چند گزیده

چند گزیده 12 مهر -94
رئیس پلیس بین‌الملل ایران ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده "محمود خاوری" از دستگیری یک اختلاس‌گر میلیاردی در اسپانیا خبر داد.سردار سید مسعود رضوانی در حاشیه چهارمین نشست تخصصی پلیس بین الملل ناجا با قضات و کارشناسان قضایی، درباره پیگیری پرونده دلار فروشان متواری به خارج از کشور اظهار کرد: در این خصوص تا کنون چیزی به ما اطلاع داده نشده البته ممکن است به منظور رعایت اصل غافل گیری تاکنون چنین اقدامی انجام نگرفته است ضمن اینکه پیگیری‌های قضایی در تهران ادامه دارد اما مربوط به حوزه پلیس بین‌الملل نمی‌شود.وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت محمود خاوری، مدیر عامل فراری بانک ملی و از متهمان فساد سه هزار میلیاردی در دولت پیشین اظهار کرد: در مورد خاوری می‌توان گفت که بیش از ده‌ها مورد پیگیری از طریق پلیس اینترپل اوتاوا داشته‌ایم و چندین مورد نیز با روسای پلیس بین الملل جهانی دیدار و گفت و گو کرده‌ام و در آخر با فشاری که به اینترپل آورده‌ایم پرونده به دادگستری کانادا رفته و در آنجا تحت رسیدگی قرار دارد.رئیس پلیس بین الملل ناجا با بیان اینکه برای خاوری اعلان قرمز صادر شده است اظهار کرد: اما با توجه به قوانین کانادا اعلان قرمز صادر شده از سوی پلیس بین الملل منجر به بازداشت خاوری نخواهد شد و باید دستگاه قضایی این کشور دستور بازداشت را صادر کند که در حال حاضر نیز این موضوع در دست بررسی است.
رضوانی اضافه کرد: دو موضوع در این پرونده وجود دارد؛ یکی اینکه به نظر می‌رسد اراده سیاسی از سوی کشور کانادا وجود ندارد و دیگر اینکه سیستم قضایی باید خودش دستور بازداشت را پس از انجام بررسی صادر کند.
وی با بیان اینکه حدود دو سال است که برای پیگیری پرونده خاوری وارد شده‌ایم خاطر نشان کرد: پناه دادن به یک مجرم برای کشور پناه دهنده نیز مسئولیت ایجاد می‌کند و علاوه بر آن ممکن است پیامدهایی را برایشان داشته باشد کما اینکه در مورد حادثه سیدنی ما بارها از طریق پلیس بین الملل به کشور استرالیا اعلام کرده بودیم که این متهم تحت تعقیب است و آنرا به کشور بازگردانند اما به دلایل سیاسی این کار را نکرده و در نهایت نیز دودش به چشم خودشان رفت.
وی با بیان اینکه پلیس اینترپل به دنبال بررسی طرحی است که اعلان طلایی برای متهمان به ویژه متهمان اقتصادی متواری از کشورها صادر شود که بر اساس آن اموال افراد متواری مصادره می‌شود ادامه داد: در صورت تصویب این طرح، عرصه برای مجرمان تحت تعقیب اینترپل از چیزی که هست تنگ تر خواهد شد.
رئیس پلیس بین‌الملل ایران با بیان اینکه صدور اعلان قرمز برای متهم فراری مانند این است که جهان را برایش به اتاقی کوچک تبدیل کنیم خاطر نشان کرد: افرادی که برایشان اعلان قرمز صادر شده باشد، علاوه بر اینکه در گرفتن اقامت دچار مشکل خواهند شد، نمی‌توانند میان کشورها جا به جا شده و همینطور هزینه‌های زیادی نیز به آنان وارد می‌شود.
وی تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که پلیس اینترپل به دنبال استرداد خاوری و در حال حاضر نیز برابر اطلاعات ما این فرد در کشور کانادا به سر می‌برد چرا که اگر بخواهد وارد کشوری دیگر شود در همان مبادی خروجی متوقف شده، ضمن اینکه خاوری تابعیت کانادایی نیز نداشته و مقیم کانادا بوده که اقامت مذکور را از طریق غیر قانونی از کشور کانادا اخذ کرده بود.
اینترپل به موضوع دکل نفتی و زنجانی وارد نشده است
رضوانی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، مبنی بر اینکه پلیس اینترپل به موضوع دکل گم شده نفتی در دولت قبل و همینطور وابستگان بابک زنجانی در دیگر کشورها وارد شده یا خیر؟ اظهار کرد: به ما چنین چیزی اعلام نشده اما در صورتی‌که قوه قضائیه چنینی چیزی را به پلیس بین الملل اعلام کند به آن ورود پیدا خواهیم کرد.
