سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات : 166 نفر از داوطلبان خبرگان تایید و 207 نفر رد صلاحیت شدند

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات خبرداد:
166
نفر از داوطلبان خبرگان تایید و 207 نفر رد صلاحیت شدند   7 بهمن – 94
سفارشی وتشریفاتی ونمایشی بودن نمایش خیمه شب بازی برگزاری انتخابات خبرگان آخوندی چنین برجسته می شود که گذشته از اینکه  رد صلاحیت فله ای نامزدان رقیب انجام گرفت تاجاییکه ترکش آن به نوه خمینی هم اصابت کرده است و هیچ نامزد زنی هم تأیید نشده است .از طرف دیگر در شرایطی که برای هرکرسی مجلس ارتحاع 16 نامزد وجوددارد ولی رقابت  برای  نامزدان خبرگان آخوندی کمتر از 2 نفر است .
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات خبر از تائید صلاحیت 166نفر از داوطلبان خبرگان و رد صلاحیت 207نفر از داوطلبان داد.
سیامک ره پیک با اشاره به نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری افزود: 158نفر از نمایندگی مجلس خبرگان انصراف دادند. همچنین 118نفر غیرمجاز، 150نفر در آزمون کتبی غایب، 207نفر ردصلاحیت و 166 نفر تایید شدند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،وی تصریح کرد: بعد از بررسی یک ماهه‌ای که در مورد صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان صورت گرفت، خوشبختانه نتایج در وقت قانونی اعلام شد.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات یادآور شد: ما یک مرحله دیگر داریم که درخواست بررسی مجدد می‌شود و بعد از آن مرحله نتایج کاملا قطعی را اعلام خواهیم کرد.
ره پیک با بیان اینکه از مجموع 800 نفری که در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده بودند، تعدادی از داوطلبان غیرمجاز تلقی شدند، گفت: این افراد غیرمجاز کسانی بودند که یا تحصیلات حوزوی نداشتند یا انصراف دادند و یا در آزمونی که اعلام شد غایب بودند که مجموع این افراد بیش از 420 نفر است.
وی افزود: مابقی داوطلبان که 373 نفرند از بین آنها 166نفر تایید شده و 207 نفر تایید نشدند.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات یاد آور شد: در این دوره 45 درصد از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان تایید صلاحیت شده‌اند که با توجه به آمار ادوار گذشته یعنی دوره چهارم، درصد تایید افراد در این دوره بالاتر است.
ره پیک گفت: 207 داوطلبی که تایید صلاحیت نشده‌اند سه روز فرصت دارند که برای بررسی صلاحیتشان درخواست مجدد کنند و شورای نگهبان نیز پس از بررسی در موعد مقرر نتایج نهایی را اعلام خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همه افرادی که در آزمون خبرگان غایب بوده‌اند جزء افراد رد صلاحیت شده محسوب می‌شوند، افزود: روال این است کسانی که برای شرکت در آزمون معرفی می‌شوند باید در آن شرکت کنند و ملاک بررسی آنها آزمون است.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ادامه داد: البته اینگونه نیست که همه افرادی که در آزمون شرکت کرده‌اند تایید صلاحیت شده باشند چرا که تشخیص صلاحیت علمی و صلاحیت افراد با فقهای شورای نگهبان است و آنها تشخیص دادند که این 166 نفر اعلام شده، تایید شده‌اند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمار داوطلبان تایید صلاحیت شده پس از اعلام اعتراض داوطلبان 15 درصد افزایش خواهد داشت آیا چنین ادعایی صحت دارد، گفت: در مورد مجلس خبرگان 15 درصد افزایش اعلام نشده است، احتمال دارد که پس از اعلام اعتراض داوطلبان برخی آنان تایید بشوند اما اینکه چه تعداد و چه درصدی در این فرآیند تایید شوند بعدا مشخص خواهد شد.
ره پیک در مورد اینکه آیا احتمال دارد فقهای شورای نگهبان به غیر از مساله آزمون، شرایط علمی افراد را از روش دیگری احراز کنند، یادآور شد: راجع به اشخاص اطلاعی ندارم و نمی‌دانم افراد شناخته شده چه کسانی هستند ولی طبق قانون، تشخیص صلاحیت و تشخیص شرایط داوطلبان به عهده فقهای شورای نگهبان است.
