گزیده ها 9 فروردین -95

گزیده ها 9 فروردین -95
برای مراقبت از ناخن ها مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها حائز اهمیت است.
دکتر صداقت پیشه متخصص پوست و مو گفت: ناخن ها درواقع یک نوع پروتئین فشرده می‌باشند و جنس آنها شبیه لایه‌های شاخه ای پوست است، برخلاف تصور عام که فکر می‌کنند ناخن‌ها از جنس استخوان می‌باشند و کلسیم مصرف می‌کنند، توجه به این نکته حائز اهمیت است که بین کلسیم و ناخن‌ها هیچ ارتباطی وجود ندارد.
وی ادامه داد: هر عاملی که باعث آسیب به پوست می‌شود،‌برای ناخن‌ها هم یک فاکتور مناسب محسوب نمی‌شود از جمله این عوامل آسیب زا می‌توان به آفتاب،‌ تماس زیاد با آب،‌ صابون، مواد شوینده و در معرض گرما یا سرمای شدید قرار گرفتن را اشاره کرد.
صداقت پیشه بیان کرد:برای مراقبت و محافظت از ناخن‌ها دفعات استفاده از مواد شوینده،‌صابون ، مواد محرک پوست و ناخن و شست و شو کم باشد یا افراد در این مواقع از دستکش بهره ببرند. همچنین مرطوب نگه داشتن ناخن و پوست اطراف آن برای داشتن ناخن‌هایی سالم بسیار حائز اهمیت است.
صداقت پیشه خاطر نشان کرد: مواد غذایی نقش به سزایی در محافظت از ناخن‌ها دارند در این زمینه می‌توان به پروتئین‌ها اشاره کرد که مهمترین ماده‌ی مورد نیاز برای ناخن‌ها می‌باشند که در گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات یافت می‌شوند به علاوه مصرف آهن، ویتامین‌ها، آب کافی باعث تقویت ناخن‌ها می‌شود و در پایان توصیه کرد: همواره ناخن های خودتان را مرطوب نگه دارید چون خشک شدن ناخن باعث شکنندگی آنها می‌شود.
بهترین دستاوردهای پزشکی در حوزه درمان بیماری های لاعلاج با بهره بردن از تکنیک های منحصر به فرد منتشر شدند.
سال ۹۴ آوردگاه روش های فوق العاده و زنده شدن امید در درمان بعضی از بیماری های لاعلاج بود از این رو تعدادی از بهترین دستاوردهای سال را در این وزه مرور می کنیم.
در سالی که گذشت محققین دانشگاه Wisconsin آمریکا موفق به تولید تارهای صوتی در محیط آزمایشگاهی شدند که بعنوان یک رویداد مهم پزشکی در جهان شناخته می شود.
در سال ۹۴ محققین دانشگاه Salamanca اسپانیا موفق شدند برای اولین بار در عمل پیوند قفسه سینه از سینه «پروستتیک» سه بعدی چاپ شده استفاده کنند که در نوع خود در جهان بی نظیر بود.
در این سال محققین بریتانیایی اعلام کردند با تجویز دو دارو توانسته‌اند تومورهای سرطان پستان را در برخی از بیماران در عرض ۱۱ روز بسیار کوچک یا از بین ببرند.  این دو دارو «لاپاتینیب» و «تراستوزامب» هستند که به هرسپتین شهرت دارند. این داروها پروتئینی را که در بسیاری از موارد سرطان پستان عامل رشد تومور شناخته می‌شوند، هدف می گیرند.
سال ۹۴ محققین دانشگاه «Warwick» انگلیس با انجام آزمایشات متعدد بر روی ۱۸۳ بافت رحمی متوجه شدند در آن دسته از رحم هایی که سلول های بنیادی لایه رحم کمتر است، سقط جنین متعدد بیشتر یه وجود می آید. این دانشمندان اعلام کردند با افزایش سلول های بنیادی لایه رحم می توان به سقط جنین های متوالی در خانم ها پایان داد.
محققین آمریکایی با ارتقاء روش مهندسی سلول های ایمنی، توانستند رکوردی بی سابقه در علم پزشکی و درمان سرطان خون از خود به جای بگذارند.
در سالی که گذشت محققین آمریکایی در تازه ترین دستاورد خود با استفاده از چاپ گر سه بعدی پیشرفته موفق به ساخت گوشی شده که دارای بافت ماهیچه ای و عضلانی است.
محققین دانشگاه «جانز هاپکینز» آمریکا برای اولین بار در جهان توانستند دست مصنوعی که با رشته های عصبی کنترل می شود و همچنین با استخوان دست ترکیب شده است را بسازند. این دست مصنوعی به باقی مانده بافت دست یک بیمار که ۸ سال پیش به دلیل سرطان دست خود را از دست داده بود، متصل شد که از توانایی بالایی در حرکت بر خوردار است.
سال ۹۴ محققین مرکز تحقیقاتی «IFW Dresden» آلمان موفق به ساخت نسل جدیدی از ربات های شتاب دهنده اسپرم در مقیاس میکروسکوبی شده اند که این روش می تواند ناباروی در مردان را به صفر برساند.
برای اولین بار در جهان محققین دانشگاه «راچستر» آمریکا موفق به شناسایی سلول های بنیادی شده اند که قادر به شکل دادن جمجمه هستند و همچنین استخوان صورت را ترمیم می کنند.
در سالی که گذشت محققان مرکز زیست مهندسی و نانو فناوری سنگاپور موفق به ابداع روشی شده اند که با استفاده از DNA می توان به شناسایی و درمان بیماری های عفونی و سرطان پرداخت. در این شیوه با استفاده از نوعی مولکول DNA موسوم به aptamer (پپتید) می توان به درمان سرطان پرداخت.
محققین مرکز باروری «ساوت هامپتون» انگلیس موفق به ابداع شیوه جدیدی در نوع باروری آزمایشگاهی، معروف به «آی وی اف» شده اند که «AneVivio» نام دارد و در این روش سلول های تخمک و اسپرم داخل کپسول سیلیکونی که تقریبا اندازه یک دانه برنج است قرار می گیرد و سپس در رحم مادر مستقر می شود.
در سال ۹۴  محققان مرکز تحقیقات پزشکی «والتر اند الیزا» استرالیا موفق به کشف پروتئینی در بدن با نام Hhex شده اند که موجب فرآیند تکثیر سلول های سرطان خون از نوع لوسمی میلوئید حاد در بدن می شود و با متوقف کردن فعالیت آن می توان از تکثیر این سلول های مرگبار جلوگیری کرد.منبعخبرگزاری مهر
نامزد جنجالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار اعمال اصلاحات در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز؛ "دونالد ترامپ،"  نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،  انتقادات خود را از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) افزایش داد و اصلاح ساختار این سازمان را خواستار شد.

