گزیده ها 9 اسفند -95

گزیده ها 9 اسفند -95
خبر ويژه 
مشاوران به روحاني بگويند كه توجيه ناكارآمدي بدتر از خود آن است
سخنان رئيس جمهور درباره نسبت دادن نتيجه ناکارآمدي هاي دولت به عذاب الهي و اظهار رضايت کامل از کارنامه دولت، با نقد مطبوعات روبرو شده است.
    روزنامه جوان نوشت: همگي به ياد داريم که آقاي روحاني قبلادر جملاتي عجيب تر گفته بودند که «مردم را به زور به بهشت نبريم» و البته بسياري اين گونه برداشت کردند که اين جمله در تعارض با فريضه «امر به معروف و نهي از منکر» است. حال آقاي روحاني در گفته هايي 180 درجه متفاوت، خشکسالي کشور و ريزگردهاي خوزستان را به زير پا گذاردن معروف و ترويج منکر منتسب مي کنند. اکنون بايد از ايشان پرسيد آيا تخطئه اين فريضه خود از مصاديق بارز زير پا گذاردن معروف و ترويج منکرات نيست؟

    اگر منطق بياني آقاي روحاني را بپذيريم، در واقع يکي از دلايل مصيبت هايي که بر مردم اقصي نقاط کشور - از جمله خوزستان - مي آيد، اظهارات شخص ايشان و جملاتي از اين دست است. بر اين اساس آيا مردم خوزستان حق دارند بپرسند که چرا رئيس جمهور بابت اشتباه خود که دامن گير مردم اين خطه شده است، عذرخواهي نمي کند؟

    اين روزنامه افزود: مردم رنج ديده خوزستان بعد از مدت هاي متمادي تحمل آلودگي در فواصل متمادي، انتظار تدبير واقعي براي حل مشکلات را دارند و منتظرند تا بشنوند دولت در اين سال ها چه کرده است. تا چه زماني قرار است مدل هايي همچون «حرف درماني»، «وعده هاي بي سرانجام»، «دعوت به صبر و تحمل»، «مقصر دانستن دولت قبل»، «گره زدن به مذاکرات» و «مشغول سازي جامعه با دوقطبي هاي کاذب» جايگزين حل واقعي مسائل و مشکلات جامعه شود؟ آيا مسئولان از مشکلات واقعي مردم مطلع نيستند؟ اگر اطلاع ندارند که خود مصيبتي بزرگ است. اگر اطلاع دارند و راه حل واقعي را نمي دانند، چرا از نخبگان دلسوز سوال نمي کنند يا آنکه کرسي مسئوليت خود را به افراد متخصص نمي سپارند؟ اگر راه حل را مي دانند و توان يا حوصله اقدام و عمل را ندارند، چرا مسئوليتي را که صلاحيت تصدي آن را ندارند، اشغال کرده اند.

     روزنامه وطن امروز نيز در يادداشتي خاطرنشان کرد: آقاي روحاني در همايش سراسري مجريان برگزاري انتخابات 96 که انتظار مي رفت در آن توصيه هايي کلي از باب رعايت انصاف در برگزاري انتخابات طرح شود به ارزيابي عملکرد دولت و به تبع آن تمجيد از عملکرد دولت پرداخت. جناب روحاني در همين سخنراني در 3 فراز اشاره مي کند که با عنايت به عملکرد اقتصادي دولت شرمنده مردم نشده است؛ نخست فارغ از خيمه سنگين و طاقت فرساي رکود که منجر به پديد آمدن بالاترين نرخ بيکاري در کشور شده است.

