گزیده خبر های 4 آذر-94 قسمت- 5

گزیده خبر های 4 آذر-94 قسمت- 5
 
خبر ويژه 
ناديده گرفتن خطوط قرمز در اجراي مشروط برجام
«سريال ناديده گرفته شدن خطوط قرمز در اجراي برجام ادامه دارد.»    به گزارش رجانيوز، پس از آغاز اجراي تعهدات ايران و برچيدن سانتريفيوژهاي تاسيسات هسته اي نطنز و فردو و آغاز کار بازطراحي راکتور اراک پيش از مختومه اعلام شدن پرونده PMD، علي اکبر صالحي يکي ديگر از اقدامات دولت در ناديده گرفتن خطوط قرمز نظام در زمينه اجراي برجام را اعلام کرد و گفت: ايران قصد دارد 9 تن اورانيوم غني شده خود را با 140 تن اورانيوم طبيعي مبادله کند.    اظهار خوشحالي علي اکبر صالحي درباره مبادله 9 تن اورانيوم غني شده با 140 تن اورانيوم طبيعي صراحتا دو شرط رهبر معظم انقلاب درباره اجراي برجام را ناديده مي گيرد.    رهبر معظم انقلاب در نامه تاريخي خود درباره اجراي برجام، علاوه بر شروط 9گانه مجلس و 10گانه شوراي امنيت ملي، خود بر 9 مساله مهم در اجراي برجام تاکيد کردند. شرط سوم مورد اشاره در نامه رهبر انقلاب به مختومه شدن موضوعات حال و گذشته (PMD) باز مي گردد. ايشان تاکيد کردند در صورتي که موضوع PMD توسط آژانس مختومه اعلام شد بايد اقدامات مربوط به آب سنگين اراک و مبادله اورانيوم غني شده با کيک زرد اجرايي شود.
    
در نامه رهبر معظم انقلاب آمده است: «ثالثا: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدي آمده است، تنها هنگامي آغاز خواهد شد که آژانس، پايان پرونده موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نمايد. رابعا: اقدام در مورد نوسازي کارخانه اراک با حفظ هويت سنگين آن، تنها در صورتي آغاز خواهد شد که قرارداد قطعي و مطمئن درباره طرح جايگزين و تضمين کافي براي اجراي آن منعقد شده باشد. خامسا: معامله اورانيوم غني شده موجود در برابر کيک زرد با دولت خارجي در صورتي آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن دراين باره همراه با تضمين کافي منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، بايد بتدريج و در دفعات متعدد باشد.»    در واقع خط قرمز رهبر انقلاب درباره مبادله اورانيوم بر دو نکته اصلي تاکيد دارد: اول) مبادله اورانيوم بايد پس از مختومه شدن موضوع PMD انجام شود. دو) در ازاي اورانيوم غني شده بايد کيک زرد دريافت شود.    اما اظهارات علي اکبر صالحي بيانگر آن است که دولت هر دو شرط مذکور را ناديده گرفته است بنابراين تا به امروز، اقدامات سلسله اي دولت در ناديده گرفتن خطوط قرمز اجراي برجام به 5 مورد رسيده است: 1) آغاز شدن اقدامات ايران علي رغم عدم تعهد کتبي دولت آمريکا مبني بر لغو تحريم ها 2) آغاز برچيدن سانتريفيوژهاي نطنز و فردو پيش از بسته شدن موضوع PMD 3) متعهد شدن ايران به اجراي بازطراحي راکتور اراک و آغاز مرحله بازطراحي راکتور پيش از بسته شدن موضوع PMD 4) قصد ايران براي آغاز فرايند مبادله اورانيوم پيش از بسته شدن موضوع PMD 5) قصد ايران براي مبادله اورانيوم غني شده با اورانيوم طبيعي به جاي مبادله با کيک زرد.
