برف و باران در اغلب محورهای کشور

برف و باران در اغلب محورهای کشور  7 بهمن - 94
*لزوم زنجیر چرخ در محورهای کوهستانی

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور نیروی انتظامی از بارش برف و باران در اکثر محورهای کشور خبر داد و گفت: هیچ یک از راه‌های کشور مسدود نیست، اما رانندگان هنگام تردد در مسیرهای کوهستانی باید از زنجیر چرخ استفاده کنند.
سرهنگ "نادر رحمانی" در گفت و گویی افزود: در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی در اکثر محورها، آذربایجان غربی محور ماکو، کرمانشاه محورهای کرمانشاه -همدان و کرمانشاه - سنندج، گیلان محورهای اسالم -خلخال و آستارا - اردبیل بارش برف گزارش شده است.
وی ادامه داد: در اکثر محورهای کشور از جمله استان‌های گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان محور چمن بید و استان فارس، بارش باران گزارش شده است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا گفت: تردد در محورهای تبریز - میانه، آزادراه بستان آباد در استان آذربایجان شرقی، محور ماکو در استان آذربایجان غربی و محورهای اسلم خلخال و آستارا اردبیل در استان گیلان به علت یخبندان و کاهش دما با زنجیر چرخ امکانپذیر است.
"
رحمانی" اضافه کرد: سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار است.
وی ادامه داد: ترافیک در آزاد راه قزوین - کرج و کرج - تهران از پل فردیس و کلاک نیمه سنگین گزارش شده است.
"
رحمانی" از رانندگان خواست در صورت تردد در محورهای برف گیر و جاده‌های لغزنده تجهیزات زمستانی به همراه داشته و کاهش سرعت و اتخاذ سرعت مطمئنه را در نظر بگیرند.
مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی با شماره تلفن 88255555(10 خط) و 120 به طور شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و امدادرسانی احتمالی به هموطنان است؛ همچنین در سایت www.rahvar120.ir آخرین اطلاعات ترافیکی قابل دسترسی است.
*
آب‌گرفتگی معابر و سیلابی‌شدن رودخانه‌ها در برخی مناطق کشور
مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: طی سه روز آینده در سیستان و بلوچستان و کرمان وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و وزش باد طی امروز و فردا به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب، از شدت بیشتری برخوردار بوده و انتظار می‌رود با گرد و خاک نیز همراه باشد.
"
احد وظیفه" افزود: بر اساس تحلیل داده‌ها و الگوهای پیش‌یابی هواشناسی، بارش‌ها در سواحل دریای خزر، شمال غرب، غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات البرز، دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق کشور ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه هوای سرد، نیمه غربی و نیمه شمالی کشور را فرا می‌گیرد و طی سه روز آینده دریای خزر مواج خواهد بود، اظهارکرد: امروز فعالیت سامانه در سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز، شمال غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمال غرب همچنان ادامه دارد و در برخی مناطق جنوب شرق کشور و هرمزگان ابرناکی، بارش پراکنده باران و گاهی رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی افزود: شدت بارش امروز در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی خواهد بود، همچنین تا پایان هفته جاری خلیج فارس به سبب وزش باد شدید، مواج پیش‌بینی می‌شود.
به گفته "وظیفه"، طی همین مدت در پاره‌ای نقاط استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و شرق یزد وزش باد شدید رخ خواهد داد که احتمال وقوع پدیده گرد و خاک نیز در مناطق مذکور وجود دارد. طی سه روز آینده در دامنه‌های جنوبی البرز و مناطق مرکزی کشور در بعضی ساعات وزش باد به نسبت شدید روی خواهد داد.