    سپس درباره نرخ تورم و در حالي که بيشتر رسانه هاي حامي دولت هم از رشد افسارگسيخته قيمت کالاهاي اساسي و ضروري مردم در آستانه سال نو مي نويسند، مي گويد: «ما به مردم قول داديم در سال 95 تورم را تک رقمي خواهيم کرد البته برنامه ما اين بود و فکر مي کرديم در نيمه دوم سال تک رقمي شود اما الحمدلله ما شرمنده نشديم

    در جمع بندي عملکرد دولت در يک سال اخير هم فارغ از نگاهي به آمار بيکاري و حس عمومي مردم در حوزه اقتصاد مي گويد: «امسال از فروردين تا امروز، بنده خوشحالم که خدمت ملت بزرگوار و عزيز ايران اعلام کنم دولت به قول هايي که به مردم از اول سال يا پايان سال گذشته داده، عمل کرده و خدا را شکر گزاريم که خداوند به ما توفيق داد برابر مردم شرمنده نشويم

    نويسنده خاطرنشان مي کند: روي سخن با مشاوران جناب روحاني است که به ادامه اين مسير و اين دست فرمان علاقه دارند. کساني که کاش به ايشان بگويند براي مردم بدتر از ناکارآمدي ها، توجيه مبتذل آنهاست. کاش بگويند براي مردم سخت تر از نارسايي ها در سيستم اجرايي اين است که صريح بگوييم حتي شرمنده هم نيستيم. کاش بگويند اگر هيچ نگوييد هم، مردم آن قدر شريف هستند که فراموش کنند در وعده هاي انتخاباتي گفته شد «آنچنان رونق اقتصادي ايجاد بکنيم که ديگر کسي نياز به يارانه هم نداشته باشد.» مردم آن قدر بزرگوار هستند که بگذرند از اينکه قرار بود پس از برجام هر روز يک گشايش در کار باشد. اما عايدي 3 سال رفت و آمد و قدم زدن و لبخند ژکوند تحويل دادن به تعبير رئيس بانک مرکزي تقريبا هيچ است. 

    مردم شريف ما همه اينها را شايد ببخشند شايد اگر سرت را جلوي شان خم کني و عذرخواهي کني که وعده دادي و عمل نکردي بگذرند اما به شرطي که حداقل ديگر کسي نگويد الحمدلله همه چيز گل و بلبل است و شرمنده هم نيستيم که در منطق حکومتراني اسلامي براي کارهاي پر کرده هم کارگزار بايد شرمنده مردم باشد چه رسد براي اين همه وعده نکرده!
خبر ويژه 
هشدار روزنامه هاي اصلاح طلب درباره سير صعودي تورم
دو روزنامه اصلاح طلب نسبت به افزايش تورم و بازگشت تورم دو رقمي هشدار دادند.
    روزنامه دنياي اقتصاد در اين باره ضمن اظهار نگراني نوشت: آمارهاي بانک مرکزي در بهمن ماه سال جاري نشان مي دهد که در سه متغير «تورم ماهانه»، «تورم نقطه به نقطه» و «تورم متوسط» سطح تورم نسبت به ماه قبل، افزايش يافته است. در بهمن ماه، نرخ تورم نقطه به نقطه پس از يک سال و دو ماه، از سطح تک رقمي خارج شده و اين احتمال وجود دارد در سال آينده، تورم متوسط نيز به سطح بالاي 10 درصد برسد.

    بررسي آمارهاي بانک مرکزي نشان مي دهد در بهمن ماه سال جاري نرخ تورم نقطه به نقطه پس از يک سال و دو ماه از محدوده زير تک رقمي خارج شده و تداوم روند صعودي در تورم نقطه به نقطه مي تواند، نرخ تورم متوسط را در نيمه سال آينده به سطح دو رقمي برساند.

    اين سومين ماه متوالي است که نرخ تورم متوسط روند افزايشي را تجربه کرده است و اين آمار تاييد مي کند که نرخ تورم، تغيير مسير داده است.

    در نتيجه حرکت صعودي، تورم نقطه به نقطه مواد خوراکي از 9 درصد در آذر ماه سال جاري به حدود 13 درصد در بهمن ماه سال جاري رسيده است. البته به نظر مي رسد که بخشي از اين افزايش به دليل، رشد قيمت خوراکي ها در پايان سال و همچنين نوسانات فصلي باشد. اما تداوم اين موضوع باعث مي شود که تورم به ساير گروه ها نيز سرايت کند.