وی درباره پرونده مهرگان، برادر مهافرید امیرخسروی نیز گفت: برای این فرد نیز در کانادا اعلان قرمز صادر شده است.
رئیس پلیس بین الملل ایران درباره پرونده برادر ریگی، سرکرده معدوم گروه تروریستی جندالشیطان نیز گفت: برای این فرد اعلان صادر شده و در کشور پاکستان نیز دستگیر شده اما مسئولان پلیس پاکستان به ما اعلام کردند که این فرد به دلیل جرمی که در پاکستان مرتکب شده تحت بازداشت است و پس از آن او را به کشورمان منتقل خواهند کرد.
صدور تعقیب برای برخی از اعضای منافقین
رضوانی در پاسخ به سوال دیگری درباره صدور اعلان‌های پلیس برای اعضای گروهک‌های تروریستی در خارج از کشور اظهار کرد:‌ برای برخی از اعضای گروهک منافقین اعلان صادر شده و در سالهای گذشته نیز تعدادی از این افراد دستگیر شده‌اند.
دستگیری اختلاس‌گری جدید پس از شش سال در اسپانیا
رضوانی از دستگیری متهم اقتصادی دیگری که از شش سال قبل تحت تعقیب قرار داشته و اقدام به اختلاس میلیاردی از یکی از بانک‌های کشور و کلاه برداری از بیش از 100 شهروند کرده بود خبر داد و گفت: حدود چهار روز قبل این فرد در اسپانیا دستگیر شده و به زودی به کشور منتقل می‌شود.
به گفته وی، این فرد به دلیل اختلاس‌ها و جرایمی که در شش سال قبل انجام داده تحت تعقیب بود که اخیرا دستگیر شده است.
رئیس پلیس بین الملل ایران درباره آمار عمکرد پلیس اینترپل در شش ماهه امسال نیز گفت: در شش ماهه امسال استرداد مجرمان به کشور 300 درصد افزایش داشته است.
وی درباره دیگر اقدامات پلیس بین الملل نیز گفت: فردی به نام «علی» که از 600 تن کلاهبرداری کرده و متواری شده بود نیز با اقدامات پلیس فتا دستگیر شد. همچنین سال گذشته نیز یکی دیگر از متهمان فساد سه هزار میلیاردی نیز که در اروپا بود به محض ورود به دبی دستگیر شد.
مرد 23 ساله ای که ضمن ارتکاب سه قتل، برای اثبات وفاداری به همسرش گوش های یکی از مقتولان را برید بار دیگر به دادسرای ویژه امور جنایی پایتخت منتقل شد تا ماجرای سه جنایتی که تابستان، پاییز و زمستان سال گذشته مرتکب شده بود را شرح دهد.
 
به گزارش جام جم، مجید که به قاتل گوش بر معروف است در حالی صبح امروز در شعبه دوم بازپرسی دادسرای ناحیه 27 تهران مقابل قاضی بستان زاده قرار گرفت که در دفاعیاتش بار دیگر به ارتکاب سه فقره قتل اعتراف کرده اما تحقیقات بازپرسی برای مشخص شدن سایر زوایای این پرونده کماکان ادامه دارد.
مجید پیش از این در آخرین جلسه بازپرسی مدعی شده بود که اگر آزاد شود دیگر دست به هیچ جرمی نمی زند و امیدوار بود که بتواند از خانواده های اولیای دم رضایت بگیرد . متهم در دفاعیاتش ادعا کرده که قاتل زنجیره ای نیست و همه قتل ها به صورت اتفاقی رخ داده است.
او هم چنین برای فرار از مجازات مساله جنون خود را نیز مطرح کرد که البته با تایید سلامت روانی اش از سوی پزشکی قانونی ،وی مسئول تمامی اعمال خود شناخته شده است.
قتل راننده آژانس
رسیدگی به پرونده جنایات قاتل گوش بر همزمان با قتل یک مرد میانسال در دستور کار پلیس قرار گرفت. این مرد چهارم مرداد پارسال پس از ترک محل کارش در یک موسسه کرایه خودرو به طرز مرموزی ناپدید و یک روز بعد جسدش در شهرک ولیعصر کشف شد.
مقتول با ضربه های چاقو به قتل رسیده بود. کارآگاهان در جریان تحقیقات متوجه شدند مقتول با فردی به نام مجید اختلاف مالی داشت و آخرین بار هم با مجید دیده شده بود.با کشف این سرنخ، دستگیری مجید در دستور کار پلیس قرار گرفت.اما تحقیقات پلیس برای دستگیری مجید ناموفق بود.