 
ترامپ درحالی از ناتو که برای دهها سال بنیان سیاست خارجی آمریکا به شمار می آید انتقاد می کند که چند روز دیگر قرار است نشستی جهانی در واشینگتن برگزار شود
"
باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، پنجشنبه و جمعه میزبان نشست امنیت هسته ای است که 56 هیئت در آن شرکت می کنند
قرار است مسئله منع تروریسم هسته‌ای در این مذاکرات مطرح شود؛ اما نظرات ترامپ نیز احتمالا بررسی می شود به ویژه پشت درهای بسته.
  
در انحرافی دیگر از سیاست تاریخی آمریکا، ترامپ روز یکشنبه در مصاحبه ای گفت درباره اجازه دادن به ژاپن و کره جنوبی برای ساخت سلاح هسته ای مخصوص به خود به جای وابستگی به آمریکا در تامین محافظت از این دو کشور بر ضد کره شمالی و چین، گفتگو خواهد کرد
این تاجر میلیاردر همچنین گفت شاید خرید نفت از عربستان سعودی و کشورهای عربی دیگر را که هم پیمان آمریکا هستند در صورتی که نیروهای زمینی لازم برای مبارزه با تروریست‌های داعش را فراهم نکنند و یا در مقابل آن دارایی هایی را به آمریکا تحویل ندهند متوقف کند
ترامپ در گفتگو با شبکه "ای بی سی" گفت : ناتو قدیمی است
وی افزود ناتو که 28 کشور در آن عضو هستند در زمانی متفاوت و زمانی که اتحاد جماهیر شوروی سابق تهدید اصلی غرب به شمار می آمد تاسیس شد
وی افزود ناتو واجد شرایط مبارزه با تروریسم نیست و هزینه زیادی برای آمریکا دارد.
ترامپ گفت: باید ناتو را اصلاح کرد، می توان تعداد آن را کاهش داد و ساختار آن را تجدید کرد و نام آن را حفظ کرد اما باید تغییر کند.
 
