طرح قضا و قدر سلب مسئولیت انسان است
یثربی در خصوص اینکه برخی رخداد حوادث
اخیر در منا و مسجدالحرام را قضا و قدر دانستهاند، گفت: برگرداندن این مساله به
قضا و قدر یعنی سلب مسئولیت انسان و من با این مساله مخالفم. از نظر اسلامی،
مسلمانان در بدر درست عمل کردند و پیروز شدند، درحالیکه شکستشان در احد به
خاطرعملکرد غلطشان بود.
این مفسر قرآن ادامه داد: ما، عربستان و
همه حجاج در این فاجعه مسئول هستند. حجاج باید آموزش داشته باشند و با آرامش مناسک
را انجام داده و سنگ را به شیطان بیاندازند و اگر در این فرایند پیرمردی افتاد
دستش را بگیرند.
یثربی در خصوص وحدت مسلمانان و حج گفت:
وحدت جهان اسلام به عنوان یکی از امکان های حج شمرده میشود، اما حج موجود به صورت
صرفا آیینی انجام شود در حالیکه در اسلام همه عبادات معنی دارند و هر چه اجرائشان
عاقلانهتر باشد، پادشش بیشتر است، مراد از حج در اسلام فقط این نیست که دور خانه
خدا برویم و برگردیم، باید مشکلی از مشکلات کم شود و کنفرانسی است که مسلمانان جمع
می شوند و مشکلات هم را کم کنند در حالی که در واقع هر روز اختلافات افزوده میشود
و همه فقها و متفکران اسلام باید به این مساله فکر کنند.