جست وجو برای یافتن متهم در حالی ادامه داشت که ، صبح بیست و سوم آذر همان سال جسد زن جوانی در یافت آباد به پلیس گزارش شد. ماموران پس از حضور در محل دریافتند، این زن با ضربه های چاقو به قتل رسیده و دو گوش او بریده شده است.
فردای روز کشف جسد این زن که هویتش تا آن موقع برای پلیس نامشخص بود، ماموران موفق شدند متهم را سوار بر یک خودروی پراید شناسایی و دستگیر کنند. مجید در بازجویی ها به قتل راننده آژانس و زن جوان اعتراف کرد.
هم چنین در بازرسی خانه متهم در شهرک اندیشه یک قوطی الکل کشف شد که مجید گوش های بریده زن جوان را در آن گذاشته بود.
متهم درباره قتل راننده آژانس گفت: مقتول از من طلب داشت و من نمی توانستم پولش را پرداخت کنم. به همین دلیل او را به قتل رساندم.
قتل همکلاسی همسر به خاطر داشتن ارتباط با او
مجید در ادامه بازجویی ها در باره انگیزه اش از قتل زن جوان و بریدن گوش ها او گفت: چند ماه قبل با مقتول که معصومه نام داشت آشنا شدم او هم کلاسی زنم بود. ارتباطم با او باعث اختلاف میان من و همسرم شد. همسرم از من خواسته بود به این ارتباط پایان دهم به همین دلیل روز جنایت با معصومه قرار گذاشتم و او را با ضربه های چاقو کشتم. برای ثابت کردن حرف هایم به همسرم، تصمیم گرفتم گوش های مقتول را بریده و به خانه ببرم تا به زنم نشان بدهم.
همسر قاتل گوش بر راز سومین جنایت را بر ملا کرد
در حالی که تحقیقات از سوی بازپرس پرونده ادامه داشت و پزشکی قانونی نیز سلامت متهم را تایید کرده بود همسر مجید با مراجعه به شعبه دوم دادسرای ویژه امور جنایی سرنخ سومین جنایت را به قاضی پرونده داد.
او به قاضی بستان زاده گفت: مجید از چند سال قبل در یک شرکت کار می کرد اما مدتی قبل او را اخراج کردند. وقتی تحقیق کردم، متوجه شدم او برای زنان آن شرکت ایجاد مزاحمت می کرد. بعد از اخراجش با موتور مسافرکشی می کرد تا اینکه پی بردم با دختری به نام معصومه که همکلاسی من بود، رابطه برقرار کرده است. از مجید خواستم به ارتباطش با او پایان دهد و به همین دلیل با او قهر کردم. هفته گذشته مجید با من تماس گرفت و مدعی شد زن جوان را به قتل رسانده و گوش های او را برای اثبات ادعایش بریده و به خانه آورده است. ابتدا حرف هایش را باور نکردم اما او عکس گوش ها را برایم فرستاد.
زن جوان ادامه داد: چند روز قبل مجید مقداری لوازم داخل خودرو و دو دستگاه تلفن همراه را به خانه آورد و مدعی شد این وسایل امانت دوستش است. به موضوع مشکوک شده و به بررسی وسایل پرداختم که روی یکی از تلفن های همراه، عکس پسر جوانی را دیدم و روز بعد در خیابان با حجله همان پسر مواجه شدم. اهالی می گفتند این پسر به قتل رسیده و اموالش سرقت شده است. حالا احتمال می دهم قاتل او، همسرم باشد.
در حالی که اظهارات زن جوان در مرحله اول تنها یک فرضیه بود اما تحقیقات پلیس حکایت از صحت گفته های این زن داشت.
تحقیقات ماموران از متهم نیز این موضوع را تایید می کرد.
مجید در بازجویی ها درباره سومین جنایتی که مرتکب شده بود گفت: با مقتول اختلاف قدیمی داشتم و روز حادثه برای پایان دادن به این اختلاف سوار خودرویش شدم.
پس از طی مسافتی کنار خیابان توقف کرد و با هم درگیر شدیم. من هم با ضربه چاقو او را کشتم و جسدش را در محلی خلوت رها کردم. بعد هم وسایل با ارزش خودرو و تلفن همراه مقتول را سرقت و خودرو را در شهرک ولیعصر پارک کردم.

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در برنامه متن وحاشیه شبکه 3سیما حضوریافت.
آشنا در خصوص دست دادن اتفاقی ظریف و اوباما تاکید کرد: ما با آمریکا در مورد موضوعی غیر از پرونده هسته ای ایران هیچ مذاکره ای دیگر نداریم، این یک مسئله جدی است که تا الان نیز به عنوان یک خط قرمز تلقی شده و ما باید منتظر التزام آمریکایی ها به لغو تحریم ها بمانیم و ادعاهای آنان را راستی آزمایی کنیم.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه ما راجع به مسائل دیگر با آمریکایی ها صحبتی نداریم گفت: یک زمانی دست دادن روسای جمهور دو کشور مطرح است که به هم دست می دهند و آن به معنای اتحاد، همکاری و رفع کدورت ها تلقی می شود که رئیس جمهور ایران نیز از قبل از سفرش با شبکه تلویوزیون سی بی اس اعلام کرده بود که ما همچنین برنامه ای در این خصوص نداریم و چنین اتفاقی نخواهد افتاد و تاکید کرد که مشکل ایران و آمریکا با دست دادن حل نمی شود.
سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: آنچه که اتفاق افتاده این است که بین ظریف و جان کری ملاقات های متعددی وجود داشته که باز هم این ملاقات ها در جهت پیگیری برجام انجام خواهد شد لذا دیدار ظریف و کری نه موضوع عجیبی بوده و نه یک حادثه و اتفاق است.
وی افزود: رئیس جمهور بعد از سخنرانی اش مجمع را ترک کرد و ظریف به واسطه آنکه برخی هیئت های دیپلماتیک می خواستند با وی دیدار داشته باشند یک مقدار دیرتر از هیئت ایرانی مجبور به ترک سالن مجمع شد بعد از آنکه رئیس جمهور به هتل رفتند آقای ظریف گفت «بعد از آنکه ما خارج شدیم شما را ندیدم و داشتیم به سمت خروج حرکت می کردیم که با رئیس جمهور اوباما مواجه شدم
مشاور فرهنگی رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که کدامیک از رسانه ها این دیدار را خبری کرد، گفت: فکر می کنم بلومبرگ این خبر را منتشر کرد.
آشنا در پاسخ به این سئوال که چرا رئیس جمهور سفرش را پس از شنیدن خبر حادثه منا نیمه تمام نگذاشت و از همان ابتدا به تهران بازنگشت گفت: رئیس جمهور در هواپیما با معاون اول آقای جهانگیری تلفنی صحبت کرد و از آخرین وضعیت حادثه مطلع شد لذا جمع بندی اش این بود که اگر در تهران به این نتیجه رسیده شود که من برگردم آمادگی برگشت را همین الان دارم و به معاون اول گفت شما بررسی و اعلام کنید.
سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری افزود: بررسی های لازم انجام شد و جمع بندی این بود که حضور رئیس جمهور در سازمان ملل می تواند کمک می کند که ابعاد بین المللی این فاجعه مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.
آشنا سفر رئیس جمهور را بخشی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی دانست و گفت: سفر رئیس جمهور عمدتا با هدف اصلی روشن کردن سیاست خارجی ایران پس از برجام طرحی شده بود و هدفش این بود که برای طرف های مقابل مشخص کند که برجام چه مبانی ای داشته و چه اهدافی را دنبال می کرده و ازهمه اینها مهمتر اینکه آیا برجام می تواند به عنوان یک الگو برای حل دیگر مسائل منطقه باشد یا خیر؟ لذا بیشتر دیدارهای رئیس جمهور نیز بر همین مبنا بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سخنرانی رئیس جمهور را سخنرانی انقلابی می دانید ؟ گفت: سخرانی رئیس جمهور به نظر من سخنرانی یک دیپلمات انقلابی است. آثار سخنرانی رئیس را در سخرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی چند روز بعد دیدم که نتانیاهو گفت: «اسرائیل را تنها نگذارید و ایران را در آغوش بگیرید
وی در مورد ضرورت حضور رئیس جمهور و در پاسخ به این سئوال که آیا با حضور وزیر امورخارجه می توانستیم اهداف و رویکردهایی که ایران در سازمان ملل دارد را پیگیری کنیم گفت: در سال سوم حضور که در حال رسیدن اجرایی شدن برجام هستیم لازم بود ایران بر اینکه همه طرف های مذاکره ملتزم به برجام باشد تاکید داشته باشد که این بحث در سطح رئیس جمهور است. وزیرامورخارجه و رئیس جمهور یک تقسیم وظایفی دارند . وزیرامورخارجه بیشتر با وزرای امورخارجه و رئیس جمهور با روسای جمهور دیدار می کند و هر کدام سهمی از تاثیرگذاری خواهند داشت.مشاور فرهنگی رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است سال دیگر این ضرورت احساس نشود که رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یابد گفت: هر سالی برای آن سال بررسی می شود. بله ممکن است.