گزیده ها 12 دی - 95

گزیده ها 12 دی - 95
خبر ويژه 
حمايت مشاور روحاني از گراني ارز /شراكت در منافع رانتي است
رئيس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي با انتقاد از سخنان مشاور اقتصادي رئيس جمهور، مبني بر واقعي شدن نرخ ارز در راستاي افزايش صادرات، گفت: در کدام اقتصاد توسعه يافته تاکيد مي شود که براي گسترش صادرات نرخ ارز را افزايش دهيم؟ جز اينکه بگوييم افرادي که چنين مباحثي را مطرح مي کنند اشتراک منافع دارند و در منبع رانت فرو رفته اند.
    
مسعود نيلي مشاور اقتصادي رئيس جمهور، در نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران گفته بود: نظام نرخ برابري ارز بايد به گونه اي طراحي شود که تقويت کننده صادرات باشد.
    
عباس شاکري در نشست ريشه يابي نوسانات نرخ ارز در اقتصاد ايران، در موسسه مطالعات دين و اقتصاد گفت: ما صد بار قيمت ارز را بالابرديم، آيا صادرات افزايش يافت؟ وي با اشاره به آسيبي که افزايش نرخ ارز مي تواند بر توليد داخلي بگذارد گفت: هم اکنون 40 درصد کالاهاي وارداتي ما به کالاهاي واسطه اي و حدود 15 درصد به نهاده ها و مابقي به کالاهاي مورد نياز اختصاص دارد؛ در اين شرايط ارز گران تر موجب افزايش قيمت تمام شده مي شود و در نهايت علاوه بر اينکه رکود بازار را تشديد مي کند، به مصرف کننده نهايي نيز فشار وارد مي کند.
    
رئيس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: ادعاي افزايش نرخ ارز و تاثير آن بر افزايش صادرات، فقط به سود صنايع به اصطلاح مادر است.
    
وي گفت: در اين شرايط آمار مثبت مي دهيم و احتمالاماه بعد تورم را 6 درصد اعلام مي کنيم! عمده صادرات ما- که از آن به عنوان صادرات غيرنفتي ياد مي شود- شامل ميعانات گازي، پتروشيمي و فولاد و ديگر محصولات صنايع مادر مي شود؛ اين در حالي است که صنايع مادر ما براي صنايع ديگر کشورها صنايع مادر حساب مي شوند و شاهديم که هفته گذشته 14 تشکل صنعتي در نامه اي نسبت به تامين نکردن مواد اوليه و گرانفروشي صنايع مادر گلايه کردند.
    
وي گفت: گويا سياست ها به گونه اي است که ابتدا از غيرمولدها، خام فروش ها و مونتاژکاران و بعد از توليدکنندگان حمايت کنند.
خبر ويژه 
وعده هاي اقتصادي روحاني عملي نشد /راي او احتمالاريزش مي كند
دبيرکل حزب منحله مشارکت مي گويد عدم تحقق وعده هاي اقتصادي دولت موجب ريزش راي روحاني شده است.
    
محسن ميردامادي به روزنامه آرمان گفت: مردم از آقاي روحاني انتظار داشتند در مسائل اقتصادي و معيشتي عملکرد بهتري داشته باشند و بتوانند مشکلات مردم را حل کنند. اين در حالي است که تبليغاتي که درباره برجام صورت گرفت نيز به اين انتظارات دامن زد و انتظارات اقتصادي را از دولت آقاي روحاني بالاتر برد با اين وجود مردم از وضعيت معيشتي و اقتصادي خود در طول سه سال و چند ماه گذشته رضايت ندارند و همين مساله مي تواند باعث ريزش پايگاه راي آقاي روحاني در انتخابات سال 96 شود.
    
    
وي همچنين درباره نسبي گرا شدن اصلاح طلبان خاطر نشان کرد:
    
اصلاح طلبان در دوران ابتدايي شکل گيري دولت اصلاحات آرمانگرا و ايده آليست بودند و به صورت آرماني به مسائل نگاه مي کردند. اين در حالي است که در شرايط کنوني اصلاح طلبان «نتيجه گرا» شده اند و بيشتر از آنکه به آرمان ها توجه کنند به نتيجه و پيامد اقدامات خود مي انديشند. بنده نتيجه گرا شدن اصلاح طلبان را بيشتر از رفتارهاي آرمانگرايانه مي پسندم. اصلاح طلبان با استفاده از تجربيات گذشته خود به اين نتيجه رسيده اند که بايد به پديده ها و رخدادهاي سياسي به صورت «نسبي» نگاه کنند.
    
ميردامادي در مقايسه خاتمي و روحاني خاطر نشان کرد: رئيس دولت اصلاحات داراي روحيه تقابل و تخاصم نبود و بيشتر به دنبال حل و فصل مسائل بود. اين در حالي است که آقاي روحاني به دليل اينکه سال هاي زيادي در فضاي سياسي ايران حضور داشته به صورت قاطع تري با مخالفان برخورد مي کند و به نوعي برخوردي تندتر نسبت به رئيس دولت اصلاحات با مخالفان دارد به نظر من آقاي روحاني بيشتر از رئيس دولت اصلاحات اهل درگيري هاي سياسي است.
خبر ويژه 
بدعهدي شركت ها و غارت اموال ايران واقعيت است نه توهم توطئه
وزير راه و شهرسازي طرح احتمال بدعهدي شرکت هاي ايرباس و بوئينگ در فروش هواپيما را به «تئوري توطئه» نسبت داد و تخطئه کرد.
    
