گزیده های خبر 6 خرداد -95. قسمت -2

گزیده های خبر 6 خرداد -95. قسمت -2
باستان‌شناسان موفق شدند تعدادی زیادی غارنگاره را به قدمت 14 هزار و 500 سال در اسپانیا پیدا کنند که ممکن است قدیمی‌ترین در نوع خود باشد.به گزارش ایسنا، پیدا شدن مجموعه بزرگی از غارنگاره‌های متعلق به 12 هزار تا 14 هزار سال پیش در اسپانیا، باستان‌شناسان را به سمت کشف قدیمی‌ترین گالری هنری تاریخ بشر سوق می‌دهد.تعداد این نقاشی‌ها که روی دیواره غار «آکسورا» در شمال اسپانیا کشیده شده‌، حداقل 70 عدد گزارش شده است. این غار در 50 کیلومتری شهر بیلبائو در ایالت باسک واقع است. تصور می‌شود این آثار که در مساحت 100 متری از این غار کشیده شده‌اند، اواخر دوره پارینه‌سنگی یعنی 14 هزار و 500 سال پیش خلق شده باشند. این عصر از 40 هزار سال پیش شروع شد و تا 10 هزار سال پیش ادامه داشت.این غارنگاره‌ها تصاویری از حیوانات مختلف از جمله گاومیش، اسب، بز، گوزن و ... را نشان می‌دهد. یکی از این نقاشی‌ها گاومیش کوهان‌دار آمریکایی است که نیزه‌هایی به پشتش فرو رفته است.به گزارش دیلی میل، در دوره پارینه سنگی انسان‌ها به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه فرهنگی دست پیدا کردند؛ آن‌ها ابزار متعددی از جنس سنگ، استخوان و سنگ چخماق ساختند. علاوه بر این، اشکال جدید هنر در دروه پارینه‌ سنگی ظهور کرد و بشر احساسات و عقاید خود را از طریق هنرهایی همچون طراحی، نقاشی و حتی موسیقی ابراز کرد.
نخست‌ وزیر جدید ترکیه بر تقویت روابط با ایران تاکید کرد.
بینالی یلدریم نخست وزیر جدید ترکیه عصر سه شنبه در مجلس این کشور اعلام کرد که دولتش خواهان گسترش روابط در زمینه‌های تجاری، گردشگری، انرژی، و حمل‌و نقل با ایران است.بینالی یلدیریم، این مطلب را در جریان اعلام برنامه دولت خود در باره سیاست های داخلی و خارجی و مسائل اقتصادی که درمجلس ترکیه قرائت شد ، خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد.وی که سخنانش به طور زنده از شمار زیادی شبکه تلویزیونی دولتی و خصوصی ترکیه پخش شد، گفت: کشورش برنامه ها و همکاریهای با ایران را پیگیری خواهد کرد و برای تقویت روابط با ایران تلاش خواهد کرد.وی افزود: گسترش روابط در زمینه‌های تجاری، گردشگری، انرژی، و حمل‌ونقل با ایران یکی از برنامه های دولتش خواهد بود.نخست وزیر جدید ترکیه اضافه کرد: دولتش برای بهبود روابط با روسیه از طریق مذاکره نیز تلاش خواهد کرد.
وی تاکید کرد که دولتش تلاش خواهد کرد شمار دوستان خود را افزایش و شمار دشمنانش را کاهش دهد.مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه سابق ترکیه در کابینه جدید نیز سمتش را حفظ کرده است.کارشناسان عقیده دارند که ترکیه در دوران نخست وزیری احمد داود اوغلو در منطقه منزوی شده و روابط این کشور با روسیه و مصر تیره شد.به گفته این منابع ترکیه در دوره پیش رو برای ترمیم مناسباتش تلاش خواهد کرد.