خبر ويژه 
برنامه «مجمع ايثارگران انقلاب» به كام ضد انقلاب برانداز
برخي فعالان فتنه و آشوب 88 درصدد راه اندازي گروهکي با عنوان پوششي هستند. اين طيف درخواست راه اندازي گروهي موسوم به «مجمع ايثارگران انقلاب اسلامي» هستند.    جواد امام از بازداشتي هاي فتنه 88 در مصاحبه با ايلنا گفت: متاسفانه هنوز مجمع ايثارگران اصلاح طلب موفق به اخذ مجوز از کميسيون ماده 10 احزاب نشده و عليرغم اين که از موعد سپري شدن پروسه استعلام هاي دريافت مجوز فعاليت مجمع ايثارگران گذشته و اين مسئله در دستور کار کميسيون ماده 10 احزاب قرار گرفته و چند نوبتي هم در جلسات کميسيون بررسي شده است، اما هنوز مجوز صادر نشده است.    عضو سازمان منحله مجاهدين (انقلاب) افزود: مادامي که مجوزي براي فعاليت مجمع ايثارگران اصلاح طلب صادر نشود، علي القاعده نمي توانيم به عنوان يک تشکل سياسي فعاليت کنيم و وارد رقابت هاي انتخاباتي شويم.    وي گفت: ايثارگران اصلاح طلب دو تشکل را براي فعاليت هاي خود پيش بيني کرده اند. يک تشکل به صورت حزب سياسي و تحت عنوان مجمع ايثارگران اصلاح طلب در نظر گرفته شده که در حال طي کردن مراحل قانوني براي فعاليت سياسي است و يک هيئت مذهبي ايثارگران نيز راه اندازي شده که فعاليت هاي مذهبي خود را پي گرفته است.    مدير بنياد باران خاتمي همچنين گفته است: اکثر دوستاني که امروز تحت عنوان مجمع ايثارگران اصلاح طلب به دنبال فعاليت سياسي و حزبي هستند، کساني اند که به دليل شرايط خاص کشور و به اين دليل که مفهوم ايثارگري توسط يک نگاه و يک رويکرد خاص در حال مصادره است، احساس تکليف کرده و قصد دارند همان گونه که در دوران هشت سال دفاع مقدس حضوري تاثيرگذار داشتند، امروز هم براي بهبود شرايط کشور وارد صحنه شوند.    امام ادامه داد: مجمع ايثارگران به دنبال اين است تفکري که حاضر است خود را براي کشور هزينه کند را اعتلابخشيده و شرايط را براي دستيابي به آرمان هاي امام مهيا کند.    يادآور مي شود عملکرد مدعيان دروغين اصلاح طلبي در طول 2 دهه اخير عملادر نقطه مقابل اصول کلي امام و انقلاب و مفهوم ايثارگري و رزمندگي قرار داشته چنان که پياده نظام اين طيف در کف خيابان يا روزنامه هاي وابسته، تعابير و شعارهايي نظير «توپ تانک بسيجي ديگر اثر ندارد»، «اصل نظام نشانه است»، «انقلاب به پايان رسيده و بايد ختم آن را گرفت»، «جنگ و جهاد خشونت طلبي است»، «خميني به موزه تاريخ مي رود» و... را تکرار کرده اند؛ برخي از عناصر اين طيف نيز از وزير ارشاد (زينت کابينه) و معاون فرهنگي اين وزارت گرفته تا برخي نمايندگان مجلس ششم و دست اندرکاران نشريات زنجيره اي پس از علني شدن وطن فروشي و خيانت از کشور گريخته و ضمن پناهندگي در غرب، هويت واقعي مدعيان اصلاح طلبي را آشکار کرده اند. گروهک سازمان مجاهدين (انقلاب) نيز با طي کردن روند قهقرايي به جايي رسيد که عضو مفلوک آن (آقاجري) تا مرز اهانت به مرجعيت و ائمه معصومين(ع) در دوره اصلاحات پيش رفت.