    همچنين روزنامه تعادل گزارش داد: نرخ تورم متوسط 12 ماهه، بعد از 41 ماه کاهش، در ماه بهمن افزايش يافت و به 8/7 درصد رسيد. براساس آمارهاي بانک مرکزي نرخ تورم 12 ماهه بهمن بعد از 3 ماه (آبان، آذر و دي) توقف در کف خود و کانال 8/6 درصد، در ماه بهمن با يک دهم واحد درصد افزايش رو به سوي افزايش نهاد.

    با توجه به اينکه شاخص نقطه به نقطه تغييرات را زودتر از شاخص 12 ماهه نشان مي دهد، اين شاخص در ماه هاي گذشته افزايش شاخص متوسط را قابل پيش بيني کرده بود. نرخ تورم نقطه اي کالاها و خدمات مصرفي شهري در بهمن به ميزان 10/6 درصد نسبت به بهمن سال گذشته افزايش يافته که نشان دهنده افزايش يک واحد درصدي اين شاخص در دي سال جاري است. در ماه اول زمستان شاخص نقطه اي تورم شهري 9/6 درصد افزايش يافته بود. اين شاخص در بهمن سال 94 نسبت به بهمن سال قبل تر خود به ميزان 8/9 درصد افزايش يافته بود. از ميان 14 گروه از کالاها و خدماتي که خانوارهاي شهري ايراني استفاده مي کنند، گروه بهداشت و درمان در شاخص نقطه به نقطه از بقيه گروه ها بيشترين افزايش را داشته است.
خبر ويژه 
نمره روزنامه اصلاح طلب به دولت 20 از 100!
يک روزنامه اصلاح طلب نسبت به ناکارآمدي دولت و معطل ماندن در برجام اظهار نگراني و ناخرسندي کرد.
    روزنامه بهار نوشت: عملکرد دولت در حوزه سياست خارجي در اين سه سال و نيم، نسبت به آنچه که انتظار مي رفت و وعده داده شده بود بسيار محدودتر بود. انتظاري که با توجه به وعده ها ايجاد شده بود اين بود که ما با همه کشورهاي جهان؛ چه کشورهاي منطقه خاورميانه و چه ساير کشورهاي جهان وارد روابط بسيار خوب سياسي شويم. در واقع انتقاد دولت يازدهم اين بود که در گذشته و دوره هاي قبلي در اين زمينه خوب کار نشده و باعث شده که روابط بسياري کشورها با ما محدود شود اما ديديم که متاسفانه همه توان دولت صرف روابط با اعضاي دائمي شوراي امنيت سازمان ملل يعني کشورهاي 5+1 شد. در واقع يعني اگر ما در دوره هاي گذشته از ظرفيت هاي 120 کشور عدم تعهد به خوبي استفاده کرديم، در اين دوران به کلي از آن بهره برداري نشد.

    قبل از رياست جمهوري يازدهم، 120 کشور عضو جنبش غيرمتعهدها ما را به عنوان رياست پذيرفته بودند و ما اصرار داشتيم که حداقل دولت کنوني از اين ظرفيت رياست بر جنبش غيرتعهد به نفع منافع ملي به خصوص در پيشبرد پرونده هسته اي بهره برداري درستي بکند که نکرد. ما از ظرفيت عضويت در سازمان همکاري هاي اسلامي هم بهره برداري لازم را نکرديم و فعاليت هاي ديپلماسي ما در اينجا به حداقل رسيد. همچنين در آفريقا به عنوان شريک راهبردي شناخته مي شويم و عضو ناظر اتحاديه آفريقا هستيم. در آنجا هم متاسفانه کمترين تحرک لازم را در گسترش روابط و رفع نيازها داشتيم.