بهروز افخمی در نوشتاری موفقیت فیلم فرهادی را در جشنواره‌ی کن تبریک گفت.به گزارش ایسنا، این کارگردان سینما و مجری برنامه «هفت» که این روزها پس از اظهاراتش درباره‌ی جشنواره‌ی کن، روزهای پر خبری را سپری می‌کند، در یادداشتی نوشت: «تبریک می گویم به آقایان اصغر فرهادی و شهاب حسینی به خاطر موفقیت و درخشش آخرین فیلمشان در جشنواره‌ی کن. شهاب حسینی نشان داد که آن قدر خوب بازی می‌کند که حتی فرانسوی‌ها می‌فهمند؛ با این که زبان فارسی سرشان نمی‌شود و نحو و لحن و ظرافت‌های زیر و بم این زبان بسیار لطیف را دریافت نمی‌کنند.اصغر فرهادی هم با دریافت این جایزه شیرین کاشت و خودش را در بالاترین سطح فیلمسازی هنری دنیا تثبیت کرد. نکته‌ای که عوام نمی‌دانند و روشنفکران وانمود می‌کنند که نمی‌دانند این است که جشنواره‌ی کن غیر از آنکه به فیلم‌های خلاف اخلاق امتیاز مخصوص می‌دهد، نقاط ضعف دیگری هم دارد که به ژست و قمپز فرانسوی‌ها مربوط می‌شود.جشنواره‌ی کن هیچ دوست ندارد فیلمسازی را که پیش تر به وسیله‌ی آمریکایی‌ها کشف شده و اسکار گرفته تائید کند و جایزه بدهد. فرانسوی‌ها از پنجاه شصت سال قبل که جشنواره ی کن را به راه انداختند همیشه ادعا داشته‌اند که اغلب فیلمسازان هنری دنیا را خودشان کشف و معرفی کرده‌اند و حتی فیلمسازان هنری آمریکایی را از توی آمریکا پیدا کرده‌اند و با جشنواره ی کن برای اولین بار به دنیا شناسانده اند.با این ژست و این قمپز خیلی برای کن زور داشت که فرهادی را بعد از اسکاری که از آمریکایی‌ها گرفته تحویل بگیرند و در واقع نظر آمریکایی‌ها را تائید کنند. البته فشاری که روی جشنواره ی کن به خاطر نادیده گرفتن فیلم قبلی فرهادی، یعنی «گذشته» وجود داشت، این قدر زیاد بود که نمی‌توانستند زیاد مقاومت کنند و مجبور شدند ژست و قمپز عاقل اندر سفیه خودشان را در مقابل آمریکایی‌ها فراموش کنند.
مشتاق دیدن خود فیلم هستم و امیدوارم واقعا خیلی خوب باشد
نايب رئيس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به روند کاهشی خودروسازان کره‌ای در ایران، سهم بازار برندهای هیوندای، کیا و تویوتا از بازار ایران را اعلام کرد. غول‌های خودروسازی کره‌جنوبی بخش عمده‌ای از بازار خودروهای وارداتی را در اختیار دارند.به گزارش اقتصادنیوز، کوروش مرشد سلوک در مورد سهم برندهای معتبر خودروسازی از بازار خودروهای وارداتی ایران در سال ۹۴ اعلام کرد: «در سال گذشته هیوندای ۳۶ درصد، کیا ۲۰ درصد، تویوتا ۱۶ درصد و رنو ۷ درصد از بازار خودروی ایران را در اختیار داشتند و مابقی بازار نیز مربوط به سایر برندها است.» این آمار اعلامی در مورد بازار خودروهای وارداتی است و بازار خودروی داخلی در آن اعمال نشده است.بدین ترتیب ۵۶ درصد بازار خودروهای وارداتی ایران در اختیار دو برند معتبر کره‌ای یعنی هیوندای و کیا است.نايب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: «بر اساس اطلاعات به دست آمده سهم برندهای کره‌ای هیوندای و کیا در بازار خودروهای وارداتی ایران رو به کاهش استمرشد سلوک در مورد گارانتی خودروهای وارداتی توضیح داد: «نمایندگی‌های رسمی واردکننده‌ی خودرو به آن دسته از خودروهایی که از سوی واردکنندگان غیر رسمی وارد شده و مشکلات دارند، گارانتی ارائه نمی‌کنندنایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: «گارانتی باید مورد اطمینان مشتریان باشید زیرا که گارانتی در راستای رضایت مشتری است. به همین خاظر نمایندگی‌های رسمی قاطعانه بر این موضوع استوارند و به خودروهای وارد شده از راه‌های غیر رسمی گارانتی نمی‌دهندمرشد سلوک درباره انجمن واردکنندگان خودرو گفت: «این انجمن از ۲ سال پیش در اتاق بازرگانی ایران به ثبت رسید و تاکنون بیش از ۹۵ درصد برندهای وارداتی خودرو و بیش از ۸۵ درصد واردکنندگان خودرو عضو این انجمن هستند. در حال حاضر انجمن واردکنندگان خودرو عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو است
کمپینی متشکل از 450 نویسنده از جمله «استفن کینگ» و «لیدیا دیویس» برای اعتراض به کاندیدا شدن «دونالد ترامپ» در انتخابات آتی آمریکا نامه‌ای سرگشاده نوشتند.به گزارش ایسنا، 450 نویسنده که در میان آن‌ها برندگان جوایز «پولیتزر» و حلقه منتقدین کتاب ملی آمریکا هم به چشم می‌خورد، "تعصب و بومی‌پرستی" دونالد ترامپ را محکوم کرده و به کاندیداتوری او برای ریاست‌جمهوری آمریکا اعتراض کردند.
