گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت  سوم 12 دی – 95
هوای "ناسالم" برای 7 شهر کشور طی 2 روز آینده 
مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: طی دو روز آینده هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت نظیر تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی، اصفهان و تبریز همچنان غبارآلود خواهد بود.
"
احد وظیفه" اظهار کرد: به کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی توصیه می‌شود از ترددهای غیرضروری در استان‌های ذکر شده خودداری کنند.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: روزهای یکشنبه و دوشنبه (12 و 13 دی) بارش‌های پراکنده در دامنه‌های زاگرس مرکزی، بخش‌هایی از مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی و از اواخر وقت یکشنبه و روز دوشنبه در بخش‌هایی از شمال شرق رخ خواهد داد که بارش‌ها در مناطق واقع در زاگرس مرکزی به ویژه لرستان و چهارمحال و بختیاری، از شدت بیشتری برخوردار است.
وی در پایان در مورد وضعیت جوی استان تهران نیز گفت: آسمان تهران امروز یکشنبه (12 دی) نیمه ابری و غبارآلود، در بعضی ساعات ابری و بارش پراکنده با بیشینه و کمینه دمای 15 و 6 درجه سانتیگراد و در روز دوشنبه (13 دی) قسمتی ابری و غبارآلود، گاهی افزایش ابر و وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 15 و 14 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی افزود: براساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی، در حال حاضر شاخص میانگین کیفیت هوا در تهران در حد ناسالم برای گروه‌های حساس وجود دارد که از ابتدای صبح تاکنون روند افزایشی داشته است.
به گفته "وظیفه"، با توجه به پایداری نسبی و نبود وزش باد قابل توجه، انتظار می‌رود اواخر روز با افزایش ترافیک، کمی بر غلظت آلاینده‌ها افزوده شود و پتانسیل افزایش آلاینده‌ها تا حد ناسالم برای تمام گروه‌های سنی را داشته باشد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی افزود: از امروز به تدریج از پایداری جو کاسته خواهد شد و انتظار می‌رود که روز دوشنبه (13 دی‌ماه) با وزش باد، غلظت آلاینده‌ها کاهش یافته و کیفیت هوا در تهران و کرج به شرایط سالم برسد. از این رو توصیه می‌شود با توجه به شرایط جاری، اقدامات لازم برای کاهش آسیب‌پذیری به عمل آید.
*
هوای تهران برای گروه‌های حساس "ناسالم"
طبق نتایج پیش‌بینی آلودگی هوا، شرایط نامطلوب کیفی هوا برای گروه‌های حساس همچنان برقرار خواهد بود و وضعیت نامطلوب کیفی هوا همچنان تداوم خواهد داشت.
بر اساس تحلیل داده‌های هواشناسی پیش‌بینی شده برای شهر تهران، با وجود افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی در روز (شنبه 11دی) نسبت به روز گذشته آن تغییر محسوسی در سرعت باد مشاهده نخواهد شد. این شرایط امروز هم ادامه داشته و از بعدازظهر روند افزایشی سرعت باد آغاز شده به گونه‌ای که در برخی ساعات شبانگاه وزش باد موثر (باد با بزرگی بین 3 تا 5 متر بر ثانیه) انتظار می‌رود.
همچنین تداوم این شرایط برای روز دوشنبه (فردا) نیز پیش‌بینی می‌شود و بر سرعت باد افزوده خواهد شد. همچنین پارامتر دما از بعدازظهر امروز به طور نسبی کاهش خواهد یافت. طبق نتایج پیش‌بینی آلودگی هوا، شرایط نامطلوب کیفی هوا برای گروه‌های حساس همچنان برقرار خواهد بود و با افزایش نسبی غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون در برخی ایستگاه‌ها تا امروز، وضعیت نامطلوب کیفی هوا همچنان تداوم خواهد داشت.
بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به 8 صبح دیروز، 139 و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.
*
بارش باران در برخی جاده‌های کشور
رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور گفت: در حال حاضر بارش‌ها به صورت باران ادامه دارد و به دلیل بارندگی، جاده‌ها لغزنده است و شاهد کندی تردد خودروها هستیم.
سرهنگ "نادر رحمانی" افزود: طبق آخرین گزارش‌های دریافتی از مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور، در باند جنوبی آزادراه کرج-قزوین، از پل استاندارد تا پل فردیس و باند جنوبی آزادراه تهران-کرج از پل فردیس تا پل کلاک نیمه سنگین و در سایر جاده‌های کشور ترافیک عادی و روان گزارش شده است.
وی ادامه داد: بر همین اساس در استان‌های گیلان بیشتر محورها، استان مازندران محور بابل بارش باران و در استان آذربایجان غربی محورهای میاندوآب-بوکان و پیرانشهر مه گرفتگی با کاهش دید و در سایر راه‌ها و محورهای مواصلاتی کشور وضعیت جوی آرام گزارش شده است.
رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور گفت: کمربندی دهلران، محور فرعی اولنگ-شاهرود و شمشک-دیزین، پونل-خلخال، سروآباد-پاوه مسدود است.
قاتل خاموش طي 8 ماه جان ۳۹ تهراني را گرفت
اجراي طرح «سفيران نجات» براي كاهش حوادث گاز مونوكسيدكربن
پزشکي قانوني استان تهران اعلام کرد: در 8 ماهه امسال 39 نفر بر اثر مسموميت با گاز مونوکسيد کربن جان خود را از دست داده اند که اين رقم نسبت به مشابه سال قبل ۳۵ درصد کاهش يافته است.
    