    در واقع به نظر مي رسد در اين سه سال و نيم وزارت خارجه واقعا تعطيل شده و يک دايره کوچکي از آن که مربوط به ستاد پيشبرد موضوع برجام است، کار مي کند. با نگاهي به رفت و آمدهاي سياسي ديپلمات هاي ما و سران ديگر کشورها و نگاهي به فعاليت هايي که ديپلمات هاي ما در کشورهاي ديگر داشتند و نگاهي به فهرست کميسيون هاي مشترکي که در اين سه سال تشکيل شده مي بينيم که اين ها همه حداقل ها هستند يعني کمترين جلسات کميسيون مشترک در اين سه سال و نيم با کشورهاي مختلف برگزار شده و کمترين رفت و آمدها انجام شده است. حتي ديپلماسي عمومي ما هم فرصت پيدا نکرد که در اين فاصله از اين اهرم استفاده کنيم و در مجموع آنچه که حاصل شد برخلاف توقعات و انتظارات و شعارهاي داده شده بود.

    اين روزنامه اصلاح طلب در ادامه تصريح کرد: ما زماني مي توانستيم به اين فعاليت ها افتخار کنيم که ببينيم بخشي از اهداف ما از طريق اين ديپلماسي تحقق پيدا کرده است. بخشي از اهداف داخلي ما که مربوط به پيدا کردن بازارهاي صادراتي مي شود و همچنين بخشي از اهداف ما که به پيشبرد اهداف فرهنگي و سياسي مربوط مي شود، به ديپلماسي وابسته است. 

    ما بر خلاف بسياري از ديگر کشورها محبوبيت مردمي زيادي داريم و به همين دليل دولت ها هم مشتاق هستند که براي همسويي با ملت هايشان با ما رابطه داشته باشند. در آمريکاي لاتين شرايط بسيار خوبي براي روابط ما ايجاد شده است. کارخانه هاي ما که در حال حاضر در دوره رکود به سر مي برند، بازار صادراتي دارند و ما اگر فضاي خوبي براي صادرات ايجاد کنيم از اين رکود هم خارج مي شويم. يکي از دلايل اصلي رکود ما اين است که صادرات ما به طور کلي متوقف است.

    اينکه در حال حاضر بيشتر مردم ديپلماسي خارجي دولت روحاني را مهم ترين و تاثيرگذارترين بخش عملکردش مي دانند، به اين خاطر است که تبليغاتي که شده متاسفانه بسيار پررنگ بوده و همه توجهات را به اين نقطه جلب کرده است. در اکثر سخنراني ها و مصاحبه هاي مطبوعاتي روحاني، موضع گيري هاي اعضاي دولت همه درباره بررسي برجام و تبليغاتش بوده و اين احساس را در مردم به وجود آوردند که مهم ترين مسئله است که البته همين عرصه هم دستاورد قابل تحسيني نداشته است و اين تبليغات است که مي تواند چنين کاري بکند، توجهات مردم را به يک موضوع جزئي جلب کرده و آن را به صورت يک موضوع کلي نشان دهد.

    روشن است که خود برجام هم دستاورد قابل توجهي نداشته است. با گذشت يک سال و خرده اي از زمان اجراي برجام اهدافي که گفته شد، همچنان سر جاي خودش است و تحقق پيدا نکردند. اين چيزي است که خود آمريکايي ها به آن اعتراف مي کنند. حتي در زمان اوباما بود که تحريم ها را تمديد کردند و ترامپ همس که در حال حاضر بسيار راحت يکي از اصولش افزايش تحريم ها عليه ماست. بنابراين در نهايت اگر توقعاتي که عملکرد سياست خارجي دولت در مردم ايجاد کرده بود را 100 در نظر بگيريم، شايد براي مجموعه اين سياست بايد نمره اي کمتر از 20 در نظر گرفت.

    
    
ديروز در دادگاه مطبوعات؛ مدير مسئول اوین نامه كيهان از اتهامات نشر اكاذيب، توهين و انتشار سند محرمانه تبرئه شد
حسين شريعتمداري، مدير مسئول روزنامه کيهان که ديروز در پي 7 فقره شکايت به دادگاه مطبوعات رفته بود از اتهام نشر اکاذيب؛ توهين و انتشار اسناد محرمانه که موضوع شش فقره از شکايات مطرح شده بود، تبرئه شد و هيئت منصفه مطبوعات با اکثريت آراء وي را در خصوص شکايت ميراث فرهنگي که موضوع آن درج خبري در کيهان به نقل از يک روزنامه ديگر بود، مجرم دانست ولي به اتفاق آراء مدير مسئول کيهان را شايسته تخفيف معرفي کرد.
    شاکيان مدير مسئول کيهان در دادگاه ديروز، عبارت بودند از نهاد رياست جمهوري، شوراي عالي امنيت ملي، دانشگاه آزاد اسلامي، وزارت ارشاد، جهاد دانشگاهي مشهد، خانم فاطمه راکعي و سازمان ميراث فرهنگي.