    
بدين ترتيب مسخره و مضحک به نظر مي رسد که چنين جماعتي مدعي ايثارگري و دفاع از انقلاب باشند مگر اينکه با عنايت به سوابق آنها تصور کنيم دنبال تشکيل مسجد ضرار هستند.     اين نکته نيز گفتني است که خبرگزاري ايلنا مدتي است مي کوشد به بهانه هاي مختلف از جمله مصاحبه اخير با جواد امام، به ترويج خاتمي و باز کردن پاي وي به پشت صحنه انتخابات بپردازد حال آن که خاتمي شريک خيانت مدعيان تقلب و بانيان آشوبگري است و جرم بزرگ تر او اين است که با وجود اذعان به دروغ بودن تقلب در محافل خصوصي شهامت نداشته همين اعتراف به خيانت شرکاي سياسي اش را به شکل علني به مردم بگويد و اعلام کند جريان متبوع وي ظلم و جنايت بزرگي در حق نظام - که متهم به خيانت در امانت مردم شده- و کشور و مردم مرتکب شده اند.  
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هزینه‌ای که دولت امسال برای هر دانش‌آموز تقبل کرده، 2 میلیون تومان است، گفت: سرانه مدارس با اولویت مناطق محروم در برخی مناطق و استان‌ها توزیع شده و به محض تامین منابع، اعتبارات را در مابقی مدارس نیز توزیع خواهیم کرد.علی اصغر فانی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه همکاری با سازمان اسناد و کتابخانه ملی در زمینه‌های مختلف از جمله آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و پرورشی هدف‌گذاری شده است، گفت: آموزش و پرورش بدون همکاری سایر نهادها قادر نیست همه وظایف خود را انجام دهد.وی افزود: امروز بیست‌وپنجمین تفاهمنامه خود را با سازمان اسناد و کتابخانه ملی امضاء کردیم و امیدواریم در ترویج فرهنگ کتابخوانی، آموزش به کتابدارهای آموزش و پرورش و استفاده از منابع ارزشمند کتابخانه ملی در حوزه پژوهشی برکاتی به همراه داشته باشد.وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قرار شد طی هماهنگی‌های انجام شده دانش‌آموزان بازدیدی از کتابخانه ملی داشته باشند، گفت: در عین حال براساس این تفاهم‌نامه معلمانمان می‌توانند از این منابع ارزشمند استفاده کنند.فانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کتاب‌های قدیمی در دارالفنون وجود دارد که در حال حاضر خاک می‌خورند گفت: اینگونه نیست این کتاب‌ها خاک نمی‌خورند. قرار است مدرسه دارالفنون را به موزه آموزش و پرورش تبدیل کنیم. کتاب‌هایی هم که وجود دارد، سیر تطور آموزش نوین را به نمایش بگذارند. قدمت این کتاب‌ها 120 سال و به عمر آموزش و پرورش نوین است البته بخش‌های دیگر در دارالفنون نیز در حال آماده‌سازی است.وی در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم توزیع سرانه به مدارس گفت: بنده مصاحبه‌ای درباره سرانه هر دانش‌آموز در یکی از شهرستان‌ها داشتم که به خوبی منعکس نشد. هزینه‌ای که دولت برای هر دانش‌آموز تقبل کرده، به غیر از هزینه‌های سرمایه‌ای دو میلیون تومان است. در واقع هزینه تحصیل هر دانش‌آموز در آموزش و پرورش 2 میلیون تومان می‌شود.وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طبق قانون، امسال قرار است از محل درآمد گاز اعتباری در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد که صرف پرداخت سرانه‌ها شود. این مبلغ 200 میلیارد تومان است. ما بخشی از اعتبارات را با اولویت مناطق محروم توزیع کردیم که رقم آن به 70 میلیارد تومان رسیده است. برای توزیع سرانه در مابقی مدارس، پیگیر هستیم و قول‌هایی گرفتیم و به محض تامین منابع، اعتبارات را در مدارس توزیع می‌کنیم.فانی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره میزان هزینه تحصیل پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: بخشی از هزینه را دانشگاه فرهنگیان و بخشی را خود داوطلب خواهد پرداخت اما هنوز رسما چیزی را اعلام نکرده‌ایم.