وی در مورد وضعیت هوای استان تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران امروز نیمه ابری،همراه با بارش پراکنده و وزش باد، درارتفاعات بارش برف با بیشینه و کمینه دمای 8 و منفی 2 درجه سانتیگراد و در روز پنجشنبه 8 بهمن، کمی ابری تا نیمه ابری، در بعضی ساعات وزش باد شدید با بیشینه و کمینه دمای 6 و منفی 2 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به آخرین اخطاریه این سازمان که آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها بدلیل بارش باران و اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی بدلیل بارش برف و مه‌گرفتگی پیش‌بینی می‌شود، گفت: بنابراین، امروز بارش برف در اردبیل، ارتفاعات البرز در زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان، بارش باران و برف در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، غرب کردستان، شمال آذربایجان شرقی، لرستان و کرمانشاه پیش‌بینی می‌شود.
وی اظهار کرد: در روز جمعه 9 بهمن، بارش برف در اردبیل، ارتفاعات البرز در زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان و بارش باران و برف در آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رخ خواهد داد و همچنین طی سه روز آینده در سیستان و بلوچستان و کرمان وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و وزش باد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب از شدت بیشتری برخوردار بوده و انتظار می‌رود با گرد و خاک نیز همراه باشد، از اینرو توصیه می‌شود جهت کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم بکار گرفته شود.
*
کولاک راه 60 روستای مراغه را بست
رئیس اداره راه و شهرسازی مراغه گفت: کولاک شدید راه ارتباطی 60 روستای این شهرستان را مسدود کرده است و راهداران پس از فروکش کردن کولاک، برای بازگشایی این مسیرها اعزام می‌شوند.
ناصر حمیدی، در گفت و گو با ایرنا،افزود: پدیده کولاک از شامگاه دوشنبه در محور مراغه - هشترود حاکم شده و در بسیاری از نقاط این محور علاوه بر محدودیت ترافیکی و تردد با زنجیر چرخ، دید افقی را نیز به شدت کاهش داده است.
وی افزود: این محور هم اکنون با محدودیت دید مواجه شده به طوری که در برخی نقاط برف گیر، این محدودیت تا فاصله پنج متری است.
وی اظهار کرد: در این محدودیت تردد تمامی خودروهای سواری، سبک و باری با زنجیزچرخ امکان پذیر است.
حمیدی گفت: پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا امروز ادامه داشته باشد.
عمده مناطق کولاک گیر محور مراغه - هشترود شامل کیلومتر 10 تا 15، کیلومتر 18 تا 20 و 30 تا 51 از سمت مراغه به هشترود است که بیشترین و سنگین‌ترین کولاک‌ها در کیلومتر 30 تا 51 بروز می‌کند.
جاده مراغه ـ هشترود به طول 92 کیلومتر محور مواصلاتی جنوب استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان به مرکز کشور است.
*
زمین‌گیر شدن بیش از 1000 نفر در برف و کولاک
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به آغاز بارش برف و وقوع کولاک در 7 استان کشور، گفت: برف و کولاک در جاده‌های این استان‌ها بیش از 1000 نفر را زمین‌گیر کرد که امدادگران به امدادرسانی به آنها پرداختند.
"
ناصر چرخساز" در گفت‌وگو با فارس از بارش برف و وقوع کولاک در 7 استان کشور خبر داد.
وی گفت: امدادگران تا ساعت 21 شب در 4 جاده اصلی سقز - دیواندره، زنجان - تبریز، سپیدان - یاسوج و قزوین - الموت شرقی و جاده‌های فرعی 7 استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، فارس، قزوین، کردستان و مازندران به امدادرسانی پرداختند.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: در این محورها امدادگران 1065 را که در برف گیر کرده بودند نجات داده و خدمات امدادی به آنها ارائه کردند.
وی با اشاره به انتقال یک خانم باردار که در برف گیر افتاده بوده به مراکز درمانی گفت: 189 خودرو نیز از برف رهاسازی شده است.
به گفته وی، امدادرسانی در محورهای اشنویه - ارومیه، مهاباد - سردشت، چایپاره - چالدران، تکاب - شاهین دژ، ماکو - شوط، مریوان - سقز، بانه - سقز، چالوس - کرج و گرمی - اردبیل ادامه دارد.