ترامپ 21 مارس نیز گفته بود آمریکا باید حمایت مالی خود را از ناتو که در سال 1949 پس از جنگ جهانی دوم برای مقابله با گسترش شوروی سابق تشکیل شده است کاهش دهد.منبعباشگاه خبرنگاران
مطابق آمار گمرک ایران در سال ۹۴ به میزان ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار انواع کالا صادر و ۴۱ میلیارد و۴۹۹ میلیون دلار نیز وارد کشور شده است.
بر اساس اعلام گمرک ایران در سال 94 به میزان 42 میلیارد و 415 میلیون دلار انواع کالا صادر و 41 میلیارد و 499 میلیون دلار نیز وارد کشور شده است. این ارقام نشان‌دهنده آن است که ارزش صادرات کشور 16و 11 صدم درصد و واردات کشور 22و 53 صدم درصد نسبت به سال 1393 کاهش داشته است.
از سوی دیگر این آمار حاکی از آن است که در سال 1394 به میزان 12 میلیارد و 70 میلیون دلار ارز کمتری نسبت به سال1393 صرف واردات شده است. همچنین در این مدت حجم صادرات کشورمان به 93 میلیون و 520 هزار تن و حجم واردات کشورمان به 35 میلیون و 70 هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 7 و 18 صدم درصد و 18 و 47صدم درصد کاهش داشته است.
اقلام عمده کالاهای صادراتی و وارداتی
بررسی اقلام عمده کالاهای صادراتی کشور در سال 1394 نشان می‌دهد جایگاه میعانات گازی در میان کالاهای صادراتی به شدت افت داشته و سال گذشته 52 و 42 صدم درصد، صادرات میعانات گازی افت داشته و تأثیر قابل‌توجهی بر افت صادرات غیرنفتی کشورمان گذاشته است که تحت تأثیر نوسانات شدید قیمت نفت صورت گرفته است. با این وجود صادرات انواع محصولات پتروشیمی و سایر کالاها با روند کاهشی بسیار کمتری مواجه بوده و فقط 2 درصد کاهش داشته‌اند که البته در صورت تفکیک محصولات پتروشیمی از سایر کالاها شاهد افزایش صادرات پتروشیمی‌ها هم بوده‌ایم.
در مجموع عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با سهم 4 و 40 صدم درصد از کل ارزش صادرات، پروپان مایع شده با سهم 3 و 98 صدم درصدی و قیر با سهم 3 و 47  صدم درصدی بوده است. عمده کالاهای وارداتی کشور هم به ترتیب شامل ذرت دامی با سهم 3 و 39 صدم درصدی از کل ارزش واردات، گندم با سهم2 و 9 صدم درصدی، لوبیای سویا با سهم یک و 75 صدم درصدی، برنج با سهم یک و 64 صدم درصدی و کنجاله سویا با سهم یک و 62  صدم درصدی قرار دارد.
عمده‌ترین کشورهای واردکننده و صادرکننده
در سال 1394به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات عربی متحده، افغانستان و هند عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی بوده‌اند که سهم کشورهای امارات عربی متحده و افغانستان از کالاهای صادراتی ایران در مقایسه با سال 1393 افزایش داشته و سهم هند نیز ثابت مانده است، اما سهم چین از کالاهای صادراتی ایران بیش از 23 درصد کاهش داشت.
عمده‌ترین کشورهای صادرکننده کالا به ایران در سال گذشته نیز به ترتیب شامل چین، امارات عربی متحده، کره جنوبی، ترکیه و سویس بوده‌اند که مهم‌ترین نکته در این خصوص کاهش 18 درصدی واردات کالای چینی به کشور در سال 1394 بوده است.
همچنین آمارها نشان می‌دهد که سهم کشور سویس به‌عنوان کشوری که محل انجام معاملات کالاهای سایر کشورها در آنجا بوده از تجارت خارجی کشورمان به میزان 5 درصد افزایش یافته و سهم امارات عربی متحده در انجام معاملات کالاهای وارداتی به ایران  36 درصد کاهش داشته است.
 
واردات 51 هزار خودروی سواری در سال 94
براساس این گزارش 51 هزارو 522 دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است. میزان واردات خودرو در سال 1393 به تعداد 103 هزار و 918 دستگاه بود. از سوی دیگر ارزش واردات خودرو هم کاهش قابل‌توجهی داشت و با 42 و 80 صدم درصد کاهش به یک میلیارد و 230 میلیون دلار رسید. در سال 1393 به میزان 2 میلیارد و 151 میلیون دلار صرف واردات انواع خودرو شده بود.منبعخبرگزاری تسنیم