    شکايت نهاد رياست جمهوري مربوط به مصاحبه شريعتمداري با خبرگزاري فارس بود که از عدم اطلاع رئيس جمهور درباره تفاوت رفراندم تقنيني و رفراندم اساسي ابراز تاسف کرده بود.

    معاونت حقوقي رئيس جمهور اين اظهارنظر را توهين به ايشان دانسته و عليه مدير مسئول کيهان اقامه دعوا کرده بود که شريعتمداري با تشريح تفاوت دو نوع رفراندم تقنيني و اساسي که در قانون اساسي آمده است، توضيح داد که اظهارات رئيس جمهور محترم درباره رفراندم برخي از مسائل مهم اقتصادي و سياسي به جاي طرح آن در مجلس، با هر دو اصل 59 و 177 قانون اساسي که موضوع آن رفراندم است مغايرت دارد و مصاحبه مدير مسئول کيهان با اين انگيزه که سخنان ايشان سوء استفاده دشمنان را در پي نداشته و تقابل دولت و مجلس را القاء نکند صورت گرفته بود و افزود برداشت از اين اظهارات بدون آن که رئيس جمهور محترم بخواهد، مي تواند اين توهم را در پي داشته باشد که دولت طرح ها و برنامه هاي کارسازي براي مشکلات اقتصادي و اجتماعي دارد ولي مجلس شوراي اسلامي مانع آن است و رئيس جمهور به اين علت خواستار کنارگذاردن مجلس از چرخه تصميم سازي است.

    شوراي عالي امنيت ملي از يادداشت کيهان شکايت کرده بود که در آن آمده بود؛ برخلاف اظهارات رئيس جمهور که شوراي عالي امنيت ملي مصوبه اي درباره ممنوع التصويري آقاي خاتمي نداشته است، اين شورا براساس مصوبه 298 تصميم مورد اشاره را گرفته است. شوراي عالي امنيت ملي شريعتمداري را متهم به نشر اکاذيب و افشاي اسناد محرمانه کرده بود. مدير مسئول کيهان با استناد به ماده 2 قانون مجازات انتشار و افشاي اسناد دولتي توضيح داد که اقدام کيهان افشاي سند محرمانه نبوده است و به اظهارات آقاي اژه اي معاون محترم قوه قضائيه اشاره کرد که قبل از انتشار خبر کيهان با استناد به همان ماده 298، تاکيد کرده بود ممنوع التصويري آقاي خاتمي مصوبه شوراي عالي امنيت ملي بوده است. شريعتمداري نتيجه گرفت که سند ياد شده قبلاً از سوي معاون محترم قوه قضائيه افشا شده بود بنابراين با اين افشاء از شمار اسناد محرمانه خارج گرديده و ديگر محرمانه نيست. مدير مسئول کيهان درباره اتهام نشر اکاذيب نيز پرسيد؛ تاکيد کيهان به قانوني بودن ممنوع التصويري آقاي خاتمي که معاون قوه قضائيه نيز آن را تاييد کرده است مصداق نشر اکاذيب است يا انکار وجود اين سند؟!

    شکايت جهاد دانشگاهي مشهد مربوط به يکي از اخبار ويژه کيهان بود که در آن از بکارگيري يک فرد داراي سوابق سوء انتقاد شده بود. جهاد دانشگاهي کيهان را به نشر اکاذيب متهم کرده و در شکوائيه خود مدعي شده بود که اين شخص هيچگونه رابطه استخدامي با نهاد مزبور ندارد. مدير مسئول کيهان با ارائه اسنادي از سوابق شخص مورد نظر و نيز اسنادي که از سايت رسمي جهاد دانشگاهي گرفته شده و به صراحت از رابطه کاري وي با اين نهاد حکايت مي کرد، اتهام وارده را مردود دانست. گفتني است شريعتمداري براي اثبات صحت خبر کيهان 20 برگ سند به دادگاه ارائه کرد.