سید عباس عراقچی هفته های آینده را برای اجرای برجام « حساس» توصیف کرد و گفت مذاکرات در وین برای تنظیم و هماهنگی دقیق نکاتی انجام می شود که طرفین برای اجرای برجام باید آن را رعایت کنند.معاون وزیر امو خارجه پیش از ظهر سه شنبه نشستی یک ساعتی با استفان مال هماهنگ کننده ارشد آمریکا برای اجرای برجام داشت.وی پس از این مذاکره در گفت و گو با خبرنگاران، هدف سفر خود و تیم کارشناسی به وین را برگزاری یک جلسه جمع بندی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص گزارش مدیرکل و ارزیابی نهایی مسائل مربوط به گذشته عنوان کرد.عراقچی گفت: کارشناسان و همکاران ما صبح امروز جلسه مفصلی با کارشناسان و مسئولان آژانس داشتند. امروز بعد از ظهر من با یوکیا امانو مدیرکل اژانس دیدار خواهم داشت و درباره همین مسائل ، جمع بندی و نوع گزارشی که ایشان می خواهند بدهند بحث می کنیم تا به یک تفاهم مشترک برسیم.رییس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره دیدار با مقام آمریکایی هم گفت: از فرصت حضور در وین استفاده کردیم و با اقای استفان مال که هماهنگ کننده طرف امریکایی در خصوص برجام است دیدار کردیم.به گفته عراقچی، هماهنگ کننده برجام از طرف آمریکایی ها از دیروز در وین برای جلساتی دیگر با 1+5 حضور داشت و به همین دلیل مذاکراتی را با ایشان درخصوص نحوه اجرای برجام و هماهنگی های نزدیکی که لازم بود، انجام دادیم.معاون وزیر خارجه ایران گفت: چند هفته آینده، هفته های حساسی است و اجرای برجام در هر دو طرف نکاتی دارد که باید دقیقا تنظیم و هماهنگ شود.وی اظهار داشت: جلسات خوبی داشتیم و بعد از آقای آمانو, خانم هلگا اشمید نیز در وین حضور پیدا خواهند کرد تا با ایشان هم ملاقاتی در خصوص اجرای برجام از نگاه اروپایی و کارهایی که اروپایی ها باید انجام دهند داشته باشیم، زیرا خانم اشمید هاهنگ کننده 1+5 هستند.عراقچی ابراز امیدواری کرد: اجرای برجام و رسیدن به روز اجرایی شدن که روز مهمی است به آرامی و بدون مشکل فنی پیش رود.رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در خصوص نشست آینده کمیسیون مشترک ایران با 1+5 گفت : بنا داریم برای اوایل دسامبر کمیسیون مشترک را برگزار کنیم , اما تاریخ آن قطعی نشده است. در جلسه امروز با خانم اشمید زمان آن قطعی خواهد شد.