عباس آخوندي در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره اين سوال که آيا ممکن است روزي ايرباس يا بوئينگ به اين «تعهدات خود پشت کنند و نخواهند به ايران هواپيما بفروشند، واکنش ايران به اين احتمالات چيست؟» گفت: اين بدگماني ها و تئوري هاي توطئه در پس ذهن اکثر ايرانيان قرار دارد هر اتفاقي که بيفتد عده اي نخستين واکنش کلامي شان اين است که کاسه اي زير نيم کاسه اين قرارداد يا اين اتفاق است. يادمان نرود توافق با بوئينگ و ايرباس در قالب قرارداد است و هيچ طرفي نمي تواند يک جانبه يک قرارداد بين المللي را زير پا بگذارد. ايران در بالاترين سطح يعني سطح رهبري اعلام کرده است که ما عهدشکن نيستيم و قراردادها را زير پا نمي گذاريم. بنابراين براي من اين حرف ها و اين واکنش ها از يک سوي عجيب و غريب و از سوي ديگر آشنا و مورد انتظار است. از دشمنان دولت، انتظاري جز خون به دل و ناشاد کردن مردم نيست. ليکن، کم تحرکي از سوي برخي نخبگان که عظمت کار انجام شده را مي دانند تا حدي دور از انتظار است. در هر صورت زماني که شما قرارداد مي بنديد طرفين متعهد هستيد يعني شما خوش بين هستيد که هيچ اتفاقي نخواهد افتاد؟ آخوندي در پاسخ اين سوال مي گويد: من دليلي ندارد که بگويم خوشبينم يا بدبين که اگر بعدها خداي ناکرده به دلايلي از جمله اقدامات همين افرادي که در داخل مي خواهند اين قراردادها متوقف شود کار با مشکل مواجه شد بگويند ما نگفتيم؟ من بر اساس قرارداد صحبت مي کنم و مي گويم که هر زمان که ما پيش پرداخت را بپردازيم. آنها طبق تعهدات کار خود را شروع مي کنند.
    
نسبت دادن احتمال بدعهدي شرکت هاي آمريکايي و فرانسوي به تئوري توطئه در حالي است که پيش از اين شرکت هاي غربي نظير پژو و رنو و توتال و ... بارها زير تعهدات خود در قراردادهاي مربوط به خودرو و نفت زده اند و از اين جهت، نسبت دادن تجارب تاريخي و هشدارهاي مبتني بر آنها به توطئه انديشي، از نوعي سهل انديشي حکايت مي کند. آخرين بار دولت آمريکا پاي حکم دادگاه آمريکايي را امضا و براي اجرا ابلاغ کرد که بر اساس آن 2 ميليارد دلار از اموال سرمايه گذاري شده ايران به بهانه غرامت، غارت مي شد. برخي منابع رسانه اي آمريکا همچنين تصريح کردند با شکايت برخي گروه هاي ذي نفوذ صهيونيستي، امکان دارد مبالغ پرداختي ايران براي خريد هواپيما از بوئينگ، صرف غرامت خواهي هاي جديد شود!
11 سفير ايراني و خارجي پيش از آغاز به كار با روحاني ديدار كردند
رئيس جمهور در ديدار سفراي جديد ايران در هفت کشور، بر توسعه مناسبات در عرصه بين المللي بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک تاکيد کرد.    سفراي جديد جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي تانزانيا، بلاروس، اتيوپي، اروگوئه، گرجستان، برزيل و کره شمالي روز شنبه و پيش از عزيمت به محل ماموريت خود با رئيس جمهوري ديدار و گفت وگو کردند.    حجت الاسلام حسن روحاني در اين ديدار با تاکيد بر ضرورت تلاش سفراي کشورمان در راستاي توسعه روابط ايران با سايرکشورها، گفت: دولت نسبت به گسترش روابط دوستانه با همه کشورها اهتمام دارد و همواره بر توسعه مناسبات در عرصه بين المللي بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک تاکيد کرده است.
    
رئيس جمهوري همچنين براي سفراي کشورمان در انجام ماموريت هاي محوله آرزوي موفقيت کرد.    به گزارش فارس، در اين ديدار موسي فرهنگ، سفير جديد ايران در تانزانيا، اويسي سفير جديد ايران در بلاروس، خاکپور سفير جديد ايران در اتيوپي، پسنديده سفير جديد ايران در اروگوئه، قوام شهيدي سفير جديد ايران در گرجستان، سقائيان سفير جديد ايران در برزيل و عمادي سفير جديد ايران در کره شمالي بر تلاش خود در جهت ارتقاي سطح روابط ايران با اين کشورها تاکيد کردند.    گفتني است سفراي 4 کشور روماني ، آلمان، مغرب و اکوادور نيز در ديدار با رئيس جمهور استوارنامه هاي خود را تقديم رئيس جمهور کردند