    آقاي عليزاده طباطبائي به وکالت از خانم فاطمه راکعي، نماينده مجلس ششم از گزارش کيهان درباره ممانعت مردم انقلابي شهرستان پيشوا که به حضور خانم راکعي براي سخنراني به بهانه 16 آذر اعتراض کرده بودند شکايت کرده و معترض بود که چرا کيهان از وي با عنوان «فتنه گر» ياد کرده است. شريعتمداري در دفاعيه خود با ارائه 49 برگ سند که از همراهي خانم راکعي با فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88 حکايت مي کرد و نيز ارائه اسنادي حاکي از تشويق وي به تحريم انتخابات، امضاي نامه موسوم به جام زهر در مجلس ششم و تحصن معروف به خروج از حاکميت در همان مجلس و انتشار اظهارات و اسناد مربوط به حمايت وي از فتنه 88 در سايت جرس و... شکايت ايشان را وارد ندانست. خانم راکعي اظهار داشت که سايت جرس را نمي شناخته و نامه جام زهر را هم بدون اطلاع از محتواي آن امضاء کرده است و... اين بخش از جلسه دادگاه با حواشي قابل توجهي همراه بود که کيهان به هنگام انتشار متن کامل شکايت ها و دفاعيات شريعتمداري به آن خواهد پرداخت.

    شکايت دانشگاه آزاد درباره انتشار بيانيه مشترک 15 تشکل بسيجي دانشگاه هاي آزاد تهران بود که در آن به مديريت دانشگاه آزاد و برخي از ناهنجاري هاي ديگر در اين دانشگاه اعتراض شده بود. مديرمسئول کيهان با اشاره به اينکه متن کامل بيانيه مزبور پيش از کيهان در چند خبرگزاري منتشر شده بود و کيهان فقط بخش کوچکي از آن يعني يک دهم آن را منتشر کرده است گفت؛ بسيج هاي دانشجويي تشکل هاي رسمي هستند و انتشار بخش اندکي از بيانيه اين تشکل ها آنهم با امضاي 15 تشکل بسيج دانشجويي حق اين تشکل ها و مطابق مواد 2، 3 و 5 قانون مطبوعات حق مطبوعات نيز هست.

    شکايت سازمان ميراث فرهنگي مربوط به خبري بود که کيهان بخشي از آن را به نقل از روزنامه رسالت آورده بود. شريعتمداري در قبال اين شکايت دفاعي نکرد و تنها اظهار داشت اين خبر به نقل از روزنامه رسالت چاپ گرديده و اعلام شده بود که برادران متعهدمان در روزنامه رسالت در اين خصوص به دادگاه آمده و تبرئه شده اند ولي اکنون اعلام مي شود که پرونده در دست رسيدگي است. به هر حال بنده چون اطلاع کافي از آن مدارک ندارم دراين باره از خود دفاعي نمي کنم و منتظر نتيجه دادگاه مي مانم.

    هيئت منصفه در 6 پرونده دفاعيات مديرمسئول کيهان را قانع کننده دانست و شريعتمداري را از اتهامات وارده تبرئه کرد ولي درخصوص شکايت سازمان ميراث فرهنگي مديرمسئول کيهان را با اکثريت آراء مجرم معرفي کرد و به اتفاق آراء شايسته تخفيف دانست.

    گفتني است از آنجا که موضوع چند فقره از شکايات مطرح شده به مسائل جاري روز مربوط است، کيهان در روزهاي آينده متن کامل اين دسته از شکايات و دفاعيات مديرمسئول روزنامه کيهان را همراه با برخي از حواشي دادگاه، در چند شماره پياپي به چاپ خواهد رساند.