گزیده ها 8 فروردین -95

گزیده ها 8 فروردین -95
کره‌ شمالی امروز (جمعه) 9 روز بعد از آنکه اعلام کرده بود یک توریست آمریکایی در این کشور به اتهام تلاش برای براندازی به 15 سال زندان با اعمال شاقه محکوم شده است، از وجود یک زندانی آمریکایی دیگر پرده برداشت.
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این زندانی با نام کیم دونگ چول در یک کنفرانس خبری در شهر پیونگ‌یانگ گفت که با مقام‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی همکاری داشته و برای آنها جاسوسی کرده تا رهبران کره‌شمالی را سرنگون کند و تلاش داشته تا ایده‌های مذهبی را میان مردم کره‌شمالی ترویج دهد.
 
کیم با توصیف کردن اقداماتش با عنوان "اقداماتی شرم‌آور و جبران‌نشدنی" اظهار داشت که از بابت جرایم خود متاسف است و از مقام‌های کره‌شمالی تقاضا می‌کند تا او را عفو کنند. این زندانی متولد کره‌جنوبی بوده و شهروند آمریکا به شمار می آید.
 
کیم در ماه ژانویه در مصاحبه‌ای به سی‌ان‌ان گفته بود که پیش از این در شهر فیرفاکس در ویرجینا زندگی می‌کرده و در سال 2011 به شهر یانگجی در نزدیکی مرز کره‌شمالی با چین رفته است.
 
وی گفت که به صورت روزانه به شهر راسون که یک منطقه اقتصادی ویژه در خاک کره‌شمالی است به عنوان رئیس یک شرکت خدمات تجاری و هتلداری رفت‌وآمد داشته است.
 
وی در کنفرانس خبری خود در پیونگ‌یانگ اظهار داشت که ماه اکتبر گذشته در شهر راسون دستگیر شده است.
 
مقام‌های کره‌شمالی اغلب برای زندانیان آمریکایی و خارجی در خاک این کشور کنفرانس خبری برگزار می‌کنند تا آنها در جریان این کنفرانس ضمن اذعان به اقداماتشان خواهان عفو شوند. برخی از این زندانیان آزاد شده گفته‌اند که آنها معمولا درخصوص آنچه که باید در این کنفرانس‌ها می‌گفتند تحت فشار گذاشته شده بودند.منبعخبرگزاری ایسنا
هزاران نفر از عراقی های ساکن بغداد و سایر شهرهای جنوبی و مرکزی، به دعوت مقتدی صدر پاسخ داده و امروز جمعه در منطقه مرکزی پایتخت، از میدان التحریر تا مقابل دروازه منطقه سبز امنیتی، نماز جمعه ای با انبوه نمازگزاران برگزار کردند و صدر دولت را تهدید کرد در صورت عدم بسته اصلاحی قابل قبول تا روز شنبه (فردا) اقدامات جدیدی را به عمل خواهد آورد.
 
به گزارش ایرنا، مقتدی صدر در پیامی به نمازگزاران که آن را اسعد الناصری خطیب نماز یکپارچه قرائت کرد، از حیدر العبادی خواسته است یک بسته اصلاحی قابل قبول ملت عراق برای تشکیل دولت تکنوکرات با وزرای جدید و تشکیل دولت تکنوکرات تا فردا شنبه ارایه کند.
 
وی اضافه کرد: در صورت ارایه این بسته اصلاحی که متضمن انتخاب وزرایی به دور از وابستگی های سیاسی و قومی و مذهبی باشد، ما آن را به صورت مسالمت آمیز تایید خواهیم کرد و اگر پارلمان آن را تایید نکند، با نمایندگان مخالف از طریق شکل دادن اعتراض های گسترده برخورد خواهیم کرد تا درس عبرتی برای دیگران باشد.
 
مقتدی صدر درعین حال تهدید کرده که اگر تا فردا شنبه بسته اصلاحی العبادی ارایه نشود، مواضع و اقدامات بعدی را که وی درباره آن توضیح نداده ، اتخاذ خواهد کرد.
 
این درحالی است که حیدرالعبادی پیش از این گفته بود که ترکیب کابینه آینده را که از شخصیت های تکنوکرات انتخاب کرده ، روز شنبه به پارلمان معرفی خواهد کرد.
در نماز جمعه امروز صدری ها در بغداد همچنین تاکید شده است که فساد و مفسدان عامل اصلی ظهور داعش و انتشار آن در عراق بوده اند.
 
به گزارش ایرنا، در نماز جمعه امروز که رهبر جریان صدری های عراق بر آن نماز وحدت نام گذاشته، گروه تظاهر کنندگان از بغداد و سایر شهرها به گروه تحصن کنندگانی که از جمعه گذشته در پشت دیوارهای منطقه سبز امنیتی بغداد خیمه زده اند، پیوسته اند و در میان آنان از طیف های مختلف بویژه اهل سنت و گروه های ملی گرا نیز حضور داشت.
 
حاضران در این تجمع بزرگ ، به شعارهایی که بر اصلاحات فوری و تغییر کابینه تاکید دارد، پاسخ داده و مطالبات مطرح شده از سوی مقتدی صدر را تایید می کردند.
 
هنوز بسیاری از جریان های سیاسی در قبال این تحرکات انفرادی مقتدی صدر موضع گیری نکرده اند و دولت العبادی نیز ضمن تاکید بر حق تظاهرات مطابق قانون، به تجمع کنندگان و تحصن کنندگان توصیه کرده که از چارچوب های قانونی خارج نشوند و با نیروهای امنیتی همکاری کنند.
 
