زمین اکسیژن به ماه می فرستد

زمین اکسیژن به ماه می فرستد 14بهمن-95

 

تهران-ایرنا- بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، سیاره زمین از میلیاردها سال قبل در حال ارسال اکسیژن به ماه است، هر چند تاثیری در تسهیل اقامت انسان در آن ندارد.


به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از مجله ساینس، در سال 2008 ، حسگرهای ماهگرد ژاپنی کاگویا Kaguya تغییر چشمگیری را در هر ماه در انواع یون های اکسیژنی که به این فضاپیما برخورد می کرد، کشف کردند.
محققان دانشگاه 'تویوناکا' (Toyonaka) در ژاپن با تجزیه و تحلیل داده های کاگویا متوجه شدند که آن یون ها در قیاس با یون هایی که معمولا توسط بادهای خورشیدی حمل می شوند، سرعت کمتری داشتند و در دوره ای پنج روزه که مگنتوسفر زمین بادهای خورشیدی را مسدود می کرد، به این ماهگرد می رسیدند.
محققان در این تحقیق که در مجله Nature Astronomy منتشر شد، نوشتند که با توجه به این عوامل، یون های اکسیژن از زمین سرچشمه گرفته اند. 
به گفته محققان، در جریان هر برخورد مجموعه یون های اکسیژن با حسگر کاگویا، حدود 26 هزار یون در ثانیه از هر سانتی متر مربع حسگر عبور کردند.
به گمان محققان، یون های اکسیژن زمینی به احتمال زیاد از لایه اوزن اتمسفر ما سرچشمه گرفته اند که در آن طول موج های خاصی از نور خورشید اوزن را به مولکول های اکسیژن و اتم های منفرد تجزیه می کنند.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور 
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید: