یک روزنامه نگار دیگر در کردستان عراق کشته شد

یک روزنامه نگار دیگر در کردستان عراق کشته شد13   آذر-95

اربیل – ایرنا - در حالی که هنوز از کشته شدن یک روزنامه نگار در اقلیم کردستان عراق چند ماهی نگذشته، گزارش ها حاکی است که یک روزنامه دیگر در استان دهوک به قتل رسیده است که این موضوع با واکنش تند روزنامه نگاران و شخصیت های سیاسی و فرهنگی منطقه روبرو شد.
به گزارش ایرنا، براساس بیانیه جنبش تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی امین روز پنجشنبه «شکری زین الدین» تصویربردار و گزارشگر شبکه تلویزیونی «کی.ان.ان» در سلیمانیه در شهر«آمدی» واقع در استان دهوک شمال عراق توسط افراد ناشناس به قتل رسید.
این گروه سیاسی در بیانیه خود با اشاره به اینکه 'شکری زین الدین پیشتر نسبت به ترور و تهدیدش به قتل هشدار داده بود'، خواهان یافتن قاتلین وی شد.
ابوبکر هله دنی عضو پارلمان کردستان عراق از حزب اتحاد اسلامی کردستان عراق در واکنش به کشته شدن این روزنامه نگار، حاکمیت سیاسی را در اقلیم مورد نقد قرار داد و در صفحه شخصی خویش در فیس بوک نوشت: تنها چیزی که ما روزی به آن افتخار می کردیم امنیت و آرامش در اقلیم بود، اما به نظر می رسد این را هم داریم از دست می دهیم.
وی اضافه کرده که 'در حالی در سلیمانیه راهپیمایان دستگیر و زندانی می شوند که صداهای منتقد در استان دهوک به ضرب گلوله خاموش می شوند.
وی در ادامه نوشت:این ترورها ما را نمی ترساند و باید جبهه بزرگی از اعتراضات مدنی را برای پایان دادن به این نوع تفکر از حاکمیت سازماندهی کنیم.
یک روز بعد از کشته شدن این روزنامه نگار پلیس دهوک اعلام کرد جسد این روزنامه نگار را در یک منطقه کوهستانی در مرز عراق با ترکیه پیدا کرده است.
هیمن سلیمان سخنگوی پلیس دهوک با تایید این گزارش به رسانه های محلی گفت:منطقه مرزی که این روزنامه نگار در آنجا کشته شده است بدلیل حضور نیروهای پ.ک.ک یک منطقه ممنوعه است و ترکیه چندین بار این منطقه را بمباران کرده است.
این مسئول پلیس در استان دهوک اظهار داشت: به دلیل بمباران این مناطق هنوز جسد این روزنامه نگار از منطقه خارج نشده و تلاش پلیس برای بازگرداندن جسد ادامه دارد.
گفتنی است شکری زین الدین 40 ساله و متاهل و دارای 9 فرزند است.
در ادامه واکنش های رسمی به کشته شدن این روزنامه نگار، سازمان دفاع از روزنامه نگاران (مترو) در اربیل با صدور بیانیه بشدت این قتل را محکوم کرد و از ارگان های امنیتی خواست عاملین این قتل هر چه زودتر شناسایی و دستگیر شوند.
انتشار گسترده خبر قتل این روزنامه نگار کرد عراقی در فضای مجازی و رسانه ها حاکی از وجود موجی از انتقاد و ترس در میان مردم و روزنامه نگاران می باشد.
کمال رئوف یکی از روزنامه نگاران نامدار کرد عراقی بعد از انتشار خبر قتل این روزنامه نگار کرد نوشت: متاسفانه امروز جنایت دیگری به لیست جنایت هایی اضافه شد که در حق روزنامه نگاران در اقلیم روا داشته می شود، جنایتی که شکری زین الدین روزنامه نگار را که پدر 9 فرزند بود مورد هدف قرار داد؛ این در حالی است که 4 روز بود هیچ خبری از وی در دست نبود تا اینکه روز پنجشنبه جسدش در یک منطقه متروکه پیدا شد.
وداد حسین علی 28 ساله که برای رسانه های وابسته به حزب کارگران کرد ترکیه کار می کرد، پس از ربوده شدن توسط افراد ناشناس، جسدش چند ماه پیش پیدا شد.
شبد** خاورم*1*351*1770** انتشار دهنده : اسماعیل جهانبخش