مقتدی صدر که از بیش از یک ماه پیش با اولین تظاهرات در میدان التحریر، فشار به دولت عراق را برای انجام اصلاحات و تغییر کابینه و تشکیل دولت تکنوکرات آغاز کرده، از هفته پیش یک تحصن نامحدود را در مقابل دروازه های منطقه سبز شکل داده است و حتی تهدید کرده که در ادامه تظاهرکنندگان و تحصن کنندگان را وارد منطقه سبز خواهد کرد؛ جایی که عمده نهادهای حکومتی از جمله پارلمان و نخست وزیری و نیز سفارت خانه های آمریکا و انگلیس در آن واقع است.
 
برای تجمع و نماز امروز در بغداد، جمعیت قابل توجهی از طرفداران مقتدی صدر از سایر شهرها به بغداد آمده اند.
 
بحران سیاسی اخیر از زمانی آغاز شد که حیدرالعبادی بسته جدید اصلاحی خود را که در آن به تشکیل دولت تکنوکرات اشاره شده بود، ارایه کرد.
 
برخی گزارش ها حاکی است که رایزنی ها و لابی ها در سطح گسترده ای در بغداد جریان دارد اما نتایج این تلاش ها به صورت فشرده و قطره ای به سطح رسانه ها منتقل می شود.
دیدار دوستانه آلمان و انگلیس در برلین با برتری 3 بر 2 انگلیس به پایان رسید. میزبان جام جهانی نیز برد روحیه‌بخشی را کسب کرد.
به گزارش ایسنا، در ادامه دیدارهای دوستانه فوتبال تیم ملی آلمان در ورزشگاه المپیک برلین به دیدار انگلیس رفت که این دیدار با برتری 3 بر 2 مهمان به پایان رسید. انگلیس که تنها کشوری بود که تمام دیدارهای خود را در انتخابی با برد پشت سر گذاشته بود، بدون کاپیتان مصدوم خود وین رونی پا به زمین مسابقه گذاشته بود. بازی با میدان‌داری آلمانی ها شروع شد و در دقیقه 27 ماریو گومس مهاجم مورد علاقه لوو توانست توپ را از بالای سر باتلند وارد دروازه انگلیس کند که داور این صحنه را به اشتباه آفساید اعلام کرد.
10
دقیقه بعد همکاری هری کین و ولبک می توانست انگلیس را به گل برساند که این موقعیت از دست رفت ولی در اواخر نیمه نخست پاس هوشمندانه اوزیل به تونی کروس رسید تا این بازیکن دروازه انگلیس را باز کند و نیمه نخست با برتری ژرمن ها به پایان برسد.
در نیمه دوم دو تیم دست به چند تغییر زدند و در دقیقه 57 پاس خدیرا به ماریو گومس رسید تا این بازیکن گل دوم تیمش را به ثمر برساند. تنها چهار قیقه بعد از این گل هری کین به تنهایی توانست برای خود موقعیت ایجاد کند و دروازه آلمان را باز کند و اختلاف را به حداقل برساند. جیمی واردی مهاجم لسترسیتی که اولین بار پیراهن انگلیس را به تن کرده بود در دقیقه 75 توانست گل تساوی را به ثمر برساند.
این پایان کار نبود و اریک دیر یکی دیگر از جوان های لیگ برتر در این فصل که در تاتنهام نمایش خوبی داشت، گل سوم را در دقیقه 90 وارد دروازه آلمان کرد تا ششمین شکست تاریخ آلمان برابر انگلیس رقیب دیرینه خود رقم بخورد و همچنان وضعیت نگران کننده آلمان قبل از یورو ادامه داشته باشد.
در نهایت این دیدار زیبا قبل از یورو 2016 با برتری 3 بر 2 انگلیس به پایان رسید.
در دیگر دیدارهای دوستانه و در مهم‌ترین بازی ها کرواسی برابر مجارستان به تساوی یک بر یک رضایت داد و روسیه میزبان جام جهانی با 3 گل لیتوانی را شکست داد.
دونالد ترامپ، یکی از نامزدهای حزب جمهوریخواه آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز، دیدگاه‌های خود را در باره مسایل سیاست خارجی بیان کرده است.
ترامپ در این مصاحبه مفصل گفته است که او دنباله‌رو سیاست انزواگرایی نیست اما نگران "سوء استفاده" شرکا و متحدان آمریکا از این کشور است.
ترامپ گفته است آمریکا کشوری بدهکار و مقروض است که هزینه نهادهایی مانند ناتو و سازمان ملل متحد را می‌پردازد.
ترامپ گفته است در صورتی که به ریاست‌جمهوری برسد، توقف خرید نفت از عربستان سعودی را مد نظر قرار خواهد داد، مگر آن که عربستان نیروهای خود را برای مقابله با داعش اعزام کند.
او در مصاحبه خود گفته است که نیروهای آمریکایی را از ژاپن و کره جنوبی خارج خواهد کرد مگر آن که این کشورها، پول بیشتری به آمریکا بابت این نیروها پرداخت کنند.
 
ترامپ سیاست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال سوریه را محکوم کرده است. او سیاست همزمان آمریکا در نبرد با داعش و در عین حال تاکید بر خروج بشار اسد از قدرت را حماقت‌‌آمیز خوانده و گفته است "مشکل، بشار اسد نیست، داعش است."
ترامپ که بارها با اظهارات خود جنجال‌ساز شده، افزود "من نمی‌گویم بشار اسد، مرد خوبی است، چون نیست اما مشکل بزرگ‌تر ما اسد نیست، گروه اسلامی است."
ترامپ گفته است او بیشتر اطلاعات خود در مورد سیاست خارجی را از خواندن روزنامه‌های مختلف می‌گیرد.منبعبی بی سی