در گزارش روابط عمومي پزشکي قانوني استان تهران آمده است: گاز مونوکسيد کربن گازي است سمي که از احتراق ناقص کربن به وجود مي آيد، رنگ و بوي خاصي ندارد و به همين دليل آنرا قاتل خاموش مي نامند. وقتي CO وارد سيستم تنفسي شخصي شود بلافاصله با گلبول هاي قرمز شخص وارد واکنش شده و باعث مي شود تا اکسيژن کمتري به اعضاي بدن برسد که اولين عوارض اين مسئله در ابتدا سوزش چشم ها و پس از سپري شدن زماني بين يک الي دو ساعت بسته به غلظت گاز کربن مونواکسيد موجود در مکان فرد احساس خواب آلودگي و احساس خستگي مفرط مي کند.در اين حالت اعضاي بدن گِزگِز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد دچار خونريزي بيني مي شود. اگر شخص سعي کند سرپا بايستد دچار سرگيجه به همراه حالت تهوع شده و چشم ها در اين حالت اغلب سياهي مي رود. در ادامه ممکن است شخص دچار بيهوشي شود. افرادي که در يک فضاي سربسته در معرض استنشاق اين گاز قرار مي گيرند ابتدا احساس کرختي و خواب آلودگي مي کنند و در صورتي که هرچه سريع تر مکان را ترک نکنند يا هواي تازه تنفس نکنند دچار بيهوشي و در نهايت خفگي مي شوند. کودکان، سالمندان، افراد با سابقه بيماري هاي قلبي- ريوي و افراد با مبتلابه بيماري هاي خوني بيشتر از سايرين دچار عوارض ناشي از مسموميت با گاز CO مي شوند.استفاده از وسايل گرمايشي غيراستاندارد و يا عدم نصب صحيح اين وسايل و همچنين استفاده از وسايل گازسوز بدون دودکش و يا نصب دودکش ها به صورت غيراستاندارد از عوامل اصلي بروز مسموميت با گاز منوکسيد کربن است. همچنين در مواردي مشاهده مي شود که افراد براي گرم کردن فضاي منزل يا محل کار خود از وسايلي همچون اجاق گاز استفاده مي کنند که اين وسايل نيز به ويژه در فضاهاي کوچک و فاقد تهويه مناسب از عوامل ايجاد مسموميت با گاز CO است.
        
اجراي طرح «سفيران نجات» براي کاهش حوادث گاز مونوکسيد کربن 
    
سخنگوي آتش نشاني تهران نيز گفت: طرح «سفيران نجات» به منظور ارتقاي آگاهي ها و سطح اطلاعات علمي شهروندان به ويژه در زمينه گاز مونوکسيد کربن اجرا مي شود.سيدجلال ملکي به تسنيم گفت: با توجه به سرد شدن هوا در سال جاري و افزايش حوادث گاز مونوکسيد کربن، اين طرح از ديروز با مشارکت شهرداري، اداره گاز، برق، اورژانس و ستاد بحران در ابتدا به صورت آزمايشي در محلات قديمي و بافت هاي فرسوده منطقه 13 شهرداري تهران و در مراحل بعدي در مناطق 7 و 8 و ساير مناطق شهرداري تهران اجرا مي شود.ملکي افزود: سال هاست که اين آموزش ها به صورت رايگان به مردم داده مي شود اما فرض را بر اين گذاشتيم شايد تعدادي از مردم نتوانند در اين کلاس ها شرکت کنند.وي تصريح کرد: در طرح «سفيران نجات» در صورت تمايل شهروندان، کارشناسان با داشتن الزامي کاور آتش نشاني و کارت شناسايي به داخل منزل مراجعه مي کنند و وضعيت ايمني داخل منزل نيز بررسي مي شود.
    چگونه احتمال اعتياد دانش آموزان ۲۰ برابر مي شود؟
نتايج تحقيقات ستاد مبارزه با مواد مخدر
نتايج تحقيقات اخير ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان مي دهد که برخي از رفتارها باعث مي شود احتمال اعتياد دانش آموزان تا حدود۲۰ برابر افزايش يابد.
    
مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اجراي طرح توانمندسازي در برابر اعتياد در مدارس کشور به تسنيم گفت: ما با همکاري وزارت آموزش و پرورش، 12 استان را در سال جاري زير چتر توانمندسازي مي بريم و دانش آموزان مقطع متوسطه دوم به همراه خانواده آنها که جمعيتي بالغ بر يک ميليون نفر را شامل مي شود در اين طرح مشارکت خواهند داشت.
    
حميد صرامي با اشاره به اثرگذاري اين طرح براي ضربه زدن به اعتياد، بر نقش خانواده ها در پيشگيري از اعتياد تاکيد کرد و افزود: به طور متوسط، دانش آموزان ايراني، بيش از 4300 ساعت در منزل حضور دارند و اين نشان دهنده نقش موثر و کليدي خانواده ها و والدين در پيشگيري از اعتياد است.
    
صرامي ادامه داد: در تحقيقات اخير انجام شده مشخص شد پدران و مادراني که در منزل، دائماً مرافعه، مشاجره و دعوا دارند، فرزندان آ نها 2/21 برابر نسبت به ديگر دانش آموزان، به سمت اعتياد سوق مي يابند.
    
وي افزود: همچنين والديني که سطح انتظارات بالايي از فرزندان دانش آموز خود دارند، 2/67 برابر بيشتر از ديگر دانش آموزان، فرزندان خود را در معرض اعتياد قرار مي دهند.
    
مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: دانش آموزاني که بدون اطلاع والدين خود از خانه خارج مي شوند و والدين نظارت کاملي بر رفتار آنها ندارند 19/6 برابر نسبت به ساير دانش آموزان به سمت و سوي اعتياد مي روند.
    
صرامي با اشاره به حضور 16 هزار ساعتي دانش آموزان در مدارس، بر نقش کليدي مدرسه در پيشگيري از سوق يافتن دانش آموزان به ورطه اعتياد تاکيد کرد و افزود: متاسفانه فقدان برنامه آموزشي در بحث پيشگيري از اعتياد يکي از نقيصه هاي اساسي در آموزش و پرورش کشور است؛ برنامه اي که بتواند از مقطع پيش دبستاني تا پايان متوسطه دوم، دانش آموزان را شامل شود و سطوحي از آموزش مهارت هاي زندگي و سبک فرزندپروري سالم را به والدين ارائه دهد.
    
وي با بيان اينکه طراحي اين برنامه آموزشي، در آموزش و پرورش آغاز شده، خواستار سرعت يافتن اين طراحي و گنجاندن آن در برنامه هاي دانش آموزان شد.

نامه نیوز نوشت: در حالی مصباح‌یزدی روز پنجشنبه به مناسب «۹ دی» سخنرانی کرد و مردان دولت‌های نهم و دهم مانند بذرپاش هم در این روز به پشت تریبون رفتند اما نشانی از محمود احمدی‌نژاد نبود.

اين سوالي است كه البته براي ۹ دي سال ۹۵ نيست، بلكه او در سال‌هاي اخير چندان تمايلي ندارد تا مانند ياران و پشتيبانان ديروز خود در اين روز سخنراني كند. نكته قابل تامل اينكه در سايت احمدي‌نژاد مطلبي باتيتر «ملت ايران ۹ دي ازآرمان‌هاي خود دفاع كرد» منتشر شده است كه اين تصور رادر خواننده ايجاد مي‌كند كه او يكي از سخنرانان اين روز بوده است، اما زماني متن منتشره اظهارات رئيس‌جمهور سابق به پايان مي‌رسد تاريخ «۹ دي» نمايانگر آن است كه او مطلب جديدي درباره اين روز نداشته است و بايد به اين نكته توجه داشت متن منتشره نشاني از شباهت به متن سخنراني ساير سخنرانان ۹ دي ندارد!

البته تنها احمدي‌نژاد نبود كه نامي از او در مراسم‌هاي «۹ دي» ديده نشد، بلكه اگر به كانال‌هاي تلگرامي نزديكان او مراجعه شود، آنها هم اشاره‌اي به اين روز نكرده‌اند، چنان‌كه در حالي كه ساير كانال‌هاي تلگرامي حامي دولت قبل مطالبي درباره «۹ دي» منتشر كرده بودند، حميد بقايي، علي‌اكبرجوانفكر و بهمن شريف‌زاده و غيره اشاره‌اي هر چند كوچك به اين روز نداشتند