گزیده خبرهای 8خرداد -95قسمت -2

گزیده خبرهای 8خرداد -95قسمت -2
«محمدعلی شعاعی» مشاور امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی شب گذشته دعوت حق را لبیک گفت.به گزارش ایسنا، شعاعی در دولت هشتم به‌عنوان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کرد. او در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم به‌عنوان مشاور فرهنگی وزیر در وزارت ارشاد مشغول به کار بود.مراسم تشییع این مدیر فرهیخته و قرآن‌پژوه شنبه، هشتم خردادماه ساعت ٩ از مقابل ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.مراسم ختم او نیز روز یکشنبه، نهم خردادماه در مسجد الغدیر واقع در بلوار میرداماد از ساعت ١٤:١٥ تا ١٥:٤٥ برگزار می‌شود.
به نظر کارشناسان ،اعتراضات عمومی و اعتصاب در فرانسه ،ضد برنامه اصلاحی دولت در قانون کار ، سراسر آن کشور را فرا می گیرد.
شبکه پرس تی وی اعلام کرد: اعتصاب گسترده، سراسر فرانسه را در برمی گیرد.به گزارش این شبکه  این روزها خیابانهای شهر پاریس پایتخت فرانسه شاهد برپایی تظاهرات بود.  دیروز شرکت کنندگان در این تظاهرات بار دیگر اعتراض خود را به برنامه دولت فرانسه در اجرای  اصلاحات در نظام کار ابراز داشتند.این تظاهرات به درگیری با نیروهای پلیس منجر شد. دهها نفر در این درگیری ها بازداشت شدند. با این وجود، نخست وزیر فرانسه همچنان بر اجرای این برنامه تاکید دارد. اعتراضها به این طرح دولت فرانسه به بخش نیروگاههای هسته ای این کشور نیز کشیده شده است. روز گذشته کارکنان این بخشها نیز به جمع معترضان ملحق شدند. این اعتصابهای گسترده کارگری در بخشهای مختلف سبب بروز مشکل جدی کمبود سوخت در بخشهای مختلف فرانسه ازجمله پاریس شده است. اعتصابها سبب تمام شان بنزین در چهل درصد از جایگاههای سوختگیری  فرانسه شده است.اعتصاب کارکنان نیروگاهها نیز سبب کمبود برق در فرانسه شده است. روز دوم ژوئن نیز کارکنان فرودگاههای فرانسه برای مدت سه روز اعتصاب می کنند که اوضاع را پیچیده تر می کند. یکی از شرکتهای بزرگ راه آهن فرانسه نیز اعلام کرده است از دهم ژوئن اعتصاب نامحدودی را آغاز خواهند کرد. این اعتصاب درست در روزی آغاز می شود که یکی از مسابقات پرطرفدار قهرمانی فوتبال اروپا در پاریس برگزار می شود. بخشهای دیگری نیز اعلام کرده اند به این اعتصاب ملحق خواهند شد.این واکنش ها به علت اصرار دولت فرانسه بر اجرای سیاست های غیردموکراتیک در زمینه ریاضت اقتصادی است.نخست‌وزیر فرانسه در سخنرانی خود در مجلس سنای این کشور اقدامات معترضان به اصلاحات قانون کار را غیرقابل قبول توصیف کرد.مانوئل والس گفت: « مسدود کردن مراکز نفتی و پل ها، مانع شدن از پرکردن باک های بنزین و فرانسوی را مجبور به ایستادن در صف های طولانی کردن و افزودن به نگرانی های زندگی روزمره که هم اکنون نیز دشوار است- به خصوص برای حقوق بگیران و به نام دفاع از آنان- غیرقابل قبول می باشد. نمی توانیم فعالیت کشوری را متوقف کنیم و نمی توانیم اینگونه به منافع اقتصادی فرانسه ضربه بزنیم
نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ابراز نگرانی رهبران کشورهای دیگر از حضور وی را موضوع بسیار خوبی دانست.به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت اینکه رهبران برخی کشورها در قبال حضور من ابراز نگرانی می کنند نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست.ترامپ که پس از کسب آرای لازم برای کاندیداتوری حزب جمهوریخواه در ایالت داکوتای شمالی سخنرانی می کرد گفت: بخش اعظمی از جهان و بسیاری از کشور ها از کشور ما سواستفاده کرده اند و هر چند ما می خواهیم با این کشورها روابط خوبی داشته باشیم اما اگر آنها از حضور من ابراز نگرانی می کنند این چیز خوبی است و اصلا بد نیست .وی در واکنش به اظهارات باراک اوباما که گفته بود بسیاری از رهبران جهان از حضور دونالد ترامپ نگران شده اند گفت: عملکرد رئیس جمهور وحشتناک بوده است و همه این را می دانند که وی رئیس جمهوری است که به بسیاری از کشورها اجازه داده تا از ما کاملا به نفع خود بهره برداری کنند.ترامپ با اشاره به اینکه این غیر معمول است که رئیس جمهور در اغلب کنفرانس های خبری خود درباره وی سخن می گوید ، گفت: من می خواهم بگویم که اوباما مردی است که نباید حقیقتا مشکلاتی را  که خود به وجود آورده بیان کند و ما خواهیم دید که وی به زودی به این رویه پایان خواهد داد. ترامپ گفت: در زمان اوباما کشور دچار تفرقه شده و ما با مشکلات بسیار بزرگی مواجه هستیم و من قصد دارم این مشکلات را حل کنم.
ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی نوشت: مرکز تحقیقات سرطان انگلیس اعلام کرد: تعداد افراد جوان و نوجوانی که بر اثر ابتلا به انواع سرطان جان خود را از دست می‌دهند، قابل توجه است.در این بررسی بین‌المللی آمده‌ است همچنین تعداد افراد جوان و نوجوان مبتلا به برخی انواع سرطان از جمله سرطان خون که جان سالم به در می‌برند، بسیار پایین است.محققان معتقدند تفاوت در نوع تومورها، تاخیر در شروع درمان و کمبود آزمایش‌های پزشکی از جمله عوامل تاثیرگذار در بالا بودن میزان مرگ ومیر در میان جوانان و نوجوانان مبتلا به سرطان است.به گفته کارشناسان مرکز تحقیقات سرطان انگلیس ضرورت دارد تا عامل تاثیرگذار در شدت یافتن این وضعیت مشخص شود. در این بررسی اطلاعات مربوط به 57 هزار کودک و 312 هزار نوجوان و جوان مبتلا به سرطان از 27 کشور جهان مورد مطالعه قرار گرفت که مشاهده شد تعداد کودکان، نوجوانان و افراد جوانی که حداقل پنج سال پس از تشخیص بیماری سرطان زنده می‌مانند با گذشت زمان در اروپا افزایش یافته‌ است. هرچند برخی از انواع سرطان‌ها بخصوص سرطان خون موجب شده نوجوانان و افراد جوان نسبت به کودکان زودتر بر اثر این بیماری فوت کنند.
طی ماه‌های اخیر اعضا شورای شهر تهران به مناسبت‌های مختلف نامگذاری معبر و خیابانی به نام چهره‌های شاخص و برتر حوزه‌های مختلف هنری،سیاسی و... را به تصویب رساندن و حتی چندی پیش در آستانه سالگرد عروج "مهران دوستی" گوینده رادیو، خیابانی به نام وی تغییر کرد.اما هنوز در لیست نام‌گذاری‌ها افرادی هستند که همچنان در لیست انتظار هستند و با وجود گذشت ماه‌ها، هنوز معبر و خیابانی برای نهادن نام آنها پیدا نشده است! هرچند که رئیس کمیسیون نام گذاری شورای شهر تهران از بررسی دقیق و مناسب برای جانمایی مناسب خیابان و معبری به نام شخصیت‌های برجسته کشوری خبر می دهد.مجتبی شاکری در گفت وگو با ایسنا، در مورد نامگذاری‌های در نوبت انتظار گفت: در جلسات مختلف شورای شهر اعضای شورا مبنی بر نام گذاری معابر و خیابان‌ها به نام افراد مشهور که دارای جایگاه فاخری هستند،تاکید داشته و برهمین اساس دو فوریت‌های نامگذاری پس از تصویب و برای جانمایی و مکان‌یابی در دستور کار کمیسیون نامگذاری قرار می‌گیرد.وی با بیان اینکه درصورت تصویب دوفوریت نامگذاری؛ باید معابری برای نام این افراد انتخاب شود گفت: هنوز بررسی برای مکان یابی معبر خیابانی به نام افرادی همچون آیت الله مهدوی کنی، آیت الله خوش وقت، آیت الله حق شناس، مجتبی آقاتهرانی، عسگر اولادی، شیخ نمر، دکتر قندی،‌ شهید محمد کاظمی و سه پسرشهید ابراهیم زکزاکی که در شورای شهر تصویب شده ادامه دارد.شاکری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مجاهدت‌های شهدای مدافع حرم گفت: هرچند پلی در شهرک شهید محلاتی و بوستانی در پایتخت به طور کلی به نام مدافعان حرم نامگذاری شده است اما برای اینکه بتوانیم نام هرشهید مدافع حرم را بر کوچه یا معبری بگذاریم نیازمند بررسی و جانمایی جدید هستیم که این مهم توسط کارشناسان در حال انجام است.وی افزود: جانمایی و مکان یابی معابر و خیابان‌ها باید با شخصیت مورد نظر تطابق و نزدیکی داشته باشد.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه این کشور را به عنوان متحد جهان اسلام اعلام کرد و گفت که مسکو همواره پشتیبان همکاری برای حل مشکلات مسلمانان است.به گزارش ایرنا، پوتین امروز (جمعه) در نشست گروه نگرش راهبردی روسیه و جهان اسلام اعلام کرد: روسیه از موضع فعال کشورهای اسلامی برای پابرجا شدن اصول عدالت و اولویت قانون در روابط بین الملل حمایت می کنند.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی افزود: مسکو همواره متحد مطمئن جهان اسلام بوده و آماده است در حل مسائل مبرم به مسلمانان کمک کند.رئیس جمهور روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد نشست کنونی گروه نگرش راهبردی روسیه و جهان اسلام به تقویت اعتماد و تعامل بین مسکو و کشور های اسلامی کمک کند.روسیه عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی است که با 57 کشور از چهار قاره بزرگترین سازمان بین المللی پس از سازمان ملل متحد به شمار می رود و همکاری های نزدیکی با این سازمان دارد.براساس آمارهای اعلام شده در روسیه بیش از 15 میلیون مسلمان زندگی می کنند که بیشتر در مناطق قفقاز و ولگا سکونت دارند و در آمارهای غیررسمی جمعیت مسلمانان بیشتر برآورد شده است.نشست های گروه نگرش راهبردی روسیه و جهان اسلام با هدف همگرایی بیشتر و همکاری در حل مسائل منطقه ای و همچنین توجه به حقوق و قوانین اجتماعی برگزار می شود.