یک مقام آگاه در نهاد ریاست جمهوری در خصوص خبرسازی برخی رسانه های ایتالیایی مبنی بر سفر روز شنبه آتی رییس جمهوری به ایتالیا گفت: دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز شنبه برنامه ای برای سفر به ایتالیا ندارد.این مقام آگاه در گفت وگو با ایرنا افزود: برنامه سفر دکتر روحانی به ایتالیا قطعی است اما هنوز زمان آن مشخص نیست.یک رسانه ایتالیایی روز گذشته نوشته بود که رییس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه آینده به ایتالیا سفر کرده و با مقامات این کشور و نیز پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان در واتیکان دیدار خواهد کرد.این رسانه ایتالیایی اضافه کرده بود که این نخستین دیدار یک رییس جمهور ایران از یک کشور عضو اتحادیه اروپا در 16 سال اخیر به شمار می رود.پیش از این، قرار بود دکتر روحانی 23 آبان سفر اروپایی خود به ایتالیا، واتیکان و فرانسه را آغاز کند اما در پی وقوع حملات تروریستی در فرانسه، این سفر به تعویق افتادمحمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در همان زمان اعلام کرد به مقامهای ایتالیایی اطلاع داده است که بهتر است سفر دکتر روحانی به اروپا در زمان بهتری در آینده نزدیک انجام شود و زمان دقیق آن از مسیر دیپلماتیک اعلام خواهد شد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: البرز یکی از پرخطرترین استان‌های کشور درخصوص تعداد مبتلایان به ایدز است.دکتر محمد مهدی گویا در همایش روز جهانی مبارزه با ایدز اظهار کرد: طرح 15 ساله کنترل همه‌گیری ایدز از امسال در برخی کشورها از جمله ایران آغاز شده است.وی خاطرنشان کرد: براساس این طرح مسئولان همه کشورها از جمله ایران باید دست به دست هم دهند تا سال 2030 همه‌گیری ایدز به پایان برسد.گویا افزود: این طرح در دو مرحله اجرایی می‌شود که مرحله اول آن در یک بازه زمانی پنج ساله (تا سال 2020) و مرحله دوم آن نیز در بازه زمانی 10 ساله (تا سال 2030) اجرایی می‌شود.وی ادامه داد: پنج سال اول این طرح مربوط به شناسایی مبتلایان به این بیماری است؛ چراکه تا زمانی که آمار مبتلایان به ایدز کشور مشخص نشود، راهکارهای لازم برای کنترل این بیماری و پیشگیری از آن اجرایی نخواهد شد.رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: درحال حاضر حدود 25 الی 30 درصد مبتلایان به ایدز درکشور شناسایی شده‌اند.وی درادامه به اقداماتی که در مرحله دوم این طرح اجرایی خواهد شد اشاره کرد و افزود: در مرحله دوم طرح بایستی 90 درصد افراد شناسائی شده تحت درمان قرار گیرند. با اجرای مراقبت‌های درمانی، باید غربالگری لازم بر روی 90 درصد افراد تحت درمان انجام شود تا مشخص شود که این درمان‌ها تا چه میزان موفقیت آمیز بوده است. مهم‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری کاهش مشکلات اجتماعی و بهداشتی درکشور است.وی توضیح داد: باید جامعه به سمتی پیش رود که مردم اطلاع جامع و مناسبی از نحوه ابتلا به این بیماری و شرایط پیشگیری از آن داشته باشند. ایدز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های عفونی دنیا است. بنابراین مردم باید درخصوص این بیماری پرخطر اطلاعات کافی داشته باشند.گویا اظهار کرد: طی 35 سال گذشته موارد ابتلا به بیماری ایدز در دنیا کم شده و با یافتن روش‌های درمانی عمر این افراد به عمر افراد طبیعی نزدیک‌تر شده است. میزان موفقیت همه کشورهای دنیا در کنترل این بیماری یکسان نبوده به طوری که کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، اروپای شرقی و آسیای میانه درکنترل این بیماری موفقیت کمتری داشته‌اند.گویا توضیح داد:‌ انتشار این بیماری در کشور نیز مانند دیگر کشورها یکسان نیست و در بعضی از مناطق، استان‌ها و شهرها خطر جدی‌تر است. البرز یکی از پرخطرترین استان‌های کشوردر خصوص تعداد مبتلایان به ایدز و امکان فراگیری این بیماری است.گویا یادآورشد: ‌شهرستان کرج نیز به نسبت سایر شهرستان‌های این استان از خطرپذیری بیشتری برخورداراست. اگر می‌خواهیم قدم‌های مناسبی برای کنترل این بیماری برداریم باید نگاه جدی به این بیماری داشته باشیم و برای کنتزل آن وقت و هزینه درنظر بگیریم.