«
استفن کینگ»، «مایکل چابون»، «آنتونی مارا» و «جنیفر ایگان» از جمله افرادی هستند که پای این نامه را امضا کرده‌اند. در بخشی از این نامه که در نشریه «لیتراری هاب» منتشر شده، آمده است: ما به خاطر وجدانمان به نامزدی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا اعتراض داریم؛ زیرا اعتقاد داریم دانش،‌ تجربه، انعطاف‌پذیری و هوشیاری تاریخی از خصوصیات ضروری برای یک رهبر است. چون تاریخ دیکتاتوری، تاریخ سوءاستفاده، فاصله‌ها، عوام‌فریبی و دروغ است.نام چهره‌های دیگری همچون «لیدیا دیویس»، «سلسته نگ»، «ریکی مودی»، «ربکا سولنیت» و «لارن گراف» نیز پای این نامه دیده می‌شود. بیش‌تر این نویسندگان اهل نیویورک هستند و برخی از تگزاس، می‌سی‌سی‌پی و تگزاس.به گزارش هافینگتون پست، این نخستین مرتبه نیست که نویسندگان آمریکایی برای ابراز عقیده خود کمپین تشکیل می‌دهند و اقدام به نوشتن نامه‌ای سرگشاده می‌کنند؛ پیش‌تر در سال 2014، 900 نویسنده اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های وب‌سایت «آمازون» و خساراتی که به صنعت نشر کتاب و نویسندگان وارد می‌کند، از طریق روزنامه «نیویورک تایمز» اعلام کردنددونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکاست که به خاطر سخنان تند خود در رسانه‌ها با عناوینی همچون "دروغگوی زنجیره‌ای"، "نژادپرست"، "مبلغ بیگانه‌هراسی"، "ضدزن" و... شناخته می‌شود. «ترامپ» بارها تاکید کرده در صورت پیروز شدن در انتخابات، مسلمانان ساکن آمریکا را اخراج خواهد کرد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: برای ارتفاعات شمال غرب، البرز مرکزی و شمال شرق کشور افزایش ابر، بارش پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می‌شود.احد وظیفه در گفت‌و‌گو با ایسنا، ضمن پیش بینی رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی امروز در دامنه‌های البرز شرقی، سواحل دریای خزر و شمال شرق ، اظهار کرد: این بارش‌ها در استان‌های مازندران، گلستان، شمال سمنان، شمال خراسان رضوی و خراسان شمالی از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.وی افزود: در ساعات بعداز ظهر امروز وزش باد شدید موقت گاهی گردوخاک در استان‌های مرکزی، قم، البرز، تهران، قزوین، اصفهان، سمنان، برخی نقاط جنوب شرق و شرق کشور پیش بینی می‌شود. در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز برای مناطقی از ارتفاعات شمال غرب، البرز مرکزی و شمال شرق کشور شاهد افزایش ابر، بارش پراکنده گاهی رعد وبرق و وزش باد خواهیم بود.به گفته مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی طی امروز و فردا خلیج فارس و امروز دریای خزر مواج پیش بینی شده‌است.وظیفه وضعیت آب و هوایی استان تهران در روز پنجشنبه را کمی ابری و دربعدازظهر همراه با افزایش ابر و وزش باد پیش بینی کرد و گفت: بیشینه دما در این روز 31 و کمینه آن نیز 23 درجه پیش بینی شده‌ است. در روز جمعه نیز هوای این استان کمی ابری و دربعدازظهر با افزایش ابر و وزش باد روبرو خواهد بود.وی دمای هوای استان تهران در روز جمعه را در گرمترین ساعت 32 درجه و درسردترین ساعت23 درجه بالای صفر عنوان کرد.