وی افزود: اگر برای آنها احراز شود که لازم نیست فردی در آزمون شرکت کند و صلاحیت او را تایید کردند، ولی به عنوان یک قاعده کسانی که صلاحیت آنها تشخیص داده نشد، اعلام شد که باید در آزمون شرکت کنند که این مساله در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به این سوال که آیا از وضعیت بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس شورای اسلامی نیز خبر دارید یا خیر، گفت: اکنون اعضای شورای نگهبان به شدت در جلسات متعدد مشغول بررسی صلاحیتها هستند، پرونده‌های کسانی که نسبت به عدم احرازشان اعتراض داشته باشند نیز مجدداً بررسی می‌شود و نتیجه نهایی و قطعی در پایان اعلام خواهد شد اما بطور کلی باید گفت بعضی از کسانی که رای عدم احراز برای آنها صادر شده بود، تایید شده‌اند که آمار دقیق این افراد در موعد مقرر مشخص خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شبهاتی درباره دخالت احتمالی دولت در روند احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان مطرح است، افزود: بحث نفوذ نه در بحث مجلس خبرگان و نه مجلس شورای اسلامی و نه در دوره‌های گذشته مطرح نیست اما اینکه احیانا فردی توصیه‌ای بکند یا نامه‌ای بزند یا اطلاعاتی در اختیار شورای نگهبان قرار دهد همواره بوده و در این دوره هم وجود داشته است.
ره پیک در مورد اینکه آیا این توصیه‌ها تاثیری در روند احراز صلاحیت‌ها دارد یا داشته گفت: این مورد باید تطبیق داده شود یعنی اگر کسی پیشنهادی می‌کند باید بررسی و تطبیق داده شود تا مشخص شود آیا مطابق با ضوابط است یا خیر تا نسبت به آن مورد اعمال نظر شود.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در باره اینکه برخی مدعی هستند شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نگاه جناحی داشته این در حالی است که در هر دو جناح تایید و رد صلاحیت داشته ایم، پاسخ شما به این تشویش آفرینی‌ها چیست، افزود: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها قانون را اجرا می‌کند اما در قانون بند و ماده‌ای مبنی بر اشاره به جناح یا گروه خاصی وجود ندارد.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در مقایسه افراد تایید صلاحیت شده در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته اظهار داشت: در این دوره 166 نفر برای نمایندگی مجلس خبرگان تایید شدند در حالی که در دوره گذشته 146 نفر و در دوره قبل از آن یعنی دوره سوم مجلس خبرگان 160 نفر تایید شده بودند. در این دوره اگر کسانی که انصراف دادند یا در آزمون غایب بودند را کنار بگذاریم، 207 نفر عدم تایید داشتیم در حالیکه در دوره گذشته تعداد 219 نفر تایید نشده بودند لذا این آمار قابل مقایسه است و نشان می‌دهد که یک روند نسبتا مشابهی نسبت به دوره‌های گذشته وجود داشت.
صلاحیت 105 نفر از داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری در تهران رد شد
رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: صلاحیت 105 نفر از داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه تهران از سوی شورای نگهبان رد شد.
شهاب‌الدین چاوشی با اشاره به نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری گفت: از 169 داوطلبی که در انتخابات خبرگان رهبری در حوزه انتخابی تهران ثبت‌نام کرده بودند، بر اساس اعلام شورای نگهبان صلاحیت 36 نفر مورد تائید قرار گرفت.
وی افزود: بر همین اساس نیز صلاحیت 105 نفر از داوطلبان از سوی شورای نگهبان رد شد و تعداد 28 نفر از رقابت در این انتخاب انصراف دادند.
چاوشی بیان کرد: کسانی که به نتایج بررسی‌های شورای نگهبان اعتراض داشته باشند می‌توانند مراتب اعتراض و مستندات خود را از 8 الی 10 بهمن به دبیرخانه شورای نگهبان اعلام کنند و همچنین شورای نگهبان هم فرصتی 10 روزه دارد تا به این موارد رسیدگی کنند.
اطلاعیه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری
هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن عده از داوطلبان مجلس خبرگان که صلاحیت آنان، مورد تایید قرار نگرفته، از 8 تا 10 بهمن می‌توانند شکایت خود را تحویل دهند.در این اطلاعیه آمده است:به اطلاع آن عده از داوطلبان محترم نمایندگی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان، مورد تایید قرار نگرفته است، می‌رساند؛ بر اساس تبصره (2) ماده (16) قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، می‌توانند حداکثر ظرف مدت سه روز از تاریخ 8/11/94 تا 10/11/94 در وقت اداری به آدرس تهران، بزرگراه بسیج، خیابان هجرت، ورزشگاه تختی، مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و پس از تحویل، رسید